Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederiksberg station (Generelt)

af ct, 9/3 2012, 12:59 (4424 dage siden)

Hej

Jeg søger billeder af Frederiksberg station - gerne sporområdet - fra sidst i 1970'erne og frem til sporoptagningen i starten af 1990'erne. Hverdagsberetninger fra driften eller f.eks. viden om godskørsel, godskunder eller godsvognsmateriel til/fra stationen har også interesse.

Eksempler kunne være godstræk med MH-lokomotiv, den lokale KØF-traktor på stationen, rangering til SUPERFOS depotet, billeder af diverse bygninger og overbliksbilleder af sporarealet, S-tog, D-maskinegruppen særtog mv.

Håber der er en eller flere der dykker en tur i arkivet!

Hilsen Christian

Frederiksberg station

af Steff, 9/3 2012, 14:04 (4424 dage siden) @ ct

Go´eftermiddag Christian.

Her er hvad jeg umiddelbart kan komme i tanker om af billeder fra Frederiksberg. Desværre har jeg IKKE mine noter her. Men stationen (S-tog) var absolut stadig virksom selvom jeg mener, at der var afspærret med trævæg "et og andet sted".
Opdagede at der i trækket er en Köf i enden, så den følger med gratis:-) [image]
[image]
[image]
[image]

Har også en sporplan liggende et og andet sted, finder den nok!

God fornøjelse med hvad du så end er igang med.

--
Steffen Dresler

Frederiksberg station

af Steff, 9/3 2012, 16:50 (4424 dage siden) @ ct

Hej igen.
Godt du kunne bruge det lidt jeg havde og som EVP siger, gemmer der sig nok mere i skufferne rundt omkring hos de gode læsere.
I en nuværende mangel af tegningen så her et luftfoto.

[image]
Frederiksberg ca. 1955.

--
Steffen Dresler

Frederiksberg station

af Ekaeli007, 9/3 2012, 16:52 (4424 dage siden) @ ct

Har desværre ikke billede af det, men i sin tid var der da en hel del vogne med mælk til Solbjerg mejeri og Nordisk Kabel og tråd dengang man brugte jernbanevogne til deres transporter, Min far arbejdede som jernbanearbejder med godset på Frederiksberg station blandt andet og efter hvad han sagde havde de da en hel del at lave.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Frederiksberg station

af Steff, 9/3 2012, 17:05 (4424 dage siden) @ Ekaeli007

Prøver med et udsnit af billedet for at få lidt flere detaljer frem, så du bedre kan se. Men dette er altså hvad jeg kan gøre p.t., da jeg jo desværre ikke har originalfotoet, men kun aftrykket.
[image]

--
Steffen Dresler

Frederiksberg station

af ct, 9/3 2012, 17:36 (4424 dage siden) @ Steff

Godt overbliksbillede - men godt nok af ældre dato.

På hjemmesiden "Steens Skinnebårne sider" var der en lang fotoreportage fra netop Frederiksberg med hele "pivetøjet": Grøn MH med lang godsstamme, fotos af station, overblik over området, personalet på stationen, rangering mv. Billederne var fra en gang sidst i 70'erne. DESVÆRRE (!!!) - er siden i mellemtiden forsvundet :(
Nogle rare sjæle der kan hjælpe med evt. fotograf eller redaktør af hjemmesiden?

Frederiksberg station

af AndreasM, 9/3 2012, 18:12 (4424 dage siden) @ ct

Nogle rare sjæle der kan hjælpe med evt. fotograf eller redaktør af hjemmesiden?

Steen L. Eriksen, se evt. her: http://www.l-eriksen.dk/ nede/væk ?

Frederiksberg station

af h087 ⌂, køge, 9/3 2012, 17:42 (4424 dage siden) @ Steff

Hej

fine billeder - Steff
og må man låne til kmk forum ( kreditering ?? )til sporplanerne
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=585

og så her lige en sporplan fra Frederiksberg 1947

[image]

og her i sidetrukket udgave

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Frederiksberg station

af Steff, 9/3 2012, 18:13 (4424 dage siden) @ h087

Hej Henning!

Du stjæler jo dem alligevel:-) ! Husk bare at nævne, da de jo stadig er indeholdt af lov om ophavsret (optaget efter 1970).
Generelt er alle de optagelser jeg har taget og lagt ud på Forum til brug for jernbanefolket. Det er jo det vi bl.a. har forum til, med de begrænsninger der nu engang er ved copyright.
Så, håber Køge kan få god brug af dem.

Steff

--
Steffen Dresler

Frederiksberg station

af KimC, 9/3 2012, 17:39 (4424 dage siden) @ Steff

Dejlige billeder, tak for dem.
Signalerne på broen går jeg ud fra er almindelige togvejssignaler? De har en noget mere aflang form end den sædvanlige udgave af disse signaler, og der er større afstand mellem lamperne. Tilsyneladende er der ikke noget bagudvisning. Mon denne afvigen fra normaludførelsen skyldes at de står på den bro, og at gelænderet ville kunne skygge over en af lanternerne hvis man brugte den almindelige type?

Frederiksberg station

af sorensen_dk, Tølløse, 9/3 2012, 21:22 (4424 dage siden) @ KimC

I forlængelse af KimC's spørgsmål...det virker noget voldsomt at bygge en signalbro for bare at montere to TU(?) signaler. Var der problemer med at overholde fritrumsprofilet, eller hvad er mon forklaringen?

Hilsen Tom

Frederiksberg station

af sorensen_dk, Tølløse, 9/3 2012, 21:33 (4424 dage siden) @ sorensen_dk

Hmmm...det ser ud som om en forgrening fra englænderen i retning af signalbroen er pillet op. Det må være forklaringen på, at man tidligere ikke kunne montere signalerne på mast.

Tom

Frederiksberg station

af ct, 9/3 2012, 21:59 (4424 dage siden) @ sorensen_dk

I forlængelse af KimC's spørgsmål...det virker noget voldsomt at bygge en signalbro for bare at montere to TU(?) signaler. Var der problemer med at overholde fritrumsprofilet, eller hvad er mon forklaringen?

Senere da man skiftede TU-signalerne ud med PU-signaler monterede man PU-signaler for spor 3 og 4 på en "arm" eller bro om man vil - i stil med PU-signalerne i sydenden af Gadstrup station. Derfor tænker jeg, at det har med fritrumsprofilet at gøre idet at den "indre" englændertransversal (som omtales nedenfor i andet svar) aldrig blev genetableret.

Nogle der ligger inde med beretninger, observationer eller lignende omkring Frederiksberg station.

Hilsen Christian

Frederiksberg station

af Uffe Bek Pedersen @, Randers, 9/3 2012, 21:11 (4424 dage siden) @ ct

Bilag til instruks for rangering Fb.
Ca 1980.[image]

Frederiksberg station

af ct, 10/3 2012, 10:42 (4423 dage siden) @ Uffe Bek Pedersen

Fin sporplan!

Fandt et billede i en gammel S-togstråd af to linie Fx der holder weekend i depotspor 101-102. Bemærk i øvrigt lokførerperronen lavet af sveller - den blev aldrig udskiftet med en moderne! Kan selv huske lyden af 2. g S-tog der holdt og summede i aftentimerne i de to spor! Herlige tider!

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=872 - billede nummer 7 i rækken.

/Christian

Masser af billeder

af ct, 10/3 2012, 13:01 (4423 dage siden) @ Gæst

Fantastisk hjemmeside - gad vide hvordan google kan have undgået den i søgningen!

Interessant at der stadig i 1994 var tankvogne til Kemira (Superfos) ved Nyelandsvej.

En lille deltalje - naboen til syredepotet var/er en folkeskole og en børnehave. Den var vist ikke gået i dag!

Plus et lille tillægsspørgsmål: Der er i Solbjergenden en vognvægt - har der tidligere været vægthus til denne? (se evt. billeder)

/Christian

Masser af billeder

af KimC, 10/3 2012, 13:47 (4423 dage siden) @ Gæst

Tak for det link,. Der er en masse herlige billeder der udstråler den særlige hygge der var ved linje F. Det var ligesom storbyens hektiske liv var lidt roligere her.

En ting de rundrer mig er på side 6 fra midten og nedefter. Der ser man afløbet fra depotsporet. Jeg synes der er en meget voldsom uregelmæssighed i sporvidden i dette spor, og det ikke kan være selve tungen der gør det. Er det fotografens optik der spiller os et puds her, eller har sporet været spærret på det her tidspunkt - jeg kan ikke se den velkendte røde stoptavle?

Frederiksberg station

af gamle ole, 10/3 2012, 17:22 (4423 dage siden) @ ct

Bogen "byens baner" er et bud, og mener EVP også har noget?


hilsen Ole

Frederiksberg station

af Georg Schmidt, 10/3 2012, 20:59 (4423 dage siden) @ ct

Der var en lille grøn enklave omkring opstillingssporene for S-togene på Frederiksberg.
[image]
[image]
[image]
Billeder fra 1976.
Mvh
Georg

Frederiksberg station

af Allan Eriksen, 27/7 2012, 13:53 (4284 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var også en hyggelig enklave ud for depotsporene og ind mod Fasanvej, her var der jernbanekolonihaver til interesserede mange af dem ansatte ved DSB. Her havde jeg en kammerat
hvis forældre havde et stykke jord og en bænk, var god en rigtig sommerdag som idag 27,07.2007

Der var mange gode små fester herude.

Venlig sommer hilsen

Allan

Frederiksberg station

af Steen @, 27/7 2012, 13:26 (4284 dage siden) @ ct

Hej Christian

Jeg har haft min gang på godsbanen på Frederiksberg Station fra sidst i 1950erne. Jeg har rigtig mange billeder og tegninger fra station ligesom mit hovede er fyldt op af erindringer

Hilsen Steen

Avatar

Frederiksberg station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/7 2012, 18:11 (4284 dage siden) @ Steen

Hej Christian

Jeg har haft min gang på godsbanen på Frederiksberg Station fra sidst i 1950erne. Jeg har rigtig mange billeder og tegninger fra station ligesom mit hovede er fyldt op af erindringer

Hilsen Steen

Kære Steen

Du må endelig ikke holde dig tilbage med at dele dine billeder, tegninger og erindringer. Der er god plads her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak