Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gamle tyske D-togvogne (Generelt)

af gamle ole, 9/11 2011, 13:13 (4544 dage siden)

Hej

De har optrådt i tidligere tråde, men jeh kan ikke finde dem, og heller ved at google. Der var sågar enkele fotos.
De gamle tyske D-togvogne var typerne før UIC-typerne. Optrådte bl.a. i Mærklimgkatologerne i 50erne.
De havde et kælenavn, og hvad var det? Og kan nogen genfinde trådene? Eller har yderlig info om disse?


Hilsen Ole

gamle tyske D-togvogne

af Niels Munch, 9/11 2011, 14:07 (4544 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole,

Det var vel denne tråd. Jeg søgte på "Schürzenwagen" - de ældre stålvogne med "skørter", og det er også et gangbart søgeord, hvis du billedgoogler.

M.v.h.
Niels

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 9/11 2011, 14:12 (4544 dage siden) @ Niels Munch

Tak. Ja det må være dem. Skørt og afrundede gavle.

Ole

gamle tyske D-togvogne

af Georg Schmidt, 10/11 2011, 23:16 (4542 dage siden) @ gamle ole

Gamle Ole efterlyste gamle tyske personvogne, mon ikke det bl a er skørtevognen der af og til kørte i "Nordpilen" han mener.
[image]
[image]
Skørtevognen kørte fra begyndelsen af 70'erne af og til i "Nordpilen".
[image]
MX ankommer til Århus H med vistnok udflugtstog fra Dagebüll, vognene gamle Büe fra 1930'erne.
[image]
Den bageste 50 80 2911-098-0 var kun 120 km-mærket, de øvrige var 140 km mærket og de var alle hjemmehørende i Ffm.
[image]
[image]
50 80 29-43 120-4
[image]
50 80 29-43 227-7
[image]
50 80 29-43 211-1, toget i baggrunden er fortoget af IC 160 fra Frederikshavn der havde været en tur på havnen og nu er på vej tilbage på personvognsristen.
Mvh
Georg

gamle tyske D-togvogne

af Thomas Jespersen @, 11/11 2011, 00:00 (4542 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Det er nogle spændende billeder du har fundet frem. Kan det passe oprangeringen fra grænsen, har været 6 stk. C4ü-35? Har der ikke været 1. klasse med?

Thomas

gamle tyske D-togvogne

af Georg Schmidt, 11/11 2011, 00:33 (4542 dage siden) @ Thomas Jespersen

Ja, 6 stk fra grænsen. Jeg er i tvivl om det var en militær trsp, men når man kigger nærmere på folkene i vinduerne, ser de nu ikke særlig "militære" ud. Skulle videre mod nord, tror de løb om med MX'eren. Iflg O M Nielsen skulle det være type Büe 363-vogne. Af øvrige tyske vogne kunne tit ses almindelige Büm i Nordpilen og den tofarvede buffetvogn der begyndte at køre fra 1971-72 da Car-vognene ophørte. Fra 1974 blev der vel trillebar til Flensborg.
[image]
Büm-vogn i Nordpilen ca 1974.
Mvh
Georg

gamle tyske D-togvogne

af Ekaeli007, 11/11 2011, 08:01 (4542 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg rigtig gode billeder,tak for det, har du et cirka årstal på det udflugtstog.

spørgsmål til fortoget IC160 var det en daglig forteelse at den kom fra Århus havn, umiddelbart gætter jeg så på at de vogne kun kørte til Nyborg færge.

Desværre var jeg sjældent i det jydske når der kom spændende tog som nordpilen med skørtevogn og det viste udflugtstog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

gamle tyske D-togvogne

af Georg Schmidt, 11/11 2011, 10:23 (4542 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Bent
Visse tider var jeg ikke så god til at notere, men det må være 1975-76. IC 160 kørte Frederikshavn-København via Nyborg, men kom man fra Nordjylland kunne man tage plads i de to forreste vogne som blev afkoblet på Århus H og videreført af MZ'eren til havnestationen. Her kunne man tage M/F Prs Anne Marie til Kalundborg og være fremme i København en halv time før 160. De to forreste vogne fra Frederikshavn var normalt en Bf og en Abg, AB-vognen på billedet var ikke normal oprangering.
Mvh
Georg

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 11/11 2011, 15:10 (4542 dage siden) @ Georg Schmidt

I øvrigt meget fine fotos. Gætter på skørtevogene er fra før krigen?

ole

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 11/11 2011, 16:36 (4542 dage siden) @ bl

Tak. Det var et godt link. Var kun nået til Google, som mest gik på modelbanedelen.:-P


Hilsen Ole

gamle tyske D-togvogne

af Ekaeli007, 11/11 2011, 16:44 (4542 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak for dine oplysninger, ja det var blandt andet AB vognen jeg lurede på, uden at være helt sikker tænkte jeg at jeg kunne da ikke huske der var nogen IC tog der normalt kørte med AB vogn,
faktisk det eneste indenlandske tog jeg kunne huske (der kørte over storebælt) med AB vogn var
bådtog Englænderen. En anden pudsighed var da at IC 160 koblede vogne af i Århus, når den kom
nordfra. Ellers var det da vist kun nattoget fra Frederikshavn (da den kørte med sove og ligggevogne )der gjorde det. Igen der er jeg lidt lost, så mange gange har jeg desværre ikke været på Århus H.

Glæder mig til at se en anden gang her i Forum når du har billeder med til din artikel.

PS jeg mener kun jeg har kørt med DB skørtevogn da den var med som spisevogn i et DSB rejsebureau tog for mange år siden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 11/11 2011, 16:48 (4542 dage siden) @ Ekaeli007

-og det var vel i en rød DSG-version, og ikke DB?

hilsen Ole

gamle tyske D-togvogne

af Ekaeli007, 11/11 2011, 17:29 (4542 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole

Lige præcis den gode gamle DSG (mitropa) farve.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 11/11 2011, 15:07 (4542 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak, jo det er det. Kilden er primært gamle Mærklingkataloger fra først 50erne, måske ikke den mest seriøse kilde men alligevel.
I kataloget optrådte grønne 2.kl, blå 1.kl, røde DSGspisevogne og blå sovevogne og en post=pakkevogn?
De sidstnævnte ninde designmæssigt om de egentlige skørtevogne:-)

hilsen Ole

gamle tyske D-togvogne

af gamle ole, 11/11 2011, 15:50 (4542 dage siden) @ Niels Munch

ej Niels. har just fulgt dit råd og googlet. kom i tanke om at de også optrådte i Fleischmanns kataloger fra først 50erne, og i drift vist også i diverse to-farvede versioner, Rheingold/Pfeil mf- vist nok blå-creme.
Sidste eksemplar jeg så var et overordentlig vissengrønt et i udkanten af Puttgarten St i 80erne.

hilsen Ole

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak