Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Remisen i Silkeborg? (Generelt)

af Troldhøj, 19/6 2011, 13:13 (4693 dage siden)

Er der nogen, der ved hvad DSB-remisen i Silkeborg bruges til eller om den er truet af nedrivning?
Jeg var forbi i dag og det ser ud til at Bane Danmark stadig færdes der, men selve remisen ser meget lidt brugt ud.

Remisen i Silkeborg?

af UTJ, 19/6 2011, 13:26 (4693 dage siden) @ Troldhøj

Er der nogen, der ved hvad DSB-remisen i Silkeborg bruges til eller om den er truet af nedrivning?
Jeg var forbi i dag og det ser ud til at Bane Danmark stadig færdes der, men selve remisen ser meget lidt brugt ud.

Uanset om det er DSB eller Banedanmark som ejer arealet er den formentlig "truet". Men er den ikke genopbygget efter en brand og dermed er af nyere konstruktion end så mange andre lokskjul. Tendensen går i retning af, at fjerne så mange bygninger som muligt og så snart en aktivitet kan flyttes vær vil den formentlig sikkert blive fjernet.

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 19/6 2011, 13:40 (4693 dage siden) @ UTJ

Jo, den er en fin bygning af nyere dato. Jeg mener at kunne huske at den blev renoveret ca. samtidig med at HBS-remisen blev revet ned og stedet brugt til øl-depot.
Der er fine nye porte i og der er spor til 2 af de 3 porte - omend de ikke er forbundet til noget, men der mangler kun få meter gennem en stål-port.
Med den seneste indskrænkning af Silkeborg, så der i praksis kun kører Arrivas togsæt (som ihvertfald ikke kan være i den), så kunne jeg forestille mig at den går en uvis fremtid i møde. Ærgeligt med sådan en renoveret bygning.

Remisen i Silkeborg?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/6 2011, 23:55 (4693 dage siden) @ Troldhøj

Det er ganske rigtigt Bane Danmark der gør brug af remisen i Silkeborg. Indtil for nogen år siden havde den lokale modeljernbaneklub "Gudenåekspressen" som jeg er med i, i øvrigt nogen midlertidige opholdslokaler der.

Har ikke hørt om at den er nedrivningstruet. Men bygningen er ikke så interessant igen, da den er ret ny. Indtil for nogle år siden stod der i øvrigt en vandkran lige ved siden af remisen, den står i øvrigt i dag nede på Jernbanemuseet i Odense i forbindelse med kulgårdsmiljøet der. Det er den der er af "svanehalstypen".

Mvh
Claus

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 08:29 (4693 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg tænkte nu heller ikke på at bygningen i sig selv havde historisk værdi.
Jeg kom bare til at tænke på den i forbindelse med de forskellige snakke om materiel man ikke kan finde plads til indendørs.
Havde sporene ikke lige været fjernet kunne F-maskinen foran remisen i Roskilde da fint stå der.

Remisen i Silkeborg?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/6 2011, 11:37 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Det er desværre helt slut med sporforbindelse til remisen i Silkeborg. Efter at Sydbyhallen er kommet til (bygget til på det gamle øldepot), er der P-plads og lukket helt af for sporadgangen til bygningen.

Mvh
Claus

Remisen i Silkeborg?

af Benni., 20/6 2011, 12:03 (4692 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der ligger også en 2-sporet remise i Silkeborg,i nærheden af Arrivas hovedkontor. Med tilmuret porte. Hvem har brugt den i sin tid. Har set billeder fra 1950erne, men allerede dengang var portene muret til.

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 12:26 (4692 dage siden) @ Benni.

Er det "kongeremisen" du tænker på? Ved siden af det gamle post-kontor?

Avatar

Remisen i Silkeborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 12:33 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Er det "kongeremisen" du tænker på? Ved siden af det gamle post-kontor?

Vi kan se bygningen her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 12:44 (4692 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan se bygningen her.

Jep - "kongeremisen".
Der har vist ikke været spor til den så længe at der kan findes et luft-foto med det. Hvem, der har brugt den ved jeg ikke - og om det overhovedet har været en egentlig remise. Den ligger lidt i den forkerte ende i forhold til privatbanerne
Der ligger vist stadig også lidt af den gamle SKRJ remise i den anden ende at dømme efter luftfoto.

Remisen i Silkeborg?

af L.H. Jensen, 20/6 2011, 13:02 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Vi kan se bygningen her.


Jep - "kongeremisen".
Der har vist ikke været spor til den så længe at der kan findes et luft-foto med det. Hvem, der har brugt den ved jeg ikke - og om det overhovedet har været en egentlig remise. Den ligger lidt i den forkerte ende i forhold til privatbanerne
Der ligger vist stadig også lidt af den gamle SKRJ remise i den anden ende at dømme efter luftfoto.

Hvem siger, at bygningen har noget med "privatbanerne" (her antages, at der menes HBS og SKRJ) at gøre? Bygningen, der vist eksempelvis lige netop kunne rumme to L-maskiner (med tender), kunne jo være bygget til åbningen af Skanderborg-Silkeborg banen eller Silkeborg-Herning banen (sidstnævnte var i øvrigt også privatbane en kort periode) ...

Mvh
LH

Avatar

Remisen i Silkeborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 13:13 (4692 dage siden) @ L.H. Jensen

Vi kan se bygningen her.


Jep - "kongeremisen".
Der har vist ikke været spor til den så længe at der kan findes et luft-foto med det. Hvem, der har brugt den ved jeg ikke - og om det overhovedet har været en egentlig remise. Den ligger lidt i den forkerte ende i forhold til privatbanerne
Der ligger vist stadig også lidt af den gamle SKRJ remise i den anden ende at dømme efter luftfoto.


Hvem siger, at bygningen har noget med "privatbanerne" (her antages, at der menes HBS og SKRJ) at gøre? Bygningen, der vist eksempelvis lige netop kunne rumme to L-maskiner (med tender), kunne jo være bygget til åbningen af Skanderborg-Silkeborg banen eller Silkeborg-Herning banen (sidstnævnte var i øvrigt også privatbane en kort periode) ...

Mvh
LH

Uden at kende bygningens "baggrund" hælder jeg også til den antagelse, at det er "en gammel fætter", som sandsynligvis stammer fra åbningen af Skanderborg-Silkeborg i 1871. Hvis man går ind på www.danskebilleder.dk, vælger Silkeborg Kommune, vælger Udvidet søgning og under "Gadenavn" søger på Drewsensvej og under "År" søger på intervallet 1917-1917 får man ét billede frem og hvis man forstørrer det så meget man kan (og det kan vitterligt ikke forstørres ret meget) kan man se, at der er porte i remisen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 13:24 (4692 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hvis man forstørrer det så meget man kan (og det kan vitterligt ikke forstørres ret meget) kan man se, at der er porte i remisen.

Man kan jo downloade et billede i 1024x678 og der kan man tydeligt se at der er porte uden at forstørre.

Avatar

Remisen i Silkeborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 13:27 (4692 dage siden) @ Troldhøj

hvis man forstørrer det så meget man kan (og det kan vitterligt ikke forstørres ret meget) kan man se, at der er porte i remisen.


Man kan jo downloade et billede i 1024x678 og der kan man tydeligt se at der er porte uden at forstørre.

Det har jeg også fundet ud af. Og når man gør det, kommer det til at se således ud:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Silkeborg 1917. Arkiv: www.danskebilleder.dk, Lokalhistorisk Arkiv, Silkeborg

Avatar

Østligste remise i Silkeborg nu med datering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 14:17 (4692 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at kende bygningens "baggrund" hælder jeg også til den antagelse, at det er "en gammel fætter", som sandsynligvis stammer fra åbningen af Skanderborg-Silkeborg i 1871.

Der er belæg for, at remisen er fra 1871 jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Østligste remise i Silkeborg nu med datering

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/7 2011, 21:11 (4677 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her ses et par fotos af Kongeremisen i dag. Tidligere formål fornægter sig ikke.

Mvh
Claus

[image]

[image]

--
[image]

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 13:19 (4692 dage siden) @ L.H. Jensen

Hvem siger, at bygningen har noget med "privatbanerne" (her antages, at der menes HBS og SKRJ) at gøre?

Det er der ingen der gør. Jeg tænkte bare højt at historien nok ikke skulle findes hos HBS eller SKRJ.

Men antaget at den er fra Skanderborg-Silkeborgs barndom - er der så nogen, der ved hvorfor den hedder "kongeremisen" ? Eller det er måske et nymodens PR påfund?

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 12:03 (4692 dage siden) @ Claus E. Hansen

Joe... men det er jo ikke mange meter sport, der mangler, hvis viljen var der.
Men der er jo nok nogle sikkerhedsregler om spor hen over p-pladser, der står ivejen for at deles om pladsen de få gange man skal have noget ind og ud.

Gerne flere fotos fra Silkeborg station.

af Steffen Vester, 20/6 2011, 13:01 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Det ville være herligt, hvis der var nogen, der gerne ville vise flere fotos fra Silkeborg station - fra dengang, hvor der var trafik i alle sporene. :-)

Gerne flere fotos fra Silkeborg station.

af Svend, 20/6 2011, 13:07 (4692 dage siden) @ Steffen Vester

Det ville være herligt, hvis der var nogen, der gerne ville vise flere fotos fra Silkeborg station - fra dengang, hvor der var trafik i alle sporene. :-)

Jeg går ud fra, at du allerede har besøgt denne side
http://www.tog-billeder.dk/

--
Svend

Gerne flere fotos fra Silkeborg station.

af Georg Schmidt, 20/1 2012, 10:55 (4478 dage siden) @ Steffen Vester

Et billede fra Silkeborg lørdag den 22. maj 1971. Til venstre i spor 4 holder MK/FK 675-676 på sin sidste tur med tog 569 Herning-Århus, og til højre i spor 3 MO 1976 med tog 7523 som var det sidste tog mod Laurbjerg-Randers.
[image]
Mvh
Georg

Remisen i Silkeborg?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/6 2011, 14:29 (4692 dage siden) @ Troldhøj

"Kongeremisen" i Silkeborg blev opført i forbindelse med banen Skanderborg-Silkeborg. Det var vist noget med at den daværende konge gerne ville gå på jagt i skovene, og derfor skulle hans salonvogn kunne stilles indenfor.

I dag bliver bygningen brugt til civile formål og jeg tror ikke rigtig på at der er belæg for at lave noget der mht. sporforbindelse. Det vil også koste det hvide ude af øjenene i så fald.

Der eksisterer en lille del af SKRJ-remisen i dag, det er selve endebygningen, hvor der holder et jern- og metalfirma til. Selve hovedremisen hvor sporene var, er forlængst nedrevet.

Ellers er der jo remisen i Viborg. Den er jo fredet, ligesom drejeskiven og de omkringliggende spor lige er blevet det i april 2011. Men hvem der bestemmer hvad der skal opbevares der og hvordan fremtiden ser ud for remisen (der har været snak om at bruge den til bl.a. erhvervsformål), det ved jeg ikke noget om.

Men MHVJ har bl.a. sin gang i remisen. Ligesom der står flere af Jernbanemuseets enheder. Og det er kun rigtig godt at den kan blive brugt til jernbaneformål.

Mvh
Claus

Remisen i Silkeborg?

af L.H. Jensen, 20/6 2011, 15:47 (4692 dage siden) @ Claus E. Hansen

"Kongeremisen" i Silkeborg blev opført i forbindelse med banen Skanderborg-Silkeborg. Det var vist noget med at den daværende konge gerne ville gå på jagt i skovene, og derfor skulle hans salonvogn kunne stilles indenfor.


Mvh
Claus

Tja, det lyder jo som en god historie, men mon ikke man så havde bygget remisen lang nok til, at den rent faktisk kunne rumme kongevognen fra netop 1871 ...?
Jeg hælder mest til ideen om, at det blot er en helt almindelig remise for to damplokomotiver, og hvis den er fra 1871, er det nok J-maskiner, den er dimensioneret efter. På det tidspunkt har man vidst, at banen ville blive videreført mod Herning, og så er det klart, at man har nøjedes med at bygge en simpel tosporet "overnatningsremise" i stedet for et større anlæg, der ville blive mere eller mindre overflødigt, den dag togene kom til at køre "lige igennem" ...
Men det skal da nok passe, at man senere har brugt den korte remise til opbevaring af en af de 2- eller 3-akslede salonvogne, som DSB rådede over, og derfra er der jo ikke langt til, at bygningen i daglig tale er betegnet "kongeremisen" :-)

Mvh
LH

Remisen i Silkeborg?

af Georg Schmidt, 20/6 2011, 16:21 (4692 dage siden) @ L.H. Jensen

Hermed et billede fra Silkeborg en skummel januardag den 27/1 1974, i øvrigt den dag E 987 ankom til Silkeborg. Man ser det meste af bygningen.
[image]
Mvh
Georg

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 16:24 (4692 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed et billede fra Silkeborg en skummel januardag den 27/1 1974,

Er det ikke det nedlagte spor 1 til højre?
Og sporet til venstre må i sin tid have været adgangsvejen til remisen. Men der kan ikke have været meget plads, for selv på billedet fra 1917 ligger der bygninger foran.

Remisen i Silkeborg?

af Georg Schmidt, 20/6 2011, 17:01 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Jo, det er spor 1 til højre. Vedlagt et billede af Silkeborgs 1953 anlæg, som det så ud på tidspunktet for billedet. Øverst til højre banen fra Horsens, nederst til venstre banerne fra Laurbjerg og Skanderborg og nederst til højre banen fra Funder.
Bogstavviserne på PU'erne er nok blevet ugyldiggjort efter nedlæggelsen af "den skæve". En del år senere fra 1987 til 89 skulle jeg selv komme til at betjene anlægget dog uden spor 1 og med lidt færre knapper.:-D
[image]
Mvh
Georg

Remisen i Silkeborg?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 20/6 2011, 17:10 (4692 dage siden) @ Georg Schmidt

Og jeg kan i øvrigt oplyse at anlægget her eksisterer i bedste velgående den dag i dag og er i fuld brug. Dog med grå tape over de spor der efterhånden er forsvundet.

Mvh
Claus

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 20/6 2011, 22:13 (4692 dage siden) @ Georg Schmidt

Vedlagt et billede af Silkeborgs 1953 anlæg, som det så ud på tidspunktet for billedet. Øverst til højre banen fra Horsens, nederst til venstre banerne fra Laurbjerg og Skanderborg og nederst til højre banen fra Funder.

Det må jo så svare ca. til denne sporplan fra 1952:
[image]

"Kongeremisen" ses også, - DSB, HBS og SKRJ remiserne. Det ser ud til at DSB-remisen havde 4 spor dengang.

Avatar

Remisen i Silkeborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/6 2011, 09:04 (4692 dage siden) @ Troldhøj

Det må jo så svare ca. til denne sporplan fra 1952:
[image]

Sporplaner er noget af det "lækreste" arkivmateriale, der findes! Synes jeg. Jeg er derfor meget glad for, at du vil dele sporplanen fra Silkeborg fra 1952 med os andre. Det er yderst prisværdigt.

Jeg har dog en lille bøn: Det er ikke muligt at se detaljer på den indskannede sporplan pga. formatbegrænsningen i Forum.

Har du mulighed for at indskanne sporplanen i fuldt format og evt. placeres den i Dropbox, Imageshack.us eller andet sted, hvor vi kan se den i "højopløst" format?

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Thomas Boberg Nielsen

Remisen i Silkeborg?

af Steffen Vester, 21/6 2011, 13:21 (4691 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det må jo så svare ca. til denne sporplan fra 1952:
[image]


Sporplaner er noget af det "lækreste" arkivmateriale, der findes! Synes jeg. Jeg er derfor meget glad for, at du vil dele sporplanen fra Silkeborg fra 1952 med os andre. Det er yderst prisværdigt.

Jeg har dog en lille bøn: Det er ikke muligt at se detaljer på den indskannede sporplan pga. formatbegrænsningen i Forum.

Har du mulighed for at indskanne sporplanen i fuldt format og evt. placeres den i Dropbox, Imageshack.us eller andet sted, hvor vi kan se den i "højopløst" format?

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Thomas Boberg Nielsen

Jeg er også bidt af sporplaner og kan ikke se nok af dem. Her er en bid af en Silkeborg anno 1952 sporplan med DSB remisen. :-)
[image]
V/H, Steffen Vester. ;-)

Avatar

Remisen i Silkeborg?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/6 2011, 13:29 (4691 dage siden) @ Steffen Vester

Jeg er også bidt af sporplaner og kan ikke se nok af dem. Her er en bid af en Silkeborg anno 1952 sporplan med DSB remisen. :-)
[image]
V/H, Steffen Vester. ;-)

Lækkert! Må vi have lov til at se "Kongeremisen" også?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Remisen i Silkeborg?

af Steffen Vester, 21/6 2011, 15:15 (4691 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I 1952 var "kongeremisen" telegramkontor og tømrerværksted ifølge tegningen her yderst til højre. :-)
[image]
V/H, Steffen Vester.

Remisen i Silkeborg? + sporplan 1952 + signalplan 1967

af Steffen Vester, 21/6 2011, 15:28 (4691 dage siden) @ Steffen Vester

Okay, nu kan I lige så godt få resten, så kan interesserede jo printe ud og tape sammen. :-D
[image]

[image]

[image]

[image]
Her er Bryrupbanens remise. :-)

[image]
Og her Kjellerupbanens remise. :-)

[image]

[image]

Og sidst en skematisk spor- og signalplan fra 1967 fra Vingehjulet.
[image]
V/H, Steffen Vester. ;-)

Remisen i Silkeborg?

af Troldhøj, 21/6 2011, 18:21 (4691 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, beklager. Forumet gjorde den vist ulæselig. Jeg har ikke lige et sted at lægge den og jeg ved ikke om man kan kalde det "højopløselig", men ihvertfald nok til at man kan se sporet - eller rettere det manglende spor - til kongeremisen.

Her er et forsøg på at vise netop det udsnit.

[image]

I øvrigt... man kan finde meget på google-images, ved blot at skrive "sporplan" og den by man ønsker.

Remisen i Silkeborg?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 21/6 2011, 20:06 (4691 dage siden) @ Troldhøj

Ja, beklager. Forumet gjorde den vist ulæselig. Jeg har ikke lige et sted at lægge den og jeg ved ikke om man kan kalde det "højopløselig", men ihvertfald nok til at man kan se sporet - eller rettere det manglende spor - til kongeremisen.

Du kan oprette en 2gb konto ganske gratis på Dropbox.com.

Det kræver nok lidt finurlighed, men den kan også køre uden at du installerer noget på din PC, hvis du ikke har lyst til dette.
Så kører alt upload via hjemmesiden i stedet :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Remiserne i Silkeborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2019, 21:28 (1595 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/12 2019, 22:13

"Kongeremisen" i Silkeborg blev opført i forbindelse med banen Skanderborg-Silkeborg. Det var vist noget med at den daværende konge gerne ville gå på jagt i skovene, og derfor skulle hans salonvogn kunne stilles indenfor


Jeg stødte i går tilfældigvis på denne sporplan fra Silkeborg. Sporplanen er fra 1877 eller tidligere, og viser formentlig stationens udformning, som den så ud ved åbningen i 1871. Jeg har set mange af disse "J. F. J."-sporplaner, og det er min erfaring, at når de ikke er påført årstal, stammer de fra banens åbningsår eller tiden kort derefter.

Som det fremgår, var der både en lokomotivremise og en vognremise og jernbanen er endnu ikke forlænget mod Herning. At lokomotivremisen er fra 1871 bekræftes af den beretning, som statens kontrollerende ingeniør afgav 1. december 1870. Lokomotivremisen var oprindeligt projekteret til kun at kunne rumme ét lokomotiv, men blev omprojekteret til at skulle rumme to lokomotiver fordi Silkeborg station var "Endestation". Vognremisen nævnes ikke specifikt i ingeniørens beretning, men det er ikke dokumentation for hverken det ene eller det andet, hvis vognremisen er opført i henhold til anlægskontrakten. Sidstnævnte har jeg ikke.

Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - stor TIF-fil).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"


[image]

[image]

Remiserne i Silkeborg

af h087 ⌂, køge, 12/12 2019, 22:26 (1595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af h087, 12/12 2019, 22:52

Hej

prøv at tilgå dette forum/arkiv

http://rundremisen-arkiv.dk/

kontakt redaktionen via Email på forsiden og få password tilsendt ( ded absolut gratis)

der ligger sporplaner, RGB mappe mm til download af Silkeborg samt fotos

og mejet mejet mere

mvh

h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak