Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagt "havnebane" (Billedegætterier)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 30/7 2011, 22:57 (4625 dage siden)

Denne havnebane er nu nedlagt, eller rettere, der er lagt noget ned i havnebanen (cement), men, hvor ligger den? Og hvad blev den brugt til?
[image]
[image]

Avatar

Nedlagt "havnebane"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/7 2011, 23:22 (4625 dage siden) @ Rasmus Arndal

Denne havnebane er nu nedlagt, eller rettere, der er lagt noget ned i havnebanen (cement), men, hvor ligger den? Og hvad blev den brugt til?

Kære Rasmus

Når man kender standardstørrelsen på brosten, må man vel konstatere, at der er tale om smalspor. Hvilket i øvrigt harmonerer med, at du spørger til, hvad havnebanen blev brugt til. For var der tale om en "almindelig" havnebane, havde du jo nok ikke spurgt;-).

Og når du så sætter "havnebane" i citationstegn, bliver man jo mere agtpågivende.....

Og endelig (med vanlig sans for fluek******* her på Forum): Det er ikke cement, men beton:-P.

Spændende gættebillede.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nedlagt "havnebane"

af Triangel, 30/7 2011, 23:44 (4625 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gætte på en Vandbygningsvæsnets 785 mm smalsporbaner.

Jeg mener at kunne huske dette miljø fra et afsnit i bogen om lemvigbanen.

Hvis ikke jeg tager meget fejl så er på Thyborønbane nettet og det kunne måske være noget havn i Thyborøn, og der har muligvis stået en eller anden form for portalkran der hvor man fornemmer der har ligget 2 spor ved siden af hinanden.

jeg mener at det er afbilledet i lemvigbanebogen, dette miljø, dog set fra modsatteside/ende hvor der der bla holder en Gul PM traktor og jeg mener at de Gule køretøjer holdt til på Thyborønbane nettet

Mvh

Mikkel

Nedlagt "havnebane"

af Jens Bruun-Petersen, 31/7 2011, 00:17 (4625 dage siden) @ Triangel

Høruphav! Det ligner noget, jeg har fotograferet dér engang for 35 år siden. Jeg havde lidt korrespondance med S.A. Guldvang om det. Det var et lokalt spor uden forbindelse til amtsbanerne på Als. Sporet endte oprindelig oppe i byen ved en større købmandsgård, ejet af familien Willesen. Kun aftrykket på molen var at se i 1976.

Venlige hilsener

Jens

Nedlagt "havnebane"

af Peder @, 31/7 2011, 00:22 (4625 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hvad med meget længere mod øst ?? Allinge på Bornholm

Nedlagt "havnebane"

af UTJ, 31/7 2011, 00:24 (4625 dage siden) @ Peder

ja, hvor ellers. det kan ikke være andre steder. havnebanen havde i øvrigt tilslutning mellem allinge og sandvig (hammershus) stationer

Nedlagt "havnebane" - Allinge

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 31/7 2011, 10:09 (4625 dage siden) @ Peder

Der er helt korrekt tale om havnebanen på allinge havn.
Da vi snakker bornholmske forhold, er der tale om meterspor.

Tak for de mange friske gæt.
Halvanden time, fra spørgsmål til korrekt svar, hmm, jeg tror i er for skrabbe her på forummet til at man kan finde noget svært noget.

Med venlig hilsen. Og god weekend.

Rasmus
-Svebølle

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak