Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talgo er forsinket med nye vogne (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/1 2022, 12:13 (832 dage siden)

Så blev det officielt, selvom man nok havde det på fornemmelsen da DSB i efteråret 2021 pludselig skrev 2024 i deres offentlige kommunikation omkring de nye Talgo vogne. 2024 skulle dog også være optimistisk, så vi må se om Alstom Coradia eller Talgo-vognene kommer først.

https://ing.dk/artikel/nye-togvogne-hamborg-bliver-forsinket-meget-beklageligt-253536

--
Mvh Anders

Talgo er forsinket med nye vogne

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 14/1 2022, 13:36 (832 dage siden) @ andersj


Covid-19 får skylden ....

Det lyder som om journalisten mener at det er løgn og at han selv ved bedre ...

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Talgo er forsinket - Coradia Stream først i 2025

af XAL Olesen, 15/1 2022, 16:27 (831 dage siden) @ andersj

Her er et citat fra dig den 3/11 2021 k. 17:40

Så sent som september 2021 hed det fra DSB til konferencen RAILcph at de skulle gå i kommerciel drift i første halvår af 2023. Præsentationen kan ses her: https://bendixkiel.sharefile.eu/share/view/s52c0f5f8227b4caabf55cfc4046e39c3

Det er nu langt fra første gang at SoMe folkene hos DSB får skrevet noget værre vrøvl på Facebook/Instagram/LinkedIn/Twitter, så jeg forventer at der er tale om en fejl når de skriver 2024. Det ville i hvert fald være en underlig måde at informere om forsinkelsen på.

Om DSB forstætter med at skrive "noget værre vrøvl på Facebook/Instagram/LinkedIn/Twitter, så jeg forventer at der er tale om en fejl når de skriver 2024" citat slut, ved jeg ikke.

Men jeg ved at DSB i december 2021 annoncerede både i Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten med nedenstående annonce hvoraf det tydeligt fremgår at Talgo kommer i passagermæssig drift i 2024 og de nye eltog i 2025. Jeg kommer gerne med dato og sidenummer for den viste annonce.

[image]

Talgo er forsinket - Coradia Stream først i 2025

af Togmand123, 15/1 2022, 18:16 (831 dage siden) @ XAL Olesen

Her er et citat fra dig den 3/11 2021 k. 17:40

Så sent som september 2021 hed det fra DSB til konferencen RAILcph at de skulle gå i kommerciel drift i første halvår af 2023. Præsentationen kan ses her: https://bendixkiel.sharefile.eu/share/view/s52c0f5f8227b4caabf55cfc4046e39c3

Det er nu langt fra første gang at SoMe folkene hos DSB får skrevet noget værre vrøvl på Facebook/Instagram/LinkedIn/Twitter, så jeg forventer at der er tale om en fejl når de skriver 2024. Det ville i hvert fald være en underlig måde at informere om forsinkelsen på.

Om DSB forstætter med at skrive "noget værre vrøvl på Facebook/Instagram/LinkedIn/Twitter, så jeg forventer at der er tale om en fejl når de skriver 2024" citat slut, ved jeg ikke.

Men jeg ved at DSB i december 2021 annoncerede både i Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten med nedenstående annonce hvoraf det tydeligt fremgår at Talgo kommer i passagermæssig drift i 2024 og de nye eltog i 2025. Jeg kommer gerne med dato og sidenummer for den viste annonce.

[image]

https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article13640941.ece bliver Jürgen Müller, direktør for Strategi og Materiel hos DSB, citeret for at sige at Talgo vognene bliver forsinket og ikke leveret til aftalt tid, og som ifølge artiklen var sommeren 2023 men at det nu først bliver i løbet 2024.

Talgo er forsinket - konsekvenser?

af andersj, Aalborg, 18/1 2022, 00:05 (829 dage siden) @ andersj

Nu er spørgsmålet så hvor vigtigt det er med nyt materiel og at få frigivet IC3'erne brugt til Hamburg-togene.
Disse IC3'er har ikke ETCS og planen for udrustning var endnu ikke på plads ved offentliggørelsen af seneste statusrapport fra oktober 2021. Uden ETCS står IC3'erne efterhånden i lav kurs, dog kan de bruges som erstatning for IC4.

Så er der problematikken med Vectron lokomotiverne der står og koster dyrt i afskrivninger uden at de bidrager til driften/indtægterne.
Her kan man i samarbejde med DB sætte tyske IC-vogne ind mellem Hamburg og København - der er efterhånden rigtig mange af disse vogne der er hensat i 2020+2021 som følge af levering af ICE4 togsæt. Dog har næsten alle af de hensatte vogne ikke været igennem "IC-mod" programmet i 2011-2014 og fremstår dermed med slidt interiør - nogle af de ikke-moderniserede vogne har dog i 2018-19 fået fornyet polstringen og skiftet sædebetrækket - jeg ved dog ikke om disse vogne er hensatte eller fortsat i drift. Der er muligvis også vognstammer der hverken er i dagligt drift eller hensatte.

Spørgsmålet er hvor hurtigt man vil kunne få sat dette i drift - kan man allerede være klar til K23 hvor Vectron lokomotiverne også gerne skulle være godkendt til kørsel i Tyskland? Med tyske vogne kan man også få skaleret op på antallet af siddepladser.

Her er en uofficiel oversigt over Deutsche Bahn's henstillede personvogne: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9081463

Vognene der vil være egnede til Hamburg-København er typerne der starter med Bp/Bw/Bv/Av/Ap - vogne med to "m'er" (mm) har været igennem IC-mod programmet. Jeg ved dog ikke om der er særlige teknikaliteter i forhold til elvarme og nødbremseoverstropning som nogle af vognene måske ikke har.


Forbindelsen lider desuden også af et mere og mere tvivlsomt image når der køres diesel under køreledninger hele vejen. Selvom det stadig er bedre end at flyve, så er (diesel)røgsignaler ikke det bedste signal man sender når man skal lokke folk til at tage toget på ferie.

--
Mvh Anders

Avatar

Talgo er forsinket med nye vogne

af mss ⌂, 18/1 2022, 21:12 (828 dage siden) @ andersj

Ja det var jo nok meget optimistisk med den første tidsplan. Den havde ihvertfald krævet at alt gik glat og uden forhindringer.
Det gik så ikke pga. Coronaen.
Det er hverken producenten eller DSB herre over. Ikke blot er producentens egne fabrikker ramt, men også utallige underleverandører helt ned til råstofudvindingen og naturligvis hele transportkæden.
Der er mange faktorer menigmand (herunder journalister) ikke tænker over når de hævder at Corona bare er en dårlig undskyldning...

Nå men vi må jo væbne os med tålmodighed til 2024/25 eller hvornår det nu bliver at DSB får de første tog.

Lidt o.t. forhåbentlig kommer de også i model ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talgo er forsinket med nye vogne

af andersj, Aalborg, 19/1 2022, 01:31 (828 dage siden) @ mss

Ja det var jo nok meget optimistisk med den første tidsplan. Den havde ihvertfald krævet at alt gik glat og uden forhindringer.
Det gik så ikke pga. Coronaen.
Det er hverken producenten eller DSB herre over. Ikke blot er producentens egne fabrikker ramt, men også utallige underleverandører helt ned til råstofudvindingen og naturligvis hele transportkæden.
Der er mange faktorer menigmand (herunder journalister) ikke tænker over når de hævder at Corona bare er en dårlig undskyldning...

Nå men vi må jo væbne os med tålmodighed til 2024/25 eller hvornår det nu bliver at DSB får de første tog.

Lidt o.t. forhåbentlig kommer de også i model ;-)

Det virker umiddelbart til at det har ramt nyudviklinger hårdest, sandsynligvis fordi det har været vanskeligt at få sendt tog, folk og materialer rundt til test og inspektion. Stort set alle ny-/videreudviklinger er enten blevet forsinket eller yderligere forsinket under pandemien. Der er bl.a. Zefiro Express til Västtrafik, Coradia Stream til NS, Coradia Stream HC til CFL, nye Nightjet/Railjet 2 stammer til ÖBB og nu Talgo stammer til DSB og DB.

"Samlebåndsprodukterne" har næsten ikke været ramt og både Vectron til DSB og Lint til Nordjyske Jernbaner er leveret til tiden. Øvrige standardtogsæt rundt omkring i Europa er også leveret til tiden under pandemien. Sandsynligvis fordi man allerede har styr på forsyningskæderne og komponenterne allerede var bestilt inden pandemien.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak