Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Supertunnel mellem Hamburg Hbf og Altona (Jernbanen i dag)

af D 960, 21/1 2022, 17:58 (818 dage siden)

Go`daw
Der er netop blevet frigivet 1,2 mio. Euro til en forundersøgelse til en supertunnel mellem Hmb Hbf og Altona , som skal benyttes udelukkende af S -tog. Tunnelen bliver 6 km lang og 2- sporet. Byggestart vides endnu ikke. Dagspris 2,6 mia. Euro. Kilde: BILD.DE
De bedste hilsner
D 960

Supertunnel mellem Hamburg Hbf og Altona

af larsht, 21/1 2022, 17:59 (818 dage siden) @ D 960

Go`daw
Der er netop blevet frigivet 1,2 mio. Euro til en forundersøgelse til en supertunnel mellem Hmb Hbf og Altona , som skal benyttes udelukkende af S -tog. Tunnelen bliver 6 km lang og 2- sporet. Byggestart vides endnu ikke. Dagspris 2,6 mia. Euro.
De bedste hilsner
D 960

Kilde?

S-Bahn tunnel mellem Hamburg Hbf og Altona

af andersj, Aalborg, 21/1 2022, 18:03 (818 dage siden) @ larsht

Go`daw
Der er netop blevet frigivet 1,2 mio. Euro til en forundersøgelse til en supertunnel mellem Hmb Hbf og Altona , som skal benyttes udelukkende af S -tog. Tunnelen bliver 6 km lang og 2- sporet. Byggestart vides endnu ikke. Dagspris 2,6 mia. Euro.
De bedste hilsner
D 960


Kilde?

https://www.deutschebahn.com/pr-hamburg-de/aktuell/presseinformationen-regional/Startsc...

Det skal muliggøre at fjern- og regionaltrafikken får adgang til alle fire overjordiske spor mellem Hamburg Hbf og Hamburg Altona. Det er billigere at bygge en tunnel til S-tog end til fjern- og regionaltogene.

Bemærk projektets navn: "Verbindungsbahnentlastungstunnel" - mere tysk bliver det ikke .

--
Mvh Anders

Supertunnel mellem Hamburg Hbf og Altona

af Svend, 21/1 2022, 18:44 (818 dage siden) @ larsht

Go`daw
Der er netop blevet frigivet 1,2 mio. Euro til en forundersøgelse til en supertunnel mellem Hmb Hbf og Altona , som skal benyttes udelukkende af S -tog. Tunnelen bliver 6 km lang og 2- sporet. Byggestart vides endnu ikke. Dagspris 2,6 mia. Euro.
De bedste hilsner
D 960


Kilde?

Der er en større artikel i Eisenbahn Magasin 2/2022. Her fortælles om bygningsmæssige udvidelser på Hamburg Hbf, samt at de nuværende S-togspor i hallen skal overgå til fjernbanespor, samt at alle fire hovedspor i retning mod Dammtor og den nye station i Altona fremover (når den nye tunnel er bygget), alene skal anvendes af fjern- og regionaltog.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak