Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Padborg station (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 23/1 2022, 14:57 (796 dage siden)

Hej,

den 14. januar 2022 skulle jeg til Padborg, og fant nogen minutter til at se på stationen.

Den første station blev åbnet den 15. juni 1864 i Pattburg, med ibrugtagning af strækningen mellem Nordschleswigschen Weiche - Rothenkrug af Nordschleswigsche Eisenbahngesellschaft, og nedlagt igen i 1900 stillgelegt. Den anden station blev, efter at grænsen blev skubbet mod syd, hurtig for lille, og man byggede den tredje station, som er den fra idag. Det er grænsestationen til Tyskland. Billetter kan kun købes i automaterne, og hvis man er sulten eller tørstig, ja, så kører man sulten eller tørstig videre. Men der findes i vært fald et opvarmet venterum. Ikke enda Dannebrog hænger på grænsestationen, som det i gamle tider har gjort.

Stationen set fra vejsiden:
[image]

Her går det til stationen...
[image]

... og her kommer man så ud igen på peronen:
[image]

Så ved man hvor man er:
[image]

Her kikker vi mod Tinglev og Padborg depot:
[image]

Nogen hundred meter mod syd ser vi mod Flensburg:
[image]

Her er opgangen fra Viadukten til stationen:
[image]

Det er en lang vej til stationen:
[image]

Også en gammel bunker findes på peronen:
[image]

Det sidste billede viser stationen sydfra:
[image]

Hvis der er en som ved hvordan man drejer et billede så send mig lige et tip - tak

Ullrich

Padborg station

af Rørvig Station, 23/1 2022, 22:45 (795 dage siden) @ Ullrich Lück

Billetter kan kun købes i automaterne, og hvis man er sulten eller tørstig, ja, så kører man sulten eller tørstig videre.

De fleste har nok spist og forsynet sig hjemmefra. Med 207 afgående passagerer dagligt (Vesttællingen 2014), fordelt på 18 afgange, hvem skulle så betale en tom jernbanerestaurants underskud? Det er jo ikke en skiftestation. Der er supermarkeder et par hundrede meter fra stationen, så kan man forsyne sig på vejen til stationen. Der er også et pizzaria ved Sydindgangen.

Her er opgangen fra Viadukten til stationen:
[image]

Sydindgangen er hyggelig nok, men de fleste bruger hovedindgangen, der bor ikke mange så mange syd for stationen.

Padborg station

af Axel L, 25/1 2022, 22:43 (793 dage siden) @ Rørvig Station

Jag får tacka för bilderna för denna intressanta gränsstation. För min del har jag tyvärr aldrig besökt orten och det lär jag nog inte göra för den delen inom överskådlig framtid på grund av långa avstånd och ett bristfälligt utbud med persontåg.

Om vi istället vill nörda ner oss lite statistik går det att notera att orten har 4311 invånare (Danmarks Statistik, BY3) och att järnvägssträckan Padborg - Tinglev trafikerades i genomsnitt med 24 persontåg och 29 godståg per vardagsdygn under 2020 (Danmarks Statistik, BANE32). Med andra ord kan orten sammanfattas som liten och järnvägssträckan som ganska glest trafikerad.

Hälsningar
Axel L

Padborg station

af Bengt Larsson, 31/1 2022, 23:20 (787 dage siden) @ Axel L

Jag får tacka för bilderna för denna intressanta gränsstation. För min del har jag tyvärr aldrig besökt orten och det lär jag nog inte göra för den delen inom överskådlig framtid på grund av långa avstånd och ett bristfälligt utbud med persontåg.

Om vi istället vill nörda ner oss lite statistik går det att notera att orten har 4311 invånare (Danmarks Statistik, BY3) och att järnvägssträckan Padborg - Tinglev trafikerades i genomsnitt med 24 persontåg och 29 godståg per vardagsdygn under 2020 (Danmarks Statistik, BANE32). Med andra ord kan orten sammanfattas som liten och järnvägssträckan som ganska glest trafikerad.

Hälsningar
Axel L

Järnvägssträckan Padborg - Tinglev har enkelspår, och då är 53 tåg relativt mycket trafik.

Padborg station

af Axel L, 2/2 2022, 21:30 (786 dage siden) @ Bengt Larsson

Järnvägssträckan Padborg - Tinglev har enkelspår, och då är 53 tåg relativt mycket trafik.

Det är definitivt inte så särskild mycket trafik om vi jämför med ett flertal övriga enkelspåriga järnvägssträckor i såväl Sverige som Danmark. Ur rak arm går det att konstatera att ett flertal enkelspåriga sträckor har mer intensiv trafik som till exempel Odense-Ringe (93 tåg/vardagsdygn), Aalborg-Hjørring (70 tåg/vardagsdygn), Langå-Viborg (64 tåg/vardagsdygn) och Holstebro-Struer (80 tåg/vardagsdygn). Utöver detta finns det även ett flertal exempel på betydligt mer intensivt trafikerade enkelspår i Sverige

Däremot går det att notera att sträckan Padborg-Tinglev är utan tvekan den mest intensivt trafikerade enkelspåriga järnvägssträckan med avseende på godstrafik. Det bör dock noteras att godstrafiken brukar vara förhållandevis jämt fördelad över dygnets timmar, att sträckan är förhållandevis kort och att en stor andel av godstrafiken kommer potentiellt sätt att flyttas över till Sydbanen då Fehmarnbältförbindelsen öppnar.

Hälsningar
Axel L

Padborg station

af larsht, 2/2 2022, 21:39 (786 dage siden) @ Axel L

Järnvägssträckan Padborg - Tinglev har enkelspår, och då är 53 tåg relativt mycket trafik.


Det är definitivt inte så särskild mycket trafik om vi jämför med ett flertal övriga enkelspåriga järnvägssträckor i såväl Sverige som Danmark. Ur rak arm går det att konstatera att ett flertal enkelspåriga sträckor har mer intensiv trafik som till exempel Odense-Ringe (93 tåg/vardagsdygn), Aalborg-Hjørring (70 tåg/vardagsdygn), Langå-Viborg (64 tåg/vardagsdygn) och Holstebro-Struer (80 tåg/vardagsdygn). Utöver detta finns det även ett flertal exempel på betydligt mer intensivt trafikerade enkelspår i Sverige

Nærumbanen.....

Padborg station

af Svend, 3/2 2022, 07:09 (785 dage siden) @ Axel L
redigeret af Svend, 3/2 2022, 07:21

Det er, set ud fra en trafikal synsvinkel, ikke Padborg-Tinglev der står først for, hvis der skal anlægges mere dobbeltspor. Men politisk er det en anden sag (og så er vi ovre i afdelingen for følelser og holdninger ....og lokalpolitik).

--
Svend

Padborg station

af ivar, 24/1 2022, 00:06 (795 dage siden) @ Ullrich Lück

Tja Ullrich, samme tristesse, som jeg løb ind i for snart 50 år siden, med den undtagelse, at der var en Schnellimbiss og en bodega på den anden side af tunellen.

mvh
-ivar

Padborg station

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 25/1 2022, 21:37 (794 dage siden) @ ivar

Hej Ivar,

har lige kikket i køreplanen sommer 1960. Der er der anført at der på Padborg station er en 'Større jernbanerestauration'.
Ved Du hvor den lå hen?

Ullrich

Padborg station

af ivar, 25/1 2022, 23:33 (793 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej Ullrich,

Det ved jeg ikke. Jeg kom først til Padborg i 1973. Der lå på det tidspunkt en bodega over for nedgangen, men den var tidligere privatbolig for købmand Fleggaard - ja, den Fleggaards forældre.
Ved siden af nedgangen lå ein Schnellimbiss. På Krak, ser det ud til, at der har ligget en bygning på den plads, måske der hvis ikke på stationen.

Jeg har smidt en forespørgsel ved lokalarkivet - hvis de ikke svarer, så ved de ikke noget, ellers vender de tilbage.

mvh
-ivar

Padborg station

af ivar, 27/1 2022, 14:09 (792 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej Ullrich

Jeg fik dette svar fra Bov Lokalarkiv

Vi har intet i Bov Lokalarkiv om jernbanerestauranten på Padborg Banegård, men på Facebook "Du ved du er fra Padborg" findes der lidt om den banegårdsrestaurant, som altså har eksisteret.
Jeg mener bestemt, at den stadig var der, da jeg ankom til Padborg i 1968.
Jeg ved ikke, hvornår den blev nedlagt, og jeg ved ikke, om det var en større restaurant.
Jeg vedhæfter to - lidt utydelige - kopier af indlægget på Facebook.

Med venlig hilsen

Erik Broe Petersen
Arkivmedarbejder

[image]

[image]

Padborg station

af Ole Juhl, Skovby, 24/1 2022, 11:20 (795 dage siden) @ Ullrich Lück

Fine billeder, men som du skriver - lidt trist mangel på liv.
Havne og stationer var tidligere livlige og sprudlende steder at besøge, jeg blev altid glad i låget over det pulserende liv.
Nu er det desværre monumenter eller mindesmærker over fordums storhed.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Padborg station

af Svend, 24/1 2022, 14:00 (795 dage siden) @ Ole Juhl

Fine billeder, men som du skriver - lidt trist mangel på liv.
Havne og stationer var tidligere livlige og sprudlende steder at besøge, jeg blev altid glad i låget over det pulserende liv.
Nu er det desværre monumenter eller mindesmærker over fordums storhed.

Padborg var og er en vigtig station rent trafikalt, men oplandet (målt i antal indbyggere) er nu altså noget småt .....

[image]

--
Svend

Avatar

Padborg station

af Ove Nygaard, 25/1 2022, 13:01 (794 dage siden) @ Svend

Padborg stations nuværende rolle (ANNO 2022) kan uddybende beskrives således:

Det er en af de banegårde/stationer, der ligger i Aabenraa Kommune efter kommunesammenlægningen i 2007, og den nye borgmester pr. 01.01.2022 er vist for resten togfører (eller vist rettere sagt togrevisor), meget a propos, men naturligvis ikke en forudsætning!
I Aabenraa kommune ligger således følgende DSB stationer:
(Aabenraa, bygningen afhændet), Rødekro, Tinglev, Padborg og Kliplev (ubemandet trinbræt).
Man kan som gammel DSB chef i området 01.01.1973 - 31.12.1989 (kl. 23.59½) vel nok stilfærdigt notere sig, at banebetjeningen af Aabenraa kommune tager sig helt pænt ud, og frem for alt er der stadigvæk en pæn godstrafik pr bane.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Padborg station

af Hansen, Hans Werner, 24/1 2022, 13:37 (795 dage siden) @ Ullrich Lück

Nævnte sted er jo den dag i dag grænsebanegården til Tyskland efter genforeningen af Sønderjylland med Danmark i 1920. Dennes betydning som godsbanegård er nok større end standsningssted for persontog, som krydser grænsen. Efter elektrificeringen af strækningen Hamburg – Flensborg – København i 19-og halvfemserne blev Padborg st. kun det sted, hvor en udskiftning af dansk/tysk trækkraft er muligt (før fandt dette for p-tog også sted på Flensborg banegård), fordi det danske og tyske banestrøm ikke passer sammen (DK: 25KV,50Hz /D: 15KV, 16 2/3 Hz). Dog er der imellem tiden kommet ellokomotiver på markedet, som kan køre med begge strømtyper, så en større del af godstogslokomotiverne kan fortsætte deres kørsel over grænsen. Persontogstrafikken til Flensborg eller Hamburg køres i dag af IC3 togsæt, som jo er dieseltog og hvor der på Padborg st. afvikles paskontrol af politiet. Den dag, hvor DSB indsætter persontog, trukken af litra EB Vectron, vil disse kunne køre hele strækningen mellem København/Aarhus – Hamburg. Men det er rigtigt nok og som andre skribenter understreger er Padborg st. ikke lige det mest rare sted for de rejsende at komme, hvad angår faciliter. En fælles ny dansk-tysk grænsebanegård har været på tale, men hvor den skal placeres og om dette bliver til noget, er der ingen som til d.d. udtaler sig om.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak