Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Oberweißbacher Bergbahn operating contract awarded" (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 25/2 2022, 10:38 (785 dage siden)

Railway Gazette International 19 February 2022:

"Oberweißbacher Bergbahn operating contract awarded

GERMANY: Thüringen’s Ministry of Infrastructure & Agriculture has directly awarded incumbent DB RegioNetz Verkehrs a contract to continue operating the Oberweißbacher Bergbahn funicular and electric train services for a further 10 years.

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/passenger/oberwei%C3%9Fbacher-bergbahn-operating-contrac...
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

Det vil sikkert glæde mange danske jernbanevenner, at denne særegne banes drift fortsat er sikret.

[image]Motorvogn DB 479 203-2 fra Oberweißbacher Bergbahn udstillet på InnoTrans efter teknisk modernisering ved FWM Fahrzeugwerke Miraustraße Berlin, 24.09.2008 (nm).

M.v.h.
Niels

"Oberweißbacher Bergbahn operating contract awarded"

af Eyolf, 26/2 2022, 20:22 (783 dage siden) @ Niels Munch

Også en norsk jernbanevenn gleder seg over at denne særegne banen sikres et fortsatt liv i gode hender. Kabelbanen fra Obstfelderschmiede stasjon på Schwartzatalbahn og opp til Lichtenhain stasjon på die Bergbahn har en av verdens bredeste sporvidder, hele 1800 mm. Den har også en annen særegenhet: Den har bare én ordinær personvogn. Som motvekt har den en overføringsplattform for normalsporet materiell:
[image]
På dager mmed stor passasjertilstrømning settes en utrangert motorvogntilhenger på denne og fungerer som avlastningsvogn. Inntil 1980 ble den også brukt til å frakte godsvogner mellom Obstfeldderschmiede og Lichtenhain, men da skiferbruddene i Lichtenhain og Cursdorf ble nedlagt, opphørte også godstrafikken.

Foruten som avlastningsvogn på høytrafikkdager brukes doverføringsplattformen også når de to motorvognene på die Bergbahn skal til s.k. Hauptuntersuchung. Mindre reparasjoner foretas ellers i Lichtenhain.

Se flere bilder fra kabelbanen Obstfelderschmiede-Lichtenhain her.

Også den normalsporete strekningen Lichtenhain-Cursdorf har sitt helt spesielle særpreg. Hvor ellers finner du i dag motorvogner som startet sitt liv i 1923?
[image]
Den gang var de nærmest som sporvogner å regne. I DDR-tiden ble de kraftig ombygd, bl.a. til full jernbanebredd, men så sent som på begynnelsen av 2000-tallet hadde de fremdeles sin opprinnelige tekniske og elektriske utrustning i behold. Hvor radikal den tekniske moderniseringen i 2008 var, vet jeg ikke, men utseenemessig bærer 279.203 fremdeles et umiskjennelig DDR-preg.

Flere bilder av 279.203 her.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak