Apropos, så blev ligheden mellem Heljan's "Strandby Station" og virkelighedens Ormslev Station behandlet i denne tråd på Sporskiftet.dk.
Prisen må nok tilskrives beliggenheden tæt på Danmarks 2. største by (som ejendomsmæglere plejer at sige: De tre vigtigste faktorer i forbindelse med vurderingen af et hus er beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed - af den simple årsag, at det er det eneste, man ikke kan lave om på! (enkelte undtagelser kan dog forekomme)).
Når det er sagt (skrevet!), så får man også noget for pengene, for ud over at være en bygning med sjæl og historie, så plejer stationsbygninger at være solidt byggeri (især eftersom at det skulle holde til rystelser fra togene), det er opført af dygtige håndværkere af gode materialer, og som regel efter tegninger af en kendt arkitekt.
Og så er det byggeri, som var pænt for 100 år siden, det er pænt idag, og det vil også være pænt byggeri om 100 år - især når man sammenligner med vores dages byggeri, som nok ikke står i 100 år, og som absolut ikke er bygget med kærlighed, men med en mobilkran og med discount for øje ("mest muligt byggeri for pengene" - og helst kasseformet).