Avatar

Gæt en strækning..... (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 19. november, 2011, 12:36 (2648 dage siden)

De fleste nedlagte jernbaner var ved deres nedlæggelse enkeltsporede. Men her har vi faktisk en strækning, som, da den blev nedlagt, var dobbeltsporet. Og da det som nævnt er lidt ef en sjældenhed (jeg indrømmer dog straks, at der findes andre), vil der ikke blive givet ledetråde, hjælp, "spørg publikum", "computer, fjern to svar" eller "ring til en ven":-).

Og hvis jeg i øvrigt kender Forum ret, kan jeg dårligt nok nå at række ud efter min kaffekop og tage en tår, inden det rigtige svar ruller ind. Så hvis man kender det rigtige svar "på en studs", er man mere end velkommen til at "sovse det lidt ind".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Gæt en strækning.....

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 19. november, 2011, 12:40 (2648 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tja, den der først dukker op hos mig, det er strækningen fra Horsens til Lund.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Gæt en strækning.....

af morten t @, lørdag 19. november, 2011, 13:01 (2648 dage siden) @ T. Rithmester

Det vil jeg også mene
:-P

Avatar

Gæt en strækning.....

af Ove Nygaard @, lørdag 19. november, 2011, 13:02 (2648 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De fleste nedlagte jernbaner var ved deres nedlæggelse enkeltsporede. Men her har vi faktisk en strækning, som, da den blev nedlagt, var dobbeltsporet. Og da det som nævnt er lidt ef en sjældenhed (jeg indrømmer dog straks, at der findes andre), vil der ikke blive givet ledetråde, hjælp, "spørg publikum", "computer, fjern to svar" eller "ring til en ven":-).

Og hvis jeg i øvrigt kender Forum ret, kan jeg dårligt nok nå at række ud efter min kaffekop og tage en tår, inden det rigtige svar ruller ind. Så hvis man kender det rigtige svar "på en studs", er man mere end velkommen til at "sovse det lidt ind".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt.

Jeg nåede ikke at få sunket kaffen, før "den anden Thomas" havde svaret. Så jeg er nødt til at nøjes med - som en gammel kollega jeg havde for mange år siden altid sagde, når han havde markeret på møder -, at "Thomas har svaret det, jeg ville have svaret".:-D
Så, ja, jeg mener også, at det er Horsens - Lund. Og så kommer min lille tilføjelse: Det var faktisk ikke et dobbeltspor, men to enkeltspor, der gik mellem de to stationer, nemlig Horsens Vestbaner og Horsens - Bryrup - Silkeborg. Jeg har oplevet det pudsige syn at se to privatbanetog på hvert sit spor nærmest "køre om kap" med hinanden. Det gik jo ikke så vildt til med hastigheden den gang.

Kærlig hilsen og undskyld belæringen.

Ove

Gæt en strækning.....

af Erik Kjærgaard, lørdag 19. november, 2011, 17:52 (2648 dage siden) @ Ove Nygaard

"kapkørsel" på 2 privatbanespor ved siden af hinanden kunne også ses i Hj (Hjørring), hvor de 2 strækninger dels til Hirtshals og Løkken/Åbybro udgik fra Hjørring station via broen over Åstrupvej - og strækningen langs Skt. Knuds Kilde. Inden Løkkenbanen drejede mod vest - og Hirtshalsbanen fortsatte mod nord. Ved siden af Hirtshalsbanens spor gik sporene til HP's remiser og værksted på det tidligere Hjørring Vest - og i en periode til Nestlé Nordisk, hvor de også havde eget jernbanespor til/fra fabrikken- og Schöma-traktor til rangeringen på fabriksområdet.

Gæt en strækning.....

af Morten P., lørdag 19. november, 2011, 16:10 (2648 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et gæt kunne jo være mellem Laurbjerg og Langå, og der er nemlig cykelsti på den gamle trace fra inden ombygningen af Langå og indføring fra syd.

Mvh Morten

Avatar

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 19. november, 2011, 19:12 (2648 dage siden) @ Morten P.
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, lørdag 19. november, 2011, 19:30

Et gæt kunne jo være mellem Laurbjerg og Langå, og der er nemlig cykelsti på den gamle trace fra inden ombygningen af Langå og indføring fra syd.

Mvh Morten

Det var da et godt gæt.

Strækningen Laurbjerg-Langå er en del af Jyllands første jernbanestrækning Aarhus-Randers åbnet i 1862. Banen omlagdes 90 år senere i 1952 mellem Laurbjerg og Langå.

Den oprindelige bro fra 1862 over Gudenåen umiddelbart syd for Langå står der stadig. Der er et eller andet fascinerende ved at kigge på - og røre ved - en jernkonstruktion som har 149 år på bagen (og dermed fortjener at blive fejret næste år).

Der har i øvrigt været 3 broforbindelser over Gudenåen på dette sted. Den anden forbindelse (de to gitterbroer 1907-1952 eksisterer ikke mere). For yderligere - glimrende - billeder af Gudenåbroerne se her og klik på billederne i linket for store billeder.

Tak til Ove GH, Thomas R. med flere for kvalificerede gæt og "belæringer":-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Til venstre bag hegnet skimtes den nye trace fra 1952.
[image]
[image]
Lint Arriva tog RA 5442 Viborg-Aarhus kl. ca. 13.45 passerer broen over Lilleå.
[image]
Den nye traces bro over Lilleå.
[image]
[image]
[image]
Relæhytte og til højre herfor Langås indkørselssignal fra syd.
[image]
[image]
[image]
Et stykke dansk industri-kulturarv fra 1862.
[image]
[image]
Langå station set fra syd kl. ca. 14.06. Længst væk til venstre i spor 1 Lint Arriva AR tog 5455 Aarhus-Viborg; under indkørsel i spor 2 Lint Arriva AR tog 5446 Struer-Aarhus.
[image]
[image]
Langås udkørsel mod syd. Udtrækssporet længst til venstre fortsætter ud på betonbroen over Gudenåen. Relæhytten til højre står nord for betonbroen og udkørselssignalen står syd for broen.
[image]
[image]
Langå kommandopost set fra øst. Der var åbenbart "vagtskifte" kl. 14. Gad vide om Børge er "hjemme".
[image]
[image]
[image]
[image]
Den "nye" betonbro fra 1952 har næste år i 2012 60 års jubilæum. Til venstre Langås udkørselssignal mod syd.
[image]
[image]
Bemærk træstolpeunderstøtningen og de påsvejsede/pånittede "sko" til venstre herfor. Understøtning og "sko" findes kun her på sydsiden og ikke på nordsiden. Jeg kan ikke bedømme deres funktion.
[image]
[image]
[image]

Alle fotos: Laurbjerg-Langå fredag 18. november 2011 kl. ca. 13.40-14.25. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Henrik Thomsen ⌂ @, Holte, lørdag 19. november, 2011, 19:39 (2648 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, der er meget historie over det sted. Mon det gamle emaljeskilt stadig gæmmer sig i buskene?
[image]

Her er Mz 1437 på vej over den fine buebro den 2. juli 1986.
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Ove Nygaard @, lørdag 19. november, 2011, 21:02 (2647 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt.

Jeg skal da love for, at du fik nogle af os bragt på afveje, ja, nærmest afsporet. Sådan går det, når man som jeg vil forsøge at "(be)lære" andre.
Det er tydeligt, at jeg blandt mine mange andre erfaringer aldrig nåede at blive formand for stationsrådet i Langå.:-D
Men historien om de to enkeltspor mellem Horsens og Lund er da ganske vist.

Kærlig hilsen

Gh og bukker nakken

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Børge Sundahl, lørdag 19. november, 2011, 21:27 (2647 dage siden) @ Ove Nygaard

Nu var det sådan i sin tid, da Laurbjerg-Silkeborgbanen åbnede, at der kom to spor mellem Langå og Laurbjerg, og til at begynde med kørtes der på to enkeltspor, et til Aarhus og et til Silkeborg.

På et eller andet tidspunkt blev det til et regulært dobbeltspor. Jeg har ikke årstallet, men det var de gamle gitterbroer der dengang blev brugt.

På den gamle bro fra 1862 (1864) var der stadig rangerhovedspor.

Da så gitterbroerne i 1943 blev saboteret, blev der lagt en transversal ind mellem rangerhovedsporet og hovedsporet, så kørsel kunne ske via den gamle bro.

Broen blev så nødtørftig repareret, så der igen kunne køre tog over den, men hvis man kørte med forspand, så måtte man holde foran broen, koble forreste lok fra, køre det solo over og så derefter resten af toget.

Det er hvad jeg har fået fortalt af de gamle der endnu var på stationen, da jeg kom dertil i 1962.

Når jeg i årstallet for den gamle bro har skrevet 1862 (1864), så skyldes det, som der nok er nogen bekendt, at broen blev sprængt under krigen i 1864, men senere genopbygget med nogle nye dele.

Den gamle tracé til Laurbjerg, som nu er cykel- og gangsti blev af Langå Kommune asfalteret en gang i 70'erne, men jeg var medlem af byrådet, til stor fornøjelse for de mange, der bruger stien til daglig.

I forbindelse med den nuværende bro, blev hele stationen ombygget. Nu er der sket indskrænkninger i sporarealet og togvejsmulighederne, og DSB, der ejer stationsbygningen, truer med at nedrive den.

Men hvad der så skal ske, ved jeg ikke, for i stationsbygningen er der flere både el- og telefoninstallationer, der bl a også har forbindelse med kommandoposten.

Nå lad os nu se hvad der sker.

Det var lidt historie

Mvh

Børge

Avatar

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 19. november, 2011, 22:25 (2647 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu var det sådan i sin tid, da Laurbjerg-Silkeborgbanen åbnede, at der kom to spor mellem Langå og Laurbjerg, og til at begynde med kørtes der på to enkeltspor, et til Aarhus og et til Silkeborg.

Da så gitterbroerne i 1943 blev saboteret, blev der lagt en transversal ind mellem rangerhovedsporet og hovedsporet, så kørsel kunne ske via den gamle bro.

Broen blev så nødtørftig repareret, så der igen kunne køre tog over den, men hvis man kørte med forspand, så måtte man holde foran broen, koble forreste lok fra, køre det solo over og så derefter resten af toget.

Mvh

Børge

Det er som sædvanligt interessante oplysninger, Børge kommer med.

Nedenstående udaterede postkort, postgået 10. august 1912, er også, synes jeg, ret interessant. For det viser både den første bro og den anden broforbindelse. Det interessante består i, at det ser ud som om, at det stadig er den gamle bro, der er i brug, idet indkørselssignalet fra syd er placeret ved den gamle bro. Den nye broforbindelse ser færdigbygget ud.

Om det så understøtter Børges overleverede historie om 2 x enkeltsporsdrift mellem Langå og Laurbjerg er svært at vurdere. Måske har man brugt den gamle bro til tog Aarhus-Laurbjerg-Langå-Laurbjerg-Aarhus og den ene af de to nye gitterbroer til tog Silkeborg-Laurbjerg-Langå-Laurbjerg-Silkeborg.

Hhmmmm.....jeg bliver nok lidt klogere, når jeg får gravet mig gennem "Meddelelser fra Generaldirektoratet" fra 1907 og frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Sydenden af Langå station set mod syd 1907 eller senere. Postkort. År?

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Børge Sundahl, tirsdag 05. april, 2016, 18:39 (1049 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Nej det kan jeg se.

De oplysninger jeg havde, kan jeg ikke huske hvorfra , men det er det. jeg altid har troet.

Men OK, nu er der syn for sagen.

Jeg har faktisk også synes, at det var en underlig løsning med to enkeltsporede baner, men sådan er der jo så meget.

Mvh Børge

Avatar

2. spor Laurbjerg-Langå

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, tirsdag 05. april, 2016, 18:25 (1049 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu var det sådan i sin tid, da Laurbjerg-Silkeborgbanen åbnede, at der kom to spor mellem Langå og Laurbjerg, og til at begynde med kørtes der på to enkeltspor, et til Aarhus og et til Silkeborg


Kære Børge

Det er der ikke helt enighed om;-).

Bedste hilsner

Thomas

[image]De Danske Statsbaner. Baneafdelingen. Samling af Ordrer og Bestemmelser. Nr. 437. 9. November 1908. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Laurbjerg-Langå - løsningen

af Morten Flindt Larsen, tirsdag 05. april, 2016, 19:51 (1049 dage siden) @ Børge Sundahl

Hermed datoer m.m.

Den første bro blev sprængt af tyske tropper i dagene 27. juni - 1. juli 1864. Den har åbenbart været vanskelig at få til at styrte sammen, men da den så endelig gjorde det, var skaden ret omfattende.
[image]

Den erstattedes af en midlertidig træbro 15. oktober 1864. Indtil da var der færgetrafik med passagerer og stykgods med en pram over Gudenåen. En ny bro blev taget i brug i marts 1866.

Hovedsporet over åen blev fra okt./nov. 1908 forlagt til to nye enkeltsporede broer beliggende lidt vestligere. Den gamle bro fra 1866 benyttedes derefter til et ca 500 m langt rangerspor.
[image]
[image]

Alle tre Langåbroer blev sprængt ved en sabotageaktion 18. november 1943. Den gamle bro fra 1866 blev ikke synderligt beskadiget, og højre spor Laurbjerg - Langå blev derfor midlertidigt forlagt til kørsel over denne bro (tilbagelagt 12. december 1943). Broerne fra 1908 blev sat i brugelig stand men erstattedes efetr krigen af to nye (beton-)broer samt 2,5 km forlagt banedæmning. De nye anlæg blev ibrugtaget således; broen for højre spor Randers - Laurbjerg 23. november 1949 og broen for højre spor Laurbjerg - Randers 27. marts 1950. Hermed forlagdes banelegemet atter noget mod vest.

Med venlig hilsen
M:-Drten

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen