Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren? (Trafikpolitik)

af anders_vejby, 6/3 2022, 19:36 (781 dage siden)

Når et bredt flertal på Christiansborg er klar til at afsætte flere penge til forsvaret (og ændre budgetloven) rejser det selvfølgelig nogle spørgsmål om hvorvidt det kunne betyde ændringer eller i værste tilfælde også nedskæringer i jernbanesektoren (eller kollektiv trafik i det hele taget). "Svære prioriteringer" er jo mest et politisk begreb for nedskæringer.

Umiddelbart er det selvfølgelig svært at vurdere det, men jeg tænkte at det måske kunne diskuteres lidt her.

SF nævnte sjovt nok at de faktisk ønskede at elektrificere hurtigere, eksempelvis for at reducere olie/gasafhængigheder, så måske er det jo alligevel godt nyt for jernbanerne, hvem ved...

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af KKLD, 6/3 2022, 20:36 (781 dage siden) @ anders_vejby

Når et bredt flertal på Christiansborg er klar til at afsætte flere penge til forsvaret (og ændre budgetloven) rejser det selvfølgelig nogle spørgsmål om hvorvidt det kunne betyde ændringer eller i værste tilfælde også nedskæringer i jernbanesektoren (eller kollektiv trafik i det hele taget). "Svære prioriteringer" er jo mest et politisk begreb for nedskæringer.

Umiddelbart er det selvfølgelig svært at vurdere det, men jeg tænkte at det måske kunne diskuteres lidt her.

SF nævnte sjovt nok at de faktisk ønskede at elektrificere hurtigere, eksempelvis for at reducere olie/gasafhængigheder, så måske er det jo alligevel godt nyt for jernbanerne, hvem ved...

Jeg gætter på at der nærmest udelukkende bliver skåret ned på sociale udgifter:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/sociale-udgifter

Derudover er der også indkrævet for mange penge i skatter, så der er milliarder i overskud.

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af Niels Bak, 10/3 2022, 13:08 (777 dage siden) @ KKLD

Når et bredt flertal på Christiansborg er klar til at afsætte flere penge til forsvaret (og ændre budgetloven) rejser det selvfølgelig nogle spørgsmål om hvorvidt det kunne betyde ændringer eller i værste tilfælde også nedskæringer i jernbanesektoren (eller kollektiv trafik i det hele taget). "Svære prioriteringer" er jo mest et politisk begreb for nedskæringer.

Umiddelbart er det selvfølgelig svært at vurdere det, men jeg tænkte at det måske kunne diskuteres lidt her.

SF nævnte sjovt nok at de faktisk ønskede at elektrificere hurtigere, eksempelvis for at reducere olie/gasafhængigheder, så måske er det jo alligevel godt nyt for jernbanerne, hvem ved...


Jeg gætter på at der nærmest udelukkende bliver skåret ned på sociale udgifter:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/sociale-udgifter

Derudover er der også indkrævet for mange penge i skatter, så der er milliarder i overskud.

Det er til dels et dårligt gæt, for sociale udgifter er udelukkende driftsbudget, mens en god del af de bebudede forsvarsudgifter er investeringer, og de to ting skiller man normalt ret skarpt ad, blandt andet fordi de har helt forskellige betydninger i samfundsøkonomien.

Den anden del er der nok mere hold i - økonomien har det så godt i de her år, at der kommer flere penge i statskassen end beregnet, og de kommer givet til at gå til krudt og kugler. Partierne kommer så til at dy sig for at love andre gaver i form af skattelettelser/flere pædagoger/sygehuse alt efter politisk farve i stedet.

Så den vigtigste effekt er nok at der ikke kommer til at være penge til initiativer, der ikke allerede er vedtaget. Man kan også komme til at se trimninger af vedtagne udgifter, og der kunne fx ryge en Silkeborgbane eller en Hærvejsmotorvej. Elektrificeringen skal man til gengæld ikke bekymre sig for - den bliver sammen med den øvrige grønne omstilling prioriteret, da afhængigheden af russisk olie (og gas) er blevet en central del af kalkuleringen.

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af frederikhk, 6/3 2022, 20:37 (781 dage siden) @ anders_vejby

At skære i den offentlige trafik i disse klimatider vil være noget af et selvmål tænker jeg. Som jeg forstod det, gjorde ændringen i budgetloven bare at man kan operere med et større underskud end normalt.

I forhold til elektrificeringen, kan det alligevel ikke gøres hurtigere, end man allerede gør. Det er alt sammen bundet af nyt signalsystem, og ombygningen af Aarhus H.

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af anders_vejby, 6/3 2022, 21:48 (781 dage siden) @ frederikhk

At skære i den offentlige trafik i disse klimatider vil være noget af et selvmål tænker jeg. Som jeg forstod det, gjorde ændringen i budgetloven bare at man kan operere med et større underskud end normalt.

Jo jo, men der var alligevel også tale om "svære prioriteringer", dvs. mulige nedskæringer.

I forhold til elektrificeringen, kan det alligevel ikke gøres hurtigere, end man allerede gør. Det er alt sammen bundet af nyt signalsystem, og ombygningen af Aarhus H.

Ja, det er rigtigt. Jeg kan ikke helt huske om man måske refererede til en elektrificering af samfundet, fremfor af jernbanesektoren.

Måske kunne alligevel flere strækninger elektrificeres, eller man kunne også igangsætte flere projekter mht. batteridrevne/brintelektriske tog.

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af Vollensir, 7/3 2022, 08:01 (780 dage siden) @ anders_vejby

Mig bekendt har man da de sidste100 år hele tiden skulle spare inden for jernbane driften. Har ikke tal på hvor mange undersøgelser og sparekommisioner der har været nedsat igemmen tiden. Ja jernbanedrift er dyrt at drive, bare synd mange tror det bliver bedre og billigere af at privatisering og udlicitering....

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 7/3 2022, 13:26 (780 dage siden) @ Vollensir

Mig bekendt har man da de sidste100 år hele tiden skulle spare inden for jernbane driften. Har ikke tal på hvor mange undersøgelser og sparekommisioner der har været nedsat igemmen tiden. Ja jernbanedrift er dyrt at drive, bare synd mange tror det bliver bedre og billigere af at privatisering og udlicitering....

Men hvor mange af undersøgelserne er så mundet ud i reelle aftaler? Hverken Produktivitetskommissionen, McKinsey, Boston eller tilsvarende er jo gennemført? Ikke at det skal være en diskussion om "privatisering og udlicitering", men følgende fire punkter bør retfærdigvis bemærkes, når snakken går om besparelser på jernbanen:

1: Staten betaler ca 7 mia om året for drift af jernbanen. Dette tal kan nedbringes med mellem 1 og 4 mia om året iflg. et hav af undersøgelser - primært gennem konkurrenceudsættelse af DSB (der jo selv nævner, at man kan spare 4 mia, hvis man lader være)

2: Et flertal i EU har indført krav om konkurrenceudsættelse af de nationale jernbaner. Danmark stemte imod og er et af de lande, der er mest tilbageholdende.

3: Der er ingen politiske forlig omkring hvordan og hvornår man indfører konkurrenceudsættelsen i Danmark.

4: Der er ingen politiske krav om at "jernbanen" skal bidrage med store besparelser, så et eventuelt politisk forlig, forventes at medføre, at besparelserne kan anvendes til forbedringer i jernbanesektoren (hvilket både blå og røde politikere lejlighedsvis har holdt taler om)

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak