Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Gamle DDPA billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/9 2010, 06:53 (4945 dage siden)

I forbindelse med indsamling af materiale til en artikel om Det Danske Petroleums Aktieselskab - DDPA fik jeg fat i bogen "Det Danske Petroleums Aktieselskab 1889 – 1. april – 1914". Heri var der en del retoucherede billede af DDPA´s tankanlæg og dem scannede jeg straks. Nu har de ligget i 5 år på min harddisk og det er ikke lige rundt om hjørnet med den artikel, så jeg lægger i stedet en del af billederne her. Jeg er nok en gammel industrikulturarvsromantiker, der synes der er noget utrolig hyggeligt over billeder af gamle industribygninger.

[image]
Refshaleøen

[image]
Tuborg havn

[image]
Oceantankdamperen Christine

[image]
Køge

[image]
Aalborg

[image]
Århus

[image]
Underjordisk jernbanetankanlæg. Godsvognen er DSB QE 9250.

--
[image]

Gamle DDPA tankvogne

af Niels Munch, 14/9 2010, 14:18 (4944 dage siden) @ Tommy Nilsson

Herlige billeder, Tommy.

De giver mindelser om barndommens yndlingslitteratur, nemlig et "arvet" Rich's samlealbum fra 1934-35 med titlen "Ud i vort skønne Land". Bagerst i "værket" fandtes 8 sider om Statsbanerne med mange billeder i farve, herunder dette:

[image]
"En Række Olie- og Benzinfirmaer ejer privat nogle særligt indrettede Tankvogne til Befordring af Benzin og Olie. Vi ser her nogle Benzintankvogne. I hver af disse Vogne kan der være 19.000 Liter Benzin. Et almindeligt Personautomobil ville med andre Ord kunne køre ikke mindre end 152.000 km paa den Benzin, der findes i en sådan Tankvogn."


En tilsvarende vogn er bevaret hos NSJV:

[image]
DSB Ze 502180, Saunte i juli 1983 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Gamle DDPA tankvogne

af Steff, 14/9 2010, 16:31 (4944 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels m. fl.
Ja, det bringer jo minder frem dette billede og jeg har heldigvis stadig muligheden for at se Richs-albummet igennem, købte det antikvarisk, kan anbefales for os med hang til nostalgi fra dengang verden.........!
Nå, billedet har faktisk en lille historie. Under "fremgravning" af billeder til hæftet "Under Vingehjulet 1930 - 1939" fandt vi en stor kasse med billeder liggende på det gamle jernbanemuseum i Sølvgade. Der var alle mulige billeder. Men pludselig dukkede et antal billeder op som vi syntes, vi havde set før i en anden sammenhæng. Efter en nærmere gransning af de små grå, fandt vi ud af, at nogle af jernbanebillederne havde været brugt i Richs-albummet "Ud i vort skønne Land". Bogen var bl.a. sponsereret af DSB. Men det pudsige var, at næsten alle billederne var ændret i forhold til Richs billederne. Tegneren havde brugt billederne som forlæg og i dette tilfælde ændret vognene fra at være fra Shell på billedet til DDPA vogne i albummet. Hvorfor, jo, DDPA havde også sponsereret albummet!
Hvis man vil se denne lille historie på kan finde "Under Vingehjulet 1930 - 1939" frem og se på side 32. Der er historien.

--
Steffen Dresler

Gamle DDPA tankvogne

af Niels Munch, 15/9 2010, 08:12 (4944 dage siden) @ Steff

Og generaldirektør Knutzen skrev forordet.

Tak for den sjove historie om billedet, Steff, det "skæve perspektiv" på vognenes "STANDARD"-skilte har altid undret mig .......

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Gamle DDPA tankvogne fra Shell

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/9 2010, 11:02 (4943 dage siden) @ Niels Munch

Her er billedet i original Shell version.

[image]

--
[image]

Gamle DDPA billeder

af Jens Bruun-Petersen, 15/4 2011, 20:00 (4731 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy!

Fine billeder. Men QE 9250 stemmer ikke med driftsmaterielfortegnelserrne. Godt nok er nr. 9250 en QE, men en QE har skruebremse, og den viste har håndbremse. En kopi af DRM 1908 viser mig, at der kunne være tale om 9256, der er en QD med håndbremse, bygget af Scandia 1897. I ca. 1909 blev den til QD 33625, 1934 QG med samme nummer, udrangeret 1958 (data fra Dansk Jernbane Arkiv). Bortset fra retouchering af gavlnummeret et godt billede af en QD.

Bedste hilsener
Jens Bruun-Petersen

Avatar

Gamle DDPA billeder

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/4 2011, 05:46 (4731 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Fine billeder. Men QE 9250 stemmer ikke med driftsmaterielfortegnelserrne. Godt nok er nr. 9250 en QE, men en QE har skruebremse, og den viste har håndbremse. En kopi af DRM 1908 viser mig, at der kunne være tale om 9256, der er en QD med håndbremse, bygget af Scandia 1897. I ca. 1909 blev den til QD 33625, 1934 QG med samme nummer, udrangeret 1958 (data fra Dansk Jernbane Arkiv). Bortset fra retouchering af gavlnummeret et godt billede af en QD.

Hej Jens
Du har med stor sandsynlighed ret. Der står 9250 men det er nok "retouchisten", der har været doven, da det er lettere at tegne et 0 end et 6-tal.

--
[image]

Avatar

Gamle DDPA billeder

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/4 2012, 11:06 (4351 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Underjordisk jernbanetankanlæg. Godsvognen er DSB QE 9250.

Sådan en hestetrukken tankvogn har de faktisk på Teknisk Museum i Helsingør.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Gamle DDPA billeder

af Peter Roland Hansen, 30/4 2012, 15:28 (4350 dage siden) @ Michael Deichmann

kan du måske huske farven på tanken og farven på teksten ?

Gamle DDPA billeder

af Jesper Reinfeldt, 30/4 2012, 12:34 (4351 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
Det er sjovt at se billedet fra Køge. I følge historien endte DDPA's tanke herfra i Rønne. Man "smed" dem i vandet og bugserede dem til Rønne. De er vel først forsvundet derfra engang i 70'erne. Se iøvrigt på EVP´s side, der er billeder af DDPA's tankvogn.
Oprindelig havde DDPA 2 tankvogne ved DBJ.
Hilsen
Jesper

Avatar

Gamle DDPA billeder - totalt OT - nu med billede

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/12 2012, 22:38 (4129 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 7/12 2012, 23:02

Totalt off-topic: I disse tider genudsendes "The Julekalender". En del af historien går ud på, at "Gammel Nok" mangler nøglen til spilledåsen. Så vidt jeg kan se (man ser kun nøglen et kort øjeblik i starten) står der "DDPA" på nøglen. Hvis jeg ser rigtigt: Er nøglen jernbanerelateret, noget helt andet, eller ser jeg forkert?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Klip fra "The Julekalender".

Gamle DDPA billeder - totalt OT - nu med billede

af Jan Nielsen @, Aalborg, 7/12 2012, 23:19 (4129 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg kan se når jeg rotere og forstøre billedet står der DUFA (andet bogstav er sikket et tysk y)

mvh
Jan[image]

Gamle DDPA billeder - totalt OT - nu med billede

af Woodi, 7/12 2012, 23:22 (4129 dage siden) @ Jan Nielsen

Så vidt jeg kan se når jeg rotere og forstøre billedet står der DUFA (andet bogstav er sikket et tysk y)

mvh
Jan[image]


Måske af det Islandske navn Dúfa..

Mytologi

Dúfa var en af ni døtre ("Billow jomfruer") af Ægir og Ran i den nordiske mytologi, hvert navn afspejler en anderledes egenskab af havets bølger:

--
[image]

Gamle DDPA billeder - totalt OT - nu med billede

af Jan Nielsen @, Aalborg, 7/12 2012, 23:45 (4129 dage siden) @ Woodi

Så vidt jeg kan se når jeg rotere og forstøre billedet står der DUFA (andet bogstav er sikket et tysk y)

mvh
Jan

Måske af det Islandske navn Dúfa..

Mytologi

Dúfa var en af ni døtre ("Billow jomfruer") af Ægir og Ran i den nordiske mytologi, hvert navn afspejler en anderledes egenskab af havets bølger:

Det tror jeg heller ikke på det er snare et firma navn på en producent af spilledåser
nøglen minder meg et om en nøgle osm bliver brugt til stueure

mvh
Jan

Avatar

Gamle DDPA billeder - totalt OT - nu med billede

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/12 2012, 09:12 (4129 dage siden) @ Jan Nielsen

Så vidt jeg kan se når jeg rotere og forstøre billedet står der DUFA (andet bogstav er sikket et tysk y)

Det tror jeg heller ikke på det er snare et firma navn på en producent af spilledåser
nøglen minder meg et om en nøgle osm bliver brugt til stueure

Deutche Uhr Fabrik AG ?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak