Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farver på Langelandsbanens godsvogne (Generelt)

af Arne Nielsen, 17/2 2012, 08:17 (4423 dage siden)

Hej togvenner

I forbindelse med et modelbyggeprojekt, eller rettere flere, efterlyser jeg farvenumre/-koder på Langelandsbanen's materiel.

I første omgang er jeg interesseret i farven på Ib godsvognene 209 - 212, samt på de kombinerede post- og passagervogne litra D31 - 32.

Er der nogle blandt dette forums læsere der kan hjælpe mig med dette?

I kan læse om bygningen af den første Ib vogn her:
http://spor1fyn.dk/Artikler/langelandsbanen-litra-ib

[image]

Det er planen at vognen skal være færdig, så den kan køre på 'Langelandsbanen' modulanlægget i forbindelse med Spor1 Messen i Rolfhallen den 21. - 22. april.

De kombinerede post- og passagervogne har desværre lidt længere udsigter!

Farver på Langelandsbanens godsvogne

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2012, 10:19 (4423 dage siden) @ Arne Nielsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 17/2 2012, 10:33

Hej togvenner

I forbindelse med et modelbyggeprojekt, eller rettere flere, efterlyser jeg farvenumre/-koder på Langelandsbanen's materiel.

I første omgang er jeg interesseret i farven på Ib godsvognene 209 - 212, samt på de kombinerede post- og passagervogne litra D31 - 32.

Er der nogle blandt dette forums læsere der kan hjælpe mig med dette?

------------------------------

Hej Arne.

Flot arbejde - en fornøjelse at se på, men . . . ---dit spørgsmål:

Det er der næppe. Farvekoder i form af RAL var vel næppe opfundet da LB blev nedlagt, og i det mindste i almindeligt brug i privatbaneværkstederne. (DSB havde deres egne farvekoder - men det "taler vi" jo ikke om her.)

De har sandsynligvis købt den farve -på datidens farvekort- der passede bedst til deres øjeblikkelige opfattelse af hvad der passede bedst. Farve- og lakfabrikkerne fremstillede nogle farver, formentlig nogle som en "fast grundstamme" og nogle som årets modefarve.

I Danmark havde vi jo to af den slags store fabrikker Dyrup og Sadolin, men begge med hver deres nuancer numre og -minsandten- navne (Skovgrøn, himmelblå, og hvad ved jeg - de mest utrolige betegnelser).

Jeg har gået i remisen i Rudkøbing dengang, men husker ikke at have set tomme dåser, med disse betegnelser. Det så jeg derimod i remisen i Rønne:

Skinnebusser: Dyrup Syntal Emaille, nr 6020.
Motor- og personvg: Sadolux 23, Oxydrød/Italien red.

Dette hjælper ikke dig, --men kan vel være med til at vise, at man sandsynligvis har købt, hvad der var at købe på markedet, i småt hos den lokale farvehandler i større mængder måske direkte på fabrikkerne.

-----------

Når det så er skrevet: Hvor mange dage i vognens liv, havde vognen/-ene den "rigtige" farve ??? De dage, hvor den/de blev kørt ud af malerværkstedet og nogle få dage til, men når de kom ud at køre, blev de hurtigt "svinet til" med bremsestøv og anden forurening i luften og regnvandet.

Hvem kan i vore dage se, om farven er den rigtige, --hvem kan huske det ??? Hvordan var/er vedkommendes farvesans. Hvordan var vejret: Højt flot solskin / gråt og trist eller årstiden: Sommer / vinter. Tiden på dagen: Stærk middagssol, eller den nedgående sols sidste rødlige stråler ???

[image]

[image]


(med al mulig hensyntagen til "tidens tand")

Farvefotos er udmærkede som rettesnor, men heller ikke andet. Fotobehandlingsprogrammer gør deres til usikkerheden og trykkemaskinerne og trykfarvevalget deres.

-----------

Umiddelbart ser det da ud som om den farve farve Du har valgt er udmærket, og så "svinet" lidt til med "støv" fra bremser og banelinie.


Held og lykke med projektet.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=lb---rullende-materiel


Tillad mig en lille "krølle" til dit flotte foto.

Som kassevagt på Københavns Godsbanegård (Gb) hørte jeg en dag en lille ordveksling mellem en kunde og den anden kassevagt. Kunden --en ældre overordnet militær-person, der tydeligvis var vant til at få sin vilje-- kom for at sende et par tøjstativer til Sønderborg. Han fik et fragtbrev, som han udfyldte, og gik ud for at aflevere stativerne.

Lidt efter kom han igen for at betale og fik prisen opgivet:

"Så meget ! ! ! -- de vejer jo ingenting."

Kassevagten gjorde ham høfligt opmærksom på, at med sådanne lette genstande skulle vi benytte rumfangstarifering. Det stemte ham bestemt ikke mildere.

"Der kan jo sidde en hel mand eller to inde i / under stativet."

Hvortil kassevagten svarede:

"Desværre hr, --vi kan ikke afse personale til at sidde inde i Deres stativ hele vejen til Sønderborg".

Da var det lige før han tabte den cigarstump, han havde i munden, men prisen blev ikke anderledes.

- o -

Farver på Langelandsbanens godsvogne

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/2 2012, 10:52 (4423 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen.

Netop det farveproblem, som Arne her rejser, forsøgte vi i "SIGNALPOSTEN" at finde en løsning på, idet vi i SP nr. 4, 8. årgang, august 1972, vedlagde et farvekort, som modelbyggerne kunne tage med på udflugt og benytte til sammenligning med diverse materiel.

Måske var det lige en af de farver, der var i farvekortet eller man kunne gøre en bemærkning om "lidt lysere", "lidt mere blålig" eller lign, og så tage kortet med til farvehandleren.

Egentlig synes jeg idéen var god (det var ikke min idé, den stammede fra farvehandler Poul Adamsen, Gentofte), men desværre var der vist ikke mange, der benyttede sig af muligheden. Der kom ikke mange tilbagemeldinger om brug eller farver
--- og Langelandsbanen var desværre nedlagt 10 år tidligere.

----------

Jeg har af og til, ved besøg på banernes maleværksteder- fået tiltusket mig en lille stump afdækningspapir/-folie fra den maleopgave, man netop var i gang med. Prøven blev så forsynet med dato og litra/vognnummer. Det kunne hjælpe senere.

Gør man det nu - kan den måske hjælpe om 40 år :-)

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Farver på Langelandsbanens godsvogne

af KimC, 17/2 2012, 15:55 (4423 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det her spørgsmål havde vi ogs oppe at vende i snakken om LB M1 (dampvognen) Ud fra billederne af dømme kunne den være lysegrå, men Hornbækbanens dampvogn fremstår på S/H fotos i en lignende gråtone, og den skulle have været gul.

Farver på Langelandsbanens godsvogne

af Steff, 17/2 2012, 15:56 (4423 dage siden) @ Arne Nielsen

Når jeg er i tvivl om noget, anvender jeg indledningsvis altid ”Grønspættebogen”, der rettelig er ”Alfabetisk Index og Emneregister for Lokomotivet nr. 1 – 100”.
I tilfældet farver finder jeg et par henvisninger, som muligvis kan bruges eller i hvert tilfælde giver en rettesnor. Det er LOKOMOTIVET nr. 64/2001 side 15, hvor der er en farveplanche med godsvognfarver samt LOKOMOTIVET nr.50A side 38. Her er der en henvisning til HUMBROL, der angiver for LB ”TOMATRØD nr. 153-rød.
Ja, jeg ved godt at Humbrol nok ikke kan fås mere, men der er jo ikke andre bud andet end – heldigvis og som sædvanlig – fra EVP. Men mon ikke man kan finde en ”konvertering” til et gængs mærke eller en RAL farve?
Herunder farveplanchen med tilladelse fra den ansvarshavende redaktør – og tak til ham, flink fyr!;-)
[image]
Bemærk at farver ÆNDRER SIG ved scanning og efterfølgende behandling, så det er en RETTESNOR!

--
Steffen Dresler

Farver på Langelandsbanens godsvogne

af Niels Munch, 17/2 2012, 16:08 (4423 dage siden) @ Steff

Fra mine besøg på LB i 1960 og 1962 erindrer jeg, at undervognene på en del godsvogne (dog ikke IB), samt C- og E-vognene, var grå i en ret lys nuance.

M.v.h.
Niels

Farver på Langelandsbanens godsvogne - MANGE TAK!

af Arne Nielsen, 19/2 2012, 18:27 (4421 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Mange tak for alle jeres besvarelser, det er dejligt at have et forum som dette at trække på, og dejligt at så mange deler ud af deres viden.

Det er nu muligt bat kommer lidt videre med byggeriet af IB vognen.

Dog er jeg ikke i besiddlse af Humbrol #153, så i første omgang bliver vognen 'grundet' med Humbrol #100.

Endnu en gang, mange tak for hjælpen, og husk at vognen (og farven' kan besigtiges ved Spor1 Messen i Rolfhallen den 21. og 22. april.

Farver på Langelandsbanens godsvogne - I skal da ikke snydes

af Arne Nielsen, 27/3 2012, 16:27 (4384 dage siden) @ Arne Nielsen

.... for det færdige resultat.

Da I nu var så flinke til at hjælpe til med farverne på Langelandsbanens godsvogne, skal I da ikke snydes for det færdige resultat.

[image]

Hele bygge forløbet til Langelandsbanen's Ib godsvogn kan følges på Spor1Fyn.dk.

Skulle nogle af jer eventuelt fatte interesse for modellen, kan den bestilles hos Proinor.no.
Alternativt kan modellen beskues i forbindelse med Spor1 Messen i Rolfhallen den 21. og 22. april 2012, hvor Proinor.no i øvrigt også vil have en stand med deres modeller - inklusiv endnu en dansk model i skala 1:32/Spor1.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak