Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Støv på hjernen (Generelt)

af Egon Schmidt, 10/7 2011, 21:29 (4672 dage siden)

Er de nogen her på forum der kan hjælpe min søn.
Han sidder og se en dvd med Drich Passer støv på hjernen,
hvor det er en modelbane i spor 0.
Er der nogen der ved hvad det er for en modelbane
Egon

Avatar

Støv på hjernen

af Per Hauberg, 10/7 2011, 22:05 (4672 dage siden) @ Egon Schmidt

"Støv på Hjernen" kører futtog i Slagelse. -Med rød Aalborg på åben fladvogn og meget andet godt.

Støv på hjernen

af Carsten @, 10/7 2011, 22:09 (4672 dage siden) @ Egon Schmidt

Citat fra www.danskefilm.dk

"Tak for de hurtige indlæg. Jeg er allerede kommet videre i min forskning, idet indlæget omkring Lille Strandstræde satte mig på sporet. Det var modelbaneklubben " Modeljernbanen " stiftet d. 1. nov. 1950, der havde lokaler i Lille Strandstræde - og jeg sidder med et billede fra dette klubanlæg og kan ved sammenligning se, at det er det samme, som de omgivelser som Ove Sprogøe, Dirch og de andre befinder sig i i de scener, hvor de kører med elektrisk tog på festlig vis.
Modelbaneanlæget blev i øvrigt bygget på foranledning af Politiken, der ønskede et anlæg til en udstilling i Politikens Hus i 1950. Senere kunne anlæget ses på en stor juleudstilling i Forum. Omkring 1960 fik anlæget til huse i Lille Strandstræde 18, og det er altså her optagelserne til Støv på hjernen har fundet sted.
Modeljernbanen eksisterede endnu i 1970, om den stadig eksisterer ved jeg ikke.
Er der nogle, der har yderligere oplysninger, anekdoter eller andet i forbindelse med modeljernbanen og filmen ?
Niels"

Med venlig hilsen

Carsten

Avatar

Støv på hjernen

af Per Hauberg, 10/7 2011, 22:43 (4672 dage siden) @ Carsten

Jeg må gi' mig.
Jeg har altid haft den idé, at det var en modelbaneklub i Slagelse, der lagde tog til, men stadigt flere kilder viser nu entydigt i retning af Lille Standstræde. Det fortælles også flere steder, at modelbanen var nedtaget pga problemer i ejendommen, da man skulle fortsætte filmserien. Derfor har herrerne altså kun deres hemmelighed i film nr 1.
Med den røde Aalborg og et stykke med russisk salat holder jeg fast på !;-)

vh

Per

Støv på hjernen

af merete_np ⌂ @, København, 11/7 2011, 20:10 (4671 dage siden) @ Per Hauberg

Lyntoget, der ses på anlægget i filmen eksisterer stadig. Det har fået ny motor og er blevet renoveret af den nyere ejer, som arvede det efter en onkel.

http://dmjk.dk/fotoalbum/foto_gb/dmjk_album.htm (Materiel - DSB trækkraft)

Her ses et par glimt af lyntoget på DMJKs anlæg i Godsbanen. Dette anlæg er desverre også nedlagt, men klubben er godt igang med et nyt anlæg.

Avatar

Støv på hjernen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/5 2017, 16:43 (2539 dage siden) @ Egon Schmidt

Den sendes så netop nu på TV2 og jeg fik netop samme tanke som den oprindelige trådstarter og fandt selvfølgelig svaret her :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak