Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport (Jernbanen i dag)

af Niels Buch, 15/1 2022, 17:27 (824 dage siden)

Hej

I tråden om "det sjældne signal" blev der spurgt til billeder af signaler fra den sidste dag de var i drift. Jeg tog på vej hjem fra arbejde lige en tur fra Dybbølsbro til Østerport med stop på Kh og tilbage igen. Så her lidt billeder.

[image]

Vi starter på Dybbølsbro med I-signalerne til Kh i spor 3 og 5. Begge signaler viser "Betinget stop", det er dog svært at se grundet jeg har solen lige i ryggen.

[image]

Så er vi på Kh, hvor PU-signalet i spor 10 viser 45 grader mens S-toget passerer.

[image]

Så er vi på Vesterport hvor AM-signalet viser "Betinget stop", mens et modkørende tog passerer i baggrunden.

[image]

På Østerport skal vi lige se diamanten som fra denne weekend erstattes af de to transversaler der har ligget efterhånden længe mellem Østerport og Nordhavn (gad vide hvor længe diamanten får lov at ligge aflåst med låsebolte inden den helt fjernes???).

[image]

Tilbage på Vesterport indkørselssignalet til Kh, visende "Betinget stop".

[image]

På Dybbølsbro endnu et billede af indkørselssignalet til Skelbæk med retningsindikatoren.

[image]

Og så mit allersidste billede med daglyssignaler ved Kh, I-signalet i 4. hovedspor mod Kh. Billedet er taget fra den anden ende af perronen.

Alle billeder er selvfølgelig fra den 14. januar 2022.

Så også Kenny under min tur, så mon ikke der også kommer en lille film.

Hilsen
Niels

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Andrew_J, 15/1 2022, 17:56 (824 dage siden) @ Niels Buch

Maaaaaange tak. nu ligger dette som et evigt minde ihvertfald her på forum. Må jeg gerne benytte et af dine billeder til at opdatere artiklen "HKT" på Wikipedia? (Til sektionen "udfasning af HKT")

Ihvertfald tak for de smukke billeder <3

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Niels Buch, 15/1 2022, 19:58 (824 dage siden) @ Andrew_J

Maaaaaange tak. nu ligger dette som et evigt minde ihvertfald her på forum. Må jeg gerne benytte et af dine billeder til at opdatere artiklen "HKT" på Wikipedia? (Til sektionen "udfasning af HKT")

Ihvertfald tak for de smukke billeder <3


Det kan du tro du må. Du kan muligvis skrive til mig, via kuverten ved mit navn, når du ved hvilket billede det skal være. Ellers finder vi naturligvis ud af det.

Hilsen
Niels

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Andrew_J, 15/1 2022, 20:40 (824 dage siden) @ Niels Buch

Maaaaaange tak. nu ligger dette som et evigt minde ihvertfald her på forum. Må jeg gerne benytte et af dine billeder til at opdatere artiklen "HKT" på Wikipedia? (Til sektionen "udfasning af HKT")

Ihvertfald tak for de smukke billeder <3

Det kan du tro du må. Du kan muligvis skrive til mig, via kuverten ved mit navn, når du ved hvilket billede det skal være. Ellers finder vi naturligvis ud af det.

Hilsen
Niels

Jeg takker og artiklen er opdateret <3 https://da.wikipedia.org/wiki/Hastighedskontrol_og_togstop#Referencer

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af steenth, 15/1 2022, 21:08 (824 dage siden) @ Niels Buch

Maaaaaange tak. nu ligger dette som et evigt minde ihvertfald her på forum. Må jeg gerne benytte et af dine billeder til at opdatere artiklen "HKT" på Wikipedia? (Til sektionen "udfasning af HKT")

Ihvertfald tak for de smukke billeder <3

Det kan du tro du må. Du kan muligvis skrive til mig, via kuverten ved mit navn, når du ved hvilket billede det skal være. Ellers finder vi naturligvis ud af det.

Det bedste du selv uploader billederne til Wikimedia Commons. Det sted hvor den danske wikipedia lager billeder.. For man holder god tjek hvem som har taget billederne, dvs har ophavsretten, så man kan angive hvad rettigheder for brug skal være. Ellers skal man igennem en masse procedure for at angive rettigheder... Men det vil stadig være godt at få billeder på..

Mvh
Steen

Avatar

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2022, 20:10 (824 dage siden) @ Niels Buch

[image]

På Østerport skal vi lige se diamanten som fra denne weekend erstattes af de to transversaler der har ligget efterhånden længe mellem Østerport og Nordhavn (gad vide hvor længe diamanten får lov at ligge aflåst med låsebolte inden den helt fjernes???).

Hvorfor overlever den diamant ikke? Det er jo på en måde 2 transversaler lagt oven i hinanden og det kan CBTC måske ikke lige håndtere? Eller?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Niels Buch, 15/1 2022, 20:56 (824 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor overlever den diamant ikke? Det er jo på en måde 2 transversaler lagt oven i hinanden og det kan CBTC måske ikke lige håndtere? Eller?

Hej

Jeg er ret sikker på at CBTC kan håndtere en diamant. Diamanten i nordenden af Østerport består mig bekendt af en hel masse specialfremstillede komponenter, bl.a. fordi den ligger i en kurve, og derfor er det sporteknisk bedre at erstatte den med to modsatrettede transversaler med standart-sporskifter på ret spor mellem Østerport og Nordhavn.

Hilsen
Niels

Avatar

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2022, 21:01 (824 dage siden) @ Niels Buch

Hvorfor overlever den diamant ikke? Det er jo på en måde 2 transversaler lagt oven i hinanden og det kan CBTC måske ikke lige håndtere? Eller?


Jeg er ret sikker på at CBTC kan håndtere en diamant. Diamanten i nordenden af Østerport består mig bekendt af en hel masse specialfremstillede komponenter, bl.a. fordi den ligger i en kurve, og derfor er det sporteknisk bedre at erstatte den med to modsatrettede transversaler med standart-sporskifter på ret spor mellem Østerport og Nordhavn.

Ahhh - ja det ser man på billedet - det giver god mening, tak!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/1 2022, 11:45 (822 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

På Østerport skal vi lige se diamanten som fra denne weekend erstattes af de to transversaler der har ligget efterhånden længe mellem Østerport og Nordhavn (gad vide hvor længe diamanten får lov at ligge aflåst med låsebolte inden den helt fjernes???).

Hvorfor overlever den diamant ikke? Det er jo på en måde 2 transversaler lagt oven i hinanden og det kan CBTC måske ikke lige håndtere? Eller?

Der blev for efterhånden en del år siden ilagt to transversaler på fri bane mellem Østerport og Nordhavn T, men de har indtil i går været aflåste da man kørte efter SR på HKT. De ses her i denne film.

De fremgår nu også på den nyeste CBTC strækningsoversigt.

[image]

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Niels Buch, 17/1 2022, 11:25 (822 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Så blev det mandag og første hele dag med CBTC på det centrale stykke gennem København.

[image]

Overposede I-signaler til Kh

[image]

Overposet I-signal med retningsindikator til Skelbæk og overposet (højt) dværgsignal.

I løbet af blæsevejret i nat er en pose over det ene PU-signal på Skelbæk åbenbart fløjet af og afslører at der faktisk (som en anden her på forum også mente) er lys i lamperne bag poserne.

[image]

Beklager billedets kvalitet, men jeg var nødt til at zoome pænt meget ind, da fortovet på den anden side af Dybbølsbro er spærret.

Hilsen
Niels

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af frederikhk, 17/1 2022, 11:48 (822 dage siden) @ Niels Buch

Interessant at der stadig er lys i. På fjernbanen er de helt slukkede når man overgår til ETCS. Nogle der kan forklare nærmere hvordan det fungerer?

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Andrew_J, 17/1 2022, 12:31 (822 dage siden) @ frederikhk

Interessant at der stadig er lys i. På fjernbanen er de helt slukkede når man overgår til ETCS. Nogle der kan forklare nærmere hvordan det fungerer?

Jeg har tænkt det samme. tager man en tur til Køge fx er ALT slukket. men på S-banen poser man åbenbart bare over.

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/1 2022, 12:48 (822 dage siden) @ Andrew_J

Interessant at der stadig er lys i. På fjernbanen er de helt slukkede når man overgår til ETCS. Nogle der kan forklare nærmere hvordan det fungerer?


Jeg har tænkt det samme. tager man en tur til Køge fx er ALT slukket. men på S-banen poser man åbenbart bare over.

Efter forrige CBTC-ibrugtagning diskuterede vi nøjagtig det samme.

Hvis tiden er presset - der skal ske rigtig mange aktiviteter - er det vel forståeligt at man ikke når rundt og slukke overalt. Det kræver jo også nogle folk.

Spændingen tages alligevel som noget af det første når anlæget pilles ned så i går var det blandt det mindst vigtige.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Theis Andersen, Kastrup, 17/1 2022, 13:33 (822 dage siden) @ Per Holm

Er der ikke et centralt sluk?

--
[image]

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/1 2022, 16:37 (822 dage siden) @ Theis Andersen

Er der ikke et centralt sluk?

Et centralt "sluk" ville bare aktivere de decentrale nødstrømsanlæg. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af Niels Buch, 17/1 2022, 14:10 (822 dage siden) @ Per Holm

Som jeg har forstået det, forbliver alle signaler tændt de første 3 uger efter ibrugtagning, så man hurtigt kan gå tilbage til det "gamle" system, hvis der viser sig at være en alvorlig fejl i det nye.

Nogle signaler er dog nødt til at være tændt, helt indtil de sidste strækninger overgår til CBTC. Og det af hensyn til skiftezonerne mellem CBTC og HKT. Eksempelvis vil Bavnehøjs signaler forblive tændte (under poserne) helt indtil september.

Venlig hilsen
Niels

Overposede signaler ved Dybbølsbro

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/1 2022, 15:28 (822 dage siden) @ Niels Buch

jeg synes det er flot gået weekends arbejde.

jeg plejer at være kredisk overfor bane.dk men det er gået flot syns jeg

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Sidste billeder af signaler ml. Dybbølsbro og Østerport

af Niels Munch, 21/1 2022, 11:16 (818 dage siden) @ Niels Buch

..... og skal man tro Railway Gazette International, var konverteringen til CBTC på den centrale del en succes:

"‘Quantum leap’ as CBTC goes live on København’s cross-city S-bane core
17 January 2022
DENMARK: København’s S-bane suburban trains have started using CBTC through the cross-city core, following the commissioning of the new signalling over the weekend of January 15-16."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/passenger/quantum-leap-as-cbtc-goes-live-on-k%C3%B8benha... .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak