Torsdagsbilleder - Dræby (Generelt)

af Holger Sørensen @, Hedehusene, torsdag 24. maj, 2012, 18:33 (3440 dage siden)

Lidt ad omveje fra noget SVINERI !! (ØSJS) kom vi
i går onsdag til Bullerup

3 km længere ude af OKMJ kommer Dræby ...

Hilsen fra Holger og Morten :-)


Dræby d.22/9-65
Banetjenesten er ude
[image]

[image]

[image]

Forstørrelse fra forrige ...
[image]

Nærmeste station til Lindø
[image]

Endnu et udsnit ...
[image]

Alle fotos HBDS 1965-09-22

Torsdagsbilleder - Dræby

af Søren Jørgensen @, torsdag 24. maj, 2012, 21:08 (3440 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger Sørensen

Nogle rigtig gode billeder. Et par spørgsmål: Man ser tv i billedet en vognkasse.
Har du noget om den?
Hvad var det for et læssespor som formentlig havde skifte længere ude mod Kerteminde-
siden og har du foto fra den side?

Mange hilsener
Søren Jørgensen (NPMB)

Torsdagsbilleder - Dræby

af Niels Munch @, torsdag 24. maj, 2012, 21:30 (3440 dage siden) @ Søren Jørgensen

Man ser tv i billedet en vognkasse. Har du noget om den?

Hej Søren,

Øjensynligt én af OKMJs mange bænkevogne af litra J, som f.eks. denne:

[image]

OKMJ J 81 i Hillerød, 27.10.1972 (nm).

Men hvilken af dem, der havnede i Dræby, kan jeg ikke liiige sige.

M.v.h.
Niels

Torsdagsbilleder - Dræby

af Peter Roland Hansen, torsdag 24. maj, 2012, 21:49 (3440 dage siden) @ Søren Jørgensen

SFJ CA vogn . Jeg husker ikke nummeret

Torsdagsbilleder - Dræby

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, torsdag 24. maj, 2012, 22:20 (3440 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Vognkasserne fra udrangerede J-vogne (bænkevogne) var "stationeret" således:
J 25 Agedrup
J 26 Dræby
J 27 Ladby
J 71 Agedrup
J 72 Brenderup
J 74 Bullerup
J 75 Villestofte
J 77 Rynkeby
J 79 Brenderup
J 82 Kerteminde
J 66 Langesø
J 67 Kerteminde
Lars Viinholt-Nielsen

Torsdagsbilleder - Dræby

af Niels Munch @, fredag 25. maj, 2012, 11:52 (3439 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Mange tak Lars, nyttig oversigt!

Bedste hilsener
Niels

Torsdagsbilleder - Dræby

af ronold @, onsdag 30. maj, 2012, 16:32 (3434 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Her er et billede af vognkassen, der stod i Ladby. Ud fra det oplyste går jeg ud fra, at det må være OKMJ J27 (der var i følge EVPs sider endnu en vognkasse i Ladby). Billedet er taget i foråret 1973. Jeg går ud fra, at vognkassen ikke står der mere. (Kan nogen bekræfte det?)

Mvh Knut

[image]

Torsdagsbilleder - Dræby

af Lars Viinholt-Nielsen @, onsdag 30. maj, 2012, 17:30 (3434 dage siden) @ ronold

Ja, undskyld. I min liste har jeg glemt J 22, som også stod i Ladby. Der var ingen vognkasser, da jeg besøgte stationen i april 2000 på 100 års dagen for banens åbning .
v.h.
Lars Viinholt-Nielsen

Torsdagsbilleder - Dræby

af ronold @, onsdag 30. maj, 2012, 17:41 (3434 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Mange tak for prompte svar. Vognkassen på mit billede fra 1973 er den, der stod på modsat side af sporene i forhold til stationsbygningen. Den anden vognkasse stod i følge EVPs sider bag varehuset og skråt bagved stationsbygningen. Jeg går ud fra at denne anden vognkasse så var J22 - at jeg ikke har forbyttet numrene på de to vognkasser?

Mvh Knut

Torsdagsbilleder - Dræby

af Lars Viinholt-Nielsen @, onsdag 30. maj, 2012, 18:55 (3434 dage siden) @ ronold

Mange tak for prompte svar. Vognkassen på mit billede fra 1973 er den, der stod på modsat side af sporene i forhold til stationsbygningen. Den anden vognkasse stod i følge EVPs sider bag varehuset og skråt bagved stationsbygningen. Jeg går ud fra at denne anden vognkasse så var J22 - at jeg ikke har forbyttet numrene på de to vognkasser?

Mvh Knut

Jeg har kigget i mine originaloptegnelser fra et "commando-raid" på banen (pr. cykel!) i august 1964. Vognen på modsat side af sporene i forhold til stationsbygningen var Zypen-vognen fra 1909 altså OKMJ J 27 med intakte vanger inkl. fabriksplade. Den anden vogn var J 22, og da jeg ikke har noteret fabrikat og år (det var Scandia 1904, fandt jeg ud af sidenhen) har den sikkert været uden vanger. Du er altså på rette spor m.h.t. den vogn, du har fotograferet.
Skal vi lige tage resten af vognkasserne på OMB og OKMJ, når vi nu er i gang: SFJ Ca 49 Brenderup og SFJ Qa 1234 Røjle.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

Torsdagsbilleder - vognkassen i Dræby (1 foto)

af Niels Munch @, tirsdag 21. maj, 2013, 17:18 (3078 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Dette dukkede op, medens jeg ledte efter andet:

[image]

OKMJ J 26 Dræby 28.06.1964 (nm).

Om vognen noterede jeg bl.a. "Rev. 3/6-1944".

Vognkassen ses på dette luftfoto fra 1956:

http://www.kb.dk/imageService/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/B-ser...

Kilde: http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object234801 .

Bedste hilsener
Niels

Torsdagsbilleder - Dræby

af John @, fredag 25. maj, 2012, 12:23 (3439 dage siden) @ Søren Jørgensen

Hej Søren
Du kan findeEVP's sporplan fra Dræby her

Torsdagsbilleder - Dræby

af Svend @, fredag 25. maj, 2012, 12:28 (3439 dage siden) @ Holger Sørensen

De fleste har nok - også dengang - betragtet Kertemindebanen som et kørende jernbanemuseum. Holgers billeder viser imidlertid at der også har været mere tidssvarende (gods-)trafik på banen, noget entusiaster/fotografer ikke skænkedede den store opmærksomhed. Så tak for de gode billeder fra den daglige drift!

[image]

Alle fotos HBDS 1965-09-22

Hvis der er lokale som kan supplere med oplysninger om godstrafikkens omfang, også til Dræby, hører jeg gerne mere.
Henning H087 kan i mellemtiden begynde at gruble over, hvilke typer godsvogne det er, vi ser på billedet ;-)

--
Svend

Torsdagsbilleder - Dræby

af h087 ⌂ @, køge, fredag 25. maj, 2012, 15:03 (3439 dage siden) @ Svend

Hej

ja herlige billeder og jo der var en god trafik på Dræby til Lindø. Rygter eller overleveringen omtaler at det vist var meningen at der skulle været sidespor helt til Lindø, men strandede på hvem der skulle betale, selvom -igen vist nok - var lovning fra Lindø på at ville bruge jernbanetransport - og så var der lige Kerteminde landevejen, frygtelig hvis biler skulle stoppe for et tog!! Og så var der vist også en rutebilchefstilling for Fyn på spil - nå, men der er vist osv.........

om vognene - tja Ekspert er jeg ikke - men umiddelbart vil jeg sige at den med det meget spændværk forneden er en SSl 16 sonderbauart, usikkerheden ligger i de mange stolper, den oprindelige tegning fra DR/DB merkbuch viser at der kun var 7 stolper på hver side - men det er måske der den er "sonder". Den anden er jeg meget i tvivl om pga den kraftige vognbund, men kunne være en SSos bauart ombygget/omdannet, idet den oprindelige SSos vogn havde sidefjele og også kun 7 stolper på hver side. Det kan også være en SSl sonderbauart !!??
her kan jeg virkelig godt savne Per Topp Nielsen og Dansk Jernbanearkiv, Der er han meget mere videne og ekspert. Man (jeg) burde sætte sig i forbindelse med ham, vi har jo trods alt kendt til og hinanden i ca 40 år -og uden hans værk DRIFTMATERIELLET om danske godsvogne - havde man nok ikke vidst så meget om disse. Men på forum her har vi vel også nogen der ved mere om tyske godsvogne - end den smule - jeg ved - har ikke rigtigt beskæftiget mig med det tyske i snart 30 år
men kigger da videre og undersøger
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Torsdagsbilleder - Dræby

af Poul Andersen @, fredag 25. maj, 2012, 15:27 (3439 dage siden) @ h087

Der var også planer om at omlægge strækningen nord om Kertinge Nor,via Munkebo til Kerteminde, som sikkert ville have givet banen en rigtig god vitaminindsprøjtning, såfremt den også var blevet moderniseret med nyt materiel og tidssvarende køreplan.
- Sådan skulle det ikke være.

Mvh.
Poul.

Torsdagsbilleder - Dræby -svenske gv

af UTJ, fredag 25. maj, 2012, 15:43 (3439 dage siden) @ h087

mon ikke vi ser på svenske godsvogne og så er der ikke meget ræson i at lede i tyske oversigter.....

Torsdagsbilleder - Dræby -svenske gv

af Niels Munch @, fredag 25. maj, 2012, 15:51 (3439 dage siden) @ UTJ

Den ved læsserampen er svensk, de 2 ved kranen er jeg ret sikker på er tyske, og jeg er meget enig med Holger i hans indkredsen af typer. Den med det dobbelte sprængværk er så speciel, at det snerper meget i denne retning:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/100/06-s/html/100-128-ssl16.html .

M.v.h.
Niels

Torsdagsbilleder - Dræby -svenske gv

af UTJ, fredag 25. maj, 2012, 16:02 (3439 dage siden) @ Niels Munch

Den ved læsserampen er svensk, de 2 ved kranen er jeg ret sikker på er tyske, og jeg er meget enig med Holger i hans indkredsen af typer. Den med det dobbelte sprængværk er så speciel, at det snerper meget i denne retning:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/100/06-s/html/100-128-ssl16.html .

M.v.h.
Niels

Jeg er ret sikker på at din SSl16 er en svensk Ob. Den forreste er nok en Obu.

Torsdagsbilleder - Dræby -svenske gv

af Niels Munch @, fredag 25. maj, 2012, 16:50 (3439 dage siden) @ UTJ

Efter at have gransket her: http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_61.pdf (side 26 og 27) må jeg medgi', at du nok er sandheden nærmest, Ulrik. Jeg mente på Holgers udsnit at kunne se et bremsehus, som vist alligevel ikke er der :-| .

M.v.h. & go' pinse
[image]

Niels

Torsdagsbilleder - Dræby -svenske gv

af h087 ⌂ @, køge, fredag 25. maj, 2012, 20:04 (3439 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, fredag 25. maj, 2012, 20:25

Hej

og der vil jeg også give UTJ ret, det er svenske vogne, Ob og Obu - det stemmer overens med stolper og vognbundstykkelser,
så tak for det UTJ.

mvh
henning h087

mærkeligt nok tænker man (jeg) tyske godsvogne i første omgang, måske fordi det er på Fyn - og fast forbindelse med Tyskland - hvorimod Sverige - der er der to færger - og mindes ikke at have set SJ Ob og Obu vogne fotograferet på danske spor før - så alene derfor er fotoet ret enestående - såfremt jeg har ret i min antagelse med hensyn til fotograferingen af disse vogne - mon vi kunne lokke Holger og Morten at lave et udsnitsforstørrelse af det

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Torsdagsbilleder - svenske gv helt tæt på

af Holger Sørensen @, Hedehusene, lørdag 26. maj, 2012, 07:40 (3439 dage siden) @ h087

Hej

og der vil jeg også give UTJ ret, det er svenske vogne, Ob og Obu - det stemmer overens med stolper og vognbundstykkelser,
så tak for det UTJ.

mvh
henning h087

mærkeligt nok tænker man (jeg) tyske godsvogne i første omgang, måske fordi det er på Fyn - og fast forbindelse med Tyskland - hvorimod Sverige - der er der to færger - og mindes ikke at have set SJ Ob og Obu vogne fotograferet på danske spor før - så alene derfor er fotoet ret enestående - såfremt jeg har ret i min antagelse med hensyn til fotograferingen af disse vogne - mon vi kunne lokke Holger og Morten at lave et udsnitsforstørrelse af det

To udsnit helt tæt på

Hilsen fra Holger og Morten :-)

[image]

[image]

Torsdagsbilleder - svenske gv helt tæt på

af Holger Sørensen @, Hedehusene, lørdag 26. maj, 2012, 09:18 (3439 dage siden) @ Holger Sørensen

Den "fjernere" tysk-lignende bogievogn er beskrevet i bogen "Svenska godsvagnar"
Normalspor 1856-1956 af Erik Sundström udgivet af trafikverkets Museer i 2010 side 238 under 7.20 bogievagnar litra Ob, samt i en vognoversigt udgivet af SJ "SJ Godsvagnar" side 26 hvor også den nærmeste bogievogn er beskrevet på side 27.

Hilsen fra Holger og Morten i Hedehusene:-) ;-) :-)

Avatar

Torsdagsbilleder - svenske gv helt tæt på

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, lørdag 26. maj, 2012, 14:03 (3438 dage siden) @ Holger Sørensen

I en vognoversigt udgivet af SJ "SJ Godsvagnar" side 26 hvor også den nærmeste bogievogn er beskrevet på side 27.

Og den findes som pdf her: Förteckning över SJ godsvagnar 1960.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen