Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028 (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 25. januar, 2022, 13:08 (151 dage siden)

Ministeren fastslår, at DSB's kørsel ikke skal i udbud i 2028. Sådan læser jeg i hvert fald følgende følgende:

[image]

der er et uddrag af et svar på et udvalgsspørgsmål, der sammen med beslægtede spørgsmål kan læses her:

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/160/svar/1849275/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/161/svar/1849274/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/162/svar/1849276/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/163/svar/1849277/index.htm

Ministeren svarer på spørgsmål 160. I forbindelse med spørgsmål 161, 162 og 163 henviser han til spørgsmål 160. Så det er altså kun selve spørgsmålsteksterne, der er interessante for så vidt angår spørgsmål 161, 162 og 163.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Vollensir, onsdag 26. januar, 2022, 08:18 (150 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt få stoppet det udliciterings gøgl, så mangler vi bare at DSB kommer tilbage og overtager driften af de resterende linjer vel og mærke med nogle ordentlige togsæt. Men det kommer desvære nok aldrig til at ske desvære :-(

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Niels Munch @, onsdag 26. januar, 2022, 10:55 (150 dage siden) @ Vollensir

Dejligt få stoppet det udliciterings gøgl, så mangler vi bare at DSB kommer tilbage og overtager driften af de resterende linjer vel og mærke med nogle ordentlige togsæt. Men det kommer desvære nok aldrig til at ske desvære :-(

Nej, jernbanen i Danmark vender aldrig tilbage til tiden før 1. januar 1997.

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 26. januar, 2022, 12:29 (150 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt få stoppet det udliciterings gøgl, så mangler vi bare at DSB kommer tilbage og overtager driften af de resterende linjer vel og mærke med nogle ordentlige togsæt. Men det kommer desvære nok aldrig til at ske desvære :-(


Nej, jernbanen i Danmark vender aldrig tilbage til tiden før 1. januar 1997.

Som bekendt er DSBs plan at kunne klare sig uden tilskud fra 2030. Dermed bliver udbud ikke længere nødvendigt, da man må forvente at den ønskede togdrift vil blive dækket af operatører som byder ind på de timeslots der er til rådighed. Det bliver måske nok også en slags udbud, men uden tilskud. Måske noget med hvem vil dække ydertimerne bedst eller lignende, som "betaling" for at måtte køre i de gode (profitable) timeslots. Eller noget med at skulle køre til Kalundborg i timedrift (tabsgivende) for at få love at køre på kystbanen (profitabel), eller.....

Omvendt vil de tabsgivende strækninger ("Arrivaland") fortsat skulle udbydes med tilskud. - I bedste fald kan nogle lokalbaner måske blive "finansieret" af at operatøren også får nogle lukrative timeslots. (Umiddelbart kunne Svendborgbanen, lokaltog på Vestfyn og direkte tog Kbh.-Struer osv., måske finansiers på denne måde).

Det er mig lidt uklart hvad situationen vil blive for de regionsdrevne strækninger. (Lokaltog, Midtjyske, Nordjyske). Dvs. om de skal i udbud på et eller andet tidspunkt eller ej.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Karsten Jensen, onsdag 26. januar, 2022, 13:33 (150 dage siden) @ Poul Brandt

Som bekendt er DSBs plan at kunne klare sig uden tilskud fra 2030. Dermed bliver udbud ikke længere nødvendigt, da man må forvente at den ønskede togdrift vil blive dækket af operatører som byder ind på de timeslots der er til rådighed. Det bliver måske nok også en slags udbud, men uden tilskud. Måske noget med hvem vil dække ydertimerne bedst eller lignende, som "betaling" for at måtte køre i de gode (profitable) timeslots. Eller noget med at skulle køre til Kalundborg i timedrift (tabsgivende) for at få love at køre på kystbanen (profitabel), eller.....

Omvendt vil de tabsgivende strækninger ("Arrivaland") fortsat skulle udbydes med tilskud. - I bedste fald kan nogle lokalbaner måske blive "finansieret" af at operatøren også får nogle lukrative timeslots. (Umiddelbart kunne Svendborgbanen, lokaltog på Vestfyn og direkte tog Kbh.-Struer osv., måske finansiers på denne måde).

Det er mig lidt uklart hvad situationen vil blive for de regionsdrevne strækninger. (Lokaltog, Midtjyske, Nordjyske). Dvs. om de skal i udbud på et eller andet tidspunkt eller ej.

Hvis DSB skal drives uden tilskud, skal alt der ikke har med selve driften at gøre, så ikke pilles fra som i Sverige?
Altså f.eks stationsdriften, DSB ejendomme, specielle opgaver som kongevogn osv. Ellers er det vel ikke muligt at skabe overskud.

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 26. januar, 2022, 14:59 (150 dage siden) @ Karsten Jensen

Som bekendt er DSBs plan at kunne klare sig uden tilskud fra 2030. Dermed bliver udbud ikke længere nødvendigt, da man må forvente at den ønskede togdrift vil blive dækket af operatører som byder ind på de timeslots der er til rådighed. Det bliver måske nok også en slags udbud, men uden tilskud. Måske noget med hvem vil dække ydertimerne bedst eller lignende, som "betaling" for at måtte køre i de gode (profitable) timeslots. Eller noget med at skulle køre til Kalundborg i timedrift (tabsgivende) for at få love at køre på kystbanen (profitabel), eller.....

Omvendt vil de tabsgivende strækninger ("Arrivaland") fortsat skulle udbydes med tilskud. - I bedste fald kan nogle lokalbaner måske blive "finansieret" af at operatøren også får nogle lukrative timeslots. (Umiddelbart kunne Svendborgbanen, lokaltog på Vestfyn og direkte tog Kbh.-Struer osv., måske finansiers på denne måde).

Det er mig lidt uklart hvad situationen vil blive for de regionsdrevne strækninger. (Lokaltog, Midtjyske, Nordjyske). Dvs. om de skal i udbud på et eller andet tidspunkt eller ej.


Hvis DSB skal drives uden tilskud, skal alt der ikke har med selve driften at gøre, så ikke pilles fra som i Sverige?
Altså f.eks stationsdriften, DSB ejendomme, specielle opgaver som kongevogn osv. Ellers er det vel ikke muligt at skabe overskud.

jo, det må man forvente. Men det bliver vist også løbende mere og mere udskilt i separate enheder, så det er let at gøre på et tidspunkt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

DSB's kørsel skal ikke i udbud i 2028

af Lasse Toylsbjerg Petersen, torsdag 27. januar, 2022, 08:42 (149 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Generelt svarer ministeren jo ikke på det, som overskriften her antyder.

Ministeren er blevet spurgt om den offentlige service trafik SKAL udbydes i 2028. Hvor 2028 kommer fra er lidt uklart. Ministeren svarer, at der ikke står nogen steder, at den offentlige servicetrafik SKAL i udbud i 2028, og at det er Regeringens ØNSKE, at DSB "får arbejdsro".

Reelt har Danmark tiltrådt EUs fjerde jernbanepakke om "Konkurrenceudsættelse" på alle kontrakter, der ophører efter December 2021. Jernbanen er i øvrigt eneste trafikform herhjemme, der ikke er 100% konkurrenceudsat.

DSBs gældende kontrakt ophører i December 2024.

Ministeriet har offentliggjort hensigten om at give DSB 15 års ny kontrakt fra December 2024.
Denne offentliggørelse er der, så vidt jeg forstår blevet klaget over, og EU skal derfor afgøre, hvorvidt Ministeriet kan få lov til at lave denne kontrakt.

For at kunne give dispensationer fra 2021 kravet, kræves der at Danmark har anmodet om særlige undtagelser - og fået medhold i disse - vist nok tilbage i 2019. Det er uklart om Danmark har gjort dette, og det ser ud til at TRU spørgsmål om emnet helt enkelt ikke er besvaret.

Lande der har anmodet i rette tid, har opnået max 10 års forlængelse og med en række "korrigerende handlinger".
EU medfinansierer Signalprogrammet, elektrificeringsprogrammet og Femernforbindelsen, der alle skal "medvirke til at øge konkurreceudsættelsen i Danmark"
EU forventes at skulle træffe afgørelse senest til December 2022.

DSBs ide om at beholde monopolet mod at køre uden kontraktbetaling, er ikke i tråd med definitionerne i EUs fjerde jernbanepakke. Her gælder "Konkurrenceudsættelse" også i forhold til fri trafik og markedsandele. Een operatør må ikke have mere end max 50% af trafikken mellem destinationer. Dvs hvis DSB vil have "det hele" mod at køre gratis, skal det udbydes. Hvis DSB vil køre det som "fri trafik", skal der sikres kanaler til andre, der vil køre det som fri trafik.

Dvs: Uanset hvad der vælges vil DSBs rolle blive mindre, og man render snart tør for muligheder for at holde konkurrenterne ude.

...og for god ordens skyld: Jeg er overbevist om at DSB er i stand til at klare sig, og at DSBs rolle nok vil blive væsentlig mindre - men at det skyldes, at nye aktører vækster mere. Som det blandt andet er set ift SAS i Kastrup: Lavere procentdel af antallet af flyvninger til/fra Københavns Lufthavn, men stadig flere flyvninger end før. (tal før COVID-19). Tilsvarende er set i andre lande, der har åbnet for konkurrenceudsættelsen - og lært at de dårlige erfaringer, der også findes.

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak