Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland (Generelt)

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/8 2011, 17:21 (4629 dage siden)

Idag 23/8-11 var Michael Julsrud og jeg = Vognkasse Hysterisk Selskab, atter på en rundtur for at stikke snuden i den nordjyske muld, i jagten på flere vognkasser.
Ialt 9 vognkasser blev spottet, herunder billeder af de 7 (de sidste to Hims-vognkasser, var ikke til at komme til, med kameraet):

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

(Tommy - du bruger bare billederne på hjemmesiden, hvis du lyster ;-) )

--
Mvh Morten L.

Flere vognkasser i Nordjylland

af Jakob Christensen, 23/8 2011, 19:01 (4629 dage siden) @ Morten Larsen

Denne kender i vel i det nord(vest)jyske..
Kan ikke lige finde noten om hvor det er taget, men kan da findes et og andet sted - Det er dog i nærheden af Snedsted

[image]

Mvh

Jakob

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/8 2011, 19:41 (4629 dage siden) @ Jakob Christensen

Denne kender i vel i det nord(vest)jyske..
Kan ikke lige finde noten om hvor det er taget, men kan da findes et og andet sted - Det er dog i nærheden af Snedsted

[image]

Mvh

Jakob

Har du mon et billede af vognkassen fra den anden side - eller indefra? :-)

--
Mvh Morten L.

Flere vognkasser i Nordjylland

af Jakob Christensen, 23/8 2011, 20:14 (4629 dage siden) @ Morten Larsen

Så fandt jeg noterne

Den står på Tøvlingvej ved Harring ( Koldby - Snedsted )

Har desværre ikke andre billeder..

Jakob

Flere vognkasser i Nordjylland

af UTJ, 23/8 2011, 20:20 (4629 dage siden) @ Jakob Christensen

Denne kender i vel i det nord(vest)jyske..
Kan ikke lige finde noten om hvor det er taget, men kan da findes et og andet sted - Det er dog i nærheden af Snedsted

[image]

Mvh

Jakob

Den er lækker - mon ikke det er en CUMP

Flere vognkasser i Nordjylland

af Lars Rasmussen, 8/9 2011, 16:33 (4613 dage siden) @ Jakob Christensen

Vognkassen er FFJ Cb 3, en af de gamle kedelvogne.

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af Niels Munch, 9/9 2011, 16:54 (4612 dage siden) @ Jakob Christensen

Denne kender i vel i det nord(vest)jyske..
Kan ikke lige finde noten om hvor det er taget, men kan da findes et og andet sted - Det er dog i nærheden af Snedsted

[image]

Mvh

Jakob

Hej Jakob,

Da nu Lars Rasmussen har identificeret vognen som FFJ CB 3, må vi hellere se et billede, hvor den har hjul under:

[image]
FFJ Cb 3 i Ålborg, 01.08.1962 (nm).

[image]
FFJ Cb 1 - 3, AHB Cb 42 (APB-DRM, arkiv nm).

Vognen blev moderniseret i 1952 af APB med bl.a. plasticsæder, men bibeholdt sine oprindelige spejlglasvinduer med "sålbænke".

Bedste hilsener
Niels

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af UTJ, 9/9 2011, 17:48 (4612 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kunne nu godt tænke mig at se nogle flere bilelder af vognkassen, for taget ser på vognkassebilledet mere hvælvet ud end CB 3. Det var sådan set derfor jeg luskede mig til at skyde i retning af en CUMP.

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af Niels Munch, 10/9 2011, 10:15 (4612 dage siden) @ UTJ

Jeg kunne nu godt tænke mig at se nogle flere bilelder af vognkassen, for taget ser på vognkassebilledet mere hvælvet ud end CB 3. Det var sådan set derfor jeg luskede mig til at skyde i retning af en CUMP.

Hmmmmm.....

Det lange stykke til højre for vinduet længst til højre (længere end mellemrummet mellem vinduerne - tæl selv lister) taler for en CB-vogn. Det ser også ud, som om vognkassen har fået lagt ekstra på taget - over ventilrækken.

M.v.h.
Niels

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af UTJ, 10/9 2011, 11:56 (4611 dage siden) @ Niels Munch

En CUMP mangler netop et vindue i det hjørne, trods at det er med på skitserne. Det er vist noget med varmekedlens placering. Derfor min idé. Vinduernes proportioner passer menlig godt til en Sydfyn.

Også selv om jeg sagtens kan se noget i CB 3, hvis ellers vi havde en forklaring på tagets forskellige profil, der kan skyldes et ekstra lag brædder.

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3/DSB CUMP 61-63

af T. Rithmester ⌂, Struer, 30/8 2018, 13:23 (2065 dage siden) @ UTJ

Godt nok en gammel tråd at hive frem, men et par billeder af vognkassen dateret til 2007 har nys være vist på Facebook.
Det fik mig til igår, at slå et smut forbi vognkassen.
Standen i dag er bestem ikke god og er ubeboet.
Dog er grunden, og dermed formentlig også vognkassen, billigt til salg :D

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, Snedsted set mod nord, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, Snedsted set mod nord, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, Snedsted set mod syd, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, et kig ind i vognen, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, et kig ind i vognen, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, 29. august 2018 (thr)

[image]Vognkasse opstillet Tøvlingvej 23, som tidligere nævnt: Billigt til salg :-) 29. august 2018 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3/DSB CUMP 61-63

af Niels Munch, 30/8 2018, 14:00 (2065 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Niels Munch, 30/8 2018, 14:44

Kære Thomas,

Tak for din indsats med mange gode detailbilleder, herunder dette:

[image]


FFJ CB 3, som vi har dvælet noget ved, havde netop ikke krummelurer ved endeperronerne. Det havde CUMP.

Der kan på dine fotos givet findes flere detaljer (såsom skrå lister på kupévæggen), der taler for sydfyn, og CUMP er herefter det gode bud!

[image]FFJ CB 3 Ålborg 01.08.1962 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 14/9 2011, 10:44 (4608 dage siden) @ Niels Munch

[image]
FFJ Cb 1 - 3, AHB Cb 42 (APB-DRM, arkiv nm).

Vognen blev moderniseret i 1952 af APB med bl.a. plasticsæder, men bibeholdt sine oprindelige spejlglasvinduer med "sålbænke".

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Hvilken årgang af APB-DRM er den tegning fra? I den fra 1952 ser den nemlig sådan ud, med trærammer om glasset.

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Flere vognkasser i Nordjylland - FFJ Cb 3 (foto + scan)

af Lars Rasmussen, 14/9 2011, 11:46 (4607 dage siden) @ Michael Julsrud

De oprindelige vogne så ud som vist på Michaels 1952-Drm tegning med aflange vinduer i rammer; kun Cb1 forblev uombygget og eksisterer endnu.
De øvrige fik nye spejlglasruder -uden rammer- i et nyt og smallere format, og så derefter noget forskellige ud, med en blanding af runde og skarpe hjørner qua gummiindfatninger af visse ruder. Man skal således tage WB´s tegninger med et gran salt. Vinduesstørrelsen på 1956-Drm tegningen passer således alene på Hadsundbanens Cb 61; til gengæld havde denne som eneste Ålborgvogn lukkede endeperroner fra tiden som motorvogn.

Flere Ålborg Cb - vogne (4 fotos + links)

af Niels Munch, 15/9 2011, 17:13 (4606 dage siden) @ Michael Julsrud

Hvilken årgang af APB-DRM er den tegning fra?

Hej Michael,

Det er et af de W. Bay-datablade, der hører til 1957-fortegnelsen.

Hele databladet for CB-vognene kan ses *her*.

Heraf fremgår bl.a., hvilken beklædnings-, vindues- og sædetype, vognene hver især fik efter moderniseringen. Standardiseringen var ikke overbevisende ;-) .

Når vi nu har fået proppen af:

[image]
FFJ Cb 1, Ålborg den 01.08.1962 (nm).

Var CB 1 egentlig ikke den eneste, der var født med vinduer i trærammer? Denne vinduestype var vist "gået af mode", da de andre CB-vogne blev bygget.

[image]
FFJ Cb 2 i Hadsund, 27.07.1962 (nm).

[image]
AHB Cb 42 i Ålborg, 01.08.1962 (nm).

CB 2 og AHB CB 42 kommer med deres vinduer tættest på exterieur-skitsen af vognene.

AHB CB 41 har jeg aldrig kendt.

Til sidst den forhenværende motorvogn:

[image]
AHJ Cb 61 i Ålborg, 01.08.1962 (nm).

Den har sit eget datablad i APB-DRM *her*.

@ Lars R.: UTJ har lidt tvivl i sind, hvorvidt dit vognkassefoto, der startede denne del af tråden, nu er FFJ CB 3. Vil du evt. kommentere det?

Bedste hilsener
Niels

Flere Ålborg Cb - vogne (4 fotos + links)

af Peter Roland Hansen, 15/9 2011, 19:20 (4606 dage siden) @ Niels Munch

FFJ Cb 1 var oprindelig kombineret kedelvogn og personvogn CV 107 som blev leveret under ordre nr 1198 fra Scandia i 1913

I forbindelse med levering af ordre 1416 i 1922 Cb2 , kan man læse flg ændringslog på hovedtegningen

14/6 -22:
Undervogn forstærket
Perronlaager ændret
Loftsventiler ændret
Torpedoventilator af støbejern
5 faste kupevinduer
Udvendig beklædning ændret (Fyr)

22/6 -22
Stikkontakter på perronskærm

14/10-22
Tag over kedlen indtegnet
Varmeskjolde under vinduerne indtegnet

Tegningen viser vinduer med trærammer
samt endeperronplader af jern.

Personlig tror jeg at de faste vinduer og gummilister, som ses på billedet af Cb 2, er en William bay opfindelse fra omkring 1950. Det går igen på flere personvogne og motorvogne

Flere Ålborg Cb - vogne (4 fotos + links)

af Lars Rasmussen, 16/9 2011, 12:07 (4605 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels. Indledningvis er det ikke mit foto. Men da jeg jagter APB-personvognsmateriel mhp en stamme i model, faldt jeg tilfældigt over det foto og andre deroppe fra. Jeg er 99% sikker på Cb 3. Vinduesproportionerne -over/under/mellem- vandnæserne og tagfremspring gjorde den let genkendelig i min optik. Det fornemmes måske også, at taget har fået påbygget et lille sadeltag, der dækker kuck-kuck-ventiler. Hvis billedet var taget uden løv på træer og buske, kunne den sidste tvivl udgå. Det første skillerum i højre side med åbentstående dør anser jeg for at være etableret efterfølgende. Tak for de meget fine fotos af "den" og de øvrige.

Flere Ålborg Cb - vogne (4 fotos + links)

af UTJ, 16/9 2011, 12:51 (4605 dage siden) @ Lars Rasmussen

Hej Niels. Indledningvis er det ikke mit foto. Men da jeg jagter APB-personvognsmateriel mhp en stamme i model, faldt jeg tilfældigt over det foto og andre deroppe fra. Jeg er 99% sikker på Cb 3. Vinduesproportionerne -over/under/mellem- vandnæserne og tagfremspring gjorde den let genkendelig i min optik. Det fornemmes måske også, at taget har fået påbygget et lille sadeltag, der dækker kuck-kuck-ventiler. Hvis billedet var taget uden løv på træer og buske, kunne den sidste tvivl udgå. Det første skillerum i højre side med åbentstående dør anser jeg for at være etableret efterfølgende. Tak for de meget fine fotos af "den" og de øvrige.

Kan du komme med en position for vognkassen? Og vi kunne godt tænke os at se mere til den aht identifikation. Tidsmæssigt er det mest sandsynligt Cb 3, men er fortsat ikke overbevist, da afstand mellem tagunderkant og overkant af vinduer ser meget "fynsk" ud.

Flere vognkasser i Nordjylland

af KimC, 23/8 2011, 20:09 (4629 dage siden) @ Morten Larsen

Tak for billederne.

Godt at se at landets første og sidste MP stadg er i live, sådan da. Men kan det passe at den er rød på den ene side og blå på den anden, eller har de en MP mere stående deroppe?

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/8 2011, 20:10 (4629 dage siden) @ KimC

Tak for billederne.

Godt at se at landets første og sidste MP stadg er i live, sådan da. Men kan det passe at den er rød på den ene side og blå på den anden, eller har de en MP mere stående deroppe?

Det er én og samme vogn (som også nævnt i billedteksten på billederne) ;-)

--
Mvh Morten L.

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/8 2011, 21:48 (4629 dage siden) @ Morten Larsen

(Tommy - du bruger bare billederne på hjemmesiden, hvis du lyster ;-) )

Ja tak, kunne man evt. modtage de identificerede kasser pr. mail?

--
[image]

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/8 2011, 22:40 (4629 dage siden) @ Tommy Nilsson

(Tommy - du bruger bare billederne på hjemmesiden, hvis du lyster ;-) )


Ja tak, kunne man evt. modtage de identificerede kasser pr. mail?

Naturligvis - de er hermed sendt til dig pr. mail :-)

--
Mvh Morten L.

Flere vognkasser i MidtJylland

af Holger Cordtz, Kolding, 23/8 2011, 23:04 (4629 dage siden) @ Morten Larsen

Når vi er ved det.

Er der nogen der ved hvad denne vognkasse stammer fra.
Den stå tæt ved Tofterup (Grindsted banen) i "Skovsende Plantage"

Mvh
Holger Cordtz

[image]
Vognekasse ved Tofterup den 15/8-11

[image]
Vognekasse ved Tofterup den 15/8-11

Avatar

Flere vognkasser i MidtJylland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/8 2011, 23:18 (4629 dage siden) @ Holger Cordtz

Er der nogen der ved hvad denne vognkasse stammer fra.
Den stå tæt ved Tofterup (Grindsted banen) i "Skovsende Plantage"

[image]
Vognekasse ved Tofterup den 15/8-11

VNJ D 32

--
[image]

Flere vognkasser i MidtJylland

af lkfsteen, 24/8 2011, 09:01 (4629 dage siden) @ Tommy Nilsson

Flere af de personvognkasser, ser efter billederne ud at dømme, ud til at være i ret god stand, Var det ikke noget for nogle af de lokale klubber, at få bjerget en eller flere af dem inden de går tabt:-) ?
MP en er der jo desvære nok ikke meget andet end selve kassen tilbage af, og nok ret så urealistisk at drømme om den tilbageført til fordums storhed, men hvor ville det være kræs:-)

Mvh
Steen

Flere vognkasser i MidtJylland

af kasper t, 24/8 2011, 15:19 (4628 dage siden) @ lkfsteen

der står en ukendt godsvogn vognkasse ved stubbekøbing kirkegård og en hal fe vognkasse i skælskør ved en kolonihave (den anden ende er brændt ned)
det var den der var gul hos ssb

Flere vognkasser i MidtJylland

af jaer, 25/8 2011, 14:38 (4627 dage siden) @ lkfsteen

Flere af de personvognkasser, ser efter billederne ud at dømme, ud til at være i ret god stand, Var det ikke noget for nogle af de lokale klubber, at få bjerget en eller flere af dem inden de går tabt:-) ?

Mvh
Steen

Hvem skal gøre dem køreklare ?

/Jan

Flere vognkasser i MidtJylland

af lkfsteen, 25/8 2011, 22:02 (4627 dage siden) @ jaer

Det skal tordenskjolds soldater som altid, men når man ellers ser hvad der står rundt omkring hos de forskællige klubber, så synes jeg ikke de her ser så værst ud, men ved udemærket at billeder kan snyde, evt var der måske også nogle reservedele, der var gode, at få fat på:-)

Mvh Steen

Flere vognkasser i MidtJylland

af Ole M. Nielsen ⌂, 25/8 2011, 19:34 (4627 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen der ved hvad denne vognkasse stammer fra.
Den stå tæt ved Tofterup (Grindsted banen) i "Skovsende Plantage"


VNJ D 32

Og således så den ud i 1961, da Guldbæk tog billeder af den.
[image]

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Flere vognkasser i MidtJylland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/10 2018, 14:06 (2032 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
VNJ D 32 i "Skovsende Plantage" ved Tofterup den 15/8-11.


Er der nogen der ved, om denne vognkasse fortsat står i Tofterup?

--
[image]

Flere vognkasser i MidtJylland

af TeamBaumann, Hjordkær, 25/6 2019, 21:48 (1766 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, det gør den ;-)

Flere vognkasser i MidtJylland

af Jesper Frichs J., 25/8 2011, 14:13 (4627 dage siden) @ Holger Cordtz

Sikke en fin vognkasse! :)
Den ligner meget den kære KSB Dc 75.. Som kunne være spændende at i standsætte til den stand. Ville passe godt ind i KSB toget i NSJV.

Mvh Jesper.

Flere vognkasser i MidtJylland

af UTJ, 25/8 2011, 14:33 (4627 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Sikke en fin vognkasse! :)
Den ligner meget den kære KSB Dc 75.. Som kunne være spændende at i standsætte til den stand. Ville passe godt ind i KSB toget i NSJV.

Nej, for den var brunrød-brun - ikke grøn.

Flere vognkasser i MidtJylland

af Jesper Frichs J., 30/8 2011, 18:50 (4622 dage siden) @ UTJ

Tænkte mere på designet som ligner den oprigtigt. :)
Mvh jesper.

Avatar

Flere vognkasser i Midtjylland

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/9 2012, 12:18 (4225 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Til vognkassedetektiverne i det midtjyske (og/eller interesserede købere):
P.t. er der 4 stk. vognkasser på Odder-egnen til salg, fra litra Gs, Gbs og Hims, til en afhentingspris på 10.000 kr./stk. eller 4 stk. for 30.000,- kr.
Link (med billeder).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Flere vognkasser i Nordjylland

af Sebtus ⌂, Berlin, 24/8 2011, 18:03 (4628 dage siden) @ Morten Larsen

Hej Morten

Mange tak for dine billeder!

Jeg vil gerne vise dine MP-billeder på min side www.sebtus.de ved min historie om MPerne - er det i orden?

Med venlig hilsen

Sebastian

info@sebtus.de

Flere vognkasser i Nordjylland

af Georg Schmidt, 25/8 2011, 23:45 (4627 dage siden) @ Morten Larsen

Vognkasse SB B 13 fotograferet i 1971.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Flere vognkasser i Nordjylland

af Niels Munch, 26/8 2011, 07:55 (4627 dage siden) @ Georg Schmidt

Mor'n Georg,

SB B 13 havde vi osse fat i *her*.

Kan du huske, hvor dit billede er taget?

Bedste hilsener
Niels

Flere vognkasser i Nordjylland

af Georg Schmidt, 26/8 2011, 09:37 (4627 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Det er ved Lønstrup, lige i nærheden den enorme skrænt ned til havet. Jeg kan ikke få det til at passe med Kandestederne, men den kan jo være flyttet.
Mvh
Georg

Flere vognkasser i Nordjylland

af Georg Schmidt, 24/4 2013, 11:43 (4019 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
[image]
(Himmerland) 1974.
[image]
Nykøbing Mors 1971,

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak