Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag (Generelt)

af Ottoemil, 14/3 2022, 20:11 (772 dage siden)

Godaften i forummet!

I det fine vejr i dag var jeg en tur i Lundtofte, og her er et par billeder fra byggeriet af letbanen

[image]
Letbanens trace set fra Rævehøjvej mod nord mod endestationen Lundtofte. Så vidt jeg kan bedømme, forløber letbanen her på (eller ihvertfald meget tæt på) den engang planlagte S-banes trace.


[image]
Det kommende stoppested Rævehøjvej set mod nord


[image]
Det kommende stoppested Rævehøjvej set mod syd

v.h.
Ottoemil

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Niels Munch, 14/3 2022, 21:08 (772 dage siden) @ Ottoemil

Hej Ottoemil,

Mange tak, fordi du med dine fine billeder holder os ajour med udviklingen langs Letbanen.

Bedste hilsener
Niels

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/3 2022, 22:17 (772 dage siden) @ Ottoemil

Tak for spændende billeder, spændende at følge med i.

Mvh
Claus

--
[image]

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af KKLD, 15/3 2022, 07:54 (772 dage siden) @ Ottoemil

Fine billeder :-)

Hvor henne kan man læse om den engang planlagte S-banes trace? Kunne være meget sjovt at se et kort over det, udkast til køreplan og hvad der ellers måtte være.

Kan ikke rigtig finde mere information end dette: https://da.wikipedia.org/wiki/Lundtoftebanen
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det ville have kørt anderledes end lokalbanen der kører mellem Jægersborg og Nærum.

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Steff, 15/3 2022, 09:55 (772 dage siden) @ Steff

Kære KKLD

Der var jeg lige engang for hurtig med en henvisning. Læste det som traceen for letbanestykket til Lundtofte, altså efter svinget væk fra Klampenborgvej og mod nord, sorry!

Det "rigtige" har du fået svar på andetsteds i tråden.

Bedste hilsener

Steff

NB: Tungen skal altså nu holdes lige i munden, da den NYE Letbane til LUNDTOFTE også er set benævnt Lundtoftebanen af flere i det nordlige af hovedstadsområdet!

--
Steffen Dresler

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Jesper KD, 15/3 2022, 09:29 (772 dage siden) @ KKLD

Fine billeder :-)

Hvor henne kan man læse om den engang planlagte S-banes trace? Kunne være meget sjovt at se et kort over det, udkast til køreplan og hvad der ellers måtte være.

Kan ikke rigtig finde mere information end dette: https://da.wikipedia.org/wiki/Lundtoftebanen
Jeg er lidt i tvivl om hvordan det ville have kørt anderledes end lokalbanen der kører mellem Jægersborg og Nærum.

På Kraks historiske luftfotos fra 1954 kan man flere steder se de forberedende arbejder til Lundtoftebanen, fx her lige vest for den senere Helsingørmotorvej: https://map.krak.dk/m/vFOLU

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Ottoemil, 15/3 2022, 09:36 (772 dage siden) @ KKLD

Om Lundtoftebanen er da ellers skrevet en del, også i den 'nyere' jernbanelitteratur.
Se f.eks. i

Nordbanen København-Hillerød-Helsingør af John Poulsen under medvirken af Jeppe Tønsberg. ISBN 978-87-91434-56-3, banebøger 2020.
På side 45-46 findes et afsnit om Lundtoftebanen med kort og en tegning af den påtænkte forgreningsstation Jægersborg med 4-sporet Nordbane og niveaufri indfletning af den dobbeltsporede Lundtoftebane.

S-banen 1934-2009. Af Morten Flindt-Larsen og John Poulsen med bidrag af Niels Erik Jensen, Thomas Kappel og Allan Testrup. ISBN 978-87-91434-204. banebøger 2009. På side 142-145 er Lundtoftebanen omtalt, med flere kort og tegninger.

Og lidt ældre:
Hvem Hvad Hvor Politikens Aarbog 1947. På side 388-392 findes et interessant kapitel 'Storkøbenhavns fremtidige Forstads- og Bybaneanlæg' med flere kort.

v.h.
Ottoemil

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af esni, Frederikssund, 15/3 2022, 10:10 (772 dage siden) @ Ottoemil

Endelig skal det da også nævnes at Per Thomassen udgav et lille hæfte om banen

--
Eskild

Hovedstadens Letbane i Lundtofte i dag

af Ottoemil, 15/3 2022, 10:31 (772 dage siden) @ KKLD
redigeret af Ottoemil, 15/3 2022, 10:47

Goddag igen i forummet.

Nu er vi vist ovre i 'Jernbanehistorisk forums' område, men her er en artikel fra Vingehjulet 1952 med kort over Lundtoftebanen.

[image]
[image]
[image]
[image]

Og så vil jeg også lige henvise til
100 år langs Mølleåen. Nærumbanen 1900-2000 af Ole-Chr. Munk Plum. ISBN 87-87050-44-7. Dansk Jernbane-Klub 2000. På side 91-94 er et afsnit om Lundtoftebanen med nogle sporplaner, som ikke er vist i de andre bøger, jeg har refereret til.

Bogen, som Eskild henviser til, er:
Lundtoftebanen af P. Thomassen. Søllerødbogen 1974. Historisk-topografisk Selskab for Søllerød Kommune, 1975.
(Jeg har den liggende et sted - selvfølgelig har jeg ikke smidt den væk. Jeg kan bare ikke lige finde den!)

v,h,
Ottoemil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak