Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/1 2022, 12:51 (796 dage siden)

Tråden om liniefarver har fået mig til at undres hvorfor "D" ikke er brugt.
Det virker som at de første linier var 3 - "A", "B", "C" over København H og så ringlinien, som jo ender på Frederiksberg og derfor får liniebogstav "F".
Men da S-toget forlænges til Hillerød kommer den lange linie til at hedde "E" og ikke for eksempel "D". Senere er flere midlertidige linier kommet til - "H", "L" og "M". "I" og "J" kan forveksles med et 1 tal, men "K" er jo også sprunget over.
Er der nogle reelle eller anekdotiske forklaringer?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Thomas de Laine ⌂, København, 13/1 2022, 12:55 (796 dage siden) @ Michael Deichmann

Tråden om liniefarver har fået mig til at undres hvorfor "D" ikke er brugt.

Men da S-toget forlænges til Hillerød kommer den lange linie til at hedde "E" og ikke for eksempel "D". Senere er flere midlertidige linier kommet til - "H", "L" og "M". "I" og "J" kan forveksles med et 1 tal, men "K" er jo også sprunget over.

Der har været en linje K, Solrød Strand-Østerport, i 1992-93. Den kom senere til at hedde A+.

Linje D er muligvis undgået på grund af den lydmæssige lighed med 'B' og 'E', når der gives højttalerbeskeder.

Avatar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Stennicke, Aarhus, 13/1 2022, 13:02 (796 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg har hørt er det fordi at man ikke skulle høre fejl af D og G som heller ikke findes.
Desuden hedder Rungsted Kyst det for ikke at folk skulle høre fejl af Ringsted. Ligeledes det samme med Solrød Strand, så der ikke høres fejl af Sorø. Det har jeg engang læst på DSBs facebook

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Theis Andersen, Kastrup, 13/1 2022, 13:57 (796 dage siden) @ Stennicke

Det er ligesom at Fuglebakken station hedder det og ikke Borups allé station fordi det kunne forveksles med Borup station. Og det er det samme med Langgade station

--
[image]

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af JesperErnst, 13/1 2022, 14:24 (796 dage siden) @ Theis Andersen

Jeg stod en gang på Høje-Taastrup Station og bad om en billet til Hinnerup. Manden i billetlugen kiggede lidt underligt på mig - han troede jeg sagde Hellerup.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af tgsen, 13/1 2022, 14:26 (796 dage siden) @ JesperErnst

Jeg stod en gang på Høje-Taastrup Station og bad om en billet til Hinnerup. Manden i billetlugen kiggede lidt underligt på mig - han troede jeg sagde Hellerup.

Det er fordi jyder kan ikke udtale l.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af JesperErnst, 13/1 2022, 14:31 (796 dage siden) @ tgsen

Jeg er nu ikke jyde, jeg skulle bare til Jylland. Men jeg kan sagtens se, hvorfor det gennem lugen kunne være svært at høre forskel. Det var i 2004, så dengang har det nok heller ikke været de billetter han solgte flest af.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af tgsen, 13/1 2022, 16:00 (795 dage siden) @ JesperErnst

Måske troede han du var forkønet?

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Jesper KD, 14/1 2022, 09:53 (795 dage siden) @ Theis Andersen

Det er ligesom at Fuglebakken station hedder det og ikke Borups allé station fordi det kunne forveksles med Borup station. Og det er det samme med Langgade station

Langgade fik først sit navn 3. juni 1946. Indtil da hed stationen Valby Langgade. Første del blev sløjfet for at undgå forveksling med nabostationen Valby.
Ryparken station hed indtil 1. oktober 1972 Lyngbyvej station - formentlig også navneskifte for at undgå forveksling med Lyngby.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Theis Andersen, Kastrup, 14/1 2022, 11:24 (795 dage siden) @ Jesper KD

Jeg synes Lyngbyvej station lyder pænere, ligesom Godthåbsvej Station, (Grøndal)

--
[image]

Avatar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af mss ⌂, 18/1 2022, 21:26 (790 dage siden) @ Theis Andersen

Jeg synes Lyngbyvej station lyder pænere, ligesom Godthåbsvej Station, (Grøndal)

Måske for pænt til det gudsforladte sted...;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af PerseusDK, 13/1 2022, 23:49 (795 dage siden) @ Stennicke

Og Allerød, der reelt er Lillerød, men det lyder som Hillerød…

Avatar

Rungsted, Rungsted Kyst, Ringsted

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/1 2022, 12:47 (795 dage siden) @ Stennicke

Desuden hedder Rungsted Kyst det for ikke at folk skulle høre fejl af Ringsted

Jeg mener at have læst et sted - husker ikke hvor, men måske Thomassens bog om Kystbanen? - at Rungsted kom til at hedde Rungsted Kyst ikke for lydmæssigt at undgå forveksling med Ringsted men for skriftligt at undgå forvekslingen. Argumentet var vistnok noget med ulæselig håndskrift kombineret med halvdårlig belysning de steder, hvor tjenesteposten blev sorteret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af larsht, 13/1 2022, 13:33 (796 dage siden) @ Michael Deichmann

Tråden om liniefarver har fået mig til at undres hvorfor "D" ikke er brugt.
Det virker som at de første linier var 3 - "A", "B", "C" over København H og så ringlinien, som jo ender på Frederiksberg og derfor får liniebogstav "F".
Men da S-toget forlænges til Hillerød kommer den lange linie til at hedde "E" og ikke for eksempel "D". Senere er flere midlertidige linier kommet til - "H", "L" og "M". "I" og "J" kan forveksles med et 1 tal, men "K" er jo også sprunget over.
Er der nogle reelle eller anekdotiske forklaringer?

H kan vel næppe siges at have været midlertidig ;-)

Og som Thomas skriver andetsteds har K været brugt.

Avatar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/1 2022, 14:48 (796 dage siden) @ Michael Deichmann

Tråden om liniefarver har fået mig til at undres hvorfor "D" ikke er brugt.
Det virker som at de første linier var 3 - "A", "B", "C" over København H og så ringlinien, som jo ender på Frederiksberg og derfor får liniebogstav "F".
Men da S-toget forlænges til Hillerød kommer den lange linie til at hedde "E" og ikke for eksempel "D". Senere er flere midlertidige linier kommet til - "H", "L" og "M". "I" og "J" kan forveksles med et 1 tal, men "K" er jo også sprunget over.
Er der nogle reelle eller anekdotiske forklaringer?

Tak - den med at det kan forveksles med andre bogstaver i højtalerudkald mm. giver rigtig god mening!

Min nattesøvn er reddet! Tak! ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Chivas, 13/1 2022, 17:55 (795 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har fået fortalt, at Lillerød blev døbt om til Allerød for ikke at forveksle den med Hillerød.
Men hvorfor S-linje "D" ikke blev brugt i de tidlige år, ved jeg ikke. For man kan vel ikke forveksle "D" med A-B-C; og "E" kunne jo udelades senere.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af ivar, 13/1 2022, 18:18 (795 dage siden) @ Chivas

En svagtseende kunne vel godt få problemer med B og D især set i lyset af datidens teknologi. Jeg render selv rundt med en bygningsfejl der gør, at jeg i "grumset" vejr skal ret tæt på vejskilte for at kunne aflæse dem tydeligt.

Der har nok været ganske mange overvejelser omkring ubetinget entydighed.

mvh
-ivar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Railroad, 13/1 2022, 22:16 (795 dage siden) @ ivar

Man har ogsa hort at linie E er Express til Hillerod .

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af larsht, 13/1 2022, 23:00 (795 dage siden) @ Chivas

Jeg har fået fortalt, at Lillerød blev døbt om til Allerød for ikke at forveksle den med Hillerød.
Men hvorfor S-linje "D" ikke blev brugt i de tidlige år, ved jeg ikke. For man kan vel ikke forveksle "D" med A-B-C; og "E" kunne jo udelades senere.

I en dårlig radioforbindelse eller sløj højtaler kan B og D hurtigt lyde ens

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af ivar, 14/1 2022, 00:30 (795 dage siden) @ Chivas

Lillerød/Allerød er god nok, stationen ligger i Lillerød sogn. Der må være et par af de ikke længere helt så unge læsere, der måske følger med her, der kan huske det fra strækningsremserne på Jernbaneskolen.
Skiftet er sket en gang i 50'erne - som jeg lige husker det.

mvh
-ivar

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Jesper KD, 14/1 2022, 09:50 (795 dage siden) @ ivar

Lillerød station skiftede 18. maj 1952 navn til Allerød station

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke D?

af Axel L, 13/1 2022, 22:10 (795 dage siden) @ Michael Deichmann

Detta påminner lite om Wien U-Bahn där det finns de fem linjerna U1, U2, U3, U4 och U6. Det bör dock noteras att jag har exkluderat U5 och istället inkluderat U6 och detta är inget misstag utan U5 är en linje som enbart har existerat i olika plandokument.

Hälsningar
Axel L

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 14/1 2022, 01:14 (795 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af larsht, 14/1 2022, 02:10 (795 dage siden) @ Per Holm

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?

Vi gør det allerede anderledes - i ovennævnte byer hedder metro-linjer Ux og ikke Mx - i Berlin er Mx busser eller sporvogne.....

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af krabsen, 14/1 2022, 09:20 (795 dage siden) @ Per Holm

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?

Hvorfor skulle vi lave om? Man bruger heller ikke F1, F2 Fx om fjerntogslinjerne. Det kan godt være de har numre i de interne strækningsoversigter, men publikum bruger enten bynavnene eller f.eks. 'banen over Fyn', Lollandsbanen etc..

Generelt har mennesker lettere ved at huske bogstaver/navne end numre.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Peter, 14/1 2022, 13:26 (795 dage siden) @ krabsen


Generelt har mennesker lettere ved at huske bogstaver/navne end numre.

Jeg plejer nu nok at finde den rigtige bus.:-)

Måske valgte man bogstaver for ikke at forveksle S-tog med sporvogne. Bare et gæt.

--
[image]

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 14/1 2022, 13:31 (795 dage siden) @ Peter


Generelt har mennesker lettere ved at huske bogstaver/navne end numre.


Jeg plejer nu nok at finde den rigtige bus.:-)

Måske valgte man bogstaver for ikke at forveksle S-tog med sporvogne. Bare et gæt.

På den tid af døgnet hvor man var allermest fuld havde sporvejslinjerne også bogstaver og dermed bestod forvekslingsmuligheden alligevel.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Peter, 14/1 2022, 13:42 (795 dage siden) @ Per Holm

På den tid af døgnet kørte S-togene ikke.

--
[image]

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af andersj, Aalborg, 14/1 2022, 13:35 (795 dage siden) @ krabsen

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?


Hvorfor skulle vi lave om? Man bruger heller ikke F1, F2 Fx om fjerntogslinjerne. Det kan godt være de har numre i de interne strækningsoversigter, men publikum bruger enten bynavnene eller f.eks. 'banen over Fyn', Lollandsbanen etc..

Generelt har mennesker lettere ved at huske bogstaver/navne end numre.

Numre har nogle fordele, fordi man kan benytte flere cifre. Hvis vi får en eksprestunnel så kan man nemt gøre som i Hamburg hvor linjerne med to cifre kører over Dammtor og linjerne med et ciffer kører igennem tunnellen fra Hamburg Hbf. Oversat til københavnsk så kører S1 til Hillerød over Nørreport mens S11 kører til Hillerød gennem eksprestunnellen.

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".

--
Mvh Anders

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Rørvig Station, 18/1 2022, 23:53 (790 dage siden) @ andersj

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".

Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?
Men da fint med en overskuelig Flintholm station, med S-togslinjerne 1, 2, 3, metrolinjerne 1 og 2, sporene 1, 1, 2, 2, 11, 12 og busserne 9, 10, 21, 26, 37, 142. Det skal da nok gøre det nemt. Og hvad med Nørreport og Hovedbanen?

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af mikedk2100, 19/1 2022, 08:34 (790 dage siden) @ Rørvig Station

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?

Alle de linjenumre? Man lærer vel det/de linjenumre udenad, som er vigtige, når man skal til/fra job. Ligesom man i gamle dage lærte, at linje E er hurtigtoget mod Køge, mens linje A+ er bumletoget. I en uordenssituation vil det være relevant hurtigt at kunne finde "mit tog" via fx et linjenummer. Især med 3 forskellige togsystemer med samme destination, Næstved.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Andrew_J, 19/1 2022, 11:20 (790 dage siden) @ mikedk2100

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?


Alle de linjenumre? Man lærer vel det/de linjenumre udenad, som er vigtige, når man skal til/fra job. Ligesom man i gamle dage lærte, at linje E er hurtigtoget mod Køge, mens linje A+ er bumletoget. I en uordenssituation vil det være relevant hurtigt at kunne finde "mit tog" via fx et linjenummer. Især med 3 forskellige togsystemer med samme destination, Næstved.

Jaja, "gode gamle" A+. ahhh den sprang nu var det 2 eller 3 stationer over. dertil skal du da endelig også huske at indlemme Ex som var hurtigere end den ordinære E til/fra Køge i Myldretiden indtil linjen stoppede eftermiddagskørslen og kun blev et morgensyn hehe.

Men ja NÆ kan du nå faktisk på 4 togsystemer nu. CBCT, HKT, ERTMS også den lille rest fra lige lidt før Næstved Nord og ind til selve Næstved som fortsat har smukke signaler i form af SR 75.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af mikedk2100, 19/1 2022, 11:56 (790 dage siden) @ Andrew_J

Men ja NÆ kan du nå faktisk på 4 togsystemer nu. CBCT, HKT, ERTMS også den lille rest fra lige lidt før Næstved Nord og ind til selve Næstved som fortsat har smukke signaler i form af SR 75.

Ok, så "togsystemer" skal forstås som tog, der kører på hver sit signalsystem? Jeg forstod "togsystemer" som afgange med samme destination, men med forskelligt standsningsmønster/rute.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Andrew_J, 19/1 2022, 13:06 (790 dage siden) @ mikedk2100

Men ja NÆ kan du nå faktisk på 4 togsystemer nu. CBCT, HKT, ERTMS også den lille rest fra lige lidt før Næstved Nord og ind til selve Næstved som fortsat har smukke signaler i form af SR 75.


Ok, så "togsystemer" skal forstås som tog, der kører på hver sit signalsystem? Jeg forstod "togsystemer" som afgange med samme destination, men med forskelligt standsningsmønster/rute.

Ohhh. så misforstod jeg. my bad.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Niels Bak, 19/1 2022, 17:52 (789 dage siden) @ Andrew_J

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?


Alle de linjenumre? Man lærer vel det/de linjenumre udenad, som er vigtige, når man skal til/fra job. Ligesom man i gamle dage lærte, at linje E er hurtigtoget mod Køge, mens linje A+ er bumletoget. I en uordenssituation vil det være relevant hurtigt at kunne finde "mit tog" via fx et linjenummer. Især med 3 forskellige togsystemer med samme destination, Næstved.


Jaja, "gode gamle" A+. ahhh den sprang nu var det 2 eller 3 stationer over. dertil skal du da endelig også huske at indlemme Ex som var hurtigere end den ordinære E til/fra Køge i Myldretiden indtil linjen stoppede eftermiddagskørslen og kun blev et morgensyn hehe.

hele det knopskydningssystem med + og x-linjer, som hed de samme bogstaver som nogle andre linjer husker jeg som pænt forvirrende, når jeg som ung kom fra provinsen på besøg i hovedstaden. Det er der heldigvis ryddet - næsten - op i siden.

Om numre eller bogstaver er bedst har jeg til gengæld ingen mening om :-)

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af Thomas de Laine ⌂, København, 19/1 2022, 18:34 (789 dage siden) @ Niels Bak

hele det knopskydningssystem med + og x-linjer, som hed de samme bogstaver som nogle andre linjer husker jeg som pænt forvirrende, når jeg som ung kom fra provinsen på besøg i hovedstaden. Det er der heldigvis ryddet - næsten - op i siden.

Til gengæld er det i dag sådan, at linje A nogle gange har endestation i Hundige, nogle gange i Solrød og nogle gange i Køge. Og sommetider standser toget på Bernstorffsvej, Gentofte, Jægersborg, Sorgenfri og Virum, og på andre tidspunkter gør det ikke...

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af steenth, 19/1 2022, 14:58 (790 dage siden) @ Rørvig Station

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?

Jeg har oplevet at alm. pendlere bruger tognummer som form for linjenummer. Fx 12xx og 24xx på tognumre syd for Næstved.. Jeg har selv haft tanker om linjenummer på regionaltog, så det er lettere at formidle ændringer. Men standsningsmønsteret kan godt være forskellig mellem dag, aften og weekend - det kan være svært at formidle for dem som ikke er vant til køre i tog.
Mvh
Steen

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af larsht, 19/1 2022, 20:01 (789 dage siden) @ steenth

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".


Og hvem gider lære alle de linjenumre udenad, bortset fra tognørder?

Jeg har oplevet at alm. pendlere bruger tognummer som form for linjenummer. Fx 12xx og 24xx på tognumre syd for Næstved.. Jeg har selv haft tanker om linjenummer på regionaltog, så det er lettere at formidle ændringer. Men standsningsmønsteret kan godt være forskellig mellem dag, aften og weekend - det kan være svært at formidle for dem som ikke er vant til køre i tog.
Mvh
Steen

I Holland er det faktisk sat i system sådan at hver "linje" har et nummer, fx 5600 - og de individuelle afgange på den linje har så numrene 56xx - så det forekommer allerede i praksis ude i den store verden.

Om det så er den smarteste løsning har jeg ikke den store holdning til.

Linjer for regionaltog og i Holland...

af steenth, 20/1 2022, 10:07 (789 dage siden) @ larsht

I Holland er det faktisk sat i system sådan at hver "linje" har et nummer, fx 5600 - og de individuelle afgange på den linje har så numrene 56xx - så det forekommer allerede i praksis ude i den store verden.

Tak for det input. Jeg har lagt mærket til det, men ikke tænkt en mulighed for formidling:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1604421377494/content/assets/ns-nl/dienstregeling/nieuwe...

Om det så er den smarteste løsning har jeg ikke den store holdning til.

Jeg kan godt se tanken med det.... Men da jeg sidst var i Holland var det ikke noget jeg lade mærket til. Men på anden side synes jeg den måde linje beregnes i Tyskland ikke helt passer til hvordan regionaltog drives på Sjælland

Linjer for regionaltog og i Holland...

af andersj, Aalborg, 20/1 2022, 10:45 (789 dage siden) @ steenth

I Holland er det faktisk sat i system sådan at hver "linje" har et nummer, fx 5600 - og de individuelle afgange på den linje har så numrene 56xx - så det forekommer allerede i praksis ude i den store verden.

Tak for det input. Jeg har lagt mærket til det, men ikke tænkt en mulighed for formidling:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1604421377494/content/assets/ns-nl/dienstregeling/nieuwe...

Om det så er den smarteste løsning har jeg ikke den store holdning til.

Jeg kan godt se tanken med det.... Men da jeg sidst var i Holland var det ikke noget jeg lade mærket til. Men på anden side synes jeg den måde linje beregnes i Tyskland ikke helt passer til hvordan regionaltog drives på Sjælland

På Sjælland siger det første ciffer noget om togsystemet og andet ciffer noget om strækningen. Umiddelbart kan jeg gennemskue følgende system:
For regionaltog gælder at første ciffer:
1 = Hurtigtog
2 = Stoptog med kørsel alle dage
3 = Myldretidstog
4 = Stoptog med kørsel mandag-fredag

Andet ciffer (K23)
0 = Vestbanen (Slagelse-tog)
2 = Sydbanen
3 = Kystbanen (Roskilde-tog)
4 = Lille Syd (København-Køge-Næstved)
5 = Nordvestbanen

Næstved-Nykøbing F togene ser i K23 ud til delvist at afvige fra ovenstående.

Men ovenstående er ikke til at gennemskue for kunderne, når stoptog til Næstved hedder 22xx + 42xx (over Roskilde) og 24xx + 44xx (over Køge). I Tyskland har man også en ekstra togkategori til stoptog, nemlig "RB" (RegionalBahn) mens hurtigtog hedder "RE" (RegionalExpress) - noget som man også finder hos Arriva med deres REX og hos Lokaltog med 920E mellem Hillerød og Hundested.

--
Mvh Anders

Linjer for regionaltog og i Holland...

af Rail, 20/1 2022, 19:47 (788 dage siden) @ andersj

Andet ciffer (K23)
0 = Vestbanen (Slagelse-tog)
2 = Sydbanen
3 = Kystbanen (Roskilde-tog)
4 = Lille Syd (København-Køge-Næstved)
5 = Nordvestbanen

Så vidt muligt svarende til TIB, men det er ikke altid muligt.


Næstved-Nykøbing F togene ser i K23 ud til delvist at afvige fra ovenstående.

Ja der er for mange forskellige systemer på sydbanen i K23 til at overholde ovenstående.

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af bjergged, Zentralschweiz, 14/1 2022, 21:17 (794 dage siden) @ Per Holm

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?

På den anden side, hvorfor skulle man lave et system om som fungerer udmærket og har gjort det længe?

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/1 2022, 09:35 (794 dage siden) @ bjergged

Nå, ja det gør man da på så meget andet.
Så det synes jeg ikke holder.

Men, jo det funger da super fint.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak