Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB og IC Bornholm (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2011, 22:37 (4683 dage siden)

Jeg var inde og rode lidt på DSBs hjemmeside i anden anledning og stødte på følgende:

"DSB's indenlandske trafik i Danmark udføres som såkaldt offentlig service-trafik. Det vil sige, at DSB bliver betalt af Trafikministeriet for at køre jernbanetrafik. DSB gennemfører driften i henhold til en trafikkontrakt, der blandt andet specificerer omfanget og kvaliteten af den kørsel, som DSB skal udføre. I modsætning hertil udføres kørslen med IC Bornholm København-Ystad som fri trafik for DSB's egen regning og risiko".

Det er den sidste sætning om Bornholm, der er interessant. For det må da være den eneste trafik DSB udfører som fri trafik og dermed for egen regning og risiko? Og hvis det er det: Så står det vel DSB frit for at indstille kørslen, hvis man ikke "gider" køre mere - f.eks. hvis det giver underskud?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DSB og IC Bornholm

af Tramways.dk, 30/6 2011, 23:32 (4682 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hører kørslen til Ystad ikke under DSBFirst? Lokoførere fra DSBFirst kører i hvertfald togene (eller nogle af togene, i hvertfald?)...

DSB og IC Bornholm

af Carsten @, 30/6 2011, 23:36 (4682 dage siden) @ Tramways.dk

DSB First leverer både tog- og lokomotivpersonale.

Med venlig hilsen

Carsten

DSB og IC Bornholm

af Tramways.dk, 30/6 2011, 23:37 (4682 dage siden) @ Carsten

Ja, min DSBFirst-ansatte far kører jævnligt turen, men om det er i DSB ER'ere eller ET'ere ved jeg ikke? ;-)

DSB og IC Bornholm

af Hedegaard, 30/6 2011, 23:42 (4682 dage siden) @ Tramways.dk

ER/IR4 kan ikke køre i Sverige.
Ystad togene er altid blevet kørt med ET, og i nogle få tilfælde IC3.

DSB og IC Bornholm

af Tramways.dk, 30/6 2011, 23:44 (4682 dage siden) @ Hedegaard

Ak! -Naturligvis... ;-)

DSB og IC Bornholm

af Carsten @, 30/6 2011, 23:56 (4682 dage siden) @ Hedegaard

Jeg tror ikke der er flere Mf med svensk ATC.

Med venlig hilsen

Carsten

DSB og IC Bornholm

af Dennis Lyng Desezar @, 11/7 2011, 00:12 (4672 dage siden) @ Carsten

jo da. MF 5069 & 5070 skulle vist stadig have svensk ATC

DSB og IC Bornholm

af Carsten, 11/7 2011, 14:35 (4672 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Du har ret Dennis, jeg har lige fået bekræftet at der er 2 Mf med svensk ATC.

Med venlig hilsen

Carsten

DSB og IC Bornholm

af Leif Jørgensen, København Ø., 30/6 2011, 23:33 (4682 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske nok i teorien, men nu er det jo selvsamme ministerium, der ejer DSB og sørger for at besætte de fleste af bestyrelsesposterne. Og der er næppe nogen minister ved sine fulde fem, der vil gå med til at kappe forbindelsen til Bornholm. Uanset hvor meget vognmand Jørgen Andersen fra Graahundbus så måtte ønske denne reelt statslige konkurrent væk...

Med venlige Bornholm-hilsner
Leif Jørgensen

DSB og IC Bornholm

af Niels Munch, 30/6 2011, 23:39 (4682 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB skriver for ganske nylig i en pressemeddelelse bl.a.:

"28-06-2011 16:02:00

DSB har i dag offentliggjort indholdet af den aftale, der sikrer Øresundstrafikken frem til køreplansskiftet den 10. december. Aftalen påvirker ikke trafikken til og fra Bornholm med IC-tog, da disse tog ikke er en del af DSBFirsts kontrakt, men en del af DSB's kontrakt med Trafikstyrelsen."

Fremhævningen er min.

IC Bornholm startede i sin tid som "fri trafik", men blev senere - vist netop p.g.a. økonomien - integreret i DSBs trafikkontrakt.

Lige i farten kan jeg ingen referencer finde .....

P.S. I nævnte pressemeddelelse skriver DSB i øvrigt også:

"Det kommer ikke til at påvirke kunderne på IC Bornholm. Af praktiske årsager er det DSBFirst, der leverer togførere og lokoførere til IC Bornholm. Om det fra den 10. december bliver medarbejdere fra DSBFirst eller medarbejdere fra DSB, som bemander IC Bornholm er endnu ikke afklaret. Men køreplanerne for IC Bornholm bliver ikke påvirket af ændringerne i DSBFirst, understreger strækningsansvarlig Søren Møller."


M.v.h.
Niels

DSB og IC Bornholm

af Svend, 30/6 2011, 23:48 (4682 dage siden) @ Niels Munch


IC Bornholm køres da vist med iC3-tog.

IC Bornholm køres med ET-materiel fordi denne type materiel er mere velegnet end MF (IC3) - mange passagerer har meget bagage (incl cykler og barnevogne) med til/fra Bornholm.
Desuden er det jo meget praktisk at anvende den type materiel som de alle DSBFirst´s lkf har attest til. Endelig kan DSB bruge MF-materiellet andre steder.

--
Svend

Avatar

DSB og IC Bornholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2011, 23:49 (4682 dage siden) @ Niels Munch

Aftalen påvirker ikke trafikken til og fra Bornholm med IC-tog, da disse tog ikke er en del af DSBFirsts kontrakt, men en del af DSB's kontrakt med Trafikstyrelsen."

IC Bornholm startede i sin tid som "fri trafik", men blev senere - vist netop p.g.a. økonomien - integreret i DSBs trafikkontrakt.

Kære Niels

Som sædvanligt godt set:-). Pinligt at DSB ikke holder sin hjemmeside opdateret.

Med venlig hilsen

Thomas

Avatar

DSB og IC Bornholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2011, 00:03 (4682 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 1/7 2011, 00:15

Kære Thomas,

Og her dukkede en reference op, nemlig Rigsrevisionens

Notat til statsrevisorerne om DSB's økonomi ved driften af jernbanestrækningen mellem København og Ystad (InterCity Bornholm)

hvoraf bl.a. fremgår, hvorledes forbindelsen skiftede status fra "fri trafik" til "grænseoverskridende kontrakttrafik".

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Ja, og jeg fandt den lige indskrevet i "Kontrakten om offentlig service 2005-2014."

Med venlig hilsen

Thomas

DSB og IC Bornholm

af Dennis Lyng Desezar @, 11/7 2011, 00:20 (4672 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ville da håbe at IC Bornholm kørslen gik tilbage til DSB.

Årsagen var oprindeligt at DSB ikke ville kunne opretholde den svenske sikkerheds uddannelse SAO eller JTF hos togpersonalet
Derfor indgik DSBfirst og DSB en aftale om kørsel på IC Bornholm.

Hvis DSB får kørslen tilbage ville det ikke gøre mig noget at få min SAO/JTF tilbage så jeg kunne køre til Ystad igen.
det var nogle gode tjenester synes jeg og dejlige korte set i forhold til de lange tjenester vi har i det hold som jeg køre i og havde Ystad kørslen før DSB First fik det.

DSB og IC Bornholm

af AL, 11/7 2011, 07:33 (4672 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Jeg ville da håbe at IC Bornholm kørslen gik tilbage til DSB.

Årsagen var oprindeligt at DSB ikke ville kunne opretholde den svenske sikkerheds uddannelse SAO eller JTF hos togpersonalet
Derfor indgik DSBfirst og DSB en aftale om kørsel på IC Bornholm.

Hvis DSB får kørslen tilbage ville det ikke gøre mig noget at få min SAO/JTF tilbage så jeg kunne køre til Ystad igen.
det var nogle gode tjenester synes jeg og dejlige korte set i forhold til de lange tjenester vi har i det hold som jeg køre i og havde Ystad kørslen før DSB First fik det.

SAO er udfaset, det "nye" sikkerhedsreglement i Sverige hedder kun JTF.

AL

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak