Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1 (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/6 2011, 18:08 (4699 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 7/6 2011, 18:28

Som lovet tidligere, bringer jeg hermed de første fotos jeg tog af MX-persontog på Svendborgbanen den 23. juli 1985. De lokomotivtrukne persontog var lige forsvundet fra Svendborgbanen og grunden til at de lige pludselig kørte igen, var at der var en stor spejderlejr nede i Haderslev. Pga. manglende omløbsmuligheder der, blev der sendt MR-tog til at køre disse spejdertog. Resultatet var så at der var nogen huller på Fredericia-Odense-Svendborg der skulle fyldes ud med nogen andre tog, og det blev så MX´erne der primært kom til at køre disse erstatningstog. Og dengang havde DSB stadigvæk en vis beholdning af stålvogne. Jeg boede dengang på Park Kollegiet lige ved siden af banegården (det var det der var mulighed for at få, da jeg flyttede til Odense for at læse), så det var ved et rent tilfælde jeg lige pludselig så et lokomotivtrukkent sidebanepersontog. Og så fik jeg ellers travlt. Så var det frem med cyklen og så ellers ud på strækningen. Dengang var der stadig nogen af de gamle miljøer i behold på Svendborgbanen. Siden har udviklingen også været her og i dag er banen knap nok til at kende igen. Det er så udviklingens pris.

[image]
23/7.85. MX 1032 + Bv + BDg holder klar til afgang i Odense med toget til Svendborg kl. 12.21.

[image]
23/7.85. Så var det hurtigt op på cyklen og ud til Rugårdsvejbroen. Her ses toget komme buldrende. OMB og NFJ gik til venstre.

[image]
23/7.85. Odense Station spor 3 kl. 12.55. MX 1045 + Bv + Bv er lige ankommet med tog fra Fredericia og skal køre til Svendborg kl. 13.21 efter omløb.

[image]
23/7.85. Så er jeg cyklet ud til Odense Sygehus. Her kommer MX 1045 med toget. Godsbanen til Fruens Bøge har gået til højre.

[image]
23/7.85. Og toget ved perron kl. 13.25. Der var alligevel nogen passagerer.

[image]
23/7.85. Så er vi i Fruens Bøge. MX 1026 + BDg + Bv har lige fået afgang til Odense kl. 13.45.

[image]
23/7.85. Nu er det ude ved Lindved kl 14.35. MX 1044 + Bv + BDg på vej ned til Svendborg.

[image]
23/7.85. Så er jeg nået ned til Årslev. Her kommer MX 1045 + Bv + Bv tilbage fra Svendborg igen. Toget er lige ved at køre ind på stationen. kl. 15.31.

[image]
23/7.85. Så har togføreren givet afgang og det er sekunder fra at toget fortsætter mod Odense.

[image]
23/7.85 Ringe Station kl. 16.24. MX 1044 + BDg + Bv udveksler passagerer i spor 2. Bemærk det gamle perrontag fra SFJ-tiden, det forsvandt kort efter. Der blev i øvrigt krydset med MR 4058 + MRD 4258 til Svendborg, men det fik jeg ikke taget et foto af.

[image]
23/7.85. Så er der afgang.

[image]
23/7.85. Og toget buldrer videre til Odense.

[image]
23/7.85. Så er jeg tilbage i Odense igen. MX 1032 + Bv + BDg holder her klar til afgang til Fredericia kl 20.12 i spor 6.

[image]
23/7.85. Fik lov til at kigge ind i maskinen også.

[image]
23/7.85. De var kram de GM-motorer.

Alle fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af TeamBaumann, Hjordkær, 7/6 2011, 18:57 (4699 dage siden) @ Claus E. Hansen

Øh .... den første foto, mener du ikke MX 1039, i stedet for 1032;-)

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/6 2011, 19:56 (4699 dage siden) @ TeamBaumann

Ja selvfølgelig er foto 1 MX 1039. Det var lige en lille slåfejl, der er også lidt MX´ere at holde styr på.

Mvh
Claus

Avatar

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Johnni Lassen ⌂, 7/6 2011, 19:22 (4699 dage siden) @ Claus E. Hansen

Herlige billeder, jeg glæder mig allerede til del 2 :-)

Mvh Johnni Lassen

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Hedegaard, 7/6 2011, 23:57 (4699 dage siden) @ Claus E. Hansen

Rigtig flotte billeder.
Der må da også have været Bv-vogne nok i overskud. De forsvandt jo alle året efter. De så ellers ud til at være ganske pæne og godt vedligeholdt. Jeg skal ikke kunne udtale mig om den indvendige tilstand, men det er mit indtryk at DSB generelt passede godt på deres "facelift-CC'ere"

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/6 2011, 23:10 (4697 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fandt lige nogen supplerende oplysninger, som jeg engang skrev inde i jernbanenyhedsgruppen;

Følgende er også hentet fra Svendborgbanen og er fra dengang da interessen
for jernbaner for alvor begyndte at gør sig gældende. Eksemplerne vil også
kunne kopieres til modeljernbanen. My og Mx kan fås i model og i hvert fald
Bg og Bgh´erne (CC) kan det også.

I 1978 blev de første MR-tog leveret. Svendborgbanen var et af de første
steder de tog over fra MO´erne.

Men da der stadigvæk ikke var MR nok, så var der først i 1980´erne stadigvæk
diverse lokomotivtrukne persontog på banen.

Omkring middagstid var der gerne to lokomotivtrukne persontog, ligesom der
ved 16-tiden afgik et med My fra Odense. Det var dën My der skulle gøre
aftengodstoget tilbage til Odense fra Svendborg. Personvognene overnattede
så her og blev brugt i et returløb til Odense dagen efter. Det løb var
officielt det sidste lokomotivtrukne persontog der forsvandt fra
Svendborgbanen, det skete i januar 1985.

Her følger så nogen eksempler på oprangeringer, på det tidspunkt var My 1112
samt alle Bgh´erne (tidl. CC) stadigvæk vinrøde.

Vinteren 1981/82:

Mx 1023 + Bv + Bgh + Bgh

My 1111 + Bgh + BDh + Bv


Sommeren/efteråret 1982:

Mx 1021 + Bg + Bgh + BDh

My 1109 + Bfh + Bg

My 1112 + Bgh + Bv + BDh

My 1126 + BD + Bgh

My 1102 + BD + Bv + Bgh

My 1105 + Bg + Bfh + BD

My 1108 + BDh + Bgh + Bfh

My 1106 + BD + Bv + Bg

My 1102 + Bv + BDh + Gs, bemærk denne oprangering. Et tip er at Gs-vognen
indeholdt cykler, men det kan naturligvis også have været noget hurtiggods
der der skulle videre til Odense.

Selvom det sidste lokomotivtrukne persontog forsvandt officielt i januar
1985, så ingen regel uden undtagelser (jvf. første afsnit i tråden).

Mvh
Claus

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Georg Schmidt, 10/6 2011, 00:20 (4697 dage siden) @ Claus E. Hansen

I sommeren 1982 brugte man godstogsmaskinen på Svendborgbanen til et persontog den ene vej. Iflg. maskinplanen for sommeren 1982 kom en MY med morgengodstoget 7210 fra Nyborg til Svendborg hvorefter den kørte persontog 2713 afg. Svendborg kl. 6.12 til Odense. Om eftermiddagen kørte en MV persontog 2760 fra odense kl. 15.50 til Svendborg hvor den hentede godstog 7281 med afgang fra Svendborg kl. 17.20.

MR'erne på Svendborgbanen kørte i sommeren 1982 et persontogssystem Fredericia-Svendborg og omvendt og der var indsat 4 sæt til disse tog. Jeg har ikke kunnet finde GM-løb omkring middag, men der kan jo have været særlige grunde til at man har kørt GM i visse andre tog. Der var i øvrigt 33 MR-sæt i løb i vestområdet i sommer 82. Godstogsmaskinen kørte også sådan i sommer 83, dog her MY også om eftermiddagen.
Mvh
Georg

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 10/6 2011, 01:09 (4697 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak for disse supplerende oplysninger ;-)

Mvh
Claus

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af disavelo @, Herning, 10/6 2011, 18:02 (4696 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det med morgen- og eftermiddags lokomotivtrukne persontog og godstog kan jeg bekræfte. Jeg boede i de år i en af Svendborg Sygehus' funktionærboliger på Baagøes Alle, klods op ad banedæmningen, og havde således togene lige udenfor altanen.

Det var før strækningsradioernes og mobiltelefonernes tid. Bomme og blinklys fra Baagøes Alle og ind til stationen skulle startes manuelt ved tryk på en knap på perron 1, når det tjenestegørende personale hørte en klokke ringe, når toget kørte over en kontakt et stykke ude på strækningen. Det var bare ikke altid at man hørte klokken inde på stationen dér klokken halv fem om morgenen, når morgengodstoget kom, eller var hurtig nok til at komme ud af starthullerne og få aktiveret bommene, og så blev vi beboere i kvarteret vækket af de 25 vognes hvinende bremser, når toget måtte holde før Baagøes Alle overkørslen. Og det var lige ud for vores åbne vinduer om sommeren. Hvis ikke at der så blev startet bomme meget hurtigt måtte lokoføreren så ty til næste træk: togfløjten, for at påkalde sig stationspersonalets opmærksomhed. Så var den nattesøvn forbi både for kvarterets beboere og for sygehuspatienterne.

Nu bagefter er det jo meget hyggeligt at tænke tilbage på, men dengang var det utroligt irriterende.

I nogle år arbejdede jeg på Odense Sygehus, mens jeg stadig boede i Svendborg, og engang imellem var jeg med det My trukne eftermiddags persontog hjem. En af gangene glemmer jeg aldrig. Lokoføreren accelererede maksimalt kraftigt fra samtlige stationer, og var ved at glemme at holde ved Pederstrup. Han fik først hold i toget da vi var kommet forbi perronen, og holdt ude i en overskæring. Der har vel været krydsende tog på visse stationer, men bortset fra det kom han mere og mere foran køreplanen og nåede faktisk Svendborg 4-5 minutter hurtigere end planlagt. Jeg ved ikke hvad der foregik i lokoførerens hoved, men turen var ret underholdende.

En vintermorgen kunne det første morgentog med MR ikke komme afsted pga sne, og passagerer til både MR toget og til det My trukne morgentog blev så stuvet sammen i de to aldrende - uopvarmede - personvogne bag Myeren. Der var fyldt til sidste ståplads, da jeg steg ud på Odense Sygehus' trinbræt, ikke blot i de to vogne, men også - viste det sig - i førerrummet bag i Myeren. Det var konduite fra personalets side.

Venlige hilsner
Søren

Avatar

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 10/6 2011, 20:39 (4696 dage siden) @ Georg Schmidt

Den 5. april 1982, stod jeg af IC 107 i Odense. Umiddelbart efter ankom Mz 1415 med toget fra Svendborg. Det har ifølge planen været tog 2721, med ankomst kl 8.51. Det har dog været lidt bagud. Mon dette tog normalt var et GM-løb? Her er 1415 netop ankommet:
[image]

Toget omløbes for derefter at køre til Fredericia som tog 2725 afg. kl 10.00 og standsende ved alle stationer.

[image]

--
[image]

Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1

af Georg Schmidt, 10/6 2011, 21:10 (4696 dage siden) @ Henrik Thomsen

Svendborgslæberen var mandag morgen fremført af MZ, de øvrige dage af MY. Den 5/4-82 var jo netop en mandag så det passer med en MZ i området. 2725 normalt en MR-tur.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak