Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af Niels Munch, 8/12 2010, 14:16 (4879 dage siden)

Kære Tommy,

Som jeg forstår det, så er det den egentlige jubilæumsdag for Jernbanen.dk i dag.

I den anledning vil jeg gerne ønske dig tillykke med opbygningen af denne fremragende og særdeles omfattende database og 'god vind' med den videre vedligeholdelse og udbygning!

Jeg kunne forestille mig, at du med etableringen af nærværende forum i år samtidig nærede nogle forhåbninger om, at der i den alsidighed, som forummets emner repræsenterer, også nu og da dukker fotos og faktiske oplysninger op, hvormed du kan konsolidere databasen.

For på beskeden vis at imødekomme den forhåbning - samt din konkrete forespørgsel om fotomateriale vedr. AHB, uploader jeg nedenfor de fotos, jeg har af materiel, der bærer dette ejendomsmærke. Sjovt nok er ikke et eneste af billederne optaget på selve Hvalpsundbanen.

Kvaliteten af billederne kan diskuteres - lysforholdene især i Ålborg var ikke gunstige for det primitive kamera, jeg betjente mig af i de tidlige tressere.

[image]
AHB M 3203 i Aså, juli 1958 (nm).

[image]
AHB C 40 i Ålborg, 16.07.1963 (nm).

[image]
AHB C 41 i Ålborg, 16.07.1963 (nm).

[image]
AHB Cb 42 i Ålborg, 01.08.1962 (nm).

[image]
AHB C 43 i Frederikshavn, 26.07.1961 (nm).

[image]
AHB Eb 57 i Hadsund, 18.07.1961 (nm).

[image]
AHB Qe 2336 (ex Eb 58) i Hadsund, 18.07.1961 (nm).

[image]
AHB Qe 2336 truck, Hadsund 18.07.1961 (nm).

[image]
AHB Pc 2673 i Herlev, april 1959 (nm).

[image]
AHB Tf 3022 i Ålborg, 16.07.1963 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af UTJ, 8/12 2010, 14:41 (4879 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kunne forestille mig, at du med etableringen af nærværende forum i år samtidig nærede nogle forhåbninger om, at der i den alsidighed, som forummets emner repræsenterer, også nu og da dukker fotos og faktiske oplysninger op, hvormed du kan konsolidere databasen.

For på beskeden vis at imødekomme den forhåbning - samt din konkrete forespørgsel om fotomateriale vedr. AHB, uploader jeg nedenfor de fotos, jeg har af materiel, der bærer dette ejendomsmærke. Sjovt nok er ikke et eneste af billederne optaget på selve Hvalpsundbanen.

Vi må finde nogle huller i Tommys database - bare T ikke får sved på panden :-D

Og når skanneren duer igen så må jeg jo hellere finde lidt frem fra mine aftryk af Holtrups billeder - for han fotograferede Aalborg-godsvogne, så man kan blive helt gråblå i hovedet. Og de billeder ved jeg, at jeg med sindsro kan lægge ud i bedste Holtrup-ånd.

Jeg troede faktisk ikke du ville være så vedholdende som du er, da vi begyndte at korrespondere mellem Sjælland og Shanghai, den gang databasen var ung og ufuldstændig.

Bedste hilsener og til lykke på den rigtige dag..........

Jernbanen.dk 10 år

af Lars B. Christensen ⌂, 8/12 2010, 15:22 (4879 dage siden) @ Niels Munch

Hej Tommy

Også et stort tillykke herfra med det runde jubilæum! Det er et imponerende stort stykke arbejde du har lagt i Jernbanen.dk i de sidste 10 år. Derfor må det også være på tide at hejse flaget i dagens anledning....

[image]

Og hvad er mere passende end et flagudsmykket S-tog. Apropos S-tog, så mangler de jo stadig i databasen...;-)

Billedet er taget den 3. februar 2007, hvor DSB og DJK tog afsked med 2. generations S-togene på en mindeværdig dobbelttur Høje Tåstrup-Holte-Høje Tåstrup, hvor selv grafittimalerne ville tage afsked med toget. De jernbaneentusiaster som deltog, husker sikkert politiets og togrevisorernes jagt på "bøllerne" både på Hovedbanegården, hvor kampklædt politi mødte op, og ved det afsluttende Åbent Hus-arrangement på værkstedet i Taastrup, hvor dagens kulmination ellers var DSB´s overdragelse af et 4-vogns S-tog til DJK. Billeder kan altså snyde. For der var langt fra så fredeligt og mennesketomt, som billedet ellers antyder.

Men stort tillykke med Jernbanen.dks runde fødselsdag!

Mange hilsner
Lars

Avatar

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/12 2010, 17:39 (4879 dage siden) @ Niels Munch

Kære Tommy,

Som jeg forstår det, så er det den egentlige jubilæumsdag for Jernbanen.dk i dag.

I den anledning vil jeg gerne ønske dig tillykke med opbygningen af denne fremragende og særdeles omfattende database og 'god vind' med den videre vedligeholdelse og udbygning!

Jeg kunne forestille mig, at du med etableringen af nærværende forum i år samtidig nærede nogle forhåbninger om, at der i den alsidighed, som forummets emner repræsenterer, også nu og da dukker fotos og faktiske oplysninger op, hvormed du kan konsolidere databasen.

For på beskeden vis at imødekomme den forhåbning - samt din konkrete forespørgsel om fotomateriale vedr. AHB, uploader jeg nedenfor de fotos, jeg har af materiel, der bærer dette ejendomsmærke. Sjovt nok er ikke et eneste af billederne optaget på selve Hvalpsundbanen.

Tak Niels, UTJ og Lars. :-)
Jeg konsoliderer næsten dagligt databasen med nye oplysninger bl.a. her fra forummet. Antallet af emails i indbakken er også stigende med både billeder og info, så ingen tvivl om, at forummet genererer mere arbejde til mig...
Det er supergode billeder fra AHB selvom de har været gennem forummets billedeuploadknuser - hvordan er muligheden for at modtage dem pr. email? (Ret sjovt, at et af billederne er fra Herlev - med mindre du har skrevet forkert - det er jo helt ovre på Djævleøen).

--
[image]

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af Svend, 8/12 2010, 19:13 (4879 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

AHB Pc 2673 i Herlev, april 1959 (nm).

Ingen tvivl om at det er Herlev ...... der er både køreledning og høj perron, og stationsforkortelsen er anført i det sorte felt på vognen.

Tidligere var det helt normalt at privatbanerne sendte deres godsvogne ud på statsbanerne spor, og denne vogn er da også læsset med grov spaghnum fra Vildmosen til en lokal købmandshandel eller gartner.

--
Svend

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af UTJ, 9/12 2010, 03:07 (4879 dage siden) @ Svend

Tidligere var det helt normalt at privatbanerne sendte deres godsvogne ud på statsbanerne spor, og denne vogn er da også læsset med grov spaghnum fra Vildmosen til en lokal købmandshandel eller gartner.

To gange bonus:
1) privatbanen kunne få lidt vognleje
2) superchancen: vognen kunne komme ud for et uheld

....så der var al mulig grund til at sende dem ud på en farlig færd ;-)

Alborg-Hvalpsund - 10 fotos & tillykke, Tommy

af Børge Sundahl, 9/12 2010, 07:12 (4879 dage siden) @ UTJ

Ja, det er rigtigt med uheld af privatbanernes vogne.

For mange år siden, da jeg havde en nattevagt i Hobro, det var engang sidst i 50érne, var der netop en privatbanevogn læsset med sphagnum, hvor trækstangen sprængtes på et godstog, der var på ved ned af bakken fra Øster Doense.

Så det skabte jo lidt ravage med toggangen den nat.
Vognen blev selvfølgelig sat u i Hobro. Jeg kan ikke huske, hvad der videre skete

Mvh Børge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak