Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreklare “stort” damplokomotiv? (Generelt)

af tscheel, 17/1 2022, 01:12 (824 dage siden)

I 90’erne var der god mulighed for stadig at opleve et af de “store” danske damplokomotiver under damp. Den slags er dog blevet en sjældenhed, ikke mindst efter nedlæggelsen af DSB Museumstog. De fleste veteranbaner har nok rigeligt arbejde med at få mindre lokomotiver klar til revision. Og Jernbanemuseet ser ikke ud til at prioritere det?

H783 gruppen er selvfølgelig den positive overraskelse her! Lad os håbe de kommer i mål med den.

Men hvilke andre “store” lokomotiver (lad os sige større end litra D/K, så feks N/E/P/Pr/R/H - sig til hvis jeg mangler nogle) har vi egentlig tilbage som ikke er “museumsgenstande” og dermed ikke kan istandsættes? Og hvem ville evt kaste sig ud i opgaven?

Det opfølgende spørgsmål er måske så: og hvor skal de køre? For med ERTMS er den slags vel også blevet væsentlig sværere. Og der er måske også noget med akseltryk der gør at ikke alle typiske veteranbanestrækninger er mulige?

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af Danskjävlar, 17/1 2022, 08:27 (823 dage siden) @ tscheel

Ja hvis vi skal starte med Jernbanemuseet har de 3 store lokomotiver som de har stående under "Rekvisitter" i deres materielliste. De er
E. 991
P. 917
R. 963

Jeg er personligt lidt overrasket over at R maskinen er på listen men det er nok fordi at de ser R og H maskinerne som relativt ens maskiner (den ene designet som gods variant og den anden som passagertogsvariant). (Rip R 946)

Udover disse er der stadigvæk nogle stykker tilbage i andre hænder

E. 987 (Gedser)
E. 996 (Railworld, Peterborough, England)
H. 783 (Gedser)
S. 740 (NSVT)

Det burde i hvert fald være hvad vi har tilbage af store Danske maskiner der har sandsynlighed for at vende tilbage i drift. Hvis man virkelig savner noget i den størrelsesrang kan man sandsynligvis tage en Svensk litra B maskine, og give den en mindre makeover til at se ud som et DSB lokomotiv. De ligner E maskinerne meget og har samme størrelse som R maskinerne, og hvis jeg har talt rigtigt findes der stadig mere end 30 eksempler bevaret. Det ville ikke være det aller mest autentiske, men et godt alternativ.[image]

Avatar

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af gaest, 17/1 2022, 08:33 (823 dage siden) @ Danskjävlar

Det burde i hvert fald være hvad vi har tilbage af store Danske maskiner der har sandsynlighed for at vende tilbage i drift. Hvis man virkelig savner noget i den størrelsesrang kan man sandsynligvis tage en Svensk litra B maskine, og give den en mindre makeover til at se ud som et DSB lokomotiv. De ligner E maskinerne meget og har samme størrelse som R maskinerne, og hvis jeg har talt rigtigt findes der stadig mere end 30 eksempler bevaret. Det ville ikke være det aller mest autentiske, men et godt alternativ.

De der lokomotiver der er makeover'et til at skulle forestille noget andet end det de er bryder jeg mig ikke om. Jeg ser da også at NSVT lader deres svensker fremstå som det den er - en svensker. Det klæder den bedst og er også så historisk korrekt som man kan under de omstændigheder.

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af Steff, 17/1 2022, 10:22 (823 dage siden) @ tscheel

Kære tscheel

Indledningsvis bør du nok læse denne tråd fra det historiske forum. Det giver svar på mangt og meget og viser de to p.t. største knaster som både DJM og veteranklubberne er oppe imod, økonomi og signalsystem (lukkede- og ikke lukkede jernbanestrækninger).
Sidst er der noget der kaldes dokumentering af arbejde og materialer, der ej heller gør det nemmere.

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=63302

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af tscheel, 17/1 2022, 23:12 (823 dage siden) @ Steff

Helt sikkert mange relevante (og knap så relevante) kommentarer i den E-maskinetråd. Og helt klart at økonomi og signalprogram er kæmpe udfordringer. Ærgerligt at det med dokumentation mv har udviklet sig til så stort et problem også.

Nu den anden tråd primært snakker om E-maskiner. Er der alligevel et sted man kan se en oversigt over hvilke loks der er bevarede rundt omkring for de forskellige litra?

MVH Troels

Avatar

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/1 2022, 23:43 (823 dage siden) @ tscheel

Er der alligevel et sted man kan se en oversigt over hvilke loks der er bevarede rundt omkring for de forskellige litra?

Der var en oversigt hos DVF, men den virker ikke (for mig).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af Peter Linaa, 18/1 2022, 10:43 (822 dage siden) @ Michael Deichmann

Er der alligevel et sted man kan se en oversigt over hvilke loks der er bevarede rundt omkring for de forskellige litra?

Der var en oversigt hos DVF, men den virker ikke (for mig).

Hej Michael

Mon ikke det er vedhæftede link, du tænker på?
https://www.veterantog.dk/

M v h
Peter L

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af esni, Frederikssund, 18/1 2022, 11:12 (822 dage siden) @ Peter Linaa

Er der alligevel et sted man kan se en oversigt over hvilke loks der er bevarede rundt omkring for de forskellige litra?

Der var en oversigt hos DVF, men den virker ikke (for mig).


Hej Michael

Mon ikke det er vedhæftede link, du tænker på?
https://www.veterantog.dk/

M v h
Peter L

Som kræver Microsoft Silverlight - lige så dødt som Flash....

--
Eskild

Køreklare “stort” damplokomotiv? OT: DVF

af Filip Gram, 18/1 2022, 11:45 (822 dage siden) @ esni

Der var en oversigt hos DVF, men den virker ikke (for mig).


Hej Michael

Mon ikke det er vedhæftede link, du tænker på?
https://www.veterantog.dk/

M v h
Peter L


Som kræver Microsoft Silverlight - lige så dødt som Flash....

Hej!
Som så meget andet i denne branche, er DVF (Danske Veterantogsorganisationers Fællesrepræsentation - vores “brancheorganisation”, der bla. kæmper for veterantogspuljer til infrastruktur og ETCS!) drevet af frivillige, der har mere end nok opgaver at se til. På seneste DVF-møde i efteråret blev der netop efterlyst nye kræfter, og selvom de fleste af posterne der søges til, er ganske videnstunge, er en enkelt post - webmaster - der ikke kræver de store jernbanekompetencer. Skulle der blandt læserne hér være en der har mod på opgaven, så bla. oversigten over veterantogsmateriel under DVF igen kunne blive bredere tilgængelig, er jeg sikker på at DVF-bestyrelsen gerne hører nærmere. DVF arbejder for alle de pt. aktive normalsporet veterantogsorganisationer (plus et par af de smalsporede), så her er virkelig mulighed for at bidrage til et samlet løft for hobbyen. Skriv gerne direkte på info@veterantog.dk hvis du vil høre nærmere!

Venlig hilsen
Filip

Avatar

Køreklare “stort” damplokomotiv?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/1 2022, 14:39 (822 dage siden) @ Peter Linaa

Der var en oversigt hos DVF, men den virker ikke (for mig).


Mon ikke det er vedhæftede link, du tænker på?
https://www.veterantog.dk/

Jo, og jeg havde faktisk også lavet et dybere link direkte til oversigten, men så opdagede jeg at det krævede Silverlight, som ikke fungerer mere. Øv bøv som flere andre også bemærker. Og så rettede jeg til ovenstående.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak