Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Signalfejl

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/2 2022, 13:24 (787 dage siden) @ Peter

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...

Så tror du fejl eller kan ikke læse indenad. Ingen har lovet dig at signalfejl ville forsvinde med CBTC, men kun at de ville blive færre. Sporskiftedrev er stadig elektromekaniske så de kan stadig gå i udu og det karakteriseres som "signalfejl".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signalfejl

af Jonas1983, 21/2 2022, 16:01 (787 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg vil give OP ret så langt, at vi jo sådan set fra både politikere, DSB og Banedanmark har fået tudet ørerne fulde af, at det nye signalsystem var lig med paradis på jord for passagererne...

Her er fx et lille tilbageblik til 2013, da hele projektet - for NI år siden (!) - begyndte. Dengang var man åbenbart mere optimistisk?
https://www.tv2lorry.dk/region-hovedstaden/slut-med-signalfejl-banedanmark-klar-med-nyt...

"Hvis det går som Banedanmark håber, vil stort set alle signalfejl være væk til den tid."

En journalistisk stramning - eller bare den opfattelse en helt almindelig (dum) journalist havde fået ud fra alle skåltalerne?...

Det er klart, at fejl ikke kan udryddes 100 procent, men jeg er egentlig negativt overrasket over, at det nye system åbenbart kun vil halvere antallet af fejl. Det er - i min optik - ikke imponerende, og i hvert fald ikke dét man som almindelig togbruger har fået stillet i udsigt.

Og nej, jeg har ikke forstand på alt det tekniske og alle undskyldningerne.
Og ja, jeg er lykkeligt uvidende om alle de masser af sikkert gode grunde, der er til at jernbanen gang på gang ikke kan levere det lovede.

Men - endnu en gang: vil man forstå hvorfor folk tager bilen, skal man bare læse på jernbanen.dk's forum. Arrogancen blandt (nogle, ikke alle!) jernbanefolk vil ingen ende tage. Det ville utvivlsomt også være nemmere at drive jernbane uden passagerer, det besværlige element...

P.S. Hvis det er fejl på et sporskifte, så kald det dog det i stedet for signalfejl... Hvis ALLE fejl/nedbrud kategoriseres som "signalfejl", fordi alt styres af en ny fin signalcomputer, så tror da pokker folk bliver frustrerede. Så kald det dog 'it-fejl' eller noget andet nyt. Bare et lille pr-tip.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Signalfejl

af larsht, 21/2 2022, 14:24 (787 dage siden) @ Peter

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...

Husk selv at læse de links du vedhæfter ;-)

Her er lidt læsehjælp (jeg har taget mig den frihed at fremhæve noget af teksten med grønt):

"Med det nye system samler vi skinner, tog og trafikcentre i ét system. Da det nye system er digitalt – og dermed har færre fysiske komponenter – bliver det mindre sårbart," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

"Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden," siger han.

Signalfejl

af krabsen, 21/2 2022, 14:37 (787 dage siden) @ larsht

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...


Husk selv at læse de links du vedhæfter ;-)

Det er vel også netop det, OP har gjort, og deraf spørgsmålet?
Han har læst at der nu snakkes om færre signalfejl men troede at de blev helt elimineret med nyt signalsystem. (at det så har været en anelse naivt er noget andet ;-) )


"Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden," siger han.

Signalfejl

af larsht, 21/2 2022, 14:39 (787 dage siden) @ krabsen

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...


Husk selv at læse de links du vedhæfter ;-)


Det er vel også netop det, OP har gjort, og deraf spørgsmålet?
Han har læst at der nu snakkes om færre signalfejl men troede at de blev helt elimineret med nyt signalsystem. (at det så har været en anelse naivt er noget andet ;-) )


"Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden," siger han.

Det er ikke det jeg læser af sætningen "Jeg troede signalfejl blev fortid. "

Signalfejl

af mikedk2100, 21/2 2022, 15:21 (787 dage siden) @ larsht

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...


Husk selv at læse de links du vedhæfter ;-)

Her er lidt læsehjælp (jeg har taget mig den frihed at fremhæve noget af teksten med grønt):

"Med det nye system samler vi skinner, tog og trafikcentre i ét system. Da det nye system er digitalt – og dermed har færre fysiske komponenter – bliver det mindre sårbart," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

"Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden," siger han.

Er det ikke samme pointe, som Michael Deichmann kom med en time før dig...

Signalfejl

af larsht, 21/2 2022, 16:10 (787 dage siden) @ mikedk2100

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...


Husk selv at læse de links du vedhæfter ;-)

Her er lidt læsehjælp (jeg har taget mig den frihed at fremhæve noget af teksten med grønt):

"Med det nye system samler vi skinner, tog og trafikcentre i ét system. Da det nye system er digitalt – og dermed har færre fysiske komponenter – bliver det mindre sårbart," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

"Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden," siger han.


Er det ikke samme pointe, som Michael Deichmann kom med en time før dig...

Min browser havde tilsyneladende ikke refreshet siden - jeg skal da dybt beklage at du var nødt til at læse mine udgydelser ;)

Signalfejl

af Banemanden, 21/2 2022, 16:30 (787 dage siden) @ Peter

Jeg troede signalfejl blev fortid.
https://bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/S_banen-i-Indre-Koebenhavn-tager-et-teknolo...

Rent retorisk, ER signalfejl en fortid. Der findes ikke signaler i CBTC, men som signalsystem kan der være fejl på akseltællere, sporskifter eller, som det især var da Nordbanen åbnede som første cbtc strækning, togfejl. Det er gamle tog og de opfører sig ikke altid som systemet kunne ønske. Hvilket også er logisk nok, når toget ikke er bygget til systemet.

Da jeg i sin tid sad ved s-tog var det akseltællerne og togene der forårsagede langt de fleste fejl.

Grunden til man stadig siger signalfejl, rent kommunikativt, er aftalt med blandt andet de daværende (og sikkert også et par nuværende) pendlerepræsentanter på S-banen der forlangte simple og klare budskaber når noget slog fejl. At man så har fulgt det ønske så tæt, tjah, det kan man jo godt tygge lidt på rigtigheden af. Men jeg har også altid syntes, det var overkill at skulle give en uddybet forklaring om hvad et sporskifte fejler i højttalerne - det er jo ikke det folk vil vide. Folk vil vide, hvornår det første tog kommer.

I øvrigt har man på M3/M4 også CBTC og der er ordet “signalfejl” aldrig blevet brugt. Til gengæld er der en række andre fejl som med jævne mellemrum dukker op, som altid bliver beskrevet som teknisk fejl. En fejl på er wifi-kabel er lidt svært at kommunikere ud, så folk forstår det og så kommunikationen også er relevant.



Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak