Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/12 2011, 18:36 (4498 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/12 2011, 19:01

Landsbyen Tobberup nord for Hobro er nok mest kendt for schallburgtagen af tog 25 den 8. oktober 1944 - en afskyelig handling, som den lille landsby har måttet lægge navn til lige siden.

Landsbyen ligger ved km 201,6, hvilket er 2.600 meter nord for Hobros stationsbygning og den korte afstand til Hobro betød, at her aldrig har været så meget som et trinbræt.

I perioden 1893-1966 havde Tobberup også "glæde" af Himmerlandsbanerne, der passerede landsbyens nordvestlige del og som kastede en vogterhus af sig.

Tobberups placering kan ses her. Tidligere stavedes landsbyens navn "Tovrup".

På et tidspunkt - sandsynligvis i forbindelse med anlægget af 2. sporet i 1947 - nedlægges overkørslen i byen og erstattes af en gangbro. Denne "handling" rummer sandsynligvis en større samling sagsakter, idet det på dette tidspunkt hører til sjældenhederne, at en overkørsel erstattes af en gangbro. Gangbroen i Tobberup bærer ikke noget synligt årstal.

Landsbyens adgang til landevejen Aalborg-Hobro skete tidligere via overkørslen, der erstattedes af gangbroen samt en parallelvej fra landsbyen til landevejen løbende langs banen nord for denne.

Gangbroen tjener ikke rigtigt noget formål mere, idet den sådan set forbinder "ingenting" med "ingenting" jf. her. Banedanmark anfører, at gangbroen kun benyttes af ca. fem personer pr. halvår. Og når man går lidt rundt i området, kan man tydeligt se, at især stien syd for gangbroen, er nærmest urørt af menneskehånd (læs: -fod).

At gangbroen i det hele taget blev opført, bunder sandsynligvis i juridiske spidsfindigheder, idet man ved at studere kortmaterialet hurtigt vil kunne konkludere, at det er meget gårde, der har haft glæde af gangbroen. Men det kan også have spillet ind, at oversigtsforholdene på stedet er meget ringe, idet banen kurver både mod nørdøst og mod sydvest, hvilket har gjort en drejekorsløsning betænkelig.

Men nu bliver broen altså revet ned. Flere fotos kan ses her: www.randers-aalborg.dk/home/km-201-6-tobberup

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Tobberup. Gangbro ved. km 201,6. 23. december 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Georg Schmidt, 23/12 2011, 23:14 (4498 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

E 991 ved km 201,6 den 2/5 1985. Mon der efterhånden er flere af disse "kamelrygge",
husker der var en lige nord for Tvingstrup samt en ved Eriknaur og Hansted. Den ved Eriknauer var benævnt "skolesti" og den ved Tvingstrup "kirkesti" på længdeprofilen, ligeledes en ved Hansted. Ups, det kunne jeg selvfølgelig have set efter på Kh-Fh filmen i dag.:-D
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Kamelryg i Løsning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2012, 11:06 (4384 dage siden) @ Georg Schmidt

Mon der efterhånden er flere af disse "kamelrygge",
husker der var en lige nord for Tvingstrup samt en ved Eriknaur og Hansted. Den ved Eriknauer var benævnt "skolesti" og den ved Tvingstrup "kirkesti" på længdeprofilen, ligeledes en ved Hansted. Ups, det kunne jeg selvfølgelig have set efter på Kh-Fh filmen i dag.:-D

Der var i hvert fald en tilbage i Løsning i efteråret 2011 jf. her. Kan også ses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kamelryg i Løsning

af Keld H. Mikkelsen, 15/4 2012, 14:06 (4384 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var i hvert fald en tilbage i Løsning i efteråret 2011 jf. her. Kan også ses her.

Gangbroen i Løsning er revet ned for et par måneder siden.

Avatar

Kamelryg i Løsning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/6 2012, 11:52 (4317 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Mon der efterhånden er flere af disse "kamelrygge",
husker der var en lige nord for Tvingstrup samt en ved Eriknaur og Hansted. Den ved Eriknauer var benævnt "skolesti" og den ved Tvingstrup "kirkesti" på længdeprofilen, ligeledes en ved Hansted. Ups, det kunne jeg selvfølgelig have set efter på Kh-Fh filmen i dag.

Der var i hvert fald en tilbage i Løsning i efteråret 2011 jf. her. Kan også ses her.

Gangbroen i Løsning er revet ned for et par måneder siden.

.....og får nu sin afløser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbroer i Hansted og Eriknaur

af Keld H. Mikkelsen, 15/4 2012, 14:20 (4384 dage siden) @ Georg Schmidt

Mon der efterhånden er flere af disse "kamelrygge",
husker der var en lige nord for Tvingstrup samt en ved Eriknaur og Hansted. Den ved Eriknauer var benævnt "skolesti" og den ved Tvingstrup "kirkesti" på længdeprofilen, ligeledes en ved Hansted.

Gangbroen i Hansted eksisterer endnu. Gangbroen ved Eriknaur er revet ned for 8-10 år siden.

Gangbroer i Hansted og Eriknaur

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 16/4 2012, 10:56 (4383 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Gangbroen i Hansted eksisterer endnu. Gangbroen ved Eriknaur er revet ned for 8-10 år siden.

Den gamle gangbro ved Hansted i beton blev udskiftet sidste år med en ny i stål (inkl. årstalsmærkning "2011").

Mvh Jørgen

Avatar

Gangbroen i Hansted

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2012, 22:44 (4274 dage siden) @ Jørgen Schwartz
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 3/8 2012, 23:12

Gangbroen i Hansted eksisterer endnu. Gangbroen ved Eriknaur er revet ned for 8-10 år siden.


Den gamle gangbro ved Hansted i beton blev udskiftet sidste år med en ny i stål (inkl. årstalsmærkning "2011").

Mvh Jørgen

Jeg fandt tilfældigvis dette foto af gangbroen i Hansted. Eller rettere sagt den forrige gangbro.

Den er konstruktionsmæssigt væsentligt forskellig fra "kamelryggene". De to (hvis der er to) "sidestolper" skal, så vidt jeg kan vurdere (jeg er ikke ingeniør) være af en vis kaliber for at kunne absorbere sidetrykket fra selve buen.

En - efter min vurdering - ret flot konstruktion. Og ret finurligt, at gangbroen har et 90 graders knæk på den ene side af banen, men ikke den anden.

Findes der, eller har der fandtes, andre bue-gangbroer. Umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan komme i tanke om nogen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Den tidligere bue-gangbro fra 1919 i Hansted. Foto sandsynligvis fra 2011. Billedet er sakset herfra: http://www.hansted-egebjerg.dk/?m=201107, der igen har sakset det fra Banedanmark. Jeg har ikke kunnet finde billedet på Banedanmarks hjemmeside. Til gengæld kan der ses yderligere fire billeder af den gamle bro her og omkring 20 billeder her.

Avatar

Gangbroen i Hansted - part two

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/8 2012, 11:41 (4273 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Vi skal lige dvæle lidt ved "buebroen" i Hansted.

Hvordan pokker har de lavet den, uden at genere trafikken væsentligt? I 1919 var jernbanen stadig i sin guldalder og al transport af gods, passagerer, post, kontanter, aviser og alt muligt andet blev transporteret på jernbane.

Jeg kan ikke huske, om der var dobbeltspor gennem Hansted allerede i 1919, men uanset om der har været ét eller to spor, har det vel krævet sporspærringer at støbe denne bro?

Med mindre man, som det er blevet "moderne" igen, har bygget en forskalling hen over sporet/sporene og har støbt buebroen, mens der fortsat var ordinær drift på sporene? En sådan buebro kan jo ikke laves som to "halve" broer, eller kan den?

Man har ikke kunnet lede trafikken over Vejle-Brande-Funder-Silkeborg-Skanderborg, for strækningen Brande-Funder blev først ibrugtaget 1. oktober 1920.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 16/4 2012, 00:34 (4384 dage siden) @ Georg Schmidt

E 991 ved km 201,6 den 2/5 1985. Mon der efterhånden er flere af disse "kamelrygge",
husker der var en lige nord for Tvingstrup samt en ved Eriknaur og Hansted. Den ved Eriknauer var benævnt "skolesti" og den ved Tvingstrup "kirkesti" på længdeprofilen, ligeledes en ved Hansted. Ups, det kunne jeg selvfølgelig have set efter på Kh-Fh filmen i dag.:-D
Mvh
Georg

Der er en mindre udgave på Grenåbanen i Risskov.
Den kan ses fra Google Streetview her.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/12 2011, 15:19 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På et tidspunkt - sandsynligvis i forbindelse med anlægget af 2. sporet i 1947 - nedlægges overkørslen i byen og erstattes af en gangbro. Denne "handling" rummer sandsynligvis en større samling sagsakter, idet det på dette tidspunkt hører til sjældenhederne, at en overkørsel erstattes af en gangbro. Gangbroen i Tobberup bærer ikke noget synligt årstal.

Landsbyens adgang til landevejen Aalborg-Hobro skete tidligere via overkørslen, der erstattedes af gangbroen samt en parallelvej fra landsbyen til landevejen løbende langs banen nord for denne.

At gangbroen i det hele taget blev opført, bunder sandsynligvis i juridiske spidsfindigheder, idet man ved at studere kortmaterialet hurtigt vil kunne konkludere, at det er meget gårde, der har haft glæde af gangbroen. Men det kan også have spillet ind, at oversigtsforholdene på stedet er meget ringe, idet banen kurver både mod nørdøst og mod sydvest, hvilket har gjort en drejekorsløsning betænkelig.

I "Længdeprofil Randers-Aalborg 1945" er gangbroen angivet som "Skolesti. Taaberup" med en bredde på 1,60 meter. Nogenlunde samme sted er angivet vogterhus nummer 122.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/12 2011, 16:39 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Landsbyen Tobberup nord for Hobro er nok mest kendt for schallburgtagen af tog 25 den 8. oktober 1944 - en afskyelig handling, som den lille landsby har måttet lægge navn til lige siden.

Der har retteligt været to togattentater ved Tobberup:

Første gang 8. oktober 1944 og anden gang 24. februar 1945.

Førstnævnte er beskrevet i Jernbane-Bladet, november 1944, side 8 og omtaler 10 døde og 30 sårede.

Sidstnævnte er beskrevet i Jernbane-Bladet, marts 1945, side 7 og omtaler 11 døde og 35 sårede og at en "ledvogterkone...bragte 15 mennesker ud af de brændende vogne".

Se også her.

Togattentaten den 8. oktober 1944 er beskrevet i Ole Nørregaard Pedersen: "Den klarede De sgu godt, "Brandmajor"", 2008, p. 43-47. Forfatteren var selv passager i toget.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Asger Christiansen, 26/12 2011, 20:27 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Manden bag togattentaterne ved Hobro var Kaj Bothildsen. Han var i sin "karriere" skyld i mere end 50 dræbte danskere. Han stod også bag et attentat mod Hammelbanen.
Han blev henrettet i 1947.
Der er netop udkommet en bog om ham, den hedder "Den århusianske massemorder".
ASGER

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Carsten, 26/12 2011, 19:48 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Under studiet af linket til kortmaterialet til historien om gangbroen, fik jeg øje på noget der ligner en tracé langs nordkysten af Mariager Fjord fra Hostrup Huse til Hegedal. Kender du noget til om der har været en bane der?

Med venlig hilsen

Carsten

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/12 2011, 20:19 (4495 dage siden) @ Carsten

Under studiet af linket til kortmaterialet til historien om gangbroen, fik jeg øje på noget der ligner en tracé langs nordkysten af Mariager Fjord fra Hostrup Huse til Hegedal. Kender du noget til om der har været en bane der?

Hej Carsten

Jeg medgiver, at det lugter lidt af et eller andet jernbaneagtigt; men jeg aner ikke hvad det er.

Guldvang nævner ikke noget herom i "Danmarks smalsporede industribaner".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Carsten, 18/1 2012, 00:40 (4473 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Jeg har skrevet til Biecentret i Hobro og fået følgende svar:

"I 193o erne har der været anlagt en mergelbane i området nord for fjorden fra Hobro til Hegedal. Der var på daværende tidspunkt mange mergelselskaber i Danmark og altså også et som havde til opgave,at køre ler/mergel til de sandede marker øst for Hegedal. Banen eksisterede kun i nogle få år, men blev iøvrigt anlagt af entreprenørfirmaet Hoffmann & Sønner.

mvh

jcs"

Med venlig hilsen

Carsten

Avatar

Mergelbane Hobro-Hegedal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/1 2012, 08:29 (4472 dage siden) @ Carsten

Hej Thomas

Jeg har skrevet til Biecentret i Hobro og fået følgende svar:

"I 193o erne har der været anlagt en mergelbane i området nord for fjorden fra Hobro til Hegedal. Der var på daværende tidspunkt mange mergelselskaber i Danmark og altså også et som havde til opgave,at køre ler/mergel til de sandede marker øst for Hegedal. Banen eksisterede kun i nogle få år, men blev iøvrigt anlagt af entreprenørfirmaet Hoffmann & Sønner.

mvh

jcs"

Med venlig hilsen

Carsten

Kære Carsten

Interessante oplysninger og et fint lille stykke grundforskning som supplement til Guldvangs "Danmarks smalsporede industribaner".

Off topic: Nogle burde lave en hjemmeside: www.supplement-til-danmarks-normalsporede-industribaner.dk;-)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mergelbane Hobro-Hegedal

af Carsten, 18/1 2012, 22:26 (4472 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ja det ville være dejligt, personligt har jeg det nok sådan, at jeg lever af normalspor men for smalspor :-)

Jeg vender tilbage hvis de finder flere detaljer i Hobro.

Med venlig hilsen

Carsten

Mergelbane Hobro-Hegedal

af Jenny Lyngaa @, 23/4 2012, 10:23 (4376 dage siden) @ Carsten

Hej Carsten!
Da jeg har erfaret, at du er meget interesseret i mergelbaner, vil jeg lige lade dig vide, at studiegruppen i Biecentret i Hobro, går en tur på den gl. mergelbane i morgen tirsdag (23/4) eftermiddag. Hvis det har din interesse, kan du kontakte mig for nærmere oplysninger. Du skal være meget velkommen.

Mvh
Jenny

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Jenny Lyngaa @, Hobro, 11/3 2012, 23:02 (4419 dage siden) @ Carsten

"Hej Thomas

Jeg har skrevet til Biecentret i Hobro og fået følgende svar:

"I 193o erne har der været anlagt en mergelbane i området nord for fjorden fra Hobro til Hegedal. Der var på daværende tidspunkt mange mergelselskaber i Danmark og altså også et som havde til opgave,at køre ler/mergel til de sandede marker øst for Hegedal. Banen eksisterede kun i nogle få år, men blev iøvrigt anlagt af entreprenørfirmaet Hoffmann & Sønner.

mvh

jcs"

Med venlig hilsen

Carsten"


Hej Carsten!

Undskyld jeg korrigerer dine oplysninger. Men i jcs´mail til dig står der 1917 ( jeg er i besiddelse af jcs´ mail). Området, som mergelbanen udgik fra, hedder i dag Lerbakkevej.


NB! Er der nogen blandt dette forums altvidende folk, der ligger inde med billeder fra de første 7 km af Hobro- Løgstør banen, altså omkring Tobberup og Døstrup?
Jeg er også interesseret i alt om banehusene nr. 121, 122, 123 og 124, som var de første fire banehuse på længdebanen nord for Hobro.
Mvh
Jenny Lyngaa

Avatar

Mergelbane Hegedal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2013, 09:01 (4016 dage siden) @ Carsten

"I 193o erne har der været anlagt en mergelbane i området nord for fjorden fra Hobro til Hegedal. Der var på daværende tidspunkt mange mergelselskaber i Danmark og altså også et som havde til opgave,at køre ler/mergel til de sandede marker øst for Hegedal. Banen eksisterede kun i nogle få år, men blev iøvrigt anlagt af entreprenørfirmaet Hoffmann & Sønner.

Jeg stødte på dette postkort på QXL. Det er noget af et bakket terræn for en mergelbane.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/jylland/stjylland/hobro-hegedalsbakkerne-821t/v...

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 31/10 2012, 15:00 (4185 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemeldte bro er nu nedrevet. Er formodentlig nedrevet i sidste uge da banen var spærret mellem Hobro og Skørping i forbindelse med at den nye bro til erstatning for overkørslen i Øster Doense blev skubbet på plads.

Mvh Jørgen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Jenny Lyngaa @, 31/10 2012, 22:10 (4185 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Bemeldte bro er nu nedrevet. Er formodentlig nedrevet i sidste uge da banen var spærret mellem Hobro og Skørping i forbindelse med at den nye bro til erstatning for overkørslen i Øster Doense blev skubbet på plads.

Mvh Jørgen

Ja der skete virkelig en masse sidste uge nord for Hobro. Foruden den nye bro i Øster Doense, gik man løs på gangbroen i Tobberup. Kl. 13 påbegyndte man nedrivningen af den, og omkring kl. 20 var hele gangbroen revet ned. De næste par dage blev brugt til at fjerne al betonen og jernstængerne, som forøvrigt slet ikke var angrebet af rust.
Men dette var ikke det eneste arbejde, Banedanmark havde i gang her. Der blev også lavet skinnearbejde med udskiftelse af adskillige meter skinner, og i selve Tobberup er der blevet drænet mellem de to spor.
Og mellem Hobro og Tobberup blev der anbragt et tunnelrør, som skal forbinde stisystemet i Hostrupvænget og den nye udstykning i Digterparken med Gyvelvej i Hørby Skoleby til sikring af skolebørnenes skolevej.
Endelig blev brodækslet til den nye viadukt på Løgstørvej i Hobro lagt på plads.

Mvh Jenny

NB! Nu sender jeg dette indlæg, og når/hvis jeg finder ud af at sætte billeder ind, kommer disse senere. Jeg har flere billeder af ovennænte arbejder og et gl. postkort af den gl. viadukt på Løgstørvej. Nu får vi se, hvordan det går med billederne.
Jenny

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/10 2012, 22:29 (4185 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Bemeldte bro er nu nedrevet. Er formodentlig nedrevet i sidste uge da banen var spærret mellem Hobro og Skørping i forbindelse med at den nye bro til erstatning for overkørslen i Øster Doense blev skubbet på plads.

Mvh Jørgen


Foruden den nye bro i Øster Doense, gik man løs på gangbroen i Tobberup. Kl. 13 påbegyndte man nedrivningen af den, og omkring kl. 20 var hele gangbroen revet ned. De næste par dage blev brugt til at fjerne al betonen og jernstængerne, som forøvrigt slet ikke var angrebet af rust.

Kære Jenny

Kan du huske hvilken dato, broen blev revet ned?

når/hvis jeg finder ud af at sætte billeder ind, kommer disse senere. Jeg har flere billeder af ovennænte arbejder og et gl. postkort af den gl. viadukt på Løgstørvej. Nu får vi se, hvordan det går med billederne.

Det glæder vi os rigtig meget til at se:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Jenny Lyngaa @, 31/10 2012, 22:40 (4185 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bemeldte bro er nu nedrevet. Er formodentlig nedrevet i sidste uge da banen var spærret mellem Hobro og Skørping i forbindelse med at den nye bro til erstatning for overkørslen i Øster Doense blev skubbet på plads.

Mvh Jørgen


Foruden den nye bro i Øster Doense, gik man løs på gangbroen i Tobberup. Kl. 13 påbegyndte man nedrivningen af den, og omkring kl. 20 var hele gangbroen revet ned. De næste par dage blev brugt til at fjerne al betonen og jernstængerne, som forøvrigt slet ikke var angrebet af rust.


Kære Jenny

Kan du huske hvilken dato, broen blev revet ned?

når/hvis jeg finder ud af at sætte billeder ind, kommer disse senere. Jeg har flere billeder af ovennænte arbejder og et gl. postkort af den gl. viadukt på Løgstørvej. Nu får vi se, hvordan det går med billederne.


Det glæder vi os rigtig meget til at se:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Undskyld at jeg i skyndingen glemte at skrive, at det var mandag d. 22. oktober.

Findes der ældre billeder af gangbroen, så er jeg meget interesseret deri!
Mvh Jenny

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro skal nedrives

af Jenny Lyngaa @, 2/1 2013, 20:19 (4122 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Nu har jeg fået hjælp af mit barnebarn,så nu håber jeg, at kunne sende flere billeder fra ned rivningen af gangbroen i Tobberup 22. oktober 2012.

[image]
Tobberup 22. oktober 2012. Foto Jenny Lyngaa.

[image]
Tobberup 22. oktober 2012. Foto Jenny Lyngaa.
[image]
Tobberup 22. oktober 2012. Foto Jenny Lyngaa.[image]
Tobberup 22. oktober 2012. Foto Jenny Lyngaa.

Mvh
Jenny

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2013, 08:50 (4121 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Nu har jeg fået hjælp af mit barnebarn,så nu håber jeg, at kunne sende flere billeder fra ned rivningen af gangbroen i Tobberup 22. oktober 2012.

Kære Jenny

Fine billeder. Vis endelig flere:-).

Må jeg vise dem på www.randers-aalborg.dk med behørig kreditering?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jenny Lyngaa @, 3/1 2013, 10:12 (4121 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har jeg fået hjælp af mit barnebarn,så nu håber jeg, at kunne sende flere billeder fra ned rivningen af gangbroen i Tobberup 22. oktober 2012.


Kære Jenny

Fine billeder. Vis endelig flere:-).

Må jeg vise dem på www.randers-aalborg.dk med behørig kreditering?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hej alle!
Et forsinket "Godt nytår" til alle på dette forum. Jeg har nu fulgt dette forum i et år og er vildt imponeret over den enorme viden om "alt" vedrørende jernbaner/tog, lige fra de store begivenheder og ned til mindste detalje i mange emner. Det har været en fornøjelse at følge mange diskussioner. Min interesse gælder Længdebanen og Løgstørbanen i Tobberup, rent lokalhistorisk, alt har interesse.

Mine fotos må gerne bruges, og jeg har flere fra nedrivningen af ovennævnte gangbro. De kommer én af dagene.

Mvh
Jenny

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/1 2013, 20:01 (4121 dage siden) @ Jenny Lyngaa

.... Jeg har nu fulgt dette forum i et år ... Det har været en fornøjelse at følge de mange diskussioner.

Og hvor er det dog også rart at se, at det modsatte køn også sagtens kan mænge sig med os andre i denne, nok lidt mandeprægede interesse :-) :-)

Godt nytår til alle (m/k) ;-) :-D

Klaus

--
[image][image][image]

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jenny Lyngaa @, 5/1 2013, 20:37 (4119 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Den 22. oktober 2012 fulgte jeg hele dagen - mens det var lyst - arbejdet med at nedrive gangbroen i Tobberup, lige bortset fra at der ind i mellem også var andre ting, der skulle passes.
Desværre var det absolut ikke perfekt vejr at fotografere i: overskyet og lidt diset, så billedkvaliteten kunne bestemt være bedre.

Forberedelser med afdækning af skinnerne, så de ikke tager skade:
[image]
Nedrivning af gangbroen i Tobberup 22. oktober 2012. Foto: Jenny Lyngaa

[image]
Nedrivning af gangbroen i Tobberup 22. oktober 2012. Foto: Jenny Lyngaa

I morgen følger der flere billeder fra selve nedrivningen.

Mange hilsner

Jenny Lyngaa

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jenny @, 3/2 2013, 18:20 (4090 dage siden) @ Jenny Lyngaa

Hej!
Sidst jeg lagde billeder ind om gangbroen i Tobberup, den nedbrydning 22. okt. 2013, skrev jeg, at jeg ville vende tilbage med nogle flere af mine billeder i løbet af et par dage. Det kunne jeg desværre ikke leve op til af forskellige grunde, hvilket jeg undskylder meget.

Efter at have nedrevet den nordligste del af gangbroen (billede i et tidl. indlæg, 2. jan 2013), gik man i gang med den den sydligste del:
[image][image][image]
[image]
[image]
[image]

Derefter var der en enkelt bropille tilbage at nedbryde. Det så ud, som om det var en dinosaurus, der var entreret til at "æde" broen:
[image]
[image]
[image]
[image]

Til sidst fjernede man fundamenterne på begge sider af banen, men lod lidt blive stående for at "støtte" banen
[image]
[image]
Disse 2 billeder er fotograferet 27. -28. oktober 2012

[image]
Gangbroen fotograferet 1. maj 2012. Jenny Lyngaa

Måske er det for mange billeder fra nedrivningen. Men mig bekendt er der overhovedet ikke blevet refereret fra nedbrydningen, hverken i aviser eller TV.
Alle billeder fra nedbrydningen er fotograferet af Jenny Lyngaa

Mange hilsner
Jenny Lyngaa

Avatar

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/2 2013, 19:01 (4090 dage siden) @ Jenny


Måske er det for mange billeder fra nedrivningen.

Der er ikke noget der hedder "for mange billeder" ;-)
Jeg selv fotograferede da Sunds station blev revet ned.
Det blev til en serie på ca. 60 billeder ;-)
Så jo flere billeder jo bedre, så tak fordi du vil dele disse med os.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Peter Sloots, 3/2 2013, 23:08 (4090 dage siden) @ Jenny

Måske er det for mange billeder fra nedrivningen. Men mig bekendt er der overhovedet ikke blevet refereret fra nedbrydningen, hverken i aviser eller TV.


Hvor og hvordan kan man så krydse banen nu?

PS

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jens Møller, København S, 3/2 2013, 23:18 (4090 dage siden) @ Peter Sloots

Du skal ikke krydse banen kære Peter, for banen er livsfarligt område, som man ikke kan overlade almindelige dødelige til at forcere i niveau, så du må finde en bro eller en underføring; alternativt kan du tage chancen og finde en bevogtet overskæring, men husk i så fald hjelm og sikkerhedsvest.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af andersj, Aalborg, 3/2 2013, 23:46 (4090 dage siden) @ Jens Møller

Du skal ikke krydse banen kære Peter, for banen er livsfarligt område, som man ikke kan overlade almindelige dødelige til at forcere i niveau, så du må finde en bro eller en underføring; alternativt kan du tage chancen og finde en bevogtet overskæring, men husk i så fald hjelm og sikkerhedsvest.

Venlig hilsen
Jens Møller

Sikkerhedsvest og hjelm hjælper næppe når 163 tons løbsk spaghetti kommer buldrende ;-)

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Niels Munch, 4/2 2013, 00:55 (4090 dage siden) @ andersj

[image]

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jørgen S. Nielsen @, 4/2 2013, 09:54 (4089 dage siden) @ Peter Sloots

Hej

Der blev anlagt en vej på ca. 400 m langs banen mod øst hen til nærmeste bro over banen.
Det kan ses på kortene på www.gst.dk

Mvh
Jørgen S. Nielsen

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Jenny @, 4/2 2013, 10:28 (4089 dage siden) @ Jørgen S. Nielsen

> Hej
[quote]
Der blev anlagt en vej på ca. 400 m langs banen mod øst hen til nærmeste bro over banen.
Det kan ses på kortene på www.gst.dk

Mvh
Jørgen S. Nielsen
[/quote]

Hej Jørgen!
Gangbroen blev bygget i 1939 til den gående færdsel, og så blev der fra Tobberup anlagt en ny vej nord for banen ud til hoved vej A 10. At man overhovedet byggede en gangbro, da man lukkede for den øvrige færdsel, skyldtes sikkert følgende kendsgerninger:
Der var købmandshandel og andet småerhverv, forsamlingshus, almindeligt samkvem og flere folk i Tobberup arbejdede på gårdene syd for banen. Endvidere er der ret dårlige oversigtsforhold mod øst, da der kort efter overskæringen er en kurve.

Mange hilsner
Jenny

Gangbro ved Tobberup nord for Hobro under nedrivning

af Klaus, 7/2 2013, 14:35 (4086 dage siden) @ Jenny

Hej!

Meget fine billeder :-)

Med venlig hilsen Klaus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak