Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

ØSJS kupevogn.

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 2/9 2010, 04:34 (4984 dage siden)

Hejsa

Har i mit arkiv dette billede (6x9 cm), og efter jeg kan se ved forstørrelse står der B 5 på den.

Mvh.

Michael

[image]

Kjøge Station 1905 - 6 billeder.

af Niels Munch, 2/9 2010, 06:49 (4984 dage siden) @ Michael Julsrud

Tak for billedet, Michael. Altid glad, når der dukker noget op fra "min gamle bane". Og B 5 kender jeg vist hidtil kun fra Scandia's fabriksfoto.

På billedet synes også noget af perrontaget på Kjøge Station, og det leder min tanke hen på en fotomontage, "D.S.B. Kjøge Station 1905", fremstillet af "Fotograf E. Jansen - Kjøge & Storehedinge". Den måler 40x30 cm og rummer først og fremmest 36 ovale portrætter af stationens ansatte, samt 6 billeder i et lidt større format, som jeg præsenterer nedenfor:

[image]
Midt i montagen troner denne 3/4-figur af stationsforstanderen i galla med sovsekande, sabel og moustache. Disse chefer havde dengang ofte officersbaggrund (!).

Ellers er der tale om motiver fra Kjøge station:

[image]
Køge station fra gadesiden. T.v. i billedet godsekspeditionen.

[image]
Persontog mod Roskilde i Spor 1. Lokomotivet er en sjællandsk Ds-maskine, hvoraf der blev leveret 6 stk. til Sydbanens åbning i 1870. Toget medfører foruden personvognene en stykgods-, pak- hhv. ilgodsvogn (bagerst).

[image]
DSBs remise på Køge station med den lokale rangermaskine af litra Hs. Remisen eksisterede indtil Køge stations totale ombygning i slutningen af 1970erne i f.m. S-banens forlængelse. Bygningen lå på samme side af sporene som stationsbygningen, dvs. på vestsiden, og syd for denne, inden overkørslen.

[image]
Køge station set mod syd fra ØSJS' vandtårn. 2 persontog mødes ved perronsporene, og et godstog rangerer på terrænet. I sporskiftet for sidesporet til slagteriet t.v. i billedet ses 3 godsvogne, hvoraf den forreste er fra Faxe Jernbane (FJ) og er beregnet for transport af kalkprodukter for Faxe Kalkbrud A/S.

[image]
Østbanens gamle remise og vandtårn. Komplekset måtte vige pladsen for S-banen, og som kompensation opførte DSB en ny 2-spors remise til fælles anvendelse.

Min fætter, der var tillidsrepræsentant for togførerne i Århus, fandt montagen under oprydning dér, og mente, jeg burde have den.

4 af billederne findes også på LASAs hjemmeside, som i øvrigt kan anbefales!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

ØSJS kupevogn.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/9 2010, 06:56 (4984 dage siden) @ Michael Julsrud

Så drejer det sig nok om denne vogn. Bygget af Scandia til banens åbning i 1879 og først udrangeret i 1943. Det må være i Køge og vognen har fået trykluftledning. Jeg ved ikke, hvornår ØSJS skiftede fra vakuum til trykluft.
Må jeg sætte billedet på den pågældende side?

--
[image]

Avatar

ØSJS kupevogn.

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 2/9 2010, 08:41 (4984 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja det må du.

Mvh.

Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak