Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sebstrup sidespor (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2012, 09:07 (4494 dage siden)

Mellem Christianshede og Hjøllund på strækningen Funder-Brande blev der under 2. verdenskrig anlagt et sidespor.

Og det er sådan set den eneste oplysning, jeg har. Ingen datoer for oprettelse og nedlæggelse og intet om sidesporets formål.

Vi befinder os på et af de mest øde steder i Danmark. Der er 4,0 km mellem Christianshede og Hjøllund og ellers "intet" udover sand og grantræer. Selv om sidesporet er anlagt under 2. verdenskrig og derfor muligvis kunne have relation til besættelsesmagten, fortaber formålet sig stadig i det uvisse. Men måske noget med et ammunitionsdepot? Men hvorfor lige her langt væk fra alt? Vi befinder os her.

Sidesporet er ikke nævnt i Morten Flindt Larsen: De Danske Statsbaner Stednavneforkortelser. Jeg har ingen tjenestekøreplaner fra 1940-1945 på lager og kan derfor ikke se, om sidesporet er nævnt heri (hvad sidespor normalt vil være).

Sebstrup blev i 1945 stavet "Sebstrup" men staves i dag "Sepstrup". Varianten "Septrup" er set, men beror sikkert på et tryk- eller stavefejl

Alle oplysninger vil være velkomne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sebstrup sidespor

af Gert, Aalborg, 4/1 2012, 10:01 (4494 dage siden) @ morten t

området har været meget anvendt til ammunitionsdepoter, så jeg vil mene, at din antagelse er rigtig.

Gert

Sebstrup sidespor

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 4/1 2012, 10:05 (4494 dage siden) @ morten t

Der ikke noget at se på de tyske luftfoto fra 1944.

http://lw1944.flyfotoarkivet.dk/Default.aspx

Hilsen Morten

Jo, det er der faktisk. Hvis man zoomer ind på det tyske kort lige nord for Hjøllund station (ca. 1-1,5 km) kan man se et sidespor (på østsiden) ind til noget der ligner et ammunitionsdepot. Depotet er der stadig i dag. Se her.

Mvh Jørgen

Avatar

Sebstrup sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/1 2012, 10:40 (4494 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Der ikke noget at se på de tyske luftfoto fra 1944.

http://lw1944.flyfotoarkivet.dk/Default.aspx

Hilsen Morten


Jo, det er der faktisk. Hvis man zoomer ind på det tyske kort lige nord for Hjøllund station (ca. 1-1,5 km) kan man se et sidespor (på østsiden) ind til noget der ligner et ammunitionsdepot. Depotet er der stadig i dag. Se her.

Mvh Jørgen

Ja, der er faktisk et sidespor at se. Det pudsige er, at sidesporet ikke synes at gå hen til bygningen men stik syd på for at slutte et stykke inde i plantagen. Der er heller ikke noget afløb at se.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sebstrup sidespor

af Søndenfjords, 4/1 2012, 10:56 (4494 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, der er faktisk et sidespor at se.

På med gummistøvlerne!
Det er faktisk muligt at følge tracéen endnu i dag, for den bruges som brandbælte i forbindelse med en højspændingsledning.

Sebstrup sidespor

af morten t, 4/1 2012, 13:21 (4494 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af morten t, 4/1 2012, 13:34

Den så jeg ikke. Det må være noget med at jeg ikke havde mine såmaskiner på.

Ja det ser mærkeligt ud. bygningen ved banen ikke er depot. det må være længere mod syd. der er der også bygninger.

jeg må på tur endag

http://historiskatlas.dk/ prøv at se på kortet fra 1976. Der er spor efter det.:-)

Kunne ikke lave en kopi.

Sebstrup sidespor

af morten t, 4/1 2012, 14:04 (4494 dage siden) @ morten t

Fandt et luftfoto fra 1966 . Det ser ud at der var meget ammo
i området.[image]

Måske var sporet ibrug i 66

Hilsen Morten

Sebstrup sidespor

af Bendix Riis, 4/1 2012, 14:55 (4494 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hvis man går ind på Historisk Atlas og finder området på 4-cm kort fra 1976, er der vist en dæmning og en gennemskæring på sidesporet.

Sebstrup sidespor

af Niels, Aarhus, 5/1 2012, 19:13 (4493 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

S.A. Guldvang skriver i "Jernbaneliv I - Glimt fra et jernbaneliv 1935 - 1950" på side 79 om området syd for Silkeborg:

"Der var i området to specielle værnemagtsanlæg, nemlig hovedkvarteret i Silkeborg Bad, der var......... Og så var der ammunitionssporet ved Sebstrup, mellem Christianshede og Hjøllund, der var klar til brug d. 30. december 1942"

Ved siden af - på side 78 - er der to illustrationer til sidesporet ved Sebstrup - dels et kortudsnit af et Generalstabskort, hvor sidesporet er vist, ganske som det er blevet klarlagt i løbet af tråden her, og dels en håndtegnet opmåling af selve sidesporet, som er foretaget af DSB efter befrielsen.
Skitsen, som har nogle håndskrevne kommentarer, der er svære at tyde, viser, at der var et par omløbsspor og to afgreninger fra sporet.
Så vidt jeg kan tyde teksten, har der været i alt "1070 m forskelligt typer tysk spor".

Men nu har du da en dato at gå efter, hvis du vil lede i arkiverne. Det kan jo være, du er heldig at finde den håndtegnede skitse - god jagt:-)

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

Avatar

Sebstrup sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2012, 19:22 (4493 dage siden) @ Niels

Hej Thomas

S.A. Guldvang skriver i "Jernbaneliv I - Glimt fra et jernbaneliv 1935 - 1950" på side 79 om området syd for Silkeborg:

"Der var i området to specielle værnemagtsanlæg, nemlig hovedkvarteret i Silkeborg Bad, der var......... Og så var der ammunitionssporet ved Sebstrup, mellem Christianshede og Hjøllund, der var klar til brug d. 30. december 1942"

Ved siden af - på side 78 - er der to illustrationer til sidesporet ved Sebstrup - dels et kortudsnit af et Generalstabskort, hvor sidesporet er vist, ganske som det er blevet klarlagt i løbet af tråden her, og dels en håndtegnet opmåling af selve sidesporet, som er foretaget af DSB efter befrielsen.
Skitsen, som har nogle håndskrevne kommentarer, der er svære at tyde, viser, at der var et par omløbsspor og to afgreninger fra sporet.
Så vidt jeg kan tyde teksten, har der været i alt "1070 m forskelligt typer tysk spor".

Men nu har du da en dato at gå efter, hvis du vil lede i arkiverne. Det kan jo være, du er heldig at finde den håndtegnede skitse - god jagt:-)

Venlig hilsen

Niels

Kære Niels

Jeg siger mange tak og vil straks kigge i bogen, som står i min reol. Samtidig vil jeg kigge i Guldvangs arkiv, næste gang jeg kommer til Struer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sebstrup sidespor

af Bent Hansen, 29/2 2012, 16:07 (4438 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Der kommer en artikel i Tipvognen om emnet. Formentlig i næste nummer, 2.2012, der kommer i maj 2012. Hæng mig nu ikke op på forudsigelsen. Måske bliver det først nr. 3.2012.

Hvis du kender nummeret på det tyske normalsporlokomotiv derude, eller/og hvis du har data på de to smalsporlokomotiver derude hører vi (IBK) gerne fra dig.

Ligeledes hvis du har data på et værnemagtslokomotiv, tyskerne kaldte DL 1090, og som næppe er en V 36 eller et af de to kendte toakslere.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Avatar

Sebstrup sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/3 2012, 08:27 (4437 dage siden) @ Bent Hansen

Der kommer en artikel i Tipvognen om emnet. Formentlig i næste nummer, 2.2012, der kommer i maj 2012. Hæng mig nu ikke op på forudsigelsen. Måske bliver det først nr. 3.2012.

Den glæder jeg mig til at læse.

Hvis du kender nummeret på det tyske normalsporlokomotiv derude, eller/og hvis du har data på de to smalsporlokomotiver derude hører vi (IBK) gerne fra dig.

Ligeledes hvis du har data på et værnemagtslokomotiv, tyskerne kaldte DL 1090, og som næppe er en V 36 eller et af de to kendte toakslere.

Det har jeg desværre ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sebstrup sidespor

af Claus Toksvig @, 9/4 2012, 11:57 (4398 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hejsa.
Jeg blander mig lige i denne tråd.
Jeg bor tæt på området, og har været ude og fotografere terrænet for længe siden og som det allerede er fastslået, har der været et sidespor, til et ammo depot anlagt af besættelsesmagten.
Jeg mener at tyskerne blev i Hjøllund efter krigen, hvor de var beskæftiget med at bortsprænge store mængder ammo, der tilhørte Luftwaffe.
Bunkerne blev også fjernet, men der blev derefter bygget nye danske bunkere, som stadig bruges i et eller andet omfang.
Der er ca 100 bunkere.

Jeg har ikke katalogiseret billederne med stedsangivelse endnu, men hvis det har interesse, kunne jeg måske speede denne proces op.

Mvh Claus TOksvig.

Sebstrup sidespor

af Claus Toksvig @, 12/8 2013, 21:06 (3908 dage siden) @ Claus Toksvig

Som tidligere beskrevet har jeg en masse billeder af området, og der har som beskrevet været et sidespor til banen, som løb ind til to omlæsseramper, hvor godset blev omlæsset til smalspor. Der har været op imod 12 km smalspor i terrænet.
Området blev etableret af Luftwaffe, til deres flyammunition.

Hvis der er nogen der kunne have en ide, om hvilke lokomotiver, der har været benyttet, vil jeg meget gerne høre om det.

Mvh Claus

Avatar

Sebstrup sidespor

af T. Rithmester ⌂, Struer, 28/5 2016, 21:27 (2888 dage siden) @ Claus Toksvig

Hejsa.
Jeg blander mig lige i denne tråd.
Jeg bor tæt på området, og har været ude og fotografere terrænet for længe siden og som det allerede er fastslået, har der været et sidespor, til et ammo depot anlagt af besættelsesmagten.
Jeg mener at tyskerne blev i Hjøllund efter krigen, hvor de var beskæftiget med at bortsprænge store mængder ammo, der tilhørte Luftwaffe.
Bunkerne blev også fjernet, men der blev derefter bygget nye danske bunkere, som stadig bruges i et eller andet omfang.
Der er ca 100 bunkere.

Jeg har ikke katalogiseret billederne med stedsangivelse endnu, men hvis det har interesse, kunne jeg måske speede denne proces op


Dine svar er formentlig druknet i mængden, så måske det er for sent, men jeg ville endog rigtig gerne se billeder fra området.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak