Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt interiør i IR4 (Generelt)

af DTog, 28/2 2022, 19:53 (787 dage siden)

[image]
Idag da jeg var på vej hjem tog jeg 15:01 afgangen fra København mod Odense og tror at det var ER 2030 fordi den er rød men er ikke sikker.
Den har ihverfald fået nye sæder hvilket er rigtig dejligt, dog blev jeg ret forvirret da jeg kom ind i toget :-)
Er det sådan at alle IR4 skal se sådan her ud?

Nyt interiør i IR4

af OLL, Ballerup, 28/2 2022, 19:56 (787 dage siden) @ DTog

[image]
Idag da jeg var på vej hjem tog jeg 15:01 afgangen fra København mod Odense og tror at det var ER 2030 fordi den er rød men er ikke sikker.
Den har ihverfald fået nye sæder hvilket er rigtig dejligt, dog blev jeg ret forvirret da jeg kom ind i toget :-)
Er det sådan at alle IR4 skal se sådan her ud?

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.

Nyt interiør i IR4

af mikkelwf, 28/2 2022, 20:48 (787 dage siden) @ OLL

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.

De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Så jeg håber da alle ER og FR skal renoveres.. :)

https://da.wikipedia.org/wiki/IR4

Nyt interiør i IR4

af OLL, Ballerup, 28/2 2022, 20:56 (787 dage siden) @ mikkelwf

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.


De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...


Så jeg håber da alle ER og FR skal renoveres.. :)

Det kan du være ganske forvis om at de skal.


https://da.wikipedia.org/wiki/IR4

Det svare til at MF hedder IC3, men som igen er en "civil" reference til "InterCity 3 vognstog"...


Og ved godt at betegnelserne IR4, IC3, IC4 også bliver brugt blandt ansatte, men det gøre dem ikke mere korrekte, ligesom ET også dagligt kendes som "Øresundstog/Öresundståg".

Nyt interiør i IR4

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 28/2 2022, 21:41 (787 dage siden) @ OLL

De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...

Bunden er ikke helt nået endnu. Togsættets litra og nummerering er som følger:

ER 20xx-FR 22xx-FR 23xx-ER 21xx

Mvh Jørgen

Nyt interiør i IR4

af OLL, Ballerup, 28/2 2022, 21:43 (787 dage siden) @ Jørgen Schwartz

De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...

Bunden er ikke helt nået endnu. Togsættets litra og nummerering er som følger:

ER 20xx-FR 22xx-FR 23xx-ER 21xx

Mvh Jørgen

Det er rigtigt ja, jeg nåede kun den lave ende af bassinet, kunne ikke holde vejret til mere. ;-)

Nyt interiør i IR4

af mikkelwf, 28/2 2022, 22:05 (787 dage siden) @ OLL

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.


De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...


Så jeg håber da alle ER og FR skal renoveres.. :)

Det kan du være ganske forvis om at de skal.


https://da.wikipedia.org/wiki/IR4

Det svare til at MF hedder IC3, men som igen er en "civil" reference til "InterCity 3 vognstog"...


Og ved godt at betegnelserne IR4, IC3, IC4 også bliver brugt blandt ansatte, men det gøre dem ikke mere korrekte, ligesom ET også dagligt kendes som "Øresundstog/Öresundståg".

Det svarer vel i grunden til at kalde de nye lokomotiver EB (dets litra hos DSB) og samtidig kalde dem Vectron (modelbetegnelsen hos Siemens).

Så er der vel ikke noget i vejen for både at omtale IR4 (produkt)navn og litra ER.
Begge beskriver samme togsæt, ud fra to forskellige betragtninger.

Så din oprindelige rettelse er faktisk ikke helt korrekt - du skulle have rettet til "litra ER" (meget pedantisk set)..
Men ja, jeg gider heller ikke hverken dykke eller svømme mere i aften..

God aften til alle :)

Nyt interiør i IR4

af OLL, Ballerup, 28/2 2022, 22:18 (787 dage siden) @ mikkelwf

Det svarer vel i grunden til at kalde de nye lokomotiver EB (dets litra hos DSB) og samtidig kalde dem Vectron (modelbetegnelsen hos Siemens).

Så er der vel ikke noget i vejen for både at omtale IR4 (produkt)navn og litra ER.
Begge beskriver samme togsæt, ud fra to forskellige betragtninger.

Så din oprindelige rettelse er faktisk ikke helt korrekt - du skulle have rettet til "litra ER" (meget pedantisk set)..
Men ja, jeg gider heller ikke hverken dykke eller svømme mere i aften..

God aften til alle :)

Hvis du lægger mærke til det på forskellige platforme, så bliver Vectronen kaldt... Ja, Vectron og EB, både blandt, LKF, entusiaster og DSB ansatte.

At bruge "litra" foran, eller rettere, ikke at bruge det, gør ikke min rettelse mere eller mindre korrekt, da jeg refererede til dets betegnelse hos DSB. Litra er jo bare et ord foran materialets betegnelse, som stammer fra latin og betyder bogstaveligtalt "bogstav", hvis du så gerne vil være pedansk i det.

Sætningerne "Dette er et litra ER togsæt" og "Dette er et ER togsæt" er ikke forskellige, og det ene er ikke mere korrekt end den anden.

Nyt interiør i IR4

af Niklas Bygdestam, 28/2 2022, 22:20 (787 dage siden) @ mikkelwf

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.


De hedder nu IR4, og består af ER-FR-FR-ER..

Det er deres "civile" navn, der refererer til "InterRegional 4 vognstog". Deres officielle litrabetegnelse er ER med nummerering 20XX.
Og skal vi gå helt i bund, så er et togsæts oprangering ER1-FR1-FR2-ER2...


Så jeg håber da alle ER og FR skal renoveres.. :)

Det kan du være ganske forvis om at de skal.


https://da.wikipedia.org/wiki/IR4

Det svare til at MF hedder IC3, men som igen er en "civil" reference til "InterCity 3 vognstog"...


Og ved godt at betegnelserne IR4, IC3, IC4 også bliver brugt blandt ansatte, men det gøre dem ikke mere korrekte, ligesom ET også dagligt kendes som "Øresundstog/Öresundståg".


Det svarer vel i grunden til at kalde de nye lokomotiver EB (dets litra hos DSB) og samtidig kalde dem Vectron (modelbetegnelsen hos Siemens).

Så er der vel ikke noget i vejen for både at omtale IR4 (produkt)navn og litra ER.
Begge beskriver samme togsæt, ud fra to forskellige betragtninger.

Så din oprindelige rettelse er faktisk ikke helt korrekt - du skulle have rettet til "litra ER" (meget pedantisk set)..
Men ja, jeg gider heller ikke hverken dykke eller svømme mere i aften..

God aften til alle :)


Påminner lite om situationen i Sverige. I Sverige finns ju X2000, som är ett produktnamn, men littera är X2 :-)

I Sverige har produktnamnet Öresundståg/Øresundstog littera X31K.

Och så sist men inte minst: Littera Y2 som har produktnamnet Kustpilen, som ju i Danmark mer är känt som IC3 :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Nyt interiør i IR4

af thomastog, 1/3 2022, 07:55 (786 dage siden) @ mikkelwf

Alle ER togsæt skal renoveres både indvendigt og udvendigt, ja.


De hedder nu IR4, og …

De hedder/omtales også som ER.

https://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=6 overskrift:
DSB IR4 - Litra ER

https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/ billedtekst:
IR4 (ER)

https://da.wikipedia.org/wiki/IR4

At wikipedia ikke omtaler benævnelsen “ER”, vil jeg mene er en fejl/mangel i artiklen. Men det er jo den begrænsning der er, hvis man baserer sig på den som kilde. Eller som andre siger “giv mig 5 minutter, så står der ER i den artikel”.

Nyt sædebetræk i IR4

af andersj, Aalborg, 28/2 2022, 22:55 (787 dage siden) @ DTog

[image]
Idag da jeg var på vej hjem tog jeg 15:01 afgangen fra København mod Odense og tror at det var ER 2030 fordi den er rød men er ikke sikker.
Den har ihverfald fået nye sæder hvilket er rigtig dejligt, dog blev jeg ret forvirret da jeg kom ind i toget :-)
Er det sådan at alle IR4 skal se sådan her ud?

Det ligner de gamle sæder, men med nyt betræk og forhåbentlig også ny polstring.

--
Mvh Anders

Avatar

Nyt interiør i IR4

af Isak Nielsen, Et sted langs banen, 1/3 2022, 09:06 (786 dage siden) @ DTog

Opdagede du hvordan sæderne så ud i 1. klasse? det er jo det eneste sted hvor de gamle røde hovedpuder eller hvad man nu kalder det stadig findes, efter at IC3 blev renoveret

--
Vh. Isak Nielsen

Nattog er fantastiske og vi burde have flere af dem
[image]

Nyt interiør i IR4

af OLL, Ballerup, 1/3 2022, 12:10 (786 dage siden) @ Isak Nielsen

Opdagede du hvordan sæderne så ud i 1. klasse? det er jo det eneste sted hvor de gamle røde hovedpuder eller hvad man nu kalder det stadig findes, efter at IC3 blev renoveret

De er ombetrukket til det nye design som er på MF/IC3's 2. klasse.

Nyt interiør i IR4

af DTog, 2/3 2022, 17:02 (785 dage siden) @ OLL

Opdagede du hvordan sæderne så ud i 1. klasse? det er jo det eneste sted hvor de gamle røde hovedpuder eller hvad man nu kalder det stadig findes, efter at IC3 blev renoveret


De er ombetrukket til det nye design som er på MF/IC3's 2. klasse.


Ja det er de, også i stillezonen som jeg så fandt ud af idag :-D det er rimelig sjovt at det var en rød en ligesom sidst.. og så kunne jeg se det da jeg ikke lagde mærke til det sidst!
[image]
Billedet blev ovenikøbet flippet..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak