Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbelt sporet ved dybbelsbro er aktivt nu.. (Jernbanen i dag)

af Kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 6/8 2011, 15:03 (4645 dage siden)

kørte igår igennem for første gang med linje a i det ny anlangt spor... det skulle folk lige vænne sig til kunne man godt se toget kom ved modsatte perron..

Dobbelt sporet ved dybbelsbro er aktivt nu..

af Holger Sørensen, Hedehusene, 7/8 2011, 11:28 (4644 dage siden) @ Kristian jakobsen

Som sådant er det vel ikke et dobbeltspor!!!??!! men en udfletning/forgrening på København H.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Dobbelt sporet ved dybbelsbro er aktivt nu..

af Christian Ahm, 7/8 2011, 14:07 (4644 dage siden) @ Holger Sørensen

Som sådant er det vel ikke et dobbeltspor!!!??!! men en udfletning/forgrening på København H.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Jo det er skam et dobbeltspor! Forgreningen ligger i Skelbæk, som stationen hedder.
Og Dybbølsbro station er ikke en station, men et trinbræt eller et standsnings sted på den fri bane.

Med venlig hilsen

Christian

Dobbelt sporet ved dybbelsbro er aktivt nu..

af Svend, 7/8 2011, 14:46 (4644 dage siden) @ Christian Ahm

Jo det er skam et dobbeltspor! Forgreningen ligger i Skelbæk, som stationen hedder.
Og Dybbølsbro station er ikke en station, men et trinbræt eller et standsnings sted på den fri bane.

De to spor mod Dybbølsbro/Skelbæk er ikke dobbeltspor isoleret set. Et dobbeltspor/dobbeltspordrift er jo (citat fra SR):

"To hovedspor på fri bane, hvor dobbeltspordrift normalt finder sted" og
"Kørsel ad to hovedsporpå den fri bane, når det ene spor benyttes i én køreretning og det andet spor i én anden (modsat) køreretning. Togene kører på højre spor efter køreretningen"

Men hvis vi tager de to spor ind mod København H nær med i betragtningen, er det selvfølgelig korrekt, at der er dobbeltspor mellem Bavnehøj/Valby og København H, selvom det reglementarisk er noget kringlet :-)

For første gang på S-banen har man indført vekselspor som, hvis vi skal være meget pedantiske, er to enkeltspor. De to hovedspor = stationerne (4. og 6. hovedspor) København H - Skelbæk er da også forsynet med almindelige ud- og indkørselssignaler for begge køreretninger, men kun med fuld HKT for køreretningen mod Skelbæk (systembetinget).
De to spor for den modsatte køreretning Valby-København H og Bavnehøj-København H må ikke officielt benævnes 3. hhv 5. hovedspor, da de ikke er vekselspor.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak