Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Ove Nygaard @, Fredericia, 13/9 2010, 04:31 (4968 dage siden)

I oversigten Øvrige/privatbaner: Det korrekte navn er Hads-Ning Herreders Jernbane. Det var 2 såkaldte herreders jernbane, derfor skal Herreders være i flertal.

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/9 2010, 16:54 (4967 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg er normalt ikke ordblind, så da jeg læste dit indlæg første gang, var jeg sikker på, at du tog fejl. For sjovs skyld prøvede jeg dog lige min ven Google og til min store overraskelse, så staver alle andre også banenavnet som dig. Der var stort set kun en website kaldet Jernbanen.dk, der stavede det på min måde....
Nu har det været stavet forkert på Jernbanen.dk i snart 10 år, så det er godtnok på tide at få det rettet - jeg takker for opmærksomheden. :-)
Hvilket minder mig om stationen Fasterholt, som jeg i mange år var sikker på, hed Falsterholt. :-P

--
[image]

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Morten T, 13/9 2010, 17:07 (4967 dage siden) @ Tommy Nilsson

har ikke set om det er rettet men du skriver mårslev istedet for mårslet flere steder

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Niels Munch, 13/9 2010, 19:52 (4967 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvis Odderbanens tidl. direktør ikke skulle vide det, hvem så :-P ?

[image]

Bedste hilsener - ikke mindst til Ove Nygaard
Niels Munch

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Ove Nygaard @, Fredericia, 14/9 2010, 06:02 (4967 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.:-)
Også mange hilsener til min "unge", tidligere privatbanekollega, som jeg deler mange gode minder med fra vores tid sammen. Det er jo ad de særeste "omveje", vi "gamle" banefolk mødes.
Ja, den danske sprog er en svær en, men Niels Munch mestrede det om nogen i både skrift og tale.
De bedste hilsener til alle i dette forum.
Ove Nygaard
direktør for HHJ 01.05.1997 - 31.03.2005

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Ove Nygaard @, Fredericia, 14/9 2010, 06:32 (4967 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy Nilsson.
Jeg er først for ganske nyligt blevet opmærksom på dette udmærkede debatforum, men jeg kunne ikke dy mig for at rette misforståelsen omkring navnet på den bane, som jeg brugte næsten 8 år af min ellers påbegyndte pensionisttid på at være direktør for.
Jeg ser også, at navnet Mårslet har været angivet som Mårslev, hvilket en (anden) opmærksom debattør har opdaget. Når man har været direktør for banen - også kaldet Odderbanen - glemmer man aldrig navnet Mårslet, idet bysamfundet på forskellig vis udover at være en god kunde hos banen rummede en række markante personligheder, som forsøgte at præge banens drift på forskellig vis. ;-)
Ja, og Fasterholt - navnet glemmer jeg heller ikke at stave rigtigt, idet jeg var stationeret i Brande som ung trafikassistent ved DSB under "Brunkulsperiode II" efter hjemsendelse efter soldatertiden i maj 1957.
Bedste hilsener
Ove Nygaard

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/9 2010, 07:26 (4967 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove
Det er også først for ganske nyligt, at forummet er åbnet. Jeg er modstander af stavefejl (i alt fald mine egne), så lad os endelig få rettet, når det sker. Mårslev har jeg søgt på uden held, så der må du/I godt udpege helt præcist, hvor den er gal.
Og nu jeg er igennem, så vil jeg spørge om du ved, hvor jeg kan finde oplysninger om HHJ materiellets udrangeringsår? Det er især HHJ godsvognene, hvor jeg mangler udrangeringsår på næsten samtlige vogne.

--
[image]

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 14/9 2010, 08:44 (4966 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej Tommy

Jydsk model jernbane klub i Århus har udgivet et tegningshefte fra HHJ/Odderbanen, og der er en oversigt over materiellets skæbne.

Mvh.

Michael

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/9 2010, 09:29 (4966 dage siden) @ Michael Julsrud

Har du den ved hånden? Vil du checke om der er udrangeringsår i? Jeg synes eller, jeg har haft fat i den bog for en del år siden - jeg kan huske forkert...

--
[image]

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Niels Munch, 16/9 2010, 16:31 (4964 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Fik du løst dit godsvognsproblem?

Vedr. Pedershaab-traktoren T 1, er du da opmærksom på, at den i f.m. motorudskiftningen hos HHJ fik forlænget motorhjelmen med omkring 30-40 cm således, at kølerfronten kom helt frem bag forreste pufferplanke? Selve øgningen skete lige bag lågerne, lidt foran førerhuset, og kan anes på dette foto:

[image]
HHJ T 1 og D 63 i Odder, 01.08.1982 (nm).

Det er da vildt nørdet?


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/9 2010, 11:41 (4963 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det er godtnok nørdet...
Jeg tilføjer info om de 30 cm. til databasen.
Mht. vogne så er jeg blevet lovet scans af de pågældende sider fra HHJ-bogen, så vi også kan få det på plads.

--
[image]

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Steen Larsen, Søborg, 19/9 2010, 19:52 (4961 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Saa maa mit billede af T1 i Odder fra 1975 vaere den "uforlaengede" udgave.

[image]

Mvh
Steen

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Ove Nygaard @, Fredericia, 20/9 2010, 06:24 (4961 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen (og Niels).
HHJ T 1 er for et beskedent beløb afhændet til Veteranbanen Vrads - Bryrup (VBV)i starten af 2000-tallet, hvor den skulle udføre rangeropgaver på "rangerbanegården og værkstedsområdet" i Bryrup.
Hvor vidt den er i drift endnu, ved jeg ikke, men VBV beskæftiger iøvrigt en række tidligere og nuværende medarbejdere fra HHJ (Midtjyske Jernbaner), bl. a. den navnkundige fhv. værkmester Jørn Ingwersen og fhv. lokomotivfører Leif Jensen m. fl.
Derfor har jeg af og til oversat forkortelsen VBV til "Verdens Bedste Venner".:-D

Venlig hilsen
Ove

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Niels Munch, 20/9 2010, 10:19 (4960 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove (og Steen),

Da jeg besøgte den i 1999, kroede den sig i sin flotte, nye lakering:

[image]
HHJ T 1 hos VBV i Bryrup den 15.08.1999 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Ove Nygaard @, Fredericia, 20/9 2010, 12:53 (4960 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels (og Steen).
Når HHJ T1 er set (i) live i Bryrup i 1999, så var det altså før først i 2000-tallet, den blev afhændet til VBV, som jeg mente at kunne huske det.
Tjah, høj alder, kort hukommelse, men lang lunte.:-(
Tak Niels for det flotte billede af køretøjet, som ser flot ud i grøn klædedragt.

Bedste hilsener
Ove

Hads-Ning Herreders Jernbane, T 1

af Niels Munch, 20/9 2010, 13:35 (4960 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Jeg plejer nu at sige: "Stor database, gammelt styresystem, lang søgetid!"

Derfor sætter jeg bl.a. min lid til eksterne databaser, såsom Tommy's udmærkede her i Jernbanen.dk.
Vedr. HHJ T 1, så klik f.eks. på [image] så er der svar på (næsten) alle spørgsmål!


Bedste hilsener
[image]
Niels

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Aleman, 28/9 2010, 19:04 (4952 dage siden) @ Tommy Nilsson

Til Tommy.
En digression i HHJ-diskursen - du skal ikke være ked af, at du kaldte Fasterholt for Falsterholt - ganske mange kalder min 'nabostation' Hjallese for Hjallelse - hvilket reelt også lyder bedre og mere mundret.

Med venlig hilsen,

Aleman

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Søren V, 19/9 2010, 07:02 (4962 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej

M.h.t. de flotte tegninger af HHJ´s motormateriel, er der et par rettelser.

HHJ M 3 havde hvidt mavebælte.
HHJ DL 10 har altid haft grå undervogn, både bogiesider, tryklufttank m.m.
HHJ DL 11 havde også hvidt mavebælte da den blev maler orange. Blev forøvrigt renoveret i 80'erne hvor den fik y-togs lygter og y-tøgs design.
HHJ YBM 25 blev ikke malet rød, men fik y-togs design med hvidt mavebælte m.m.
HHJ YBM 28 og YBM 29 blev aldrig malet om. De var hele deres tid ved HHJ malet i SJ design.

Avatar

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/9 2010, 12:34 (4961 dage siden) @ Søren V

HHJ M 3 havde hvidt mavebælte.
HHJ DL 10 har altid haft grå undervogn, både bogiesider, tryklufttank m.m.
HHJ DL 11 havde også hvidt mavebælte da den blev maler orange. Blev forøvrigt renoveret i 80'erne hvor den fik y-togs lygter og y-tøgs design.
HHJ YBM 25 blev ikke malet rød, men fik y-togs design med hvidt mavebælte m.m.
HHJ YBM 28 og YBM 29 blev aldrig malet om. De var hele deres tid ved HHJ malet i SJ design.

Tak for fejlmeddelelsen.

HHJ M 3: Den mener jeg blev leveret i Frichs-brun uden mavebælte.
HHJ DL 10: Done
HHJ DL 11: Done
HHJ YBM 25: Er det ikke sådan, den er tegnet?
HHJ YBM 28-29: Done

www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=144&g=m

--
[image]

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Søren V, 20/9 2010, 11:10 (4960 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej igen

M.h.t. M3, så er der i bogen "Gennem Hads og Ning herreder i 100 år" er billede på side 203 et billede af maskinen hvor den bliver afleveret til HHJ på Århus H. På det billede har den hvidt mavebælte.

YBM 25 var malet y-togs rød og med hvide striber ligesom y-togene. Billede (s/h)af den kan ses i motormateriel 3 på side 82.

Hilsen Søren V

Hads-Ning Herreders Jernbane

af Niels Munch, 20/9 2010, 14:10 (4960 dage siden) @ Søren V

Hej Søren,

Jeg husker den med "mavebælte", der også fremgår af K.E. Jørgensen's foto fra 1961 midt på Erik V. Pedersen's hjemmeside om HHJs stationer.

Et billede af YBM 25 skal I osse ha':

[image]
HHJ YBM 25 foran HHJs herlige maskindepot, Odder 30.09.1977 (nm).

Bedste hilsener
Niels

DSB MX1045
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak