Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Blueprint til IC4/IC2 (Generelt)

af MightyGoosenator, 21/2 2022, 21:31 (766 dage siden)

Jeg har søgt nettet tyndt for IC4/IC2 blueprints men jeg kan ikke finde nogle?
Hvis nogle har et blueprint kunne det være fedt hvis de kunne sende det. Generelt leder jeg efter blueprints til nyere danske tog (IC4, IC2, ET, EB og EA).

Blueprint til IC4/IC2

af Bent Larsen, Kalundborg, 22/2 2022, 09:03 (766 dage siden) @ MightyGoosenator

Hej
Hvis DSB ikke har sådanne tegninger, så er der nok heller ikke nogen andre der har dem.
Vh
Bent Larsen

Blueprint til IC4/IC2

af Peter Christensen, 22/2 2022, 09:55 (766 dage siden) @ Bent Larsen

Hvis DSB ikke har sådanne tegninger, så er der nok heller ikke nogen andre der har dem.

DSB har da tegningerne, men gider de dele dem med andre?
Du skal nok ikke regne med at "Tante Google" kaster noget af sig.

Blueprint til IC4/IC2

af Steff, 22/2 2022, 10:11 (766 dage siden) @ MightyGoosenator
redigeret af Steff, 22/2 2022, 10:23

Hej

Jeg er i tvivl med hvad du mener.

Er det en HOVEDTEGNING MATERIEL (HM) eller er det en "gammeldags" hovedtegning lyskopieret/printet på specielt stykke (blåt) lærredspapir (deraf navnet) du søger?

Normalt omtales det du søger i jernbanekredse som en Hovedtegning og ikke det anglofile udtryk "Blueprint".

Sidstnævnte metode har jeg personligt aldrig set anvendt på DSB HM for togsæt, men det behøver jo ikke at være sandheden. Som vist nedenunder et tidligere "Blueprint" af en FRICHS motorvogn. Jeg har dog set det på bl.a. privatbane DAMPlokomotiver fra omkring FØR 1. verdenskrig fra udenlandske fabrikker.

De HM jeg har set er i størrelsesforholdet 1:20 alternativt 1:25 og på "almindeligt" hvidligt kraftigt papir og aldrig blåtonet lærredspapir.

Der findes på "Jernbanekilder" nogle få oversigtstegninger af nyere motor vognsæt (MS/MB/MR/MRD) nedfoto på almindeligt "papir". Men de fleste er detalje tegninger af "dimser" og dingenoter" eller malings- og påskrift angivelser.

Der findes sikkert noget tilsvarende for det "moderne" materiel som IC3/IR4/IC4, men da det er driftsmateriel og "ibrug" tror jeg ikke disse er overgivet/frigivet til bl.a. DJM.
Men det kan da være at fabrikkerne har noget liggende eller deres arkiver (Ansaldo Breda), men IC3 og IR4 må være i Scandia arkivet, hvor det så end ligger nu.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det eneste "Blueprint" jeg har er denne:
[image]

--
Steffen Dresler

Blueprint til IC4/IC2

af Svend, 22/2 2022, 10:49 (765 dage siden) @ Steff

Hej

Jeg er i tvivl med hvad du mener.

Er det en HOVEDTEGNING MATERIEL (HM) eller er det en "gammeldags" hovedtegning lyskopieret/printet på specielt stykke (blåt) lærredspapir (deraf navnet) du søger?

Normalt omtales det du søger i jernbanekredse som en Hovedtegning og ikke det anglofile udtryk "Blueprint".

Sidstnævnte metode har jeg personligt aldrig set anvendt på DSB HM for togsæt, men det behøver jo ikke at være sandheden. Som vist nedenunder et tidligere "Blueprint" af en FRICHS motorvogn. Jeg har dog set det på bl.a. privatbane DAMPlokomotiver fra omkring FØR 1. verdenskrig fra udenlandske fabrikker.

De HM jeg har set er i størrelsesforholdet 1:20 alternativt 1:25 og på "almindeligt" hvidligt kraftigt papir og aldrig blåtonet lærredspapir.

Der findes på "Jernbanekilder" nogle få oversigtstegninger af nyere motor vognsæt (MS/MB/MR/MRD) nedfoto på almindeligt "papir". Men de fleste er detalje tegninger af "dimser" og dingenoter" eller malings- og påskrift angivelser.

Der findes sikkert noget tilsvarende for det "moderne" materiel som IC3/IR4/IC4, men da det er driftsmateriel og "ibrug" tror jeg ikke disse er overgivet/frigivet til bl.a. DJM.
Men det kan da være at fabrikkerne har noget liggende eller deres arkiver (Ansaldo Breda), men IC3 og IR4 må være i Scandia arkivet, hvor det så end ligger nu.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det eneste "Blueprint" jeg har er denne:
[image]

Mon ikke det er hovedtegninger der menes? Med mindre DSB vil aflevere dem til privatpersoner (og bruge tid og penge på det), bliver de nok svære at få fat i.

--
Svend

Blueprint til IC4/IC2

af Peter Christensen, 22/2 2022, 11:12 (765 dage siden) @ Svend

Mon ikke det er hovedtegninger der menes? Med mindre DSB vil aflevere dem til privatpersoner (og bruge tid og penge på det), bliver de nok svære at få fat i.

Et godt råd fra en, der har rodet "en del" med tegninger af lokomotiver/motorvogne.
Hovedtegninger kan være fine til det overordnede udseende, men når det gælder detaljer, så er de ikke nødvendigvis retvisende.
Der skal man have fat i detailtegningen af pågældende del.
Et godt eksemple: forsøg at tegne fronten på en My uden at kende de mange dejlige rundinger og vinkler vil uværligt blive svært eller ende med noget, som ikke ser helt korrekt ud. Og nej, ingen af de nødvendige mål står på en hovedtegning.

Personligt tvivler jeg på at DSB vil slippe ret mange tegninger på IC4.

Blueprint til IC4/IC2

af Steff, 22/2 2022, 12:36 (765 dage siden) @ Peter Christensen

God middag

Som et supplement til Peters bemærkninger.

Nu har jeg jo ikke rigtigt interesseret mig for "det moderne" med diesel/el, motorvognssæt mv.

Men jeg kan KUN tilslutte mig bemærkningerne vedr. manglende informationer på en HL/HM/HP/HG eller hvad det er er for tegninger.

Hovedtegningerne (eller også bl.a. af FRICHS benævnt "Samlingstegninger") viser, hvordan projektet SKULLE se ud, ikke hvordan det KOM til at se ud, selvom det somregel passede ved leveringen. Bemærk på H-tegningerne de notater/bemærkninger der er nede i højre side, hvor der er anført en ændring eller flere med henvisning til nye detalje tegninger.

Nu ved jeg godt, det nok ikke er aktuelt med de efterspurgte tegninger, men hvis man tager en HL af en damper, bliver man slemt skuffet. Næsten lige så sikkert som "Amen" i kirken om søndagen, har maskinens udseende og teknik ændret sig meget gennem tiderne. Men der er stadig "kun" den samme originale HL til rådighed. Alt andet skal findes i de supplementsstegninger, der blev fremstillet senere og det er normalt i hundredevis det drejser sig om! Og de skal FINDES i landsdelsarkiver, Rigsarkiverne, DJM videncenter o.s.v. Der findes f.eks. en litra D I, D II og D III tegning, men INGEN DIV eller D II ombygget. Sidstnævnte skal findes (vide de er der).

Sådan "lidt morsomt" tror jeg, at hvis man fik en original samlingstegning/HM af EC4, ville det nok kun være den absolutte ydre skal der passede, resten ved vi jo, at de stakkels teknikere hos DSB har måttet nytegne, da INTET jo virkede. Men som hos H. C. Andersen; "det er jo en ganske anden historie".

--
Steffen Dresler

Blueprint til IC4/IC2

af Bent Larsen, Kalundborg, 22/2 2022, 17:28 (765 dage siden) @ Trainee

Hej
Tegninger på side 5 6 og 7 er nogle af de tegninger jeg har set.
Vh
Bent Larsen

Blueprint til IC4/IC2

af Niels Munch, 22/2 2022, 17:33 (765 dage siden) @ Bent Larsen

Tegninger på side 5 6 og 7 er nogle af de tegninger jeg har set.

..... nu har vi andre osse set dem.

Blueprint til IC4/IC2

af thomastog, 6/3 2022, 12:23 (753 dage siden) @ Bent Larsen

(undskyld støjen)

Hej Bent, kan du ikke skrive til mig via kuverten, har svar på et af dine spørgsmål...

Blueprint til IC4/IC2 - Salgs brochure

af Emil_Jorgensen, 23/2 2022, 09:46 (765 dage siden) @ Trainee

Hej “Trainee”

Hvor stammer den brochure fra? Har du kendskab til tilsvarende for andet DSB materiel?

Blueprint til IC4/IC2 - Salgs brochure

af Trainee, 23/2 2022, 16:23 (764 dage siden) @ Emil_Jorgensen

Hej “Trainee”

Hvor stammer den brochure fra? Har du kendskab til tilsvarende for andet DSB materiel?

Hej Emil

Fandt linket engang, men kan desværre ikke huske hvor, og har desværre ikke andet materiale.

Men tænker at denne brochure udelukkende findes offentligt ifm. salg af IC4, og at der derfor ikke er offentliggjort lignende for andet nuværende materiel.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak