Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/9 2010, 12:15 (4962 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 17/9 2010, 12:58

Færdigtegnet:

Høng - Tølløse Jernbane

Nordjyske Jernbaner

Næstved - Præstø - Mern Banen

Jeg skrev også OHJ i overskriften og det er ikke helt rigtigt. Direktør Johansen fra OHJ indkøbte brugt materiel med både arme og ben, så det blev til en ret broget samling materiel med tiden. Det meste motormateriel er tegnet men jeg søger tegninger af følgende 6 stk. "MAK-værk":

OHJ MO 25-26
MAK 1961/516 + 517

OHJ 45-46
MAK 1965/1000248 + 1000244

OHJ 64-65
MAK 1952/220016 + 220013

--
[image]

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Poul Erik Bjerre, 17/9 2010, 12:49 (4962 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Tak for tegningerne - men dem til NJ og OHJ er vist røget af i "svinget" - og linkene her fra forum'et ser ikke ud til at virke.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Avatar

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/9 2010, 13:01 (4962 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Hm - ja, der var vist et par detaljer; jeg linkede til min egen harddisk og der har I heldigvis ingen adgang. Og nu har jeg også uploaded NJ tegningerne. OHJ kommer online, når jeg har alle tegninger på plads.

--
[image]

Motormateriellet fra OHJ - MaK

af Niels Munch, 17/9 2010, 20:56 (4962 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

[image]
OHJ 45 - B 234 - B 235 Tølløse 10.06.1979 (nm).

Klik på billedet for tegning ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Daniel Zøllner @, 18/9 2010, 03:31 (4962 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Meget flot arbejde du har lavet der men...

NJ Ym 32-35 var ikke blå/rød/hvide men derimod alm, dvs Røde med hvidt tag og hvid midterstribe, og endnu en ting jeg også undre mig over er at den tegning du har lavet
til NPMB Sm 2 (mener den også havde rød sneplov efter hvad jeg har set på et billede)
det er ikke for at rette på dig el skælde ud at jeg gør dette, men på et tidspunkt skulle det ikke undre mig at nogle andre ville have skrevet det her som jeg gør nu
så det er kun for at give en hjælpende hånd:)

M.V.H Daniel Zøllner

Avatar

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/9 2010, 08:03 (4962 dage siden) @ Daniel Zøllner

Du skal naturligvis råbe op, når du finder fejl på Jernbanen.dk - og det gælder også alle andre.
Jeg har nu efterchecket farver på NJ Y-tog og NPMB SM snenæser, og du har helt ret - så jeg har nu lagt reviderede tegninger online inkl. to HHJ Y-tog (fra NJ), der også var fejlfarvede.

--
[image]

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af OJK37, 18/9 2010, 16:53 (4961 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Niels!

Spar lidt på "krudtet" - der skulle gerne være et par "godbidder" tilbage til bogen MM8, som arbejdsgruppen bag regner med at du vil deltage i!!!;-) Til orientering kommer MM8 til at omhandle "udenlandsk motormateriel efter 1945", d.v.s. MaK, Henschel, MAN m.m.
Jeg kan godt være Tommy behjælpelig med tegning af OHJ's Mo-ere.

Ole-Jørn

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af UTJ, 18/9 2010, 17:26 (4961 dage siden) @ OJK37

Hej Niels!

Spar lidt på "krudtet" - der skulle gerne være et par "godbidder" tilbage til bogen MM8, som arbejdsgruppen bag regner med at du vil deltage i!!!;-) Til orientering kommer MM8 til at omhandle "udenlandsk motormateriel efter 1945", d.v.s. MaK, Henschel, MAN m.m.
Jeg kan godt være Tommy behjælpelig med tegning af OHJ's Mo-ere.

Ole-Jørn

Det behøver du ikke at være bekymret for. Vi udveksler gerne fotografica her og selv om et billede har været vist før så skal MM-bøgerne nok sælge. En bog er fortsat helt anderledes konkret i forhold til et netbillede. Det MM-bøgerne og andre jernbanebøger sælger på, er kombinationen af god tekst og godt gengivne billeder, hvad så enten de er offentliggjort før eller ej. Billeder i et forum som dette (se blot på de svenske ditto) er med til at øge interessen - en Einsteiger skal jo blive bidt af det inden han/hun begiver sig hen og bruger 400-500 kr på en bog.

MM8 skal nok blive god - der er masser af historie i den. Blot hele historien om lokomotivproduktionen i Kiel bliver interessant......sø klø på, de trofaste skal nok bide på. Men tiden er jo næsten kørt fra første bind, som godt kunne klare en opfriskning med lidt mere om de enkelte vogne, men det må vente.

Hilsener
Ulrik

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Steff, 19/9 2010, 10:54 (4960 dage siden) @ UTJ

Jeg kan kun give UTJ helt ret i hans bemærkning om, at MM serien nok skal sælge. Jeg vil tillade mig at tilføje, at jeg mener, at MM serien er reference bøgerne i Danmark m.h.t. anvendt motormateriel. De er velskrevne med et godt forhold mellem teknik og drift, det hele illustreret med instruktive tegninger, billeder og tabeller.
Man siger jo at ”et billede siger mere end tusind ord”. Men et billede i faglitteratur skal vel anvendes til at understøtte en tekst og så gør det ikke noget at billedet har været vist før. Billedteksten gør læserne opmærksomme på, hvad de lige netop skal lægge mærke til ved billedet.
Som et eksempel herpå et billede af OHJ 46 i Holbæk den 22. januar 1983 (desværre ikke samme flotte fotografiske kvalitet som det tidligere viste af OHJ 45).
[image]
Billedet kunne vise et tog i Holbæk, en privatbanemaskine fra MAK, et design valgt af en privatbane, en privatbane der indkøber godt materiel til gælde for de rejsende, et gennemkørende tog fra privatbanen etc. Altså, det er hér teksten der afgør hvad billedet skal vise.
Derfor blev jeg faktisk lidt ked af/overrasket over bemærkningen om at ”holde lidt igen” til en debattør her i Forum. Er det censur over for en kommende/mulig billedleverandør ”for sådanne billeder har jeg/vi ret til/krav på, da vi planlægger en bog om….”?. Må der kun vises tidligere offentliggjorte billeder i Forum? Skal man spørge alle forlag/udgivere om lov, før man bringer et billede i Forum etc.?
Jeg tror på at bemærkningen er skrevet, da det – også for mig – har været til stor glæde at se alle de flotte og instruktive billeder (og informationer), der netop kommer frem her i Forum. Og det til glæde for alle med interesse i jernbanehobbyen. For bemærkningen er jo slet ikke skrevet ud fra et kommercielt synspunkt, vel?

Mvh

--
Steffen Dresler

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Niels Munch, 18/9 2010, 20:36 (4961 dage siden) @ OJK37

Nu helt rolig, Ole-Jørn!

Betragt mine billeder her som en slags "smagsprøver" eller måske sågar "lokkemad".

Glæder mig til samarbejdet!

[image]

Bedste hilsener
Niels

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Per Salling @, 18/9 2010, 20:44 (4961 dage siden) @ Tommy Nilsson

Angående MAK-materiel: Prøv at spørge her: http://www.loks-aus-kiel.de

Det er en stor side om alt motormateriel fra Kiel. Måske kan de også hjælpe med tegninger.

Vh, Per

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Aleman, 20/9 2010, 16:44 (4959 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Til Tommy.


I en bog - desværre husker jeg ikke hvilken, men den er nok fra banebøger (?) - findes disse små skitser af OHJ-materiel, bl.a. Mo 25-26, som måske kan hjælpe dig på vej. Jeg skal beklage kvaliteten, men der er tale om ret gamle fotokopier.

Med venlig hilsen,

Aleman

Avatar

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/9 2010, 06:25 (4959 dage siden) @ Aleman

Aleman - har du mulighed for at emaile mig den pågældende side?

--
[image]

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af Niels Munch, 21/9 2010, 06:54 (4959 dage siden) @ Tommy Nilsson

Til alm. orientering,

OHJ/HTJ-vognskitserne stammer fra bogen "Gennemgående Vogn til Privatbanen" af John Poulsen, banebøger 1985 ISBN 87 88632 09-1985, hvortil jeg i al beskedenhed leverede tegningerne af OHJ Bne 281, B 236 og HTJ Cle 71.

M.v.h.
Niels

Avatar

Motormateriellet fra OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/9 2010, 06:30 (4959 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så fik jeg tegnet OHJ MO 25-26 i den oprindelige udgave:

[image]

Vognene blev i 1997 og 99 ombygget med bl.a. ny front og nye døre. Er der nogen, der har en sådan tegning?

--
[image]

Motormateriellet fra OHJ

af Claus Frost, 21/9 2010, 08:58 (4959 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Du mangler lige en hvid stribe under vinduerne :-)

Avatar

Motormateriellet fra OHJ

af Sebtus ⌂, Berlin, 21/9 2010, 09:00 (4959 dage siden) @ Tommy Nilsson

Flot! Men jeg tror at der var en hvid stribe under viduerne

Mvh

Sebastian

Motormateriellet fra OHJ

af Steen Larsen, Søborg, 21/9 2010, 22:46 (4958 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jo der var skam en hvid stribe under vinduerne


[image]
OHJ MO25 Ny Hagested 1976

[image]
OHJ MO26 KbhH 1975

Mvh
Steen

OHJ Mo ombygninger .....

af Niels Munch, 22/9 2010, 08:03 (4958 dage siden) @ Tommy Nilsson

..... var der vist en del af.

Da jeg besøgte værkstedet i Holbæk i sommeren 1989,

[image]

var en af Mo-erne på bedding for indbygning af nye Deutz-motorer. Samtidig fik vognen "Triangel-lys" og indbyggede slutsignaler - samt blev i øvrigt asbest-saneret. Førerrummene blev udvidet en anelse, og de ét-bladede overgangsdøre i gavlene blev erstattet med to-bladede, der blev forsynet med smalle, lodretstående vinduer.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Motormateriellet fra OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/9 2010, 11:29 (4957 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hm - ja, maleren holdt vist tidligt fri men han har nu haft fat i den hvide maling:

[image]

Derudover har jeg tegnet den ombyggede version ud fra tilgængelige billeder:

[image]

--
[image]

Motormateriellet fra OHJ

af Per Salling @, 23/9 2010, 10:02 (4957 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Meget flotte tegninger - her som overalt ellers!

Et par småting til farverne:

MO-materiellet fra Kiel havde ganske rigtige en hvid stribe under vinduerne fra dag 1. Det kan ses på et billede i OHJ's 100-årsbog på s. 130 - her passerer hele togstammen gennem Odense på vej til levering en gang i maj 1961. Ved indførelsen af det nye "liberi" i 1989 blev den brede hvide stribe erstattet af 2 lidt smallere, men det er måske for småt til at kunne vises på den nederste af tegningerne, hvor du ellers har de nye logoer med på vognsiden.

Du har byttet om på tegningerne af OHJ 24 og 39. Nr. 24 var rød med hvid stribe fra leveringen i 1952, så det har vel været startskuddet til dét liberi i stedet for det fra 30'erne med guldstriber. Se fabriksfoto i jubilæumsbogen s. 124 - det er ganske vist i S/H, men den hvide stribe er tydelig, og kombinationen rødbrun/hvid stribe har da aldrig været brugt ... Nr. 39 kørte til gengæld rundt og så rødbrun ud med org. FFJ-litrering i nogen tid, før den blev malet om.

OHJ's Skandia-skinnebusser havde banens "våbenskjold" malet på siden ved siden af indgangsdøren i den ene ende, og det første leverede skinnebusmateriel fra 1948 (Sm 15, Sp 225 og Sb 240) var fra leveringen malet blåt forneden og sølv foroven. De blev malet om i sølv og rødt et års tid senere.

Venlig hilsen, Per Salling

[image]
OHJ MO 26 med Bl 230 eller 231 i Vig sommeren 1978

Avatar

Motormateriellet fra OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/9 2010, 09:41 (4956 dage siden) @ Per Salling

Tak for input.
Der er for få pixels at gøre godt med, til at kunne lave to hvide streger under vinduerne på MO-vognene.
OHJ 24 er nu rød.
Der er ingen våbenskjold på nogen af de billeder af Scandia-skinnebusser, jeg er i besiddelse af. Da de kun var blå i et års tid, beholder jeg dem i den nuværende farve.

--
[image]

Motormateriellet fra OHJ

af Per Salling @, 28/9 2010, 19:26 (4951 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Jeg er enig med dig i ikke at vise den blå farve på Sm15, netop fordi det varede så kort – jeg ville blot nævne det for fuldstændighedens skyld, da du et eller andet sted har skrevet, at du stræber efter at vise materiellet i den oprindelige bemaling.

Hvad våbenskjoldet angår, så kan det ses på det vedhæftede fabriksfoto af Sm16 samt af fotografiet af Sm15, Sp225 og Sb240 i Holbæk kort efter leveringen i 1948 (Peer Thomassens fotosamling). Billederne er scannet fra OHJ’s 100-årsbog side 122-123 – hvis det ikke er lovligt at gøre det, så slet dem lige!

På EVP’s Skandia-side er der dels et foto af Sm15, hvor man kan skimte våbenskjoldet i den fjerneste ende, dels et af HTJ Sp37, hvor man kan se, at HTJ også brugte våbenskjold. Det sidste er ikke så tydeligt, men så vidt jeg husker er det vist i HTJ’s jubilæumsbog. Det er muligvis en hvid bispestav på rød baggrund (Sorø Amts våbenskjold?)

Dette her er altså ikke kritik af dit enorme arbejde og dine fine tegninger – det er kun et lille bidrag til at gøre det helt perfekt!

Venlig hilsen, Per

[image]
Fabriksfoto af OHJ Sm 16, 1951


[image]
OHJ Sm 15 med Sp 225 og Sb 240 i Holbæk 1948 (Peer Thomassen/Dansk Jernbane Klub)

Avatar

Motormateriellet fra OHJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/10 2010, 19:20 (4945 dage siden) @ Per Salling

Nå ja, øjnene er det første, man bliver blind på. Jeg kiggede efter våbenskjold på den røde del af vognene. Der er selvfølgelig våbenskjold på alle de billede jeg har af OHJ SM-vogne og tegningerne er nu opdateret:
http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=156&g=m
Til gengæld har jeg ingen billeder af bivognene, så måske du kan oplyse, om der også var våbenskjold på disse vogne?

--
[image]

Motormateriellet fra OHJ

af Niels Munch, 5/10 2010, 05:54 (4945 dage siden) @ Tommy Nilsson

Til gengæld har jeg ingen billeder af bivognene, så måske du kan oplyse, om der også var våbenskjold på disse vogne?

Hej Tommy,

Jeg har vist kun dette ene billede af OHJ-skinnebusbivogne, og der var intet våbenskjold på:

[image]
OHJ Sp 225, Cs 233 og Sb 240 henstillet i Holbæk 24.07.1975 (nm).

Men - i "Skinnebusbogen" motormateriel 3 er der et billede af et nybygget skinnebustog til OHJ samt ét af HTJ Sp 39 (i 1959), og dér har Sp-vognene våbenskjold.

Bemærk også, at de 2 røde skinnebusbivogne på billedet var omlakeret for kørsel med ex TGOJ skinnebusserne, der havde "dansk" kobling.

Bedste hilsener
Niels

Motormateriellet fra OHJ

af Per Salling, 6/10 2010, 16:54 (4943 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hmmm - det er jo ellers den slags, man plejer at slå op på jernbanen.dk for at finde ud af ... ;-)

Ud fra min meget begrænsede litteratur og det, jeg kan google mig frem til, kan der ikke siges andet end dette: Alle OHJ's og HTJ's motorvogne havde tilsyneladende våbenskjold. Mindst én af HTJ's bivogne havde det også (Sp 37, vist hos EVP), og mindst én af OHJ's havde det ikke (Sp 225, jubilæumsbogen s. 122 - se også Niels Munchs billede nedenfor). I jubilæumsbogen s. 122 nederst er der et ret lille s/h-billede af OHJ Sp 226 uden våbenskjold, men med en utydelig skygge dér, hvor det kunne have været. Er det overmalet/blegnet/skallet af? Eller er det en rustplet eller en plet på fotografiet?

Et eller andet sted derude må der være nogle fotografier …

Venlig hilsen, Per

Motormateriellet fra OHJ

af OJK37, 6/10 2010, 17:46 (4943 dage siden) @ Per Salling

HTJ Sp 39 havde også våbenskjold, men i modsætning til Sp 37 sad dette ved foldedøren.
(EVP-foto side 70 i MM3 "Skinnebusser")
Ole-Jørn

Motormateriellet fra OHJ

af Niels Munch, 18/10 2010, 10:47 (4931 dage siden) @ OJK37

Mon ikke der er belæg for at antage, at det oprindeligt både var intention og praksis, at også Sp-vognene ved OHJ og HTJ havde våbenskjold?

I f.m. udbedringer tæt på kommunalreformen i 1970 kunne det dog tænkes, at man ikke længere "tog det så tungt". De bortfaldt i hvert fald for "de helrøde". :-|

"Bevisfoto" for våbenskjold på Sp:

[image]
HTJ Sp 38 Tølløse 1970 (nm).

Våbenskjold på "rumpegeder" har jeg aldrig observeret.

Bedste hilsener
Niels

Motormateriellet fra HTJ, NJ, NPMB og OHJ

af LkfBw, 17/10 2010, 19:21 (4932 dage siden) @ Tommy Nilsson

En lille sjov detalje ang den 3-akslede Triangel motorvogn NPMB M7 er at den kørte det allersidste ordinære tog på Køge - Ringsted Banen, dog sammenkoblet med ØSJS M1. M7 var på det tidspunkt blevet til ØSJS M3. Vil næsten tro at Niels ligger inde med et billed fra den sidste dag på KRB, og de to vogne sammen.

Så M7 så sent som idag, i ØSJK's ordinære tog imellem Køge og Næstved.

Hilsen Bo

KRB sidespring (1 foto)

af Niels Munch, 18/10 2010, 07:04 (4932 dage siden) @ LkfBw

Vil næsten tro at Niels ligger inde med et billed fra den sidste dag på KRB, og de to vogne sammen.

Hej Bo,

Desværre ikke - selv om den 31. marts 1963 var en søndag. Jeg gætter på, jeg havde nok at se til med terminsprøve og fysikrapporter .....

Til gengæld var jeg med på DJKs "afskedstur" på KRB den 18. november 1962, og forud herfor var det lykkedes mig ved forskellige lejligheder at fotografere KRBs egne Triangel-vogne. Men jeg gik altså glip af kombinationen ØSJS M 1 + M 3.

[image]
DJKs særtog på KRB, Østervang St. 18.11.1962 (nm).

Som det ses af dette halvdystre gråvejrsbillede, er særtoget en ØSJS-stamme, og den interesserede kan se særtogsanmeldelsen *her*.

Det var vist et sidespring af de større :-| .

Bedste hilsener
Niels

KRB sidespring (1 foto)

af LkfBw, 18/10 2010, 09:31 (4932 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Dig der ellers ligger inde med alt. :-).

Om ikke andet kan man ane den i baggrunden, på de billeder der er i bogen om Køge - Ringsted Banen.

Vi kan jo så måske håbe på at der er en her i dette forum der ligger inde med et sådant.

ØSJS-hilsen fra
Bo

Indsend billeder
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak