Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion (Generelt)

af andersj, Aalborg, 19/2 2022, 15:39 (589 dage siden)

Ifølge den tyske avis WirtschaftsWoche (WiWo) planlægger Flixtrain at købe personvogne hos russisk ejede Transmashholding International (TMHI), bestående af 28 lange vognstammer og 37 korte der alle skal kunne køre 230 km/t.

En Business Insider (BI) artikel fra juli 2021 nævnte 60 tog på mellem 4 og 10 vogne.

Derudover skulle Flixtrain også være i forhandling med Siemens om at købe 50 Vectrons til 230 km/t.

Lige nu søger Flixtrain efter finansiering af materiellet, da planen er at et eksternt selskab skal købe togene som Flixtrain så leaser. Denne præsentation overfor investorerne er WiWo kommet i besidelse af og her nævnes Danmark specifikt som et af de kommende markeder for Flixtrain næst efter Holland og Belgien. Senere vil man også gerne køre i Polen, Tjekkiet og Ungarn.

TMHI har produktionsfaciliteter i Ungarn.

Kilder:
WiWo artikel vogne

WiWo artikel lokomotiver

BI artikel vogne

Kort over gennemsnitspriser pr. kilometer i infrastrukturafgift for fjerntog. Jo mørkere rød, jo højere prioritet har Flixtrain for at komme ind på markederne:
[image]

--
Mvh Anders

Avatar

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af mss ⌂, 19/2 2022, 22:36 (589 dage siden) @ andersj
redigeret af mss, 19/2 2022, 22:47

Russiske togsæt, skidegod idé... :-|

Men ellers en ambitiøs plan må man sige. Med 50 Vectron lokomotiver skal der da også en del vogne til. Hvor mange vogne råder Flixtrain egentlig over p.t.?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af Danskjävlar, 19/2 2022, 22:50 (589 dage siden) @ mss

Russiske tog, skidegod idé... :-(

Men ellers en ambbitiøs plan må man sige. Med 50 Vectron lokomotiver skal der da også en del vogne til. Hvor mange vogne råder Flixtrain egentlig over p.t.?

Ja kan godt forstå bekymringen men i det mindste så ligger ansvaret for køretøjerne hos Flixtrain selv og deres fremtidige forretningspartner i stedet for hos f.eks. staten. Jeg tror dog også jeg stadigvæk ville stole mere på Transmashholding end jeg ville på Ansaldo Breda for at være helt ærlig.

Men ja, kan kun sige at dette er en meget ambitiøs plan. Jeg ville ikke engang være overrasket hvis Flixtrain stod parat til at køre i Danmark den dag hvor elektrificeringen til Aarhus og Aalborg er parat.

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af andersj, Aalborg, 20/2 2022, 00:20 (589 dage siden) @ mss

Russiske togsæt, skidegod idé... :-|

Men ellers en ambitiøs plan må man sige. Med 50 Vectron lokomotiver skal der da også en del vogne til. Hvor mange vogne råder Flixtrain egentlig over p.t.?

Det er ikke togsæt, men personvogne. Sandsynligvis fast sammenkoblede som er kutymen i dag.

Man vil ikke have togsæt, da man ønsker en flåde der kan indsættes fleksibelt i alle lande.

--
Mvh Anders

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af SEB, 20/2 2022, 14:50 (588 dage siden) @ andersj

Russiske togsæt, skidegod idé... :-|

Men ellers en ambitiøs plan må man sige. Med 50 Vectron lokomotiver skal der da også en del vogne til. Hvor mange vogne råder Flixtrain egentlig over p.t.?


Det er ikke togsæt, men personvogne. Sandsynligvis fast sammenkoblede som er kutymen i dag.

Man vil ikke have togsæt, da man ønsker en flåde der kan indsættes fleksibelt i alle lande.

Måske blot mig der er lidt naiv - Men burde det ikke være samme koncept de statslige jernbaner burde følge? Altså flere internationale tog, hvor man evt kan skifte lokomotiv undervejs? Frem for "regionaltog" der "kun" kan køre på egne baner? HVIS altså man vitterlig ønsker, flere skal bruge toget til rejser i Europa - I stedet for altid at være henvist til enten bil eller fly...

Erling

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af mpp, 20/2 2022, 16:44 (588 dage siden) @ SEB

Jo, og især højhastighedstog bliver i dag leveret til kørsel på tværs af forskellige strøm- og signalsystemer. Mener italienske FS har købt tog med plads til 6 signalsystemer. Og så hjælper det jo også med ETCS.

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af anho, 20/2 2022, 21:53 (588 dage siden) @ SEB

hvor man evt kan skifte lokomotiv undervejs?

Lige præcis lokomotivskifte er noget man gerne vil undgå i videst mulig udstrækning, da det tager en del tid at få kørt et lokomotiv væk og så koble et andet på. Det kan gøres hurtigere hvis toget alligevel skal rebroussere, eller hvis man har sat en styrevogn i begge ender af togstammen, da man så kan afkoble et lokomotiv i den ene ende samtidig med at man tilkobler et nyt i den anden. Det er dog stadig rimelig tidskrævende - for eksempel skal Intercitytoget mellem Berlin og Amsterdam bruge 20 minutter på at skifte lokomotiv ved grænsen.

Heldigvis findes der allerede i dag lokomotiver der kan køre ved 4 europæiske strømstyrker - og man kan også få togsæt med samme evne. På signalsiden er ETCS jo så småt ved at vinde indpas rundt omkring.

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af andersj, Aalborg, 20/2 2022, 23:43 (588 dage siden) @ anho

hvor man evt kan skifte lokomotiv undervejs?


Lige præcis lokomotivskifte er noget man gerne vil undgå i videst mulig udstrækning, da det tager en del tid at få kørt et lokomotiv væk og så koble et andet på. Det kan gøres hurtigere hvis toget alligevel skal rebroussere, eller hvis man har sat en styrevogn i begge ender af togstammen, da man så kan afkoble et lokomotiv i den ene ende samtidig med at man tilkobler et nyt i den anden. Det er dog stadig rimelig tidskrævende - for eksempel skal Intercitytoget mellem Berlin og Amsterdam bruge 20 minutter på at skifte lokomotiv ved grænsen.

Heldigvis findes der allerede i dag lokomotiver der kan køre ved 4 europæiske strømstyrker - og man kan også få togsæt med samme evne. På signalsiden er ETCS jo så småt ved at vinde indpas rundt omkring.

Lokomotivskiftet i Bad Bentheim er vel også ved at være det sidste tilbageværende for dagstog. Hollænderne har længe ønsket hurtigere tog til Berlin og var klar til at leje en håndfuld Vectrons inden DB valgte at bestille Talgo-togene. NS har dog alligevel lejet Vectrons til Nightjet togene og den 15. februar forsøgte man at køre et af IC-togene helt til Berlin med en af de Vectrons man har lejet fra ELL.

Her et billede fra Berlin: https://railcolornews.com/2022/02/18/nl-yellow-am-alexanderplatz-ns-deploys-vectron-ams...

I Holland må Vectron lokomotiverne kun køre 100 km/t pga. deres akseltryk (den hollandske undergrund er meget blød) hvilket i sidste ende æder de 20 minutter man sparer ved at undgå lokomotivskiftet. Der har dog også været spekulationer om de nye Talgo-tog får et for højt akseltryk til at måtte køre hurtigt i Holland og det er infrastrukturforvalteren ProRail nu ved at undersøge nærmere sammen med NS.
Amsterdam-Utrecht har siden 2007 været bygget til 200 km/t, men den bløde undergrund gør at man aldrig har tilladt at køre hurtigere end 140 km/t selvom NS gerne vil køre 160 eller 200 km/t.

--
Mvh Anders

Avatar

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af mss ⌂, 24/2 2022, 09:46 (584 dage siden) @ andersj

Det er ikke togsæt, men personvogne. Sandsynligvis fast sammenkoblede som er kutymen i dag.

Man vil ikke have togsæt, da man ønsker en flåde der kan indsættes fleksibelt i alle lande.

Tak for korrekturen Anders.

Men mon det bliver til noget med de russiske vognsæt? Jeg tvivler...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/2 2022, 10:58 (584 dage siden) @ mss

Det er ikke togsæt, men personvogne. Sandsynligvis fast sammenkoblede som er kutymen i dag.

Man vil ikke have togsæt, da man ønsker en flåde der kan indsættes fleksibelt i alle lande.


Tak for korrekturen Anders.

Men mon det bliver til noget med de russiske vognsæt? Jeg tvivler...

Nej, det er nok historie nu.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af anho, 19/2 2022, 23:59 (589 dage siden) @ andersj

Måske lidt urelateret, men er der nogen der kender til (rygter angående) SJ's planer for kørsel af tog i Danmark? Nu kørte de jo et X2000 til Padborg på forsøgsbasis her sidste år, og deres nye Zefiro Express bliver jo også udstyret til kørsel her til lands.

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af andersj, Aalborg, 20/2 2022, 01:30 (589 dage siden) @ anho

Måske lidt urelateret, men er der nogen der kender til (rygter angående) SJ's planer for kørsel af tog i Danmark? Nu kørte de jo et X2000 til Padborg på forsøgsbasis her sidste år, og deres nye Zefiro Express bliver jo også udstyret til kørsel her til lands.

Tilbage i 2019 var der i hvert fald officielle planer om at køre til Odense og senere til Aarhus: https://www.dr.dk/nyheder/penge/svenske-tog-vil-konkurrere-med-dsb-i-danmark

Nu kommer det nok til at være direkte til Aarhus, da svenskerne ikke kan finde ud af at gennemføre en udbudsproces på tog.

I øvrigt er der stadig ikke skrevet kontrakt på Zefiro Express togene, så kontrakten er nok blevet indklaget for 117. gang. Det samme er sandsynligvis sket på regionaltogkontrakten til SJ hvor CAF blev kåret som vinder i oktober 2021, men hvor der heller ikke er indgået kontrakt endnu.

--
Mvh Anders

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/2 2022, 12:16 (588 dage siden) @ andersj


Nu kommer det nok til at være direkte til Aarhus, da svenskerne ikke kan finde ud af at gennemføre en udbudsproces på tog.

I øvrigt er der stadig ikke skrevet kontrakt på Zefiro Express togene, så kontrakten er nok blevet indklaget for 117. gang. Det samme er sandsynligvis sket på regionaltogkontrakten til SJ hvor CAF blev kåret som vinder i oktober 2021, men hvor der heller ikke er indgået kontrakt endnu.

Ja, man kan godt blive i tvivl om, hvad der sker i det svenske - men det synes dog ikke at være selve processerne, men mere "frygten" for at lave udbud, der i al fald i flere tilfælde, har ført til at klagere har fået medhold, fordi udbuddene enten indeholder flere udbud (optioner der reelt er flere helt nye udbud "bagt ind" i udbuddet) eller meget snævre betingelser, der ikke giver en transparent og åben udbudsproces.
I det danske skal man i øvrigt huske, at DSB kun fik 5 tilbud ud af 11 prækvalificerede på tre udbud, mens BDK ofte kun får eet tilbud ind på infrastrukturarbejder. Så der er også belæg for kritik af de danske udbud, hvis man endelig skulle kaste sig ud i en diskussion om, hvorvidt man "kan finde ud af at gennemføre en udbudsproces".

SJs nye ZEFIRO Express tog skal nu nok komme til Danmark. Processen er stadig to år forud for BDKs opsætning af køretråd til Aarhus...

Selve SJs nye højhastighedstog er gået om tre gange.

Første gang var fordi SJ (der ellers havde godkendelse fra staten) blev underkendt, i forhold til at udbuddet ikke var et offentligt udbud. Klagerne var togleverandører, der ikke var med i processen. Man mente at SJ som statsejet virksomhed var underlagt loven om offentlige indkøb.

Anden gang blev SJ afvist af EU, efter en eller meget klar svensk afgørelse om, at SJs indkøb skete på rene kommercielle vilkår, og uden statslig medfinansiering (ikke engang garanti), da SJ kører på kommercielle vilkår. Her blev klagen afvist, da EU mente, at selv om SJ kører på kommercielle vilkår, så kan en togoperatør ikke betragtes som værende kommerciel nok, hvis markedsandelen "på skinnerne" er mere end 50%. Da SJ har en meget større andel end 50% af trafikken "på skinnerne" mellem eksempelvis Malmø og Stockholm (hvor kun Snälltåget konkurrerer) betragtes dette som monopollignende tilstand og i strid med EUs 4. jernbanepakke.

Tredje gang er der ingen der ved, om kontrakten er blevet underskrevet eller ej. Det forlyder fra domstolene, at der ikke er klagesager, men omvendt har der ingen kommunikation været omkring kontraktunderskrift.

/Lasse

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af UTJ, 20/2 2022, 13:26 (588 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


Nu kommer det nok til at være direkte til Aarhus, da svenskerne ikke kan finde ud af at gennemføre en udbudsproces på tog.

I øvrigt er der stadig ikke skrevet kontrakt på Zefiro Express togene, så kontrakten er nok blevet indklaget for 117. gang. Det samme er sandsynligvis sket på regionaltogkontrakten til SJ hvor CAF blev kåret som vinder i oktober 2021, men hvor der heller ikke er indgået kontrakt endnu.


Ja, man kan godt blive i tvivl om, hvad der sker i det svenske - men det synes dog ikke at være selve processerne, men mere "frygten" for at lave udbud, der i al fald i flere tilfælde, har ført til at klagere har fået medhold, fordi udbuddene enten indeholder flere udbud (optioner der reelt er flere helt nye udbud "bagt ind" i udbuddet) eller meget snævre betingelser, der ikke giver en transparent og åben udbudsproces.
I det danske skal man i øvrigt huske, at DSB kun fik 5 tilbud ud af 11 prækvalificerede på tre udbud, mens BDK ofte kun får eet tilbud ind på infrastrukturarbejder. Så der er også belæg for kritik af de danske udbud, hvis man endelig skulle kaste sig ud i en diskussion om, hvorvidt man "kan finde ud af at gennemføre en udbudsproces".

SJs nye ZEFIRO Express tog skal nu nok komme til Danmark. Processen er stadig to år forud for BDKs opsætning af køretråd til Aarhus...

Selve SJs nye højhastighedstog er gået om tre gange.

Første gang var fordi SJ (der ellers havde godkendelse fra staten) blev underkendt, i forhold til at udbuddet ikke var et offentligt udbud. Klagerne var togleverandører, der ikke var med i processen. Man mente at SJ som statsejet virksomhed var underlagt loven om offentlige indkøb.

Anden gang blev SJ afvist af EU, efter en eller meget klar svensk afgørelse om, at SJs indkøb skete på rene kommercielle vilkår, og uden statslig medfinansiering (ikke engang garanti), da SJ kører på kommercielle vilkår. Her blev klagen afvist, da EU mente, at selv om SJ kører på kommercielle vilkår, så kan en togoperatør ikke betragtes som værende kommerciel nok, hvis markedsandelen "på skinnerne" er mere end 50%. Da SJ har en meget større andel end 50% af trafikken "på skinnerne" mellem eksempelvis Malmø og Stockholm (hvor kun Snälltåget konkurrerer) betragtes dette som monopollignende tilstand og i strid med EUs 4. jernbanepakke.

Tredje gang er der ingen der ved, om kontrakten er blevet underskrevet eller ej. Det forlyder fra domstolene, at der ikke er klagesager, men omvendt har der ingen kommunikation været omkring kontraktunderskrift.

/Lasse

Man skal i den forbindelse huske på at retspraksis godt kan være forskellig fra Sverige til DK trods fælles EU-udbudsregelsæt. Derfor kan udbud være sværere at gennemføre korrekt i ét land i forhold til et andet EU-land.

--
ئۇلغىك

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/2 2022, 12:27 (588 dage siden) @ andersj

"Udbuddet" har kørt i snart 4 år med skiftende indsatsområder og skiftende slutforhandlinger.

Flixtrain fokuserer meget voldsomt på prisen, og ændrer derfor hyppigt strategi efter, hvor man nu mener, der vil være smartest at køre.
Det undrer at Frankrig ikke er med længere. Det var en klar prioritet tidligere (Flixtrain fik vist endda kanaler i det franske).

Det har også længe været et krav om styrevogne på de loktrukne togstammer, men da det kun var Bombardier(Alstom) og Siemens, der kunne levere dette, var det nok ikke billigt nok, selv om Alstom vist gav et voldsomt strategisk bud på 200 km/t dobbeltdækkervogne...

Det seneste års tid, har rygterne gået på, at lokomotiverne skal leases, mens vognene skal arrangeres via en "eksotisk" leverandør, der har givet et "meget aggressivt tilbud". Man kan også se, at de store leasingselskaber i deres rammeaftaler med Alstom og Siemens har "plads" til at ordre de 38-100 lokomotiver, som Flixtrain spørger efter.

Det helt geniale i det kommende koncept, er at vedligeholdelsen kan centraliseres i Europa, når togmateriellet er det samme. Det handler bare om at forbinde linjerne og lave en "Europæisk omløbsplan". Det bliver meget spændende at følge.

/Lasse

Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion

af andersj, Aalborg, 12/3 2022, 15:43 (568 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

"Udbuddet" har kørt i snart 4 år med skiftende indsatsområder og skiftende slutforhandlinger.

Flixtrain fokuserer meget voldsomt på prisen, og ændrer derfor hyppigt strategi efter, hvor man nu mener, der vil være smartest at køre.
Det undrer at Frankrig ikke er med længere. Det var en klar prioritet tidligere (Flixtrain fik vist endda kanaler i det franske).

Det har også længe været et krav om styrevogne på de loktrukne togstammer, men da det kun var Bombardier(Alstom) og Siemens, der kunne levere dette, var det nok ikke billigt nok, selv om Alstom vist gav et voldsomt strategisk bud på 200 km/t dobbeltdækkervogne...

Med den nuværende situation med Rusland har Flixtrain igen valgt at sadle om og kilderne nævner også tilbuddet med dobbeltdækkervogne fra Alstom.

https://www.wiwo.de/unternehmen/dienstleister/zuganbieter-flixtrain-flixtrains-russland...

--
Mvh Anders



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak