Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 21. januar, 2022, 15:29 (155 dage siden)

Efter 3 års forsinkelse har Alstom (Bombardier) i slutningen af december endelig fået godkendt batteriudgaven af Talent 3 hos Eisenbahn-Bundesamt (EBA) og den planlagte testkørsel med passagerer i Baden-Württemberg kan begynde.

Fra mandag den 24. januar vil toget køre mellem Stuttgart - Horb på hverdage og i weekenden mellem Pleinfeld - Gunzenhausen. Testkørslerne skal efter planen foregå frem til maj.

Bemærk at "Talent 3" ikke nævnes nogle steder i pressemeddelelserne, da platformen jo er solgt til spanske CAF. Bombardier nåede heller aldrig at få en ordre på Talent 3 i batteriudgave, mens Alstom har fået en ordre på Coradia Continental batteritog til Leipzig-Chemnitz.

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/1/alstom-and-deutsche-bahn-test-first-b...

Pressemeddelelse Deutsche Bahn: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/Alstom-und-Deut...

--
Mvh Anders

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, mandag 24. januar, 2022, 12:31 (152 dage siden) @ andersj

Efter 3 års forsinkelse har Alstom (Bombardier) i slutningen af december endelig fået godkendt batteriudgaven af Talent 3 hos Eisenbahn-Bundesamt (EBA) og den planlagte testkørsel med passagerer i Baden-Württemberg kan begynde.

Testen er blevet udskudt med vilje. Dels virkede toget uden problemer på testbanen, så der teknisk ikke rigtig var noget at teste ift. det oprindelige oplæg, dels ønskede kunden at ressourcerne blev brugt på andre ting. Togsætet har nu fået en række ekstra/nye software pakker, der adskiller sig fra de allerede ordrede tog i Tyskland. Derudover har man brugt stand-still perioden, til at få designet en ERA godkendelsesproces for batteritog (som der heller ikke var). Så "forsinkelse" er nok ikke helt det rigtige ord at bruge - men det er tre år senere, end oprindeligt planlagt.


Bemærk at "Talent 3" ikke nævnes nogle steder i pressemeddelelserne, da platformen jo er solgt til spanske CAF. Bombardier nåede heller aldrig at få en ordre på Talent 3 i batteriudgave, mens Alstom har fået en ordre på Coradia Continental batteritog til Leipzig-Chemnitz.

Talent3 er ikke solgt til CAF. Der er indgået en forhåndsaftale om salg. Denne ventes at blive realiseret til september 2022

Det var iøvrigt siden 2018 ikke planen, at Talent3 skulle sælges med batterier. Istedet blev der arbejdet på en efterfølger til T3 platformen. Dette ingeniørarbejde er nu overført til Coradia Stream.

/Lasse

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3

af Thorkil Olesen, mandag 24. januar, 2022, 22:28 (152 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det var iøvrigt siden 2018 ikke planen, at Talent3 skulle sælges med batterier. Istedet blev der arbejdet på en efterfølger til T3 platformen. Dette ingeniørarbejde er nu overført til Coradia Stream.

/Lasse

Vil det sige, at der kommer en udgave af Coradia Stream med batteripakke?

Vil det i givet fald kunne køre sammen med de Coradia Stream, som DSB har bestilt?

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3

af andersj @, Aalborg, tirsdag 25. januar, 2022, 01:50 (152 dage siden) @ Thorkil Olesen

Det var iøvrigt siden 2018 ikke planen, at Talent3 skulle sælges med batterier. Istedet blev der arbejdet på en efterfølger til T3 platformen. Dette ingeniørarbejde er nu overført til Coradia Stream.

/Lasse


Vil det sige, at der kommer en udgave af Coradia Stream med batteripakke?

Vil det i givet fald kunne køre sammen med de Coradia Stream, som DSB har bestilt?

Der kommer vel kun en hvis den bestilles. Indtil videre er der kun bestilt en hydrogen udgave i Italien. Stream har den udfordring at det er mellemvognen der indeholder alt traktionsteknik, så mindstelængden er 3 vogne og markedet for batteritog er i høj grad på 2 vogne pr. togsæt.

Men i princippet kan DSB bestille en håndfuld Coradia Stream fra rammeaftalen med batteripakke, som så kan indsættes på direkte tog til Struer. Følgende blev endda aftalt i sommerens infrastrukturaftale:

Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og Struer.

--
Mvh Anders

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3

af Lasse Toylsbjerg Petersen, tirsdag 25. januar, 2022, 07:19 (151 dage siden) @ andersj


Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og Struer.

...der jo principielt burde udvides til at undersøge muligheden for direkte tog mellem København og "jyske købstæder for at sikre sammenhængskraft", eller hvordan de nu formulerer det i forhold til:
København - Esbjerg - Ringkøbing - Struer (eller Lemvig!)
København - Aarhus - Langå - Struer
København - Herning - Struer - Thisted
København - Aalborg - Frederikshavn

Hvis nu man koblede undersøgelsen af "landsdelstrafikken" sammen med BDKs "ladeinfrastruktur til batteritog"....

Men det er noget helt andet....

/Lasse

P.S: Bemærk at SJs nye ZEFIRO Express 250 km/t togsæt også leveres med (en mindre) batteripakke, så man kan køre igennem strømløse områder og lign.

Alstom og DB starter prøvedrift med batteri Talent 3

af Rail, tirsdag 25. januar, 2022, 20:02 (151 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og Struer.


...der jo principielt burde udvides til at undersøge muligheden for direkte tog mellem København og "jyske købstæder for at sikre sammenhængskraft", eller hvordan de nu formulerer det i forhold til:

Alle de politiske aftaler der er indgået det sidste årti er dog gået den anden vej og det er ikke på grund af signal- eller elektrificeringsprogrammet (endnu).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak