Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagt station i Jylland - men hvor? (Billedegætterier)

af Thomas Bruun, 29/7 2011, 20:55 (4654 dage siden)

[image]

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/7 2011, 21:35 (4654 dage siden) @ Thomas Bruun

Det ligner meget Hasselager, da der stadig skete noget der.

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/7 2011, 21:54 (4654 dage siden) @ Thomas Bruun

[image]

Mon ikke stationens navn starter med "M" og mon ikke læssesporet i forgrunden nu er væk.....og mon ikke det er tre "lokalvogne" op til maskinen, hvilket også fortæller lidt om, hvor i Jylland, vi er.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Per Hauberg, 29/7 2011, 22:11 (4654 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror på det med "M'et" - og jeg tror også, det er Averhoffs papir, der er største godskunde. -Og husker jeg ikke forkert, var stationsbygningen lysegrøn...

vh

Per

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Thomas Bruun, 29/7 2011, 22:17 (4654 dage siden) @ Per Hauberg

I er på rette spor (!),det er averhoff+co man ser til venstre.Billedet er fra (omkring) 1987,og navnet på den nedlagte station er.......Mundelstrup!Nedrykkket til trinbræt 1972 som så blev nedlagt i 1978.Stationen havde sidespor til averhoff+co,samt 2 læssespor hvor det ene endte ved en læsserampe.Sidesporet blev betjent med MH fra Århus,når det lokale Fuglsang savværk fik leveret træ.Der var osse et udtræksspor på ca.300 meter ud langs sporet fra Ramders.

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Georg Schmidt, 29/7 2011, 22:23 (4654 dage siden) @ Thomas Bruun

[image]
Her ser vi Mundelstrup fra den modsatte side 1977, broen er fra 1925.
Mvh
Georg

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Thomas Bruun, 29/7 2011, 22:34 (4654 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Dejlig billede af en linie 75 fra Århus Sporveje på vej mod Sabro,lige før den drejer til højre ned af Geding Søvej lige efter broen som fører Viborgvej/A26 over jernbanen.Og så er vi pludselig ovre i en anden ting jeg "nørder",nemlig de desværre nu nedlagte oplandsruter ved Århus Sporveje.Sammen med min far flyttede jeg til Tilst i 1984 og blev ret hurtig opmærksom på rutebilerne fra Århus Sporveje,der jo kun havde 1 eller 2 fordøre.Faktisk er der kun lavet Leyland-busser med 2 fordøre til netop Århus Sporveje(kaldet 2-0-0 blandt bus-nørder).Har du flere billeder fra Mundelstrup,så vil jeg meget gerne se dem!

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Georg Schmidt, 30/7 2011, 00:04 (4654 dage siden) @ Thomas Bruun

Hej Thomas
Det er vist begrænset hvad jeg har af billeder af ÅS landbusser, men en stor samling billeder af ÅS-sporvogne og bybusser haves. Med hensyn til Mundelstrup er der nogle billeder af armsignaler og af stationen. Billedet af bussen på broen er fra 1981 og ikke 1977 som jeg skrev.
[image]
Mundelstrup ca. 1977.
[image]
Mundelstrup ca 1975.
[image]
Mundelstrup april 1972.
Mvh
Georg

Avatar

Farvebillede af Mundelstrup station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2011, 00:18 (4654 dage siden) @ Georg Schmidt

Med hensyn til Mundelstrup er der nogle billeder af armsignaler og af stationen.

[image]
Mundelstrup ca. 1977.

Kære Georg

Fede, fede billeder af Mundelstrup! Dem er der sandelig ikke for mange af i jernbanelitteraturen. I øvrigt første gang der offentliggøres et farvebillede af Mundelstrup station - mig bekendt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Thomas Bruun, 30/7 2011, 17:58 (4653 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Thomas

Billedet af bussen på broen er fra 1981 og ikke 1977 som jeg skrev.

Så passer det osse bedre med de ÅS rutekort jeg har,linie 75 blev først oprettet efter 1978.På rutekortet fra 1976 er den ikke med.

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Niels Munch, 29/7 2011, 23:25 (4654 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Bussen fra Århus Sporveje er en Scania BF110-59 med karosseri (dørarr. 1-0-0) fra J. Ørum Petersen i Herning, overtaget fra privat rutebilejer af ÅS.

Bussen er formentlig fra o. 1974 og kan være én af dem, ÅS overtog fra Svidt i Tilst i 1977, som for eksempel:

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=715 .

M.v.h.
Niels

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Thomas Bruun, 29/7 2011, 23:41 (4654 dage siden) @ Niels Munch

Hej Thomas,

Bussen fra Århus Sporveje er en Scania BF110-59 med karosseri (dørarr. 1-0-0) fra J. Ørum Petersen i Herning, overtaget fra privat rutebilejer af ÅS.

Bussen er formentlig fra o. 1974 og kan være én af dem, ÅS overtog fra Svidt i Tilst i 1977, som for eksempel:

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=715 .

M.v.h.
Niels

Jeg er 98 % sikker på det er en ex Svidt der er på billedet,da han jo så vidt jeg ved kørte Tilst-Geding-Kvottrup-Sabro før ÅS overtog ruten.

Nedlagt station i Jylland - men hvor?

af Georg Schmidt, 30/7 2011, 00:25 (4654 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for opklaring vedr. bussen på broen, jeg husker den tydeligt, den var lidt "anderledes". Danske busser er en virkelig god side,jeg har jo mængder af billeder af Ås-busserne, men det skal jo scannes.:-D
Foruden jernbanen synes jeg busområdet også er ganske underholdende, nu der er kommet så mange nye muligheder på grund af nettet.
Mvh
Georg

Avatar

Mundelstrup station sporplan 1911

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2011, 19:37 (4630 dage siden) @ Thomas Bruun

Stationen havde sidespor til averhoff+co,samt 2 læssespor hvor det ene endte ved en læsserampe.Sidesporet blev betjent med MH fra Århus,når det lokale Fuglsang savværk fik leveret træ.Der var osse et udtræksspor på ca.300 meter ud langs sporet fra Ramders.

Før averhoff+co flyttede til det gamle teglværk i Tilst havde firmaet til huse i den gamle gødningsfabrik på Sortevej i Mundelstrup st.by,og havde sidespor fra Mundelstrup station,sporskiftet lå i det nordgående spor på den østjyske længdebane.

Allerede i 1911 var sidesporsanlægget i Mundelstrup ret omfattende på trods af, at der "kun" var tale om en landstation. I 1911 havde "Fredens Mølles Svovlsyre og Gødningsfabrikker" ikke mindre end tre omløbsmuligheder på eget område plus en "lille", som man delte med DSB. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sporplan af Mundelstrup station 1911. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDBS100, Bb 80/Thomas Boberg Nielsen.

Mundelstrup station sporplan 1911

af Thomas Bruun, 25/8 2011, 17:30 (4627 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hold da op....det der var virkelig en nyhed for mig.Men så er der en forklaring på hvorfor området mellem Mundelstrupvej og Sortevej er i plan med resten af det nuværende stationsområde.Sidesporet der gik ind til averhoff+co fra det nordgående hovedspor har temmelig sikkert været et levn fra det omfattende sidespors-anlæg på tegningen fra 1911.Alt er jo gravet i 1990'erne ifm jord-rensing,men havde jeg set den tegning før var jeg 100 pct gået på jagt efter rester af sidesporet.Ved man tilfældigvis hvornår sporerne er blevet fjernet?

Mundelstrup station sporplan 1911

af Thomas Bruun, 28/8 2011, 16:10 (4624 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu så jeg lige på kortet igen og fik lige en tanke - der er jo nogle notater skrevet med blyant så ligner det jo lidt en arbejdstegning.Kunne man forestille sig at de stiplede linier der viser fabrikkens sidespor kun er påtænkte spor og måske ikke er anlagt alligevel?

[image]

Sporplan af Mundelstrup station 1911. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDBS100, Bb 80/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Mundelstrup station sporplan 1911

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 17:11 (4624 dage siden) @ Thomas Bruun

Nu så jeg lige på kortet igen og fik lige en tanke - der er jo nogle notater skrevet med blyant så ligner det jo lidt en arbejdstegning.Kunne man forestille sig at de stiplede linier der viser fabrikkens sidespor kun er påtænkte spor og måske ikke er anlagt alligevel?

[image]

Sporplan af Mundelstrup station 1911. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDBS100, Bb 80/Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas

Din overvejelse er relevant og nærliggende. Men svaret er, at stiplede linier og dermed spor på sporplaner fra denne periode betyder, at sporet er privat ejet. Jeg vil lejlighedsvist forsøge at finde dokumentation for min "påstand". Så indtil videre må du vælge at tro på en mand, der har holdt rigtig mange sporplaner fra denne periode i sine hænder:-).

"Påtænkte" spor blev på det tidspunkt påført eksisterende tegninger med - som oftest - rødt blæk; en gang i mellem er set anvendt grønt blæk og i meget sjældne tilfælde blåt blæk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sporplaner Mundelstrup 1911 og Aars 1923

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 22:18 (4624 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu så jeg lige på kortet igen og fik lige en tanke - der er jo nogle notater skrevet med blyant så ligner det jo lidt en arbejdstegning.Kunne man forestille sig at de stiplede linier der viser fabrikkens sidespor kun er påtænkte spor og måske ikke er anlagt alligevel?

Men svaret er, at stiplede linier og dermed spor på sporplaner fra denne periode betyder, at sporet er privat ejet. Jeg vil lejlighedsvist forsøge at finde dokumentation for min "påstand". Så indtil videre må du vælge at tro på en mand, der har holdt rigtig mange sporplaner fra denne periode i sine hænder:-).

Kære Thomas

Jeg fandt en sporplan fra Aars 1923, der illustrerer, at stiplede linier er private ibrugværende spor. På nedenstående plan vil du kunne se, at sporet mod Hvalpsund, sporet mod Nibe og sporene ved privatbanelokomotivremisen og privatbanedrejeskiven er stiplede. Klik på billederne for højere opløsning.

Når man læser fra side 17 og fremefter i Mundelstrupfabrikken og A/S Dansk Svovlsyre- og Superfosfatfabrik 1902-1925 synes der heller ikke at være tvivl om, at der virkelig var "knald" på Mundelstrup-fabrikken op til 1911 (i mere end én betydning idet fabrikken sprang i luften i både i 1904 og 1906).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Aars, sporplan 1923, nordenden af stationen. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Aars, sporplan 1923, sydenden af stationen. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak