Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søger efter min far - som osse var i Søby ... (Generelt)

af Inger Friis Lindboe @, 23/10 2011, 18:04 (4562 dage siden)

I trediverne og fyrrerne var min far, Kaj Sofus Valdemar Friis, kranfører hos "De fire K'er" på Islands Brygge. Jeg har hundrede historier om ham, hans kolleger samt MINE oplevelser, allerede som seksårig sad jeg højt oppe på fars skød og 'styrede' kranen.
Men han døde tidligt, jeg var 16 (nu 78), og hans (arbejds)liv er en gåde. Kan nogen kaste bare et skråt lys over virksomheden dengang, vil jeg være taknemmelig. Evt. henvisning til arkiver el.lign.
Inger Friis Lindboe

Avatar

De fire K'er

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 30/10 2011, 23:41 (4555 dage siden) @ Inger Friis Lindboe

Selv efter 340 visning er der ingen response.

Hvad var "De fire K'er"? Lidt søgning pegede i retning af 4K-Beton, og det førte videre til KKKK - "Københavns Kul & Koks Kompagni A/S". Kun Wikipedia (og Jernbanen.dk: "Danske firmaer med private vogne") indeholdt sparsomme informationer om firmaet, så der skulle graves dybere, og jo dybere man kom, jo mere spændende blev det.

Læs om: "Københavns Kul & Koks Kompagni A/S"

Kære Inger - jeg håber ovenstående kan bringe dig lidt videre.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

De fire K'er

af re20000, 31/10 2011, 19:35 (4554 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Du er på rette spor... Det er 4K, der havde et stort oplag på Bryggen, afviklet først i 80erne

Nold

De fire K'er

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/10 2011, 23:27 (4554 dage siden) @ Erik, My 1 2 87
redigeret af Erik V. Pedersen, 31/10 2011, 23:48

Som 5-6-årig var jeg nede og lege på gaden på Amager, hvor jeg boede som barn. Det var snevejr og vi legede med vore kælke på såvel fortov som kørebanen - der var jo ingen biler.

Pludselig kan en hestevogn -tilfældigvis fra KKKK- og vi løb alle tilside, men jeg nåede ikke at få min kælk med. Den blev kørt over af hestevognen, og så ikke godt ud bagefter.

Det lykkedes dog min far at få rettet jernskelettet op og sat nogle ny træstaver på, så den kom til at se helt pæn ud igen. Glad var drengen.

------

En dag søndag -stadig under krigen- havde vi -mine forældre og jeg- besøgt mine bedsteforældre på fædrende side i Husum og var på vej hjem med sporvogn, linie 5.

Det har være tidligere end den 5. april 1945, hvor broen blev bombesprængt ved en sabotageaktion og lukket for al trafik (måske undtaget gående og cyklister).

Da vi nåede havneløbet og broen, fik jeg øje på KKKK´s store reklame på taget af en Islands Brygge-ejendom (formentlig en på det tidspunkt krigs-slukket neonreklame med meget store bogstaver "KKKK").

Ved synet skulle jeg have udbrudt: "Se far. KKKK - det er dem jeg ikke kan lide, fordi de kørte min kælk over, og du ikke kan lide, fordi de "slævede" tyskerne her op".

I betragtning af, at man aldrig dengang vidste, hvem man sad ved siden af, og hvilke interesse de havde, kunne min far jo være krøbet i et musehul, hvis der havde været et ! ! !

Nå, --der skete dog ikke noget. Selv kan jeg ikke huske at jeg sagde det -jeg har jo kun været 5-6 år, og for mig var det jo bare en ganske almindelig bemærkning, som alt andet man sider og glemmer. Min far glemte det aldrig, og har nævnt det flere gange siden.

-------------------------

Reklamerne på taget husker jeg derimod godt - de blev jo siddende i flere år efter, men erstattedes senere af en reklame for Amagerbanken, ---og dem er det jo også siden gået grulig galt.

-------------------------------------------------------------

Mine ovennævnte bedsteforældre i Husum havde en lilla villa dér, og havde derfor også behov for indkøb af kul/koks. Kul kunne man næppe købe under krigen (de blev givet til gasværkerne til gasproduktion), men koks kunne købes.

[image]

For mine bedsteforældres vedkommende skete købene hos firmaet "Københavns Brændsels Kompagni", der hvert år fik en lille jule-nytårsgave fra firmaet. Et af årene -formentlig under krigen- fik jeg julegaven - en lille træ/heste-kulvogn, som jeg passede godt på og stadig har stående --- på mit anlæg.


Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

4K ?

af HH Nissen, 4/8 2021, 07:58 (990 dage siden) @ Inger Friis Lindboe

Hej Inger
Håber du er i dette forum endnu. Har læst et indlæg på nettet med dit navn under om 4k s historie, og jeg er interesseret i al se dette jubilæumsskrift fra 1959.
Den Holger der omtales som nazist er min morfar, har dog aldrig mødt ham da han døde lige før jeg blev født (1956).
Du må rigtig gerne skrive tilbage ..

Jer er lidt sent ude, men arbejder på at finde ud af mere om min familie. Ved ikke meget, er dog blev klogere, men der er meget der ikke er fortalt
Mvh
Hans Henrik Nissen

DSB ME1528

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak