Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog fotografi, køreplaner (Generelt)

af mikkel22, 26/1 2022, 10:54 (793 dage siden)

Hej

Jeg er ny, så pænt goddag :)

Jeg er interesseret i at fotografere godstoge i Københavnsområdet. Er der nogen ved hvor man kan se køreplaner for godstoge? Så skal jeg ikke stå og vente en hel dag med kameraet ;)
Jeg er særligt interesseret i de godstog der jævnligt kommer over Amager og kører parallelt med Sjællandsbroen og videre over Sydhavnen. Her er gode steder at fotografere fra :)

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen
Mikkel

Avatar

Godstog fotografi, køreplaner

af jhcn, Århus, 26/1 2022, 11:09 (793 dage siden) @ Jerny

Velkommen til begge to

Tjenestekøreplaner er et fint sted at starte, men virkeligheden er ofte en del anderledes.
Godstog kan sagtens være både flere timer før eller efter de angivne tider!!

Det bedste råd er er masser af tid og tålmodighed...
Og så ellers glæde sig over hvad der kommer forbi linsen

God jagt!

--
Henrik
[image]

Godstog fotografi, køreplaner

af ChrBrun, Helsingør, 26/1 2022, 12:30 (793 dage siden) @ jhcn

Tjenestekøreplaner er et fint sted at starte, men virkeligheden er ofte en del anderledes.
Godstog kan sagtens være både flere timer før eller efter de angivne tider!!

Det bedste råd er er masser af tid og tålmodighed...
Og så ellers glæde sig over hvad der kommer forbi linsen

God jagt!

Endvidere er mange godstog allerede nu ændret eller aflyst på toganmeldelser i forhold til TKG.

--
Christian Brun

Godstog fotografi, køreplaner

af bth, 26/1 2022, 16:00 (793 dage siden) @ mikkel22

Hej

Jeg er ny, så pænt goddag :)

Jeg er interesseret i at fotografere godstoge i Københavnsområdet. Er der nogen ved hvor man kan se køreplaner for godstoge? Så skal jeg ikke stå og vente en hel dag med kameraet ;)
Jeg er særligt interesseret i de godstog der jævnligt kommer over Amager og kører parallelt med Sjællandsbroen og videre over Sydhavnen. Her er gode steder at fotografere fra :)

Hej!

www.1409.se kan du helt gratis se alle Svenske tog, dem der står som endestation på Peberholm, ja de kommer forbi Kastrupbanen.
Vælger du at betale 29 svenske pesetas ( tænker du er ung, Pesetas var den spanske møntfod før Euroen, og en pesetas var ikke meget værd) pr måned så slipper du for reklamerne og kan få alle oplysninger med, f.eks. tognummer.

Desværre giver det kun en oversigt over de tog der er på vej mod Danmark, men du kan ret hurtigt få et overblik over den anden køreretning også hvis du er lidt systematisk i dine observationer.

/Bjørn

Godstog fotografi, køreplaner

af kme, 26/1 2022, 23:11 (793 dage siden) @ bth

www.1409.se kan du helt gratis se alle Svenske tog, dem der står som endestation på Peberholm, ja de kommer forbi Kastrupbanen.

Er man mere vestligt baseret, kan man stille op på Kolding st. Her er der en perron med godt langt udsyn over alle tre spor i begge retninger. Alt til/fra Tyskland skal igennem her. Der er et farligt renderi af tog.

Godstog fotografi, køreplaner

af mikkel22, 27/1 2022, 07:19 (792 dage siden) @ kme

Tak :) Det er også længe siden jeg har været i Kolding - kunne være godt med et besøg.

www.1409.se kan du helt gratis se alle Svenske tog, dem der står som endestation på Peberholm, ja de kommer forbi Kastrupbanen.


Er man mere vestligt baseret, kan man stille op på Kolding st. Her er der en perron med godt langt udsyn over alle tre spor i begge retninger. Alt til/fra Tyskland skal igennem her. Der er et farligt renderi af tog.

Godstog fotografi, køreplaner

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/1 2022, 17:17 (793 dage siden) @ mikkel22

Jeg er interesseret i at fotografere godstoge i Københavnsområdet. Er der nogen ved hvor man kan se køreplaner for godstoge? Så skal jeg ikke stå og vente en hel dag med kameraet ;)
Jeg er særligt interesseret i de godstog der jævnligt kommer over Amager og kører parallelt med Sjællandsbroen og videre over Sydhavnen. Her er gode steder at fotografere fra :)

Godstog, der har passeret Östervärn i den østlige udkant af Malmö. Giver den bedste varsel uden at få alt for megen "uvedkommende" trafik med på oversigten.
Godstog, der har passeret Lernacken lige øst for Øresund.
Godstog, der har passeret Peberholm i Øresund. Ulige tognumre kører mod Danmark.
Godtogenes tognumre er typisk 4xxxx (45xxx kører til/fra Trelleborg), men 36xxxx og 63xxxx forekommer også.
112xx og 114xx er persontog på "Malmö ringbane".
75xxx er materieltog, typisk lokomotiver til/fra Trelleborg.
21xxx er materieltog over Øresund, typisk DSB ET eller X31K/X32K, nogle gange SJ X2K.

"Volvo-togene" 4625x kører som regel på det tidspunkt, der er angivet i køreplanen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak