Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mdt Aalborg 1969-70 (Generelt)

af Georg Schmidt, 1/1 2012, 22:17 (4498 dage siden)

Lige før nedlæggelsen af det gamle maskindepot i Aalborg tog jeg nogle billeder fra dampens sidste dage.
[image]
Her kom jeg næsten for sent, her den gamle rundremise.
[image]
[image]
E 974 var varmemaskine i perioder i Aalborg i 69-70.
[image]
E 974 i Aalborg 1969.
[image]
Om E974 i forbindelse med en undersøgelse af E-maskinernes tilstand og økonomi i 1948, hvor man bl.a. sammenlignede E I og EII maskinerne, skriver overmaskiningeniør Krag: Det er oggså bemærket, at der er betydelig forskel på de forskellige maskiners dampslag. Nogle og især E I 974 har - trods samme udgangshætte - et betydeligt kraftigere dampslag end andre E I-maskiner. Maskinen betegnes af blandt lokomotivpersonalet som "god" og " meget stærk", og alle kan køre med den. Dette hænger utvivlsomt sammen med, at maskinen damper, løber og trækker godt, men med hensyn til kulforbrug er den en af de allerdyreste. Herover foreligger imidlertid ingen beklagelser.:-D
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Der var to drejeskiver, en 14meter ved den gamle rundremise og en 20 meter ved den lange remise. Aalborg havde som regel K og D maskiner stationeret. Store maskiner ved mdt Aalborg var som regel Århus maskiner på kort ophold inden turen igen gik sydpå, og så selvfølgelig H legendariske H 790 fra 1947 til 1956.:-)
[image]
MO 1857 i remisen.
[image]
MY 1131 og E-maskine reserven ved Mdt Aalborg i remisen.
Mvh
Georg

Mdt Aalborg 1969-70

af h087 ⌂, køge, 1/1 2012, 23:32 (4498 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hej

det kan muligvis være 966, den var henstillet i Aalborg i 1968 - ser det ud til
har foto af den - skal lige finde frem sammen med andre E i Aalborg
E 969 har jeg også foto af i Ab - men den er kløreklar - den damper da
ok
og så ved Georg det nok også - det plejer han og har nok også taget et par foto;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mdt Aalborg 1958-69

af h087 ⌂, køge, 2/1 2012, 00:40 (4498 dage siden) @ h087

Hej

her de lovede billeder

fra 1958:(denne er jeg så ikke sikker på, maskinen ser for ren ud og CL vogne mener jeg først kom til Jylland i 1960 - hvis nogen ved - så giv lige et praj)

E 967 - ??
[image]

fra 1965 :

E 969, Akomjk
[image]

fra 1966:

E 972, AKomjk
[image]

1968:

E 966, ??
[image]

E 966, GWC
[image]

1969:

E 969, AKomjk
[image]

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mdt Aalborg 1969-70

af Georg Schmidt, 2/1 2012, 12:53 (4497 dage siden) @ h087

Hej Henning 087
Tak for billeder fra mdt Aalborg, et hyggeligt maskindepot der efterhånden lå noget indeklemt bag de store bygninger. Det med E 967 er svær(tidsbestemmelsen)du har ret i, at den måske er "lidt for pæn" har måske set det før.
Jeg har et par stykker af E 969 og noget fra Nordjylland, men det skal jo lige scannes.:-D
Lige en kommentar til de to første billeder i min første sending, hvor man ser den gamle rundremise uden skinner og drejeskiven fjernet. Disse to billeder er taget noget senere end dampbillederne med E 974 ca. omkring årsskiftet 72-73.

Vedlagt et udsnit af sporplanen ved maskindepotet.
[image]
Mvh
Georg

Mdt Aalborg 1969-70 lidt før - skematisk sporplan

af h087 ⌂, køge, 29/1 2012, 21:25 (4470 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej

og som suppl til Georgs sporplan af Aalborg Mdt - så her en skematisk sporplan fra omkring 1960/61 - hvor maskindepotet mangler - det har man så på Georgs

[image]

og her link til pdf af samme
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=454

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Mdt Aalborg 1969-70

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2012, 13:36 (4365 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Henning 087
Tak for billeder fra mdt Aalborg, et hyggeligt maskindepot der efterhånden lå noget indeklemt bag de store bygninger. Det med E 967 er svær(tidsbestemmelsen)du har ret i, at den måske er "lidt for pæn" har måske set det før.
Jeg har et par stykker af E 969 og noget fra Nordjylland, men det skal jo lige scannes.:-D
Lige en kommentar til de to første billeder i min første sending, hvor man ser den gamle rundremise uden skinner og drejeskiven fjernet. Disse to billeder er taget noget senere end dampbillederne med E 974 ca. omkring årsskiftet 72-73.

Vedlagt et udsnit af sporplanen ved maskindepotet.
[image]
Mvh
Georg

Og da vi godt kan lide detaljer her i Forum, følger hermed endnu en detalje dateret september 1948. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Tegningsdetalje remise i Aalborg. TTDSB-100A BB-411. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland/Thomas Boberg Nielsen.

Mdt Aalborg 1969-70 og senere

af Georg Schmidt, 1/1 2012, 23:34 (4498 dage siden) @ Georg Schmidt

For lige at gøre E 974 færdig så fremførte den som det sidste i sin 54 årige tjeneste godstog 2020 fra Aalborg til Århus den 5/3 1970. Derefter stod den på hensættelse i Århus og udrangering.
Maskinen der ses foran var E 966.
[image]
Der var en herlig duft af stenkul blandet med damp og olie ved 974.:-P
[image]
[image]
Aalborg banegård dec 1976.
[image]
Aalborg fra kommandoposten mod banegården dec. 1976.
[image]
Aalborg fra kmp mod det nye maskindepot dec 1976.
[image]
Aalborg fra kmp mod godsterminalen dec 1976.
[image]
IC-tog rangeres til risten 1977.
[image]
[image]
Personvognsristen, i baggrunde rangerer en MH med tog 592.
[image]
Aalborg remiseområdet 1969.
[image]
Store forandringer på få år her ca. 1977.
Fotos A B Sillesen og G Schmidt
Mvh
Georg

Mdt Aalborg 1969-70 og senere

af h087 ⌂, køge, 1/1 2012, 23:42 (4498 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
og godt nytår

herlige foto igen igen fristet man til at skrive - må man spørge om du har flere foto af Aalborg 1969/70 før den store ombygning - Har altid godt lide den station - og så har den min store interesse fordi den er udgang til min ynglingsbane Vensysselsbanen - og kunne man så lokke dig til at vise dem her på forummet - også gerne de andre stationer på vensysselsbanen - især fra Hjørring - hvis sådanne haves

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mdt Aalborg 1969-70 og senere

af Anders Bové @, Aarhus, 3/1 2012, 18:59 (4496 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej. Jeg er første gang jeg skriver på forummet, så jeg håber jeg gør det rigtigt.

Foranlediget af Georg Schmidts indlæg om det sidste damplokomotiv til Ålborg, er jeg af en anden opfattelse.

D.30.marts 1970 var jeg på Århus godsbanegård, fordi jeg havde hørt, at der skulle køres med damp. Det var 2.påskedag og p.g.a. påsketrafikken blev den ordinære Mx erstattet af E 984.

Da jeg ankom var maskinen tilkoblet og der blev fyret intensivt. Det var godstog 3995 til Ålborg med afg. ca. 20.00. ( tænk at man kan huske sådan noget !)Så vidt jeg også husker, var der 530 tons på krogen.

Umiddelbart bag maskinen var indsat en togførervogn og jeg og min svoger fik lov til at komme med til Langå, hvor der skulle rangeres.
Vi hang ud af vinduet det meste af vejen, så vi har nok været sorte i hovedetda vi nåede frem.
På det tidspunkt var der vist ikke mange erfarne damplokofører tibage, men det begyndte godt med damp ud af alle sprækker. Man havde nok disponeret med et rimeligt damptryk til Langå, men da toget befandt sig midt imellem Laurbjerg og Langå gik det i stå. Så var gassen gået af "Skt Gertrud." Vi holdt så midt på linien i ca. 20 minutter, hvorefter den kunne slæbe sig ind til Langå.Få minutter efter ankomsten stod dampen ud af alle sprækker igen !
Vi fik at vide at maskinen ville returnere næste dag med et godstog, og det kan meget vel have været tog 2020. Vi stod på perronen i Brabrand og mærkede suset da det bragede ud af mørket.

Jeg mener derfor at det var det sidste ordinære damptog fra både Århus og Ålborg.

Med venlig hilsen
Anders Bové

Mdt Aalborg 1969-70 og senere

af Georg Schmidt, 3/1 2012, 21:06 (4496 dage siden) @ Anders Bové
redigeret af Georg Schmidt, 3/1 2012, 21:33

Hej Anders
Skønt med beretninger fra damptiden, der har sikkert kunnet opleves noget på strækningen Århus Aalborg der i marts april 1970.

E 974's sidste tur Aalborg -Århus 5/3 1970 var ikke sidste planmæssige tog med damp Aalborg-Århus, det var tog 2018 den 23/4 1970 med E 984.

Har ikke nogle optegnelser omkring 30. marts 1970 som jo var 2. påskedag og 3995 kørte jo nat efter søn- og helligdage, så MX'eren har sikkert gjort god gavn andet steds. Det var nu ikke mit indtryk at 984 var specielt utæt, men der kunne jo hurtigt opstå problemer. Et damploko er jo en "levende organisme", og som med en hest bliver den ikke behandlet ordentligt, kommer man ikke godt ud at køre.:-D
E 984 var på en eller anden måde endt i Århus i marts 1970 og blev faktisk ret godt benyttet i marts-april 1970. Det var mest togene 2069-2018 Århus-Aalborg-Århus den fremførte. Jeg var selv med den 23/4-70 fra Randers i togførervognen (en CP-vogn) som gik op til maskinen. Vi afgik fra Randers 21.05 og ankom til Århus H 22.05 med 58 aksler og 489 tons på krogen. Sjovt at det skulle blive en ægte Køwenhavner E der skulle slutte dampen i svenskernes højborg mdt Århus.:-)

Skulle der være kørt planmæssig damp Århus-Aalborg efter denne dato vil jeg da meget gerne høre om det.
[image]
E 984 og bagved E 974 ved mdt Århus 1970, begge udrangeret 9/3 1972.
Mvh
Georg

Mdt Aalborg 1969-70 og senere

af shipmik, 3/1 2012, 21:38 (4496 dage siden) @ Georg Schmidt

Dette er egentlig ikke noget svar, men igen en anekdote fra Mdt. Aalborg og e-maskiner. Det var ordet havari, der fik mig til at mindes en anden af min salige fars historier fra Aalborg i 1950. Det var en E-maskine, der var gjort klar til at et iltog til Århus. Det var i en periode, hvor der blev brugt briketter i fyrkassen uden at jeg præcis kan huske hvorfor. Men et eller andet gik galt på maskinen, der således ikke kunne køre toget og måtte erstattes af reservemaskinen. Men fyrbøderen var åbenbart en doven person, der havde fyldt fyrkasse godt op med briketter. Faktisk kom maskinen til at stå i flere døgn, hvor der bare blev fyldt vand på, før fyret omsider brændte ud og en reparation kunne begynde.
Igen en historie fra den uvidenskabelige afdelingen og overleveret fra mund til øre fra gamle dage.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Mdt Aalborg 1969-70 - dog lidt før og lidt rundt om

af h087 ⌂, køge, 29/1 2012, 13:10 (4470 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af h087, 29/1 2012, 14:09

Hej

som suppl til Georgs billeder fra Aalborg - var ved at gennemgå endnu en mappe med tegningerne af bygningerne på Aalborg station - da kuverten med disse foto dukkede om - og dem skulle vi ikke snydes for - så :

1952: Her KM 25652 tildelt Ab Mdt for kultransport mellem Nørresundby havn og Ab mdt - men den til højre - ????
Foto: SvJ
[image]

1957: den improsante "Triumfbue" - bemærk at gåendene skal til højre her!!
Foto: E451
[image]

1958: Banegården set lidt fra oven og fra gadesiden
Foto: EE 16301
[image]

1963: Post III "komandoen" - også lidt oppe fra og F maskine ved det lidt specielle rangersignal - og et almindeligt syn dengang - cyklernerne står pænt op i række !!!!
Foto: X6230
[image]

1965: Ab mdt, høje og lave sporspærrere - Georg kan nok bedre forklare hvad sådanne hedder og hvorledes de skulle forståes, men herlig foto fra dengang - selvom at der er sneget sig en MH ind sammen med E maskine + der er vist nok endnu en E i remisen bagved
Foto: EE 16303
[image]

1965: Igen et dejligt foto - udk mod Ns med noget igen der er forsvundet
Foto: EE 16304
[image]

1965: her set samme retning - MY toget - vi "leger" det er en Nordpil tog 960 og så må MO toget være 921 - men det er nok kun noget vi drømmer
og igen noget om signaler - de to udkørselssignaler - gælder de for spor 2 og 3 - for der et udk signal for spor 1 og redekammen er vel for ink i spor 1, 2 og 3 set fra oven - så MY må jo holde stille - men igen Georg ??
Foto: EE 16302
[image]

1969?? - men her hviler R 959 ud - og ser altså virkelig flot ud
Foto: Christian Oddershede
[image]

1969: Aalborg set fra Perron I og der var jo også lige noget der hed Aalborg privatbaner - her med en pedant Skinnebus (det må så være "Hadsunderen") til DSBs MO
Foto: JJ
[image]

1969/70 : følgende billeder er alle sammen taget af Guldbæk/jmjk
han fortalte på et tidspunkt i 80erne at han havde i tankerne at lave en større udredning om ombygningen af Aalborg station - men det nåede han desværre ikke
så vi må nøjes med billeder fra dengang

men her noget der ser ud som snevejr - og det er det så nok også
[image]

Her F 677, MO og en klimasneplov ombygget fra Dmaskine
[image]

og her F 685 der åbenbart skal på arbejde og derfor have "madpakke" med
[image]

Her fra ombygning af udkørsel mod Ns - E maskine ukendt - men Georg igen !!??
[image]

Og her fra perronsporene 3 og 4
[image]

håber at det var en god tur

mvh
henning h087
og forsat god søndag

PS - tegning af post III Aalborg findes her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=449

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Mdt Aalborg 1969-70 - dog lidt før og lidt rundt om

af Ole M. Nielsen ⌂, 29/1 2012, 17:29 (4470 dage siden) @ h087

1952: Her KM 25652 tildelt Ab Mdt for kultransport mellem Nørresundby havn og Ab mdt - men den til højre - ????
Foto: SvJ
[image]

Jeg tror det er Færgevogn 1.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Mdt Aalborg 1969-70 - dog lidt før og lidt rundt om

af h087 ⌂, køge, 29/1 2012, 18:41 (4470 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

og tak

hvad pokker laver den så i Aalborg? - hvis det altså er den
ifølge oplysninger på databasen her på jernbanen står der at den er i Cvk Aarhus
KM vognen er ifølge DRM II + tillæg i Aalborg
og ifølge PTN er den udrangeret i 1949 - men det er jo heller ikke ophugget
og ifølge tekst bag på foto; SvJ 1952 Ab og det er ret let at tyde
spørgsmålet er så om det er fra Ab - det må vel kunne afhjælpes med bygningen i baggrund - så hvis nogen med lokalkendskab kunne genkende bygningen - men der er jo nok revet ned for lang tid siden - nå vi får se
mmhh
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak