Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen? (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/1 2012, 21:40 (4458 dage siden)

Dagens store nyhed indenfor modeltogsområdet, er at kongevognene kommer i model.

I vore dage kører Dronningen i særtog med salonvognen.

Men jeg mener at der var noget med i Frederik den IX´s tid (da tiden var en anden), at kongevognen fra 1937 nogen gange blot blev indrangeret i et ordinært tog? Er det rigtigt eller var det også dengang med særtog?

Et spørgsmål der melder sig til modelbanebrug, hvis man nu fx specielt er interesseret i kongevognen fra 1937, som Hobbytrade nu bl.a. kommer med.

Mvh
Claus

--
[image]

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af jiko, 13/1 2012, 21:47 (4458 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej.

Jeg har da hørt historier fra ældre lokomotivfører, at når konge familien skulle på ferie bl.a. nede i Graasten. At så blev kongevognen hængt bag på det ordinære tog. og mange gange sneg kongen sig ud til lokomotivføren, også uden alle dem med medaljer m.m. opdagede det før det var for sent.

Har sågar hørt om at vores gamle konge heller ikke var bleg for at hjælpe fyrbøderen ombord på et damplokomotiv, med at svinge fyrskovlen. Om det er sandt ved jeg ikke, men jeg har fået historien fortalt af en ældre lokomotivfører fra Fredericia.

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/1 2012, 21:57 (4458 dage siden) @ jiko

Tak for svaret. Så er det heller ikke helt galt, hvad jeg synes at have læst mig frem til tidligere.

Dyrker man epoke III på modelbanen, giver det en god adspredelse i en vognstamme med S 1 hægtet på :-)

Der er tidligere blevet linket til et foto herinde fra Odense Banegård. Mener det var med en Nordexpress holdende på perronen. Her ser man Frederik IX i et kupevindue. Men kan ikke finde billedet inde på www.odensebilleder.dk

Mvh
Claus

--
[image]

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af h087 ⌂, køge, 13/1 2012, 22:06 (4458 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej

som jiko skriver er der historier der fortæller om Frederik - han og knud har da også drønet rundt på de mere ydmyge steder i københavns natteliv - det vil da også være meget normalt for nogle unge mænd -
men noget andet - er der nogen der har noget liggende på hvor meget især S1 blev brug og hvordan - personlige rejser og statsbesøg - nu hvor vi har fat i vognene

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af Georg Schmidt, 13/1 2012, 22:47 (4458 dage siden) @ Claus E. Hansen

Langt de fleste ture med S 1 blev foretaget med nattogene 95/20 senere 595/594. Det var jo mange gange Århus majestæten skulle til og S 1 gik som regel mellem Dh'en og Bgc. Ankommende MZ tog så Dh og S 1 med frem og placerede S1 i spor 1 i Århus og så tilbage med Dh på 595. Frederikshavn skulle så den aften S 1 skulle med igen ikke samle harmonikaovergangen mellem Bgc og Dh. Til Gråsten var det ordinære nattog til Fredericia og derfra særtog, som regel en MX med en B på hver side af S 1. Når kongefamilien skulle til Hobro (Trend) var det ord. nattog til/fra Århus og særtog Århus Hobro Århus. Da lokomotivtrukne nattog fosvandt blev særtog nødvendig.
Mvh
Georg

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af Holger Cordtz, Kolding, 14/1 2012, 10:22 (4458 dage siden) @ Georg Schmidt

Har engang set S1 gå som første vogn i et IC tog, det var i Fredericia ca. 1987.
sent om aften. Det må havde været med IC 191.
Var på vej hjem fra fest, og nej jeg havde ikke fået for meget at drikke så jeg
så forkert :-D
Men nu må man se hvordan S1 bliver lavet, som før eller efter ombygningen ?.

Mvh
Holger Cordtz

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af h087 ⌂, køge, 14/1 2012, 10:36 (4458 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej

takker for oplysningerne - de herrer
det viser så at S1 og 001 har været i delvis fligtigt brug 3 - 4 gange månedligt sådan cirka i 70 og 80erne - men hvad med 50 og 60erne -
er der nogen der der har noget? -

mvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen?

af Holger Cordtz, Kolding, 14/1 2012, 10:51 (4458 dage siden) @ h087

Hej

sådan cirka i 70 og 80erne - men hvad med 50 og 60erne -
er der nogen der der har noget? -

Har lige set i bogen "Fra lyntog til godstog" af Hans Gerner Christiansen
(bogen om MO'ere) at på side 68 er der et billede af MO 1993+S1 taget i
Fredensborg, taget først i 60'erne.

Mvh
Holger Cordtz

Kongevognen i Regionaltog

af Børge Sundahl, 14/1 2012, 17:07 (4458 dage siden) @ Hedegaard

Hej

Jeg gjorde tjeneste i Hobro i årene 1957-1962.
Det var dengang kongefamilien holdt påske og jul i Trend.
Turen til Hobro foregik selvfølgelig i S 1 der var koblet i tog 95, og den fortsatte med toget til Aalborg, hvor den stod til familien skulle hjem i gen.
Tilbageturen foregik således:

Fra Aalborg til Hobro bagpå tog 962 (persontog). Vognen blev koblet af i spor 1 i Hobro, hvor den stod til kongefamilien kom om aftenen.
Efter at de havde steget ombord i vognen blev den med Ardelt-traktoren kørt over i spor 4 umiddelbart før tog 20 kom.
Derefter blev de foreste vogne vogne af tog 20 kørt frem, så traktoren kunne skubbe S 1 ud på fortoget, hvorefter det hele blev samlet igen.

S 1 gik jo sammen med postvognen og rejsegodsvognen, så de kunne blive overført med færgen fra Nyborg.

Det var samme procedure hvergang i den tid jeg var i Hobro.

Børge

Kongevognen i Regionaltog

af h087 ⌂, køge, 14/1 2012, 19:46 (4457 dage siden) @ Børge Sundahl
redigeret af h087, 14/1 2012, 20:43

Hej og godaften

jeg takker for de herrers bidrag - så kan vi der på vores modelbane kører oppe i det område ( vi i KMK gør det ) godt investere i en model af S1 - såfremt den kommer i modeludgave (1956-64) og jeg fik så lige lidt mere i arkivet om oprangeringer i tog på denne strækning - tak

og især til Børge Sundahl - som jo netop har været i Hobro i den periode
og jeg vil så lave en ny tråd med spørgsmål om ZF vogne i Hobro

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen? - fra gemmet

af h087 ⌂, køge, 12/2 2012, 14:39 (4429 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af h087, 12/2 2012, 14:50

Hej

i forbindelse med kongevognen S1 fandt jeg i gemmerne dette foto af James Steffensen/DMJK
MO 1843=S1=MO på vej mod vest, 1957 KhH

[image]

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen? - fra gemmet

af Martin Peyrath @, 12/2 2012, 14:56 (4429 dage siden) @ h087

Ligeledes fra MM 7, s. 155.

Kongevognen i ordinære tog eller særtog førhen? - fra gemmet

af h087 ⌂, køge, 12/2 2012, 16:04 (4429 dage siden) @ Martin Peyrath

Hej
takker - har ikke fået købt den endnu - så bud efter den
mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak