Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

" Bare en Q vogn" (Generelt)

af toylsbjerg, Rønnede, 12/5 2012, 15:01 (4366 dage siden)

Hej!
Ovennævnte udtryk finder man mange gange, hos ældre enthusiaster!
det er vel fordi Q vognene i tidligere tider, nærmest var utallige!
For sådan nogle som jeg, var det en selvfølge, at der altid, var et antal
på næsten enhver station!
Det er senere gået op for mig at det var en særlig dansk konstruktion,
jeg kender ialt fald ingen udenlandske vogne med dette udsende!
Tilsyneladende var alle ens! og dog! se blot denne række!
Nørre Sundby september 1967
[image]
FFj Q 330 typisk Q vogn alle døre og lemme i behold! men bemærk hjulsættene
[image]
FFJ Q271 med kun 2x2 lemme, gavldøre bemærk stadig hjulsæt

[image]
alle sidelemme i behold, men ingen gavldøre
[image]
AHJ4348 mistet en lem i den ene fløjdør, modsatte side var den der endnu!
[image]
Næsten "normal" bemærk dog underlig gavldør FFJ 352
[image]
Højtsiddende bremseplatform ( tdl bremsenus )FFJ Qf 343 skulle
være tdl AHTJ
[image]
FFJ Q 382 med lavtsiddende bremseplatform den var kommet fra DSB Qe?
[image]
AHB QT 2306 Hvid Q vogn måske ombygget?
[image]
AHJ Qf 4359 der mangler en lem hist og her!
Nu er jeg ikke expert i Q vogne, ovennævnte er bragt i et
forsøg på at lægge et beskedent pres på JBP i et forsøg
på at få ham til at finde TID lyst og lejlighed til en ny udgave
af Q vognens historie!
Tdl udgivet i Jernbanemateriel 3 fra PT bøger!
med venlig hilsen
Thyge

" Bare en Q vogn"

af UTJ, 12/5 2012, 15:34 (4366 dage siden) @ toylsbjerg

Nu er jeg ikke expert i Q vogne, ovennævnte er bragt i et
forsøg på at lægge et beskedent pres på JBP i et forsøg
på at få ham til at finde TID lyst og lejlighed til en ny udgave
af Q vognens historie!
Tdl udgivet i Jernbanemateriel 3 fra PT bøger!

Vi (ego og JBP) er pt ved at blive kvalt i personvogne. Personvognsbogen skal lige gøres færdig og så er der åbent bal med hensyn til fremtidige bøger om vogne.

En mulighed som absolut ikke ligger fjern at at udgive en bog om de almindelige godsvognstyper fra 1893-ca. 1970, som selvfølgelig vil have tråde til forhistorien. Og vi (samme personer) ved vist godt hvad hvad vi mener med "almindelige typer" og sådan en bog ville formentlig blive ganske Q-tung. Jeg er i øvrigt sikker på at en sådan bog kunne blive fremskyndet, hvis en eller anden ligger inden med et farvebillede af en DSB-Q-vogn med DSB-påskrifter. Det er jo sådan en der burde på forsiden! Jeg ved godt at jeg 'bare' kan få malet en af Jernbanemuseets og selv male påskrifter, men det er altså ikke helt det samme.

En helt anden mulighed er jo at udgive et 'frimærke-katalog' med alle Q-vogne fra Aalborgbanerne, for jeg tror næsten at alle, der eksisterede i 1960'erne er havnet på et billede.

Men når vi taler om rullende materiel støder vi ind i det problem at tegnekapaciteten er yderst knap mht. gode tegninger, for tekst er godt, men foto+text+tegninger er mindst 3 gange så godt.

Avatar

" Bare en Q vogn"

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/5 2012, 17:30 (4366 dage siden) @ UTJ

Hej Thyge

Tusind tak for dine dejlige billeder af Aalborg-vogne.
Personligt er jeg ligeså "umættelig" mht. billeder af Aalborg-materiel, som andre sikkert er mht. MY-billeder, eftersom at jeg har en masse byggeprojekter liggende, som gerne skulle blive til AHB-, AHJ- og især FFJ-materiel, og gode billeder kunne måske inspirere mig til at blive færdig med dem! :-)
Hvis du har flere billeder af Aalborg-materiel, så hold dig endelig ikke tilbage med at vise dem - og på forhånd tusind tak :-)


Hej Ulrik

En helt anden mulighed er jo at udgive et 'frimærke-katalog' med alle Q-vogne fra Aalborgbanerne, for jeg tror næsten at alle, der eksisterede i 1960'erne er havnet på et billede.

Se, det lyder som en rigtig god idé (jvf. ovenstående) :-)

Men når vi taler om rullende materiel støder vi ind i det problem at tegnekapaciteten er yderst knap mht. gode tegninger, for tekst er godt, men foto+text+tegninger er mindst 3 gange så godt.

Nemlig, informativ tekst er ganske uundværligt og rigtig hyggelig læsning, men tegninger og billeder er mindst ligeså uundværlige for os modelbyggere.
Jeg lavede en række tegninger til Lokomotivet i de glade 90'ere, tegnet pr. håndkraft, med tegnetuscher (til teknisk tegning) - bl.a. Q-maskinerne, MFVJ M3 "Lokovognen", Fd, Uahk, m.fl.
Hvis jeg skulle kaste mig ud i at lave tilsvarende materieltegninger igen, her på mine "gamle dage", så bliver det ved hjælp af AutoCAD (som jeg har brugt i over 25 år).
Et bogprojekt om Aalborgbanernes person- og godsvognsmateriel kunne jeg godt være lidt "tændt" på at levere AutoCAD-tegninger til, hvis det kunne have interesse ?.
I så fald ville originaltegninger (eller kopier heraf) være det bedste udgangspunkt at gå ud fra.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

" Bare en Q vogn"

af h087 ⌂, køge, 12/5 2012, 22:06 (4366 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af h087, 12/5 2012, 22:29

Hej

og som lidt supplering til de forrige indlæg

Q vogne fremført af lita N ved Odense ca 1960/64: foto Arne Kirkeby/OMJK
[image]

D maskine med lille "modelbaneegnet" godstog i Bramminge ca 1960/64
foto: Arne Kirkeby/Omjk
[image]

Diverse godsvogne i Nyborg også lidt Q + en MT ca 1960 - foto: Arne Kirkeby/OMJK
[image]

så lidt sort/hvide, alle foto Arne Kirkeby/OMJK

QE 34 196, 1962 Odense Havn
[image]

QG 33 866, 1962 Odense
[image]

QGR 35 043, 1961 Fredericia
[image]

Ukendt fotograf og sted/år
Dernæst en hvid QH 32 196 - og kan ikke huske hvor og hvem - så hvis nogen kan give et praj eller ved - så meget gerne en besked så det kan kreditteres den rette
[image]

alle nedestående foto: 1986 Odense - Flemming Kjær/KmK
og er en lidt speciel QR vogn idet den også har været ZF 500 041 i perioden 1929-55 og tilhører idag Jernbanemuseet
lidt sjovere historie og højst sandsyligt sandt er at en kendt modelbaneforretningsindehaver har nogle flige af malingen fra QR 36 307 - idet det skulle bruges til fremstilling af den rette kulør af maling til DSB godsvognsbrun ( nattens gerningsmand står stadig i det uvisse )
og mere om ZF vogne - og også om denne kan downloades her
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=231
såfremt man er registret som bruger på KmK forum

[image][image][image]
[image]

Tegninger alle H087

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

kigger efter i gemmerne efter mere - efter "deadline" fandt jeg lidt HP Q vogne der blev solgt til Aalborgbanerne, fotograferet i aalborg ca 1964/65 stadig med HP påskrift af Christian Oddershede - bringes også sammen med det jeg yderligere kan finde - mener også at jeg haver lidt flere Qvogns tegninger

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

" Bare en Q vogn" + H!!

af h087 ⌂, køge, 13/5 2012, 20:44 (4365 dage siden) @ h087
redigeret af h087, 13/5 2012, 21:40

Hej

lovede jo disse foto + lidt mere i forrige indlæg

alle foto af 1:1 vogne
Christian Oddershede
1964/65 i Aalborg

[image][image][image][image][image][image]

bemærk at der er skrevet FFJ nummer på puffernes stødflade

HP Q 111 blev til FFJ QF 362, 1965 ophugget 1970
HP Q 112 blev til FFJ QF 363, 1965 ophugget 1970
HP Q 100 ved jeg så ikke hvad den blev til eller hvornår den blev ophugget
men mon ikke den blev til QF 360, syntes at det kan læses på puffen - det var jo almindeligt at vogne med skruebremse fik endetal 0 eller 5 ved privatbanerne

så en tegning af HP Q 127-132
[image]

og det var så noget Q, men der var jo også H vogne og meget forskellige
men er jo en anden historie, men en H der aldrig blev bygget er så denne
[image]

og at den aldrig blev bygget er så med modifikation
hvad Scandia og Hjørringbanerne ikke kan - ja det klarer andre så...
[image][image]
ganske vist model - og den er cirka 25 år gammel
men den ville havet været "najs" i 1:1

og i baggrunden er Tog 95 Ar - Fh 1953: E 991(Ab) + AV 262(Ab) + CAR 1043(Ab) + CM 2146(Fh) + CM 2039(Fh) + AC 26(Fh) + WL Y 3690(Ab) + EA 6002(Fh) + DB 5106(Fh)ved godt at det burde være WL M3 3014-17 og DB 5101-05 - men så må modelfabrikanterne se at få lettet øh - næ - meget gerne gerne lave dem - ellers må man jo selv igang ved hjælp af 3Dprint
E + AV + CAR er ved at blive koblet på - ses af den ikke samlede harmonika mellem CAR og CM(spidsgavlet gemt bag H vognen)
lidt off topic her tilsidst :-D - selvom at opr af tog 95 og H vogntegningen er jernbanehistorie ;-)

med venlig hilsen
henning h087

graver dyber og prøver at finde mere - der må være farvefoto også af Q vogne

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

" Bare en Q vogn" + H!!

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 13/5 2012, 21:47 (4365 dage siden) @ h087

Udsnit af Q 100
[image]
mvh
Thorbjørn

" Bare en Q vogn"

af Jens Bruun-Petersen, 13/5 2012, 22:27 (4365 dage siden) @ UTJ

Hej venner!

Thyges billeder vækker flere gamle minder, både fra Aalborg-banerne og mange andre baner. Tak for dem!

Det er rigtigt: Der var ikke mange ens vogne. Der var rigeligt med variantioner i vognkasser, men når man også tager bremsesystemerne med (og mere eller mindre korrekt brug af hjørnemærker for trykluftudstyr) bliver det rigtig morsomt.

Giv tid, giv tid den nynner glad" - Ulriks idé er rigtig god! Flere farvebilleder søges. Vi var mange, der kun kunne ovedrskue økonomien ved at fotografere sorthvid, og i dag savner vi farvebillederne. Godsvognsfarver både ved stats- og privatbaner varierer alle steder voldsomt, så her er en variationsmulighed mere.

Men foreløbig - tilbage til personvognene!

Venlig hilsen

Jens

Avatar

" Bare en Q vogn" - nu på Samsø

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2012, 21:55 (4361 dage siden) @ toylsbjerg

Børge Sundahl har bedt mig uploade følgende (og det gør jeg naturligvis meget gerne):

"På en tur med Fredningsnævnet i april 2000 var jeg på Samsø, og lidt syd for Nordby, så jeg denne Q-vogns kasse.

Det er jo lidt usædvanligt med vognkasser på en ø, hvor ingen baner har været, så jeg fik lige snuppet et foto af kassen. Jeg har forlagt vognnummeret, men der kommer måske en på Samsø, så er muligheden lige for at få tjekket efter.

Med venlig hilsen og foreløbig tak

Børge"

[image]
Ukendt Q-vognkasse, lidt syd for Nordby på Samsø, april 2000. Fotograf: Børge Sundahl.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak