Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Århus færgehavn (Generelt)

af Niekind, 30/4 2012, 20:43 (4378 dage siden)

Er der ikke nogen af jer der har billeder fra Århus færgehavn gerne med både tog og færger, så jeg kan fornemme hvordan der så ud dengang prisensserne og Holberg-færgerne lagde til. Jeg kører dagligt forbi området, da jo idag er omdannet til en byggeplads....

Jeg kan svagt huske der var en station helt nede ved færgen, er det rigtigt og hvilke tog havde endestoppested her?

Århus færgehavn

af morten t, 30/4 2012, 20:54 (4378 dage siden) @ Niekind

skriv århus havnestation i søgefeltet i hjørnet :-)

Avatar

Århus færgehavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/4 2012, 22:40 (4378 dage siden) @ Niekind

Måske lidt off-topic, men det er Århus Havn.

Når man for 50 år siden skulle til Himmelbjergløb kunne man jo tage DFDS natdamperen fra København, og så så det sådan her ud når ens bil blev læsset af:
[image]

;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Århus færgehavn

af Willie Garvin, 1/5 2012, 07:02 (4378 dage siden) @ Niekind

Det er helt korrekt, at der tidligere har været en togstation ved siden af færgelejet. Såvidt jeg husker, havde de fleste tog, med udgangspunkt herfra, endestation i Herning, og kom dertil via Skanderborg og Silkeborg. De tog, jeg husker bedst, var dobbelte MR-stammer i rød, men tidligere har stationen også været betjent af MO-fremførte tog og sikkert også damp.
Ved at søge på Aarhus Havnestation får du en masse god information om denne station.

Århus færgehavn

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 1/5 2012, 10:51 (4378 dage siden) @ Willie Garvin

De tog, jeg husker bedst, var dobbelte MR-stammer i rød, men tidligere har stationen også været betjent af MO-fremførte tog og sikkert også damp.

I efteråret 1971 var det MO og CPS, der tog imod damperen fra Kalundborg søndag aften. Der var godt proppet ombord op til Århus H, hvor jeg selv og de fleste andre skulle af.

Jeg mener at kunne huske, at toget fortsatte til Skive, hvilket kan forklare styrevognen (rebroussement i Langå) og det beskedne pladsudbud (hvem rejser til Skive en søndag aften :-))

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Århus færgehavn

af carl otto, 1/5 2012, 10:48 (4378 dage siden) @ Niekind

i 1970 var jeg soldat i skive og da tog vi færgen fra kalundborg til århus og skiftede til toget til struer på århus havnestation.
oprangering: mo og diverse cp-vogne, jeg kan ikke huske noget om de eksakte numre.
i aftentoget om søndagen, var der også cl-vogne som jeg husker det og toget videreførtes fra struer til holstebro af hensyn til soldaterne på kasernen der.

Århus færgehavn

af John Poulsen, 1/5 2012, 17:21 (4377 dage siden) @ Niekind

Om Århus Havnestation og dens trafikbetjening kan du bl.a. læse i en stor artikel i Jernbanehistoirisk Årbog '10 (bane bøger, 2010)
Mvh
John Poulsen

Århus færgehavn

af disavelo ⌂, Herning, 1/5 2012, 18:27 (4377 dage siden) @ John Poulsen

I Mogens Duus' bog 'Med toget til Glyngøre og Nykøbing' kan man også læse om store styrevognstog fra Århus havnestation mod Viborg-Skive-Struer, som i Skive deltes til tog til Struer hhv. Glyngøre-Nykøbing Mors (kun postvogne og godsvogne til Nykøbing - de hægtedes på i Skive). I bogen er der også et flot foto af et sådant langt tog med en Mo i hver ende, og en Cls inde i togstammen. Læs mere i bogen.

Venlige hilsner
Søren

Århus færgehavn - 1953 - togplan 6

af h087 ⌂, køge, 1/5 2012, 19:44 (4377 dage siden) @ Niekind
redigeret af h087, 1/5 2012, 20:04

Hej

Aarhus Havn ud/indgående tog og vogne 1953

Tog 25 Aarhus - Frederikshavn: 17maj-19juni og 10august-3oktober
E mask Arhus - Aalborg tur 30A
CA: Nyborg - Alborg kun lørdag
CA: Nyborg - Aalborg
AC: Nyborg - Aalborg
CAR: Nyborg - Aalborg
AV: Aarhus - Frederikshavn
CD: Aarhus - Frederikshavn
AV: Aarhus havn - Frederikshavn
CME: Aarhus havn - Frederikshavn
DC: København - Frederikshavn

Tog 58 Frederikshavn - Aarhus
R mask Frederikshavn - Aarhus tur 30B søndag E mask
DC: Frederikshavn - København
CME: Frederikshavn - Aarhus havn
AV: Frederikshavn - Aarhus havn
CD: Frederikshavn - Aarhus
AV: Aalborg - Aarhus
CAR: Aalborg - Nyborg
AC: Aalborg - Nyborg
CA: Aalborg - Nyborg
CA: Aalborg - Nyborg
CA: Aalborg - Nyborg kun lørdag

Tog 951 Aarhus - Langå og videre fra Langå - Struer som tog 381 i perioden 20/6 - 9/8:
Maskine Aarhus - Langå
CM: Aarhus havn - Struer
CM: Aarhus havn - Struer
AR: Aarhus havn - Struer
CME: Aarhus havn - Struer

Tog 977 Aarhus - Hjørring lørdag og søndag 20/6 - 9/8:
MO: Aarhus havn - Hjørring
AR: Aarhus havn - Hjørring
CM: Aarhus havn - Aalborg
CM: Aarhus havn - Aalborg

Tog 936 Langå - Aarhus havn - fra tog Struer - Langå Tog 322 20/6 - 9/8:
Maskine Langå - Aarhus
CME: Struer - Aarhus havn
CM: Struer - Aarhus havn
CM: Struer - Aarhus havn
AR: Struer - aarhus havn

Tog 970 Aalborg - Aarhus havn - lørdag og søndag 21/6 - 10/8
MO: Aalborg - aarhus havn ( kommet fra Hjørring som materieltog 2984 )
CM: Aalborg - Aarhus havn
CM: Aalborg - Aarhus havn
AR: Aalborg - Aarhus havn ( kommet fra Hjørring som materieltog 2984 )

Der er så i togplan 6 1953 ikke vist om tog fra havnen i forbindelse med Aarhus - Skjern eller i forbindelse med Grenåbanen

det er der så til gengæld i tjennestekøreplan 1956

Tog 250 Aarhus - Aarhus havn ( ankommet som tog 936 fra Langå )daglig
Tog 252 Aarhus - Aarhus havn ( ankommet som tog 547 fra Skjern )daglig
tog 280 Aarhus - aarhus havn ( ankommet som tog 970 fra Randers ) lørdag og søndag 9/6 - 12/8

Tog 235 Aarhus havn - Aarhus ( videre som tog 951 til Langå ) daglig
Tog 265 Aarhus havn - Aarhus ( videre som tog 977 til Randers ) lørdag og søndag 9/6 - 12/8 samt daglig / - /

foriøvrigt bemærkning fra tjenestekøreplanen:
Mellem Aarhus H og Aarhus Ø fremføres alle tog efter reglerne for rangering og i øvrigt efter bestemmelser i en for 2. distrikt udstedt instruks

om det så også gælder for tog til og fra havnestationen - ved jeg ikke - men mon ikke der er nogen her på forum der ved mere om dette

endvider for Grenåbanens tog:

tog 615, 647, 614, 642 og 644 standser kun ved havnen for udveksling af rejsende og rejsegods fra/til DFDS rutebåd fra København

tog 633, 620 standser kun ved havnen for udveksling af rejsende og rejsegods fra fra/til Kalundborgskibet

mvh
henning h087

prøver at finde ud af mere i de andre årgange

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Århus færgehavn

af Georg Schmidt, 7/5 2012, 16:04 (4371 dage siden) @ Niekind

Sommertrafik ved Århus havnestation.
[image]
Havneforbindelsen klar til opkørsel til Århus H, det kunne se ud til, at rangisten venter på "en arm" fra fungerende på havnestationen.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak