Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seværdighed af Jernbanemateriel

af TeamBaumann, Hjordkær, 8/9 2010, 16:17 (4973 dage siden)

Jeg har set nogle diverse jernbane materiel fund her og der.
Men to af disse fund har jeg lidt svært med at finde nogle oplysninger
eller historie om dem, måske kan I hjælpe mig videre

[image]
Denne her er taget i Kappeln ( Tyskland ), en DSB bogie ( 2,5 m. )- Type 13 B, nr. 1771
Fra hvilken DSB personvogn stammer den fra?

[image]

[image]

De sidst 2 billeder, er fra Bindeballe st., jeg tror nok at det er fra en DSB godsvogn, på akslen står der noget med DSB 4061?
Hvilken vogn handler det om?

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 8/9 2010, 19:07 (4972 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg har set nogle diverse jernbane materiel fund her og der.
Men to af disse fund har jeg lidt svært med at finde nogle oplysninger
eller historie om dem, måske kan I hjælpe mig videre

[image]
Denne her er taget i Kappeln ( Tyskland ), en DSB bogie ( 2,5 m. )- Type 13 B, nr. 1771
Fra hvilken DSB personvogn stammer den fra?

[image]

[image]

De sidst 2 billeder, er fra Bindeballe st., jeg tror nok at det er fra en DSB godsvogn, på akslen står der noget med DSB 4061?
Hvilken vogn handler det om?

Bindeballevognen kan jeg ikke lige klare, men det er formentlig en godsvogn fra Maglemølle Papirfabrik, tidligere DSB. "4061" er typenummeret på akselkassen og hvis hjulsættet passer til akselkasssen så er det enten et type 2 hjul (stor diameter eller et type 2b hjulsæt med mindre diameter á la privatbanegodsvogn.

Bogien i Kappel stammer fra en CL- eller en CLE-vogn

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Steff, 9/9 2010, 14:30 (4972 dage siden) @ UTJ

Godsvognsundervogn på Bindeballe station.

Jeg skal ikke gøre mig klog på billedet, men blot følge op på UTJ bemærkning om, at vognen nok er en tidligere Magle Mølle (MM) godsvogn.
I så fald drejer det sig om en vogn, af ialt 15 vogne bygget i 1886 hos Preetz til Gedser jernbane (GJ). Det var åbne højsidede godsvogne med rundgavl og kreaturbindinger og de fik nr. GJ litra BA nr. 300 – 314. De blev overtaget af DSB i 1893 som litra KK nr. 6013 – 6027. I slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne blev vognene omlitreret fra litra KK til litra KM med samme numre. I 1936 blev vognene KM 6013, 6014, 6017, 6018, 6019, 6021 og 6022 solgt til MM i Næstved. Deres videre skæbne må jeg overlade til andre med forstand på MM.
I øvrigt kan man – hvis GJ fulgte DSB normer – se det oprindelige vognnummer stemplet ind i pufferplanken lige over trækkrogen. Så af sted med en stålbørste til Bindeballe station, hvis den da stadig står der og det er læseligt.:-)

--
Steffen Dresler

Avatar

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/9 2010, 17:11 (4972 dage siden) @ Steff

Her er et billede fra Gedser af 2 vogne, der - ifølge mere eller mindre pålidelig kilde - også er fra Maglemølle.

[image]

Så er det blot at sammenligne med vognen i Bindeballe.
Vandelbanegruppen der stod for vedligeholdelsen af de to vogne i Bindeballe er vist også gået i opløsning. Stationen og området drives i dag af Vejle Museum.
Her er et link til en pdf-folder om stationen.

--
[image]

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 10/9 2010, 07:23 (4971 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Så er det blot at sammenligne med vognen i Bindeballe.


Der er ingen tvivl om at vognen i Bindeballe svarer overend med den øverste vogn i Gedser. Så mysteriet er opklaret. Der er intet nummer i pufferplanken, da der har siddet et stykke egetræ i stålprofilet ved pufferplanken som nummeret var mejslet i. Man skal jo huske på at DSB-nummeret ikke var noget medfødt og det er usandsynligt at vognen var født med et indstandset nummer, da vogne ikke fik den slags fra fabrikkernes side i 1880'erne (og især kun hvis man specificerede det i kontrakten....)

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Jens Møller @, 12/9 2010, 15:56 (4969 dage siden) @ TeamBaumann

Så vidt jeg ved har foreningen "Angelbahn" hjemme i Kappeln. De har en hel del dansk
jernbanemateriel, bl.a. DSB MO 1835 og en F-maskine, samt en del danske vogne, bl.a.
en CLE, som jo havde træbogier og jeg er meget sikker på, at den afbildede bogie må
stamme fra denne vogn, for træbogier er ikke velsete i Tyskland. Om de også har en
CL er jeg ikke helt sikker på, men hvis de har, så er problematikken den samme som
med CLE-vognen.

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 12/9 2010, 16:16 (4969 dage siden) @ Jens Møller

Efter hvad jeg huske kom Cl og Cle til syd Fynske veteranbane i bytte for Bgvogne
i stedet for

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 12/9 2010, 16:49 (4969 dage siden) @ Egon Schmidt

Efter hvad jeg huske kom Cl og Cle til syd Fynske veteranbane i bytte for Bgvogne
i stedet for

Det er korrekt: CL-vognen kom til Sydfyn og derfor må bogien stamme fra CLE-vognen. Sydfyns CLE-vogn stammer fra HFHJ

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Niels Munch, 13/9 2010, 20:15 (4967 dage siden) @ UTJ

Det er korrekt: CL-vognen kom til Sydfyn og derfor må bogien stamme fra CLE-vognen. Sydfyns CLE-vogn stammer fra HFHJ

Og den er bagerst i toget her:

[image]
HFHJ M 11 med tog 560 ank. Hillerød 07.07.1983 (nm)

Bedste hilsener
Niels

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Søren Nygaard, 14/9 2010, 09:27 (4967 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels Munch.

Jeg kan se på det billede, du har lagt ind, er en "Hede Nielsen"-godsvogn.
Du har vel ikke et "bedre" billede af den??
Hvis du har vil jeg meget gerne se det.:-)

Mvh.
Søren

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Niels Munch, 14/9 2010, 18:15 (4966 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren,

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med et billede af vognen, som må være én af disse to.

M.v.h. Niels

Hede nielsen vogne..

af andreas schmolke @, 6070, 19/1 2013, 00:48 (4109 dage siden) @ Søren Nygaard

Se her er et par billeder til at tegne Hede Nielsen design og evt detaljer til andre

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 14/9 2010, 18:24 (4966 dage siden) @ Niels Munch

Det er korrekt: CL-vognen kom til Sydfyn og derfor må bogien stamme fra CLE-vognen. Sydfyns CLE-vogn stammer fra HFHJ


Og den er bagerst i toget her:

[image]
HFHJ M 11 med tog 560 ank. Hillerød 07.07.1983 (nm)

Bedste hilsener
Niels

Er det den - eller den anden. ØSJK fik den anden. Men det var ren fornøjelse at få en tur i Sydfynskes mens de endnu kunne køre helt fra Odense til Faaborg.......

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Niels Munch, 15/9 2010, 08:06 (4966 dage siden) @ UTJ

Er det den - eller den anden. ØSJK fik den anden.

Jf. mine notater var pakvognen på mit foto HFHJ D 73" (ex DSB Pa 014) og personvognen HFHJ B 64.

M.v.h. Niels

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Steff, 15/9 2010, 12:10 (4966 dage siden) @ Niels Munch

Hejsa Niels!

Jeg er lidt "rundforvirret" m.h.t. angivelsen af pakvognen. Skulle det ikke være DK 76?
Se billedet nedenunder:
[image]
I følge mine billeder ser denpakvogn du nævner således ud:
[image]

Mvh Steff

--
Steffen Dresler

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Niels Munch, 15/9 2010, 13:39 (4966 dage siden) @ Steff

Kære Steff,

Wilcke & Plum skriver i "Med tog til Hundested i 75 år", DJK 1991 ISBN 87-87050-32-3:

"De tre DK-vogne [ex ECO (nm anm.)] blev i 1976-77 udskiftet med brugte Dah-vogne fra DSB. Pudsigt nok fik de tre "nye" vogne samme litra og nummer som tre gamle, nemlig D 73 (Pa 90-28 014), DK 76 (Dah 92-28 108 og DK 78 (Dah 92-28 110). Samtidig blev den gamle D 73, som den sidste oprindelige HFHJ-vogn udrangeret sammen med DK 76 og 78.
De tre sidstnævnte pakvogne, hvoraf D 73 senere blev omliterret til DK 77, blev udrangeret i 1989 og solgt til ophugning".

I bogens tekst benævnes D 73" konsekvent "DK 73", hvilket den jf. mine observationer/notater aldrig hed, hvorfor jeg har tilladt mig at justere teksten på kun dette punkt. Her er det bekræftende foto:

[image]
HFHJ D 73", Hundested 13.03.1977 (nm).

De 2 andre fotograferedes ved samme lejlighed:

[image]
HFHJ DK 76 og DK 78, Hundested 13.03.1977 (nm).

På dette tidspunkt eksisterede DK 77' stadig, derfor nok den skete nummerering af "de nye".

Beklager kvaliteten, der er scannet hurtigt efter gl. papirbilleder med "halvfjerdsermønster" i fotopapiret.

I øvrigt udarbejdede jeg i APR 1982 nedenstående "skæbneliste" over DA-vognene fra DSB, fortrinsvis på grundlag af de løbende meldinger i DJKs medlemsblad "Jernbanen":

[image]
DA-vogne, oversigt udarbejdet APR 1982 (nm).

Håber, den kan tydes; den automatiske reduktion her i forum gør det lidt svært med sådanne maskinskrevne dokumenter.

Måske har det kastet lidt lys over sagen?

Bedste hilsener
Niels

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Steff, 15/9 2010, 17:06 (4966 dage siden) @ Niels Munch

Godaften Niels.

Det her er godt nok ”nørded”, men meget morsomt alligevel– synes jeg! D´herre Wilcke og Plum må beskrive endstate. Jf. deres beskrevne får de tre nye ex. DSB Pah vogne de tidligere numre fra HFHJ Eco vognene. De var nummereret DK 76 (Eco 6201), DK 77 (Eco 6218) og DK 78 (Eco 6208). Men korrekt er det jo, at de tre nye ex. Pah vogne får numrene fra kun TO tidligere Eco vogne nr. DK 76 og DK 78 SAMT den oprindelige HFHJ vogn 73. Og årsagen er jo den simple, at netop den tidligere Eco vogn HFHJ DK 77 stadig eksistere i 1981 jf. vedhæftede fotografi som du også rigtigt skriver.
Så miseren til i hvert tilfælde min lille forvirring er åbenbart kombinationen af Wilcke/Plum beskrivelsen med nummereringen af de nye vogne som ex. Eco nr., samt at den nye D 73 (Pah 014) mangler i skemaet under afsnittet HFHJ. Jeg (og andre?) kendte slet ikke til denne vogns eksistens. Puha!
Så igen må man konstatere, at et fotografi siger mere end 1000 ord. Det er egentlig rigtigt godt med dette lille forum videnmæssigt og tilmed rigtigt hyggeligt!

Steff
[image]

--
Steffen Dresler

Seværdighed af Jernbanemateriel

af UTJ, 15/9 2010, 18:38 (4965 dage siden) @ Steff

Godaften Niels.

Det her er godt nok ”nørded”, men meget morsomt alligevel– synes jeg! D´herre Wilcke og Plum må beskrive endstate. Jf. deres beskrevne får de tre nye ex. DSB Pah vogne de tidligere numre fra HFHJ Eco vognene. De var nummereret DK 76 (Eco 6201), DK 77 (Eco 6218) og DK 78 (Eco 6208). Men korrekt er det jo, at de tre nye ex. Pah vogne får numrene fra kun TO tidligere Eco vogne nr. DK 76 og DK 78 SAMT den oprindelige HFHJ vogn 73. Og årsagen er jo den simple, at netop den tidligere Eco vogn HFHJ DK 77 stadig eksistere i 1981 jf. vedhæftede fotografi som du også rigtigt skriver.
Så miseren til i hvert tilfælde min lille forvirring er åbenbart kombinationen af Wilcke/Plum beskrivelsen med nummereringen af de nye vogne som ex. Eco nr., samt at den nye D 73 (Pah 014) mangler i skemaet under afsnittet HFHJ. Jeg (og andre?) kendte slet ikke til denne vogns eksistens. Puha!
Så igen må man konstatere, at et fotografi siger mere end 1000 ord. Det er egentlig rigtigt godt med dette lille forum videnmæssigt og tilmed rigtigt hyggeligt!

Ret mig hvis det er forkert. D 73 var HFHJ's postvogn og DK 76 og 78 var pakvogne. 76 og 78 var tidligere Dah-vogne, der var omdannede Pah-vogne, som allerede i DSB-tiden blev til pakvogne. D 73 var derimod købt af DSB med postkontor etc. Da Dah-vognene blev indrettet fik vognene i øvrigt harmonikaer, mens Pah-vognene fortsatte uden.
Det er helt rigtigt at DK 77 (den sidste tidl ECO-vogn) stod i en del år i Hundested. Jeg så den aldrig ude at køre. Den stod sammen med gamle D 73 som også først senere blev ophugget. Den gamle D 73 fra 1916 var vist banens postvogn inden banen fik den nye D 73.

D 73 (den nye) blev hurtigt ommalet, mens DK 76 og 78 fortsat kørte rundt i de beskidte DSB-kulører. Inden banen opgav de to DK'ere blev den ene dog ommalet i rødorange som D 73.

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Niels Munch, 15/9 2010, 20:09 (4965 dage siden) @ Steff

D´herre Wilcke og Plum må beskrive endstate. Jf. deres beskrevne får de tre nye ex. DSB Pah vogne de tidligere numre fra HFHJ Eco vognene.

Wilcke & Plum skriver rent sprogligt intet forkert, ligesom de faktisk ikke beskriver "endstate", idet der står: "Pudsigt nok fik de tre "nye" vogne samme litra og nummer som tre gamle, nemlig D 73 (Pa 90-28 014), DK 76 (Dah 92-28 108 og DK 78 (Dah 92-28 110)."

Altså numre "som tre gamle" og ikke "som de tre gamle [ECO]". Men jeg skulle også læse det tre gange, før jeg så det!

Nok om det, sagen er klar, og jeg vil for min part slutte med dette foto:

[image]
HFHJ DK 76", Hundested 15.04.1981 (nm).

DK 77' står stadig i baggrunden. I øvrigt stemmer UTJs observationer med mine egne, idet jeg bl.a. heller ikke mener, DK 78" siden blev ommalet i Y-togs farve.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

HFHJ vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/9 2010, 10:52 (4965 dage siden) @ Steff

Hvis I på et tidspunkt ender med at blive enige, vil I så oplyse om jeg evt. skal rette noget i HFHJ listerne på Jernbanen.dk?

--
[image]

HFHJ vogne

af Steff, 16/9 2010, 14:17 (4965 dage siden) @ Tommy Nilsson

:-D Ha-ha! Jamen jeg tror da alle er enige. Der var såmen bare nogle spørgsmål, for mit vedkommende, fordi jeg ikke kendte til en vogns eksistens og troede at den afbildede vogn i et af svarene var en anden!
Men den gode Hr. Niels har jo så godt styr på vognmateriellet hos privatbanerne at det er en fryd! Og så kan man jo tillige også glæde sig over Niels´s fantaske billeder!:-P

Steff

--
Steffen Dresler

HFHJ vogne i drift (2 billeder mere)

af Niels Munch, 16/9 2010, 14:51 (4965 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror, Tommy er fuldt på omgangshøjde, og oven på en glimrende anskueliggørelse af et sådant forums fortræffeligheder kaster jeg lige et par driftsbilleder på:

[image]
HFHJ M 11 - DK 78' - GDS C 42 - HFHJ 61, Gørløse 09.05.1975 (nm).

[image]
HFHJ M 9 - GDS C 42 - HFHJ DK 76" ank. som tog 47, Hundested 28.06.1976 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

HFHJ vogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/9 2010, 18:16 (4964 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu tror jeg, at der er styr på det igen. Jeg har i alt fald tilføjet HFHJ D 73 (II) til databasen (online søndag). Derudover har jeg tilføjet HFHJ DK 77 (II) som D 73 blev omlitreret til i 19??
Og så synes jeg det burde forbydes, at give to forskellige vogne samme litra og nummer...

--
[image]

Seværdighed af Jernbanemateriel

af Ole Wedel Nielsen, 5/3 2011, 16:49 (4795 dage siden) @ Niels Munch

I har ret begge to!!!!!!! Den gamle D73, bygget 1916 som D3, blev udrangeret i 1976 og en af de nye overtog nr 73, påskriften VAR DK 73, kun min elefanthukommelse kan dog bevise det. Snart efter ændredes det til D 73, som du ser på billedet er der et "hul" mellem D og 73. Man kunne se tæt på at det var overmalet. Den nye D 73 blev ligesom sin forgænger brugt til postbefordring mellem Frederiksværk og Hillerød og retur næste morgen. Detvar nok troskab til den gennem 60 år så trofaste forgænger at man sløjfede két.

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak