Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Store besparelser i DSB (Generelt)

af andersj, Aalborg, 2/2 2012, 19:14 (4465 dage siden)

DSB har netop fremlagt deres spareplan der bla. går ud på:
-Nedlæggelse af alle billetsalg undt. København H, Århus H, Odense og Kastrup - det fulde billetsalg overgår til 7-Eleven på øvrige stationer, fx. Aalborg og Esbjerg.
-Køb af internationale billeter kun på internettet

Meget mere kan læses på nedenstående links:
http://hk.dk/trafik_jernbane/nyheder/nyhedsarkiv/februar_2012/tale_til_exo_hsu_moede_to...
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/26723/
http://hk.dk/trafik_jernbane/nyheder/nyhedsarkiv/januar_2012/nej_til_aftale_med_dsb_om_...

Store besparelser i DSB

af Frederik N., 2/2 2012, 21:08 (4465 dage siden) @ andersj

7-Eleven?!
Så vil jeg hellere købe min billet i en automat!

Store besparelser i DSB

af L.H. Jensen, 2/2 2012, 22:00 (4465 dage siden) @ Frederik N.

7-Eleven?!
Så vil jeg hellere købe min billet i en automat!

Enig!
- men det er jo sikkert også det, der er meningen ...;-(

Mvh
LHJ

Store besparelser i DSB

af KimC, 3/2 2012, 06:47 (4465 dage siden) @ L.H. Jensen

7-Eleven?!
Så vil jeg hellere købe min billet i en automat!


Enig!
- men det er jo sikkert også det, der er meningen ...;-(

Min oplevelse af påde 7-11 og "Skrup Af" automaterne, samt billetkontrollørerne der altid finder noget at brokke sig over, er at DSB helst vil have at passagererne søger anden befordring.
X-Bus fungerer i øvrigt upåklageligt! :)

Store besparelser i DSB

af Willie Garvin, 3/2 2012, 11:48 (4465 dage siden) @ KimC

7-Eleven?!
Så vil jeg hellere købe min billet i en automat!


Enig!
- men det er jo sikkert også det, der er meningen ...;-(


Min oplevelse af påde 7-11 og "Skrup Af" automaterne, samt billetkontrollørerne der altid finder noget at brokke sig over, er at DSB helst vil have at passagererne søger anden befordring.
X-Bus fungerer i øvrigt upåklageligt! :)

Hvad x-busser angår, så er de nogengange lige så hurtigt fremme på en given strækning som toget.

Se f.eks strækningen Aalborg - Frederikshavn, hvor den gennemsnitlige transporttid med en x-bus er 69 minutter. Det er ikke alle tog, der kan holde den tid.
Og på strækningen mellem Aalborg og Esbjerg, er der endnu mere tid at spare, ved at tage bussen. Men tog har nu også deres charme.

Store besparelser i DSB

af Henrik Hansen, Vejen, 2/2 2012, 22:08 (4465 dage siden) @ Frederik N.

7-Eleven?!
Så vil jeg hellere købe min billet i en automat!

Det er nok også det DSB gerne ser vi gør, desværre...

- Og imens vi køber billeten og håber på at automaten fungerer, kan vi jo glæde os over DSB's tidligere ledelses, fantastiske evne til at køre en virksomheden i sænk, hvor deres glansnumer var eventyret på Kystbanen - helt igennem en katastrofe.

/Henrik

Store besparelser i DSB

af Hedegaard, 2/2 2012, 23:21 (4465 dage siden) @ andersj

Ideen med at sælge billetter i 7-11 ville for så vidt ikke være noget problem, hvis man bare havde en separat skranke til det.
Det er utroligt irriterende når man står om morgenen og skal nå sit tog, og så skal man stå i kø med 20 mennesker som skal have morgenbrød og hotdogs.

Store besparelser i DSB

af Rolf Jensen, 3/2 2012, 08:36 (4465 dage siden) @ Hedegaard

Den der med at have seperat kasse til kun billetter, det er også forsøgt, men da kunderne ikke altid kan finde ud af at benytte den rigtige kø. De blev sure, når man bad dem stille sig i den rigtige kø.
Og netop i de tider på dagen hvor der kan være travlt, den som kun har billetter, kan jo stå og go på en lang kø, fordi folk skal have mad og drikke til turen.
eller der er mange som skal have billetter og den som kun står i kioskkassen, ikke kan lave biletter, så er man jo lige vidt.
Det ved jeg fra dengang jeg var ude på Svanemøllen st i Kort og Godt.

Store besparelser i DSB

af L.H. Jensen, 3/2 2012, 13:33 (4464 dage siden) @ Rolf Jensen

Den der med at have seperat kasse til kun billetter, det er også forsøgt, men da kunderne ikke altid kan finde ud af at benytte den rigtige kø. De blev sure, når man bad dem stille sig i den rigtige kø.
Og netop i de tider på dagen hvor der kan være travlt, den som kun har billetter, kan jo stå og go på en lang kø, fordi folk skal have mad og drikke til turen.
eller der er mange som skal have billetter og den som kun står i kioskkassen, ikke kan lave biletter, så er man jo lige vidt.
Det ved jeg fra dengang jeg var ude på Svanemøllen st i Kort og Godt.

Jeg tror såmænd ikke, at det kun er et spørgsmål om skranker eller køer (det er det selvfølgelig også), men det er i høj grad et spørgsmål om synlighed og prioritering. Selv på en stor "bystation" som eksempelvis Randers, må man spørge sig frem for at finde ud af, at de i det hele taget sælger togbilletter i 7-11-kiosken. Og brochurer og køreplansfoldere skal man også have hjælp til at finde aller inderst i et skummelt hjørne.

Men værst er dog den manglende kompetance hos de (typisk) meget unge mennesker i kioskerne! I "Kort & Godt" var der trods alt en del "gamle" DSB-medarbejdere, der vidste, hvad de havde med at gøre, og som kunne give ordentlig service, selvom de var tvunget til at rende rundt i en reklame-poloshirt fra Carlsberg, men i 7-11 er det tilsyneladende unge mennesker uden anden relevant uddannelse end et "pølsevenderkursus" ...

I sommeren 2009 gik jeg ind på Kokkedal station for at købe et klippekort, med henblik på at lade mig transportere med DSB First fra Kokkedal til Vedbæk. Forelagt mit ønske svarede det unge mennesker - der i øvrigt udelukkende talte svensk - undrende "hur" (eller noget i den retning). Da jeg havde gentaget mit ønske et par gange hev han tøvende et snusket rute- og zonekort frem fra en skuffe og foldede det langsomt ud over disken, hvorpå han med pegefingeren på kortet gav sig til at afsøge Vestsjælland for lokaliteten "Vedbæk". Efter et par minutters formålsløs venten kunne jeg ikke klare mere og gjorde ham høfligt opmærksom på, at Vedbæk faktisk er en station på netop Kystbanen blot to stop syd for Kokkedal. Dette syntes i den grad at komme bag på både det unge menneske selv og hans jævnaldrende kollega, der under "sceancen" var drevet lidt rastløst frem og tilbage i ekspeditionslokalet, men da jeg insisterede og tillige selv på kortet optalte det aktuelle antal zoner, endte det med, at jeg fik mit klippekort.

7-11 rekrutterer utvivlsomt alt deres personale efter de samme kriterier, så der er desværre al mulig grund til at tro, at dette er, hvad vi fremover må affinde os med. Hvis så de endda bare solgte nogle ordentlige varer og til en rimelig pris ...
Det eneste pæne, der er at sige om kæden, er, at de sælger en ret god kaffe ;-)

Næ, tag til "Arriva-land" - her er de betjente stationer bemandet med uddannet personale, der har det som absolut første prioritet at betjene jernbanens kunder bedst muligt, når de skal købe billetter eller rådgives om rejser! Dette er i øvrigt krævet i kontrakten med Trafikstyrelsen - sært (og egentlig helt urimeligt) at der ikke stilles samme (rimelige) krav til DSB ...

Mvh
LHJ

Store besparelser i DSB

af jiko, 3/2 2012, 14:18 (4464 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej L.H.Jensen

Jeg kan kun give dig ret i din påstand. Unge mennesker ved ikke ret meget om vores lands geografi. Jeg er selv lokomotivfører ved DSB, og har prøvet mange gange især i Fredericia og Vejle. Man holder med et MR-tog, der står Struer i førerrummets sidevinduer, så kommer der nogle hen og spørger er det toget til Århus. Har tit passager med op mod Herning fra Vejle med IC-tog. Så viser det sig at de skulle til Horsens, Skanderborg eller Århus/Ålborg, jamen jeg troede det var denne vej...

Har forøvrigt selv prøvet her i Struer at stå i kø i en seven-elleven kiosk en lørdag eftermiddag, der var en hel kø. Kun en til at ekspedere kunder, der var selvføgelig en ældre dame der skulle til Roskilde og videre med bus. Denne unge ekspedient var helt rundt på taget han anede dårlig nok hvor Roskilde lå henne, hjælp siger jeg bare...

Det skal dog lige siges at det ikke kun er de unge menneskers skyld alene, folkeskolen har også en stor del af skylden. Min bror er skolelære og han har fortalt mig at man lære ikke ret meget Danmarks-geografi mere i skolen.

Store besparelser i DSB

af Henrik Hansen, Vejen, 3/2 2012, 16:25 (4464 dage siden) @ L.H. Jensen

7-11 rekrutterer utvivlsomt alt deres personale efter de samme kriterier, så der er desværre al mulig grund til at tro, at dette er, hvad vi fremover må affinde os med. Hvis så de endda bare solgte nogle ordentlige varer og til en rimelig pris ...
Det eneste pæne, der er at sige om kæden, er, at de sælger en ret god kaffe ;-)

7-11 kernekompetance er utvivlsomt ikke salg af DSB's eneste produkt som er rejser, derfor kan det undre at DSB der har valgt at nedlægge billetsalg med eget personale, for istedet at franchaise salget til en kæde af døgnkiosker fra USA !

Derouten startede med indførslen af 'Kort og Godt', som aldrig blev den succes som man forventede og istedet for at kigge på hvorfor ikke, så vælger man istedet et endnu ringere koncept som er 7-11.

Nu skal man ikke skyde for hårdt mod 7-11, de gør jo blot hvad kontrakten med DSB fortæller dem. Skyd istedet mod DSB's ledelse, som overhovedet ikke forstår hvad kundeservice er. Ledelsen består vist idag udelukkende af tidlige studerende fra CBS, som kan mange fine ord som 'performance', 'scorecart' men mangler fuldstædig viden omkring service og konduite - hvilket desværre ofte ses i mærkværdige beslutninger.

Hvis planerne om at nedlægge stort set alle billetsalg og lade resten (på de store stationer) overgå til 7-11, så vil mange blive afskåret fra at rejse med DSB. Der er stadig store grupper af ældre mennesker, der ikke er kan betjene et Nautica billetautomat, og som er afhængige af et betjent billetsalg, men den kunne gruppe passer nok ikke ind i CBS-gutternes regneark !

Næ, tag til "Arriva-land" - her er de betjente stationer bemandet med uddannet personale, der har det som absolut første prioritet at betjene jernbanens kunder bedst muligt, når de skal købe billetter eller rådgives om rejser! Dette er i øvrigt krævet i kontrakten med Trafikstyrelsen - sært (og egentlig helt urimeligt) at der ikke stilles samme (rimelige) krav til DSB ...

DSB må jo være omfattet af en tilsvarende kontrakt og det er derfor nok ikke så let at nedlægge et billetsalg grundet denne kontrakt, men så er det jo bekvemt at skyde skylde på HK (pressemeddelsen fra DSB) som iflg. DSB ikke har været forhandlingsvillige. Sjovt nok er langt de fleste ansatte i billetsalget organiseret ved HK :)

/Henrik

7-11 fakta

af andersj, Aalborg, 3/2 2012, 19:54 (4464 dage siden) @ andersj
redigeret af andersj, 3/2 2012, 20:15

Nu skal vi lige have helt på plads:

7-Eleven butikkerne i Skandinavien drives på franchise basis. Det er Reitan Servicehandel der står bag 7-Eleven i Danmark, Sverige og Norge samt Rema 1000, Narvesen i Norge, Pressbyrån i Sverige og en række andre kæder i vores to nabolande.

Kort & Godt A/S underskrev i 2010 en masterfranchise aftale med Reitan om at Kort & Godt franchiser alle DSB 7-Eleven butikkerne. (Altså ikke den på Kystbanen)

Kort & Godt A/S er 100% ejet af DSB.

Medarbejderne er stadig ansat i Kort & Godt A/S som før, og det er de samme medarbejdere som det var da der stod Kort & Godt over døren.

Der gives ingen uddannelse i billetter til nyansatte medarbejdere i Kort & Godt A/S. Det skal læres i butikken fra det øvrige personale, hvis de har konpetencerne eller tiden.

Bruttoavanceprocenten på DSB billetter og klippekort er på niveau med tobak, mens den største udgift til en kop kaffe er selve kruset. Derfor er de fleste butikker mere interesseret i at sælge en kop kaffe på 10 sekunder, end en DSB billet på 5 minutter med samme tal på bundlinjen.

Det er Reitan der har ombygget butikkerne, og stiller kasser til rådighed. Disse kasser er jo selvfølgelig ikke designet til at kunne rumme DSB's billetsoftware - ROSA, og implementeringen af den i systemet er mildest talt ringe, og giver mange begrænsninger i billetsalg.

Fx. kan rejseplaner ikke printes ud, mailen skal tjekkes manuelt gennem et par menuer, hvor man førhen fik en pop-up om når der var en ny mail med fx. driftsforstyrrelser.
Jeg havde en kunde i går der ville have en billet til Berlin, men da man ikke kan tilgå Deutsche Bahn, eller ÖBB's rejseplaner fra kassen, kunne det ikke lade sig gøre at finde tognumre og han måtte ringe til DSB Rejsebureau.

7-11 fakta

af Jens MO-Møller @, 3/2 2012, 20:15 (4464 dage siden) @ andersj

Det ville være let at kommentere dit sørgelige indslag med en masse velmente bandeord, men det går jo ikke her på forumsiden og ændrer jo heller ikke noget. Men mange, som har oplevet banen før verden gik af lave, ville rotere i deres grave over hvad den har "udviklet" sig til på få år. Nu gælder kun laveste fællesnævner!

Med venlig hilsen

Jens Møller

7-11 fakta

af Svend, 3/2 2012, 21:34 (4464 dage siden) @ andersj

Man kan kun håbe på, ar ARRIVA vinder nogle flere strækninger, så man få normale tilstande tilbage på billetsalgsområdet.

--
Svend

7-11 fakta

af Henrik Hansen, Vejen, 3/2 2012, 21:56 (4464 dage siden) @ andersj

Tak for den opklarende kommentar.

Men det stiller jo samtidig spørgsmålet - hvad vil DSB's ledelse egentlig ?? - for billeter har man åbenbart opgivet at sælge 'face to face', og samtidig går man med stor styrke ind i kiosk branchen, måske man deraf kan udlede at DSB's synes det er sjovere at sælge pølser og franske hotdogs end billeter til sit eget kerneprodukt - det skal man vist være CBS'er for at forså den dybere mening i...

Det lader til at DSB med den manglende oplæring af nye medarbejdere, på sigt helst vil opgive salg af billeter i 7-Eleven.

Med den stil DSB's ledelse ligger for dagen, så kan man næsten kun håbe på at Arriva/DB på sigt overtager endnu mere togdrift i Danmark, de vil ihvertfald gerne sælge billeter - og ikke kun franske hotdogs som DSB.

/Henrik

Avatar

7-11 fakta

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/2 2012, 22:30 (4464 dage siden) @ Henrik Hansen

måske man deraf kan udlede at DSB's synes det er sjovere at sælge pølser og franske hotdogs end billeter til sit eget kerneprodukt - det skal man vist være CBS'er for at forså den dybere mening i...

Som bilejer nikker man jo genkendende til fænomenet ;-)
På en tankstation ved de jo også mere om, hvilken pølse passer til hvad, end hvilken olie/pære/sikring/benzin/diesel passer til hvad ;-)
Så det er vel ikke overraskende at fænomenet også (desværre) vinder indpas hos bilismens konkurrent.
Når jeg jeg kører med tog, så foretrækker jeg så klart at købe min billet face to face.
Men det går ikke når jeg skal fra Struer, her er det nemlig også 7-11 der passer biksen.
Da jeg for en lille uge siden ville hente køreplaner, ledte jeg forgæves.
Spurgte så efter dem, joh dem havde de da, næsten omme i bagbutikken :-(
Da vi havde en kort og godt, var der sgu andre boller på suppen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

7-11 fakta

af Willie Garvin, 3/2 2012, 22:41 (4464 dage siden) @ T. Rithmester

Tænk, at det skulle komme dertil at togbilletter og togrelateret service, er gået hen og blevet et sekundært produkt på en banegård.
Gad vide, om det er muligt at trække passagerer tilbage og ind i togene, hvis man opgraderede serviceniveauet i stedet; altså face2face billetsalg, dragere, indskrivning af baggage. Service som i de "gode gamle dage".......

7-11 fakta

af Henrik Hansen, Vejen, 3/2 2012, 23:13 (4464 dage siden) @ Willie Garvin

Tænk, at det skulle komme dertil at togbilletter og togrelateret service, er gået hen og blevet et sekundært produkt på en banegård.
Gad vide, om det er muligt at trække passagerer tilbage og ind i togene, hvis man opgraderede serviceniveauet i stedet; altså face2face billetsalg, dragere, indskrivning af baggage. Service som i de "gode gamle dage".......

DSB's ledelses vanvittighed beslutning strider i den grad mod hvad politikerne gerne vil have folk til - nemlig at tage toget. DSB's ledelse derimod har gjort det til sin spidskompetance at genere kunderne mest muligt - og det går jo strygende.

Min tillid til DSB's ledelse er væk - helt væk, og det bedste der kan ske for jernbanedriften i Danmark, er vist at få solgt hele skidtet DB, inden DSB får sparet sig selv ihjel - det kan man menlig også !

Mon ikke alle der så et ledelsesmæssigt lys i duen Søren Eriksen / Granborg, må krumme tæer i skoene. Hvis der er nogen der er ansvarlige for den situation DSB er havnet i, så må det være dem, selvfølgelig godt understøttet af en minister der hadede DSB af et godt hjerte, og derfor kunne se en ide i, at får det hele til at ramle.

Det lyder jo fantastisk, at man ikke kan drive DSB, når udviklingen i passagertallet stiger år efter år - men det kunne man ikke, desværre.

/Henrik

SERVICE

af Ulrich Albrechtsen @, Thisted Station, 4/2 2012, 21:42 (4463 dage siden) @ Willie Garvin

Hej Willie, og øvrige forum...

Ja, det er med bedrøvelse at se Statsbanerne lukke gradvist mere, og mere ned for aktiviteterne i Kongeriget. Men du rammer et vigtigt nøgleord i dit indlæg, nemlig: SERVICE...

Lidt tanker fra vores Dagligdag på Thybanen:
Som daglig leder af Thisted station, ser jeg og mine kollegaer måbende til hvordan tingene udvikler sig. Vores åbningstider er gradvist blevet forlænget og vi har flere gange måtte udvide i personalestaben. Vi har åbent alle 7 dage: Man - Fre: 06.45 - 17.30, Lø: 06.45 - 13.45, Sø: 10.30 - 18.00... Vi har en velfungerende kiosk, der også sagtens kan klare sig plus vi har et godt samarbejde... Vi sælger Internationale billetter til hele kontinentet, og samtlige medarbejdere er uddannet til at kunne håndtere disse opgaver... Vi har samtlige Køreplaner på tryk til ALLE Danske jernbaner + nord for Hamborg. Det er vigtigt i en tid hvor konkurrenten mener at disse (med tiden) skal udfases fuldstændigt. Ja, vi hører ligefrem fra vores kollegaer at andre køreplaner end statsbanernes ikke må forefindes på hylderne !!!

Vi var meget nervøse for ledelsens holdning (Arrivas) da man så de første Kort&Godt butikker, og 7-Eleven´er. Man kunne jo godt tænke sig at de blev forledt på de samme tanker. Men en stor lettelse var det, da ledelsen meldte klart ud at det IKKE var ledelsens holdning at følge i samme spor ! Som Direktøren benævnte det, var et gammelt udtryk der hedder: Skomager, bliv ved din læst... - Nok ikke et dårligt råd at følge !!!

Desuden opretholder Arriva 2 Agentsalg i Thy, for egen regning. Agentsalgene her kommer også kontinuerligt på kurser i billetsalg, kundehåndtering, jernbanegeografi. o.s.v.. Agentsalgene er kører fint økonomisk rundt ligeså...

Jeg kan undre mig over konkurrentens måde at løse tingene på. Jeg er desværre nød til at tilstå at vores fælles passagerer strømmer til Arriva, og hungerer efter det lille nøgleord: SERVICE...

Det er mig en gåde at politikerne i traditionelt "DSB-Land" tager sig til takke med betjeningen på deres lokale banegård. Eller som en fast pendler udtrykte det: "Det er da underligt at man i landets 4. største by (Aalborg) ikke har midler til at opertholde et ansændigt serviceniveau på banegården, men Thisted som er nr. 50 på listen, udvider ???"... Man skal jo være ydmyg og diplomatisk, - men hun havde så evigt ret !!!

Det beviser blot at DET KAN BETALES SIG at opretholde et anstændigt serviceniveau. Thybanen er for opadgående, og jeg kan godt røbe den hemmelighed at min kollegaer alle sammen bekræfter at mange af passagerne vælger at benytte Arriva i stedet for 7-Eleven.

En sidste kommentar skulle være som der også har stået i nogle af de tidligere indlæg: Husk ikke at give
mine dygtige kollegaer ved DSB skylden. De kæmper hver dag for at tingene skal hænge sammen, under urimelige vilkår. Det samme gælder ungarbejderen i 7-eleven ! - Hun ved ikke bedre. - Hun har ikke fået andet lært! Hun skal både sælge hotdogs, og sælge billetter til Bornholm !

Nej, Statsbanernes slipsedrenge burde skamme sig over at have glemt hvad ordenlig og anstændig kundebetjening består af !!! = Personlig betjening.

Det skal siges at jeg tidligere har være salgsmedarbejder i DSB og af samme grund valgte at forlade firmaet ! Det handler om at kunne se sig selv i øjnene !!!

Velkommen på Arriva´s billetkontorer !

De bedste hilsner

- Ulrich, Stationsleder Thisted

SERVICE - eller DSBs mangel på samme

af Svend, 4/2 2012, 22:33 (4463 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen
redigeret af Svend, 4/2 2012, 22:55

Desværre er det det DSB der ejer stationsbygningerne og ikke en "uvildig instans" som det er tilfældet i Sverige. Det gør det nok umuligt at overtage "gesjæften" i Esbjerg - i hvert fald i selve stationsbygningen - men det kunne være fint hvis nogen kunne tage over, når DSB giver op. Esbjerg ville være et oplagt sted, da Arriva (formentligt) har det største antal tog på stationen.

Problemet i Esbjerg er også, at det ikke bare er DSBs egne kunder, der vil opleve en serviceforringelse, men også ARRIVAs.

Se hvordan de gør det i Sverige:
http://www.jernhusen.se/
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=10744&l=da (om SJs rejsebutik i København)

--
Svend

SERVICE - eller DSBs mangel på samme

af jiko, 4/2 2012, 23:13 (4463 dage siden) @ Svend

Hvis DSB ikke skule spare penge hele tiden, og skære ned. Men fik de penge der skal til for at drive så stort et transportfirma. Ville vi også have en god betjening på alle stationer, og bedre rengøring af togene bl.a.

Hvorfor skal kollektiv transport absolut give overskud, det da bedre man har et system der fungere ordentlig koste hvad det vil.

Og så drop alt det udlicitering, i den sidste ende tror jeg ikke det er ret meget billigere. Det er kun noget EU har fundet på.

SERVICE - eller DSBs mangel på samme

af Svend, 5/2 2012, 00:10 (4463 dage siden) @ jiko
redigeret af Svend, 5/2 2012, 00:21

Problemet er vist nærmere, at DSB har brugt pengene forkert (disponeret og regnet forkert) og derfor tabt her og der. Indskrænkninger og fyringer skyldes alene dårlig ledelse, hvor nogle fra toppen er fjernet fra selskabet, mens andre er der endnu. At man ud over det, er havnet i en ren farce (eller skal vi sige skandale) med IC4 og IC2-togene, gør det ikke bedre.

DSB modtager betaling for at drive jernbanetrafik. Spørgsmålet er så, hvad der helt præcist står i kontrakten, men det er der nok nogen, der ser nærmere på, når en del af servicen og kvaliteten forsvinder - og måske antallet af tog.

Tiden med at udvide i udlandet og Aarhus-området er vist forbi. Sådanne eventyr skulle man have holdt sig langt væk fra, men mon ikke Transportministeriet - og politikerne - er ved at indse, at der skal holdes et vågent øje med DSB og hvad man får for de penge, staten betaler?

--
Svend

SERVICE - eller DSBs mangel på samme

af Ekaeli007, 5/2 2012, 02:53 (4463 dage siden) @ Svend

Svend jeg er ikke uenig i dit indlæg, jeg syntes dog at der burde være et sted (man har jo haft telefonsalg ind og udland) man kunne ringe til og tale med en erfaren!!! medarbejder der både var
i stand til at sælge biletter herunder pladsbiletter til både indland og udland, hvis så man også kunne lægge storbyrejser ind under denne service, syntes jeg man opfyldte noget af den service der burde være. Man kan da ikke forlange at for eksempel uddannelsessøgende der står i et sådant job, måske vedkommende er kun 2 dage om ugen, ligefrem vil være eksperter i salg af biletter.Jeg ved godt man kan bruge internettet, Men en del medborgere kan ikke bruge en pc ret meget. Selvom banker med mere og nu måske også DSB forlanger man skal bruge pc.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

SERVICE - eller DSBs mangel på samme

af UTJ, 5/2 2012, 03:30 (4463 dage siden) @ Svend

Problemet er vist nærmere, at DSB har brugt pengene forkert (disponeret og regnet forkert) og derfor tabt her og der. Indskrænkninger og fyringer skyldes alene dårlig ledelse, hvor nogle fra toppen er fjernet fra selskabet, mens andre er der endnu. At man ud over det, er havnet i en ren farce (eller skal vi sige skandale) med IC4 og IC2-togene, gør det ikke bedre.

DSB modtager betaling for at drive jernbanetrafik. Spørgsmålet er så, hvad der helt præcist står i kontrakten, men det er der nok nogen, der ser nærmere på, når en del af servicen og kvaliteten forsvinder - og måske antallet af tog.

Tiden med at udvide i udlandet og Aarhus-området er vist forbi. Sådanne eventyr skulle man have holdt sig langt væk fra, men mon ikke Transportministeriet - og politikerne - er ved at indse, at der skal holdes et vågent øje med DSB og hvad man får for de penge, staten betaler?

I virkeligheden er dit indlæg ramt meget præcist. Der er ikke nok tog og man satser på dem som ikke kan køre, fordi man stadig følger op på en fejlinvestering. Ved at fortsætte tvinger man sig selv til at udhule alternativerne. Det samme gælder vel billetsalg og rejsekortet. Udlandseventyret var blot med til at udhule økonomien, da bjerget af afskrivninger i denne del af den samlede virksomhed ikke kunne skubbes foran i det uendelige.

SERVICE

af Henrik Hansen, Vejen, 4/2 2012, 22:34 (4463 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Hej,

Tak for er godt indlæg.

Jeg har rimeligt kendskab til DSB's måde at gøre tingene på, og har igennem de seneste år, talrige gange rystet på hovedet af ledelsens beslutningen, beslutninger der udelukkende skaber gener på passagerne.

Tag nu bare internationale billeter, dem har man ikke i de sidste 2 år kunne købe på at almindelig DSB billetsalg, salget af disse billetter blev forbeholdt 'store' stationerne, om det så var en rejse til Hamburg. Man vil med andre ord tvinge folk til at rejse for at købe en billet, hvis internettet af forskellige grunde ikke kan anvendes (f.eks. manglende kreditkort).

Som jeg før at skrevet, så gør det virkeligt 'ondt' at se, hvordan DSB's tidligere ledelse af ført DSB lige direkte mod afgrunden med nogen fuldstændig vanvittige beslutningen, og det uden noget har grebet ind før end de var for sent - og for sent er det desværre nu - man kan altså ikke spare sig til succes - mange har prøvet, ganske få har overlevet.

Jeg føler med DSB's medarbejdere, som nu igen, igen bliver ofre for den tidligere ledelses (direktion og bestyrelses) manglende kompetance i virksomhedsledelse - jeg håber Søren Eriksen nyder sit gyldne håndtryk på flere millioner - fortjent dem, det har han ikke !!!

/Henrik

SERVICE - ikke længere hos Regionstog

af Leif Jørgensen, København Ø., 4/2 2012, 22:37 (4463 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Og den stik modsatte vej er man allerede gået hos Regionstog - ingen stationer på selskabets fire baner har længere betjente billetsalg. Tværtimod, søger man efter den slags på deres hjemmeside så henvises man typisk til DSB's Kort og Godt-butikker og til lokale postbutikker og supermarkeder - på Tølløsebanen endda til en grill og en boghandel. Nå, sidstnævnte slags har det jo efterhånden også med at sælge stort set alt andet end bøger nu om stunder...

Med venlige sjællandske hilsner
Leif Jørgensen

SERVICE - ikke længere hos Regionstog

af Svend, 4/2 2012, 22:59 (4463 dage siden) @ Leif Jørgensen

Grill´en på Tølløse station har forøvrigt - i modsætning til 7-eleven kioskerne - en rigtig rød DSB skranke (med billetsalgsudstyr).

--
Svend

Avatar

7-11 fakta

af Morten Beck, Græsted, 4/2 2012, 11:01 (4464 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas

Jeg vil gerne indskyde en bemærkning omkring det med tankstationerne nu til dags i DK. Nu ved jeg ikke om du er den lykkelige ejer af en ny/nyere bil, eller om du har en der er ca. 15 år eller ældre. (De sidstnævnte er lettest at gøre noget ved, hvis man ejer lidt snilde)

Bare det at skifte pære foran eller bag på en bil i dag, det er desværre blevet en opgave som nærmest råber på et værksted og en mekaniker. Det er stadig muligt selv at skifte f,eks pærer på sin bil, men der er også rigtig mange af slagsen der er helt umulige. Medmindre man selv orker at afmontere kofangere, eller ønsker at få flået fingre eller arme til blods i forsøget på at skifte pæren uden at afmontere noget andet end hætten der beskytter bagsiden af lygten.

Jeg taler af erfaring, da jeg til dagligt servicerer værksteder i DK med reservedele til danskernes voksende bilpark. Og man ser nogle ting når man kommer på værkstederne;-) Ingeniørerne tænker ikke så meget på mekanikeren, når der efterfølgende skal laves noget på bilen..

Så det med tankstationerne kan ikke rigtig bruges i sammenligning med DSB og deres billetsalg.

Det var et sidespring af de store, undskyld. Det skal ikke ske igen;-) :-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

7-11 fakta

af Hedegaard, 3/2 2012, 22:40 (4464 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB er stort set gået væk fra de ambitiøse tider, hvor man gerne ville gøre toget til et attraktivt alternativ til flyet.
I dag er togtrafikken blot blevet et produkt, som skal malkes så meget som muligt på bekostning af service og komfort.
Det skulle ikke overraske mig, hvis man i fremtiden beslutter sig for at udskifte sofaerne i IC-togene med smalle bussæder, så man kan klemme så mange rejsende sammen som overhovedet muligt.

Derudover er de "kloge hoveder" i DSB vildt opsat på at gøre virksomheden "trendy", hvilket i mine øjne kun har skadet dens omdømme.
Man føler en kæmpe ligegyldighed pakket ind i en masse fine brands og slogans.
Især for internationale rejsende er det ofte en katastrofe, da informationer ikke gives korrekt eller slet ikke er synlige. Bare tag det store kaos i forbindelse med storstrømsbroen, hvor der stort set ikke blev givet information på engelsk.

Det er et helt andet billede du ser når du tager til f.eks Tyskland, hvor DBAG tager deres opgaver dybt seriøse. De kører virksomheden som det den er: en servicevirksomhed.
Det smitter også af på pendlerne.
Det er altid en fornøjelse at rejse sammen med tyskere, da de er fuldkommen inde i alt når det gælder køreplaner, skift mm.
Det er ikke unormalt at høre: "Jeg skal med Regionaltog nummer 16483, så jeg kan nå InterCity nummer 1520 mod..." osv
Det siger lidt om et land, hvor der gøres meget ud af korrekte og uddybende informationer.
Herhjemme er folk allerede stået af, hvis de skal skifte hele 2 gange undervejs.

7-11 fakta

af Anders Pedersen @, mørke, 4/2 2012, 00:06 (4464 dage siden) @ Henrik Hansen

Med de besparelser så bliver livet gjort lidt mere svært for dem der ikke har internet.
Samtidig så er åbningstiden i billetsalgende igennem de sidste par skåret ned.
Nu lukker man så næstem dem alle sammen.

Men regner da med at medarbejderne 7-eleven kioskerne så også ved noget om hvad de sælger, de tyder dog på at det har de ikke.
Faktisk så er det ret sjælden at jeg køber billet i billetsalg/7-eleven, faktisk er kun når jeg vil betale med sedler.
selvom flere automater nu også den mulighed.

7-11 fakta + lidt nedfældede facts.

af Steff, 4/2 2012, 00:58 (4464 dage siden) @ Anders Pedersen

Godaften til alle!

Hvad enten vi kan lide det eller ej, er verdenen ikke som ”da vi var unge” og dermed i princippet genkendelig, tryk og forblivende, noget vi kunne forholde os til, eller som vi TROEDE/TROR det var.
Jeg synes det er meget forkert at antage, at ”7-11” og dermed ”Kort og Godt” personalet gør noget bevidst for at ødelægge DSB og hellere sælge ”Haps´er og kaffe” end billetter. De handler ganske simpelt ud fra de vejledninger og bestemmelser de har fået… Og det er der nogen på højeste niveau, der har bestemt, ud fra nogle politiske beslutninger og kontrol- og vejledningsmæssigt er der ikke afsat midler herfor.
Det vi ser og har set, er en politisering af jernbanerne ud fra ”religion/ismer”, de sidste mange år den liberalistiske og tilsyneladende de næste år den mere socialistiske tilgang – ikke flere udliciteringer. Og resultaterne af disse ”religion/ismer” falder også helt i tråd med, hvad der er sket indenfor de statslige områder på godt og ondt. Og vi kan lige så godt vende os til det; intet bliver som ”i de gode gamle dage”. Der er ikke nok penge og derfor ej heller ansatte til at kunne ”gøre som vi plejede”. Igen, at lære det udenad, hvis man ikke kan forstå det.
Og det er jo IKKE kun i Danmark, at vi synes at banerne ikke er som de burde. Se bl.a. til England hvor en ”isme” blev kørt ud i ekstremerne og som Danmark pludselig skulle gøre tingene efter omkring årtusindeskiftet, ”bare rolig, vi gør det på den danske måde” (det er et spørgsmål om at kunne tælle til 79). Og billetter – ja – vi har bare været vandt til, at kunne købe det på en station. Men i mange år er stationer og billetsalgssteder blevet nedlagt og alligevel stiger antallet af rejsende, hvor de så end får deres ”lovlige rejsehjemmel” fra. Vi bliver mere og mere vandt til at købe billetter på nettet, via SMS, aps og nu også et elektronisk rejsekort. Ja, den personlige vejledning mangler, hvor har vi dog været godt vandt, dengang der var personale nok (til en noget billigere takst end den vi nu selv forlanger sammen med ferie og anden frihed). Nu skal vi selv finde løsningen og kun i yderste tilfælde, kan man få personlig betjening. Se bare på kommunerne i fremtiden.
Og hvis man tror at udenlandske eller private firmaer/operatører gør det bedre, så er man ”over norm” naiv. De gør nemlig lige det de skal og IKKE en tøddel mere. Udbuddene siger at tingene skal gøres tilstrækkeligt og ikke om det skal være tilfredsstillende eller derover. Og hvorfor skulle de udenlandske eller private firmaer/operatører dog også gøre mere? De er sat i verdenen for at tjene penge og det er der jo ikke noget galt i, vel? Men så må man jo også som samfund kalkulere med, at et overskud ikke går til banerne eller det danske samfund, men til udlandet og eller private. Og det er jo den filosofi man har kørt efter i mange år. På den anden side har vi da så sandelig også bundet os selv ind i alle mulige og umulige traktater og regler (begge sider af folketinget), at vi næsten ikke kan manøvrere ”indenskærs” uden at blive slæbt for en domstol. Og så har vi selv været medvirkende til, at overfortolke regler og traktater ”fordi det siger de i B”. Bl.a. var en del af udliciteringerne ikke krav, men udelukkende en national dansk ”fortolkning” (der er den med ismerne igen), og med traktaterne og reglerne som undskyldning. Og hele verden rundt omkring os ændrer sig på godt og ondt, bl.a. infrastrukturmæssigt, uanset hvad vi ønsker. Så slutresultatet er ”kort og godt”, at vi har de baner og den service vi har bedt om og kan kun ændre den, ved at arbejde konstruktivt og indenfor de muligheder vi har eller skaber os. Det giver os en del opgaver. Men de løses ikke ved hele tiden at pege tilbage på plejer. Plejer er nemlig død.
Og så fortsat god aften/nat!

NB: Var på en udenlandsrejse her i efteråret. Rejser, overnatning, transport i området, besøg, fornøjelser, oplevelser, det hele bestilt hjemmefra via nettet. På intet tidspunkt - undtaget indkøb og mad - var pungen oppe. Det er fremtiden og trods MIN skæpsis, dejligt nemt og lige til. Man skal bare lige vende sig til "fagre nye verden". Den ER nu ikke så slem. Nå, ja, sparede tid, skulle ikke stå i kø, skønt:-) .

--
Steffen Dresler

7-11 fakta + lidt nedfældede facts.

af Svend, 4/2 2012, 09:54 (4464 dage siden) @ Steff

Jeg kunne heller ikke så meget som overveje at købe en flybillet eller en hotelovernatning andre steder end via nettet. Men når vi taler jernbanetrafik - og i særdeleshed internatioanle jernbanetrafik - er det p.t. nærmest umuligt at købe en billet til udlandet hjemmefra. Alene bare det at få et overblk .....
Jeg kan frygte, at DSB og de øvrige jernbaneselskaber helt mister deres kunder og dermed eksistensgrundlag, selv på oplagte destinationer som Hamburg og Berlin, hvis de ikke får deres internetbestillinger til at virke lige så godt som flyselskaberne. Og får deres produkter til at fremstå lige så enkelt som flyselskaberne, uanset at jernbanen har flere tillægsprodukter som f eks sovepladser.

Hvad angår nedlæggelse af DSB rejsebureauerne er det vel et endeligt farvel til storbyferier med tog, for de der ellers har holdt ved? Flyselskaberne, busselskaberne og andre rejsearrangører (herunder FDM) har allerede deres del af markedet og lever af at sælge rejser til de steder, hvor folk vil hen - men bare ikke med toget.

--
Svend

7-11 fakta + lidt nedfældede facts.

af Steff, 4/2 2012, 10:07 (4464 dage siden) @ Svend

Go´morn Svend!

Bare lige en lille kommentar til DSB rejsebureauerne. Anvender indledningsvis normalt altid DSB bl.a. til de berømte storbys ferier en tre dage. Vil med toget til f. eks. Berlin. Når salget er næsten færdigt får man så at vide, at man for færre penge kan få en flybillet. Er der så noget at betænke sig over. Med ophold i CPH og transport til og fra, alligevel over 3 timer hurtigere (Københavnsområdet) og næsten lige til døren på det tidspunkt DU ønsker!
Turen til Berlin tager en KRIG, når man skal køre som regionaltog hele vejen til Hamburg. Først næsten efter Wittenberge får 605´ern lov til at strække ud. DET er tilgengæld en dejlig fornemmelse, men kortvarig.
Så VIL man med toget SKAL man acceptere længere rejsetid og dyere rejse, desværre:-( .

--
Steffen Dresler

7-11 fakta + lidt nedfældede facts.

af UTJ, 4/2 2012, 10:56 (4464 dage siden) @ Svend

Jeg kunne aldrig drømme om at køre sydpå uden at have kigget på DB's hjemmeside. Der er bedre udvalg og forbindelserne til DK er med. Tilmed er det jo tilslutningskøreplaner til andre lande i Europa.

Tilsvarende findes der i Sverige Resplus og andre, men her er det dog mere kompliceret. Dog ville jeg aldrig købe billetter hos DSB til Sverige, så jeg kan egentlig godt forstå at de nedlægger det hele.

7-11 fakta + lidt nedfældede facts.

af Ekaeli007, 4/2 2012, 13:00 (4463 dage siden) @ Svend

Jeg kunne ønske at der så i det mindste var et sted man kunne ringe hen og få råd og vejledning og
hjælp til ældre mennesker der ikke bryder sig om at skulle bruge pc til alt mulig, men jeg kender svaret at der desværre ikke er råd til at yde service eller bruge arbejdskraft, for personale
er alt for dyrt. Hellere flere arbejdsløse i samfundet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstriå

7-11 fakta og konsekvenser

af re20000, 4/2 2012, 12:07 (4464 dage siden) @ andersj

Et problem er om man overhovedet kan få billet. Et andet problem der også skræmmer folk væk er hvis man henvender sig i kiosken og beder om en billet der eller der hen og betaler og kører. Når så den billet eller sågalt månedskort! ikke er korrekt og den rejsende møder en togervisor eller metrosteward så har vi virkelig balladen!
Er det så en rejsende, der kun tager toget en gang om året når bilen er i stykker eller når man skal til familiefest med druk så har vi også jaget en mulig kunde helt ud af butikken. Plus alle dem, der får fortalt om oplevelsen bagefter...

Nold

7-11 fakta og konsekvenser

af Henrik Hansen, Vejen, 4/2 2012, 12:48 (4463 dage siden) @ re20000

Et problem er om man overhovedet kan få billet. Et andet problem der også skræmmer folk væk er hvis man henvender sig i kiosken og beder om en billet der eller der hen og betaler og kører. Når så den billet eller sågalt månedskort! ikke er korrekt og den rejsende møder en togervisor eller metrosteward så har vi virkelig balladen!
Er det så en rejsende, der kun tager toget en gang om året når bilen er i stykker eller når man skal til familiefest med druk så har vi også jaget en mulig kunde helt ud af butikken. Plus alle dem, der får fortalt om oplevelsen bagefter...

DSB's forretningskoncept bygger i højere og højere grad på kunder der rejser ofte og kan klare dem selv - specielt pendlere med månedskort, hvilket prissætningen med det nye rejsekort afspejler kraftigt - DSB ejer jo også over 50% af dette kulsejlede IT-projekt.

Andre kunder der ikke rejser så ofte eller skal have vejledning til rejsen, ser man helst forsvinde ud af butikken, hvilket nok skal lykkedes med den nye strategi, hvor det at købe billet i sig selv kan blive en opgave, hvis den rejsende ikke kan benytte internet eller automaten - der sørme lejlighedsvis også virker.

I dag kan man så i JP læse om det nye tiltage i DSB strategi om at omdanne Danmarks største transportselskabet til en detailhandel :)

http://fpn.dk/digitalt/mobil/article2680755.ece

I artikel fortælle salgsdirektør Niklas Marschall (ham med reklame TV i S-tog) om tiltaget - sjovt nok er der råd til at udvikle sådanne koncepter, men der er ikke længere penge til at understøtte kerneområdet - salg af billeter.

7-11 fakta og konsekvenser

af Ekaeli007, 4/2 2012, 13:05 (4463 dage siden) @ Henrik Hansen

en værkmester der engang arbejdede på Helgoland sagde det var en gang i 1990erne at alt bliver
netto og fakta, der havde man ikke 7-11 dengang. God weekend til alle her i forum.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak