Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt? (Generelt)

af Søndenfjords, 16/9 2011, 12:51 (4603 dage siden)

Mit eget bud kommer her:
[image]
Jeg mener at kunne huske trinbrædtet fra dengang, Bryrupbanen stadig var i drift. Eneste forskel er så vidt jeg kan se, at grenene, der dengang blev brugt til fletværket, var ustyret med visne bøge- eller egeblade, og at de derfor dannede en tæt væg.
Billedet her er fra maj i år.

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af ljbanen, 16/9 2011, 13:21 (4603 dage siden) @ Søndenfjords

Hehe troede det var fra Vietnam?
Det ser hyggeligt ud.

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 15:00 (4603 dage siden) @ Søndenfjords

Ja, --ret beset var trinbrættet nok smukkere i sim seneste udførelse inden nedlæggelsen:

[image]
Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane, Skaaningbro trb. -- 9. august 1967 . . .

[image]
. . . samme tid og sted, men i "farver". Desværre en Agfa-optagelse, og dette filmmærke var desværre ikke verdensmester i farvegengivelse over årene.

Til gengæld giver billedet et bedre indtryk af trinbræt-"bygningen"s opbygning, og den er jo ganske gået fløjten i den moderne kopi.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af UTJ, 16/9 2011, 15:09 (4603 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, --ret beset var trinbrættet nok smukkere i sim seneste udførelse inden nedlæggelsen:

[image]

Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane, Skaaningbro trb. -- 9. august 1967 . . .

[image]

. . . samme tid og sted, men i "farver". Desværre en Agfa-optagelse, og dette filmmærke var desværre ikke verdensmester i farvegengivelse over årene.

Til gengæld giver billedet et bedre indtryk af trinbræt-"bygningen"s opbygning, og den er jo ganske gået fløjten i den moderne kopi.

Tak for de gode billeder - dine farvebilleder er jo glimrende, på trods af den lidt forvrængede farveskala.

Men træet som læskuret skal læne sig op ad mangler jo. Og som sådan er det jo en meget "fri" kopi af originalen.

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 15:16 (4603 dage siden) @ UTJ

Ja, --ret beset var trinbrættet nok smukkere i sim seneste udførelse inden nedlæggelsen:

[image]

Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane, Skaaningbro trb. -- 9. august 1967 . . .

[image]

. . . samme tid og sted, men i "farver". Desværre en Agfa-optagelse, og dette filmmærke var desværre ikke verdensmester i farvegengivelse over årene.

Til gengæld giver billedet et bedre indtryk af trinbræt-"bygningen"s opbygning, og den er jo ganske gået fløjten i den moderne kopi.


Tak for de gode billeder - dine farvebilleder er jo glimrende, på trods af den lidt forvrængede farveskala.

Men træet som læskuret skal læne sig op ad mangler jo. Og som sådan er det jo en meget "fri" kopi af originalen.

---------

Åhh ja. -- Måske ku´ de bare ikke se skoven for bar træer ;-) Der var da andre, som jeg ser det.

---------

. . . og ja, --jeg kan også forestille mig en forordning, der siger, at det må man ikke i vore dage, --så man er vel undskyldt.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af Søndenfjords, 16/9 2011, 16:07 (4603 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Men træet som læskuret skal læne sig op ad mangler jo.

[image]

Skal man tro dette billede fra maj i år, har de sikkert bare flyttet træet et par meter ...

Herligt i øvrigt at se EVP's billeder fra dengang, der var blade på fletværket.

Mvh
Søndenfjords

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af gamle ole, 16/9 2011, 16:30 (4603 dage siden) @ Søndenfjords

Måske mere ejendommeligt end kønt. Personligt foretrækker jeg nok Gribsø eller Kildeport fra min barndoms privatbane nr 1, GDS.:-P

Ole

Avatar

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 16/9 2011, 16:56 (4603 dage siden) @ gamle ole

[image]

Gribsø er så afgjort et af de smukkeste trinbrætter vi har tilbage nu. Her et billede af stedet den 19. december 2009.

--
[image]

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 17:33 (4603 dage siden) @ gamle ole

Måske mere ejendommeligt end kønt. Personligt foretrækker jeg nok Gribsø eller Kildeport fra min barndoms privatbane nr 1, GDS.:-P

Ole

.......


. . . og husk ! Kildeport er pænt nedtaget og ligger i depot på Frilandsmuseet, afventende en mand med en "papkasse" under armen :-)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-til-frilandsmuseet---2005

Hvad er Danmarks smukkeste trinbræt?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 20:37 (4602 dage siden) @ Søndenfjords

Danmarks smukkeste trinbræt ! ! ! ???

Her er et andet bud:

[image]
HLA, Hjørring-Løkken-Aabybro jernbane, Røde hede trb. 17. august 1963.

Måske er det ikke Danmarks smukkeste trinbræt, og slet ikke i sort/hvid en gråvejrsdag, men navnet, --alene navnet: "Røde hede", tænk på synet netop en augustdag i sol, med klar blå himmel, et par store hvide skyer og den blomstrende rød/violette lyng som baggrund (økonomien var desværre kun til sort/hvid).

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=2---stationerne-vrensted-aabybro


(. . . og så måske -igen- et foto, der nok så meget hører hjemme på forum "Signalposten": Så lidt skal der til at lave et standsningssted på modeljernbanen.)

Hvad er Danmarks smukkeste trinbrædt?

af nils @, Bryrup, 3/5 2015, 21:08 (3277 dage siden) @ Søndenfjords

Ja jeg husker det som egegrene med vissent løv. Der var god læ, men også mørkt i skuret.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak