Sidste tog fra Grindsted ... (Jernbanen i dag)

af Allan Støvring-Nielsen, mandag 04. juni, 2012, 15:10 (2922 dage siden)

... afgik i går kl. 21.15

Tak for mange gode fototure på banen!

mvh, Allan

[image]

Sidste tog fra Grindsted ...

af Svend @, mandag 04. juni, 2012, 19:18 (2922 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Rent "teknisk" er banen nu spærret for trafik. Det er herefter op til politikerne om banen skal lukkes helt eller om den skal renoveres. Lad os se hvad der sker .......

--
Svend

[image]

Sidste tog fra Grindsted ...

af KimC, mandag 04. juni, 2012, 19:42 (2922 dage siden) @ Svend

Jeg er bange for at det tog på Allans billed med statsgaranti var sidste tog på strækningen - eller sidesporet som det jo kom til at hedde.

Avatar

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 04. juni, 2012, 20:00 (2922 dage siden) @ KimC

- eller sidesporet som det jo kom til at hedde.

Det har et par steder været nævnt, at strækningen Bramming-Grindsted på et tidspunkt (som vist ikke ligger ret langt tilbage) ændrede status fra godsbane til sidespor.

Det lyder interessant. Hvad er "retsgrundlaget"? Eller sagt på en anden måde: Hvor "står" det?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.laurbjerg-bramming.dk

Sidste tog fra Grindsted:

af Holger Cordtz @, Kolding, mandag 04. juni, 2012, 20:17 (2922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er lige lidt mere fra "sidste tur"

[image]
MT 152 ved tidl. Horsbøl T. lige uden for Grindsted den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

[image]
MT 152 ved Agerbæk i "månelys" i overkørelse 23 den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Avatar

Sidste tog fra Grindsted:

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 04. juni, 2012, 21:33 (2922 dage siden) @ Holger Cordtz

Her er lige lidt mere fra "sidste tur"

MT 152 ved tidl. Horsbøl T. lige uden for Grindsted den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

MT 152 ved Agerbæk i "månelys" i overkørelse 23 den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Holger - skulle der ikke stå 3/6-12? Det er det der står i billederne (som jeg har udeladt her)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sidste tog fra Grindsted:

af Holger Cordtz @, Kolding, mandag 04. juni, 2012, 22:20 (2922 dage siden) @ Michael Deichmann

Her er lige lidt mere fra "sidste tur"

MT 152 ved tidl. Horsbøl T. lige uden for Grindsted den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

MT 152 ved Agerbæk i "månelys" i overkørelse 23 den 3/4-12 Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Holger - skulle der ikke stå 3/6-12? Det er det der står i billederne (som jeg har udeladt her)

Fordi jeg ikke kan finde ud af, at ramme rigtig UPS!.
Disse billeder er "naturligvis" taget den 3/6-12

Mvh
Holger Cordtz
"skulle være gået til Louis Nielsen" :-D

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Jens V, mandag 04. juni, 2012, 20:25 (2922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Det har et par steder været nævnt, at strækningen Bramming-Grindsted på et tidspunkt (som vist ikke ligger ret langt tilbage) ændrede status fra godsbane til sidespor.

Det lyder interessant. Hvad er "retsgrundlaget"? Eller sagt på en anden måde: Hvor "står" det?

Rigtigt godt spørgsmål... :-)

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Tolpen, mandag 04. juni, 2012, 21:14 (2922 dage siden) @ Jens V


Det har et par steder været nævnt, at strækningen Bramming-Grindsted på et tidspunkt (som vist ikke ligger ret langt tilbage) ændrede status fra godsbane til sidespor.

Det lyder interessant. Hvad er "retsgrundlaget"? Eller sagt på en anden måde: Hvor "står" det?


Rigtigt godt spørgsmål... :-)

Der blev ansøgt om dispensation til at banen kunne genåbnes efter normen for sidespor, således at ikke alle akutte fejl fundet ved målevognskørslen i januar, skulle udbedres umiddelbart. Det er altså kun (?) "vedligeholdelsesmæssigt" at banen skiftede status.
T

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Jens V, tirsdag 05. juni, 2012, 08:52 (2922 dage siden) @ Tolpen

Der blev ansøgt om dispensation til at banen kunne genåbnes efter normen for sidespor, således at ikke alle akutte fejl fundet ved målevognskørslen i januar, skulle udbedres umiddelbart. Det er altså kun (?) "vedligeholdelsesmæssigt" at banen skiftede status.

Det er nemlig korrekt. Men lyder det ikke som om, "nogen" har overfortolket det lidt?

Efterhånden har ordvalget vist også ændret sig fra "lukket" til "spæret".

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Poul Andersen @, tirsdag 05. juni, 2012, 09:18 (2922 dage siden) @ Jens V

Uanset ordvalget som godsbane eller sidespor, så er det skinnerne (ca. 100 år gamle)og svellernes (ca. 50 år gamle) standard og tilstand der bestemmer om det er forsvarligt at køre på strækningen.
Noget tyder på, at der i de senere år hverken er sprøjtet for ukrudt eller foretaget beskæringer, så det hele er efterhånden ved at gro godt og grundigt til, hvilket hurtigt nedbryder de ældre svellers tilstand.
Dette sammenholdt med, at alle sidespor er fjernet, og forholdene i Grindsted udelukkende er tilpasset kørsel til "Grindstedværket" med to tankvogne, så er der ikke længere er mulighed for opdyrkelse af nye kunder.

Disse forhold lagt sammen, giver vel et tydeligt facit af, hvad man længe har ønsket med banen.

Mvh.
Poul.

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Jens V, tirsdag 05. juni, 2012, 21:02 (2921 dage siden) @ Poul Andersen

Disse forhold lagt sammen, giver vel et tydeligt facit af, hvad man længe har ønsket med banen.

Ja, og var man ikke "kommet til" at bygge en bro over motorvejen (inden nogen kunne forhindre det), var det såmænd sket meget før! :-)

Bramming-Grindsted: Fra godsbane til sidespor

af Winther @, Karlskov, tirsdag 05. juni, 2012, 22:33 (2921 dage siden) @ Jens V

Hej
I følge vores Landpostbuds-transportminister mangler man noget så forfærdelig en montions sti på de (UD)kanter.;-)
Har han udtalt til den lokale ugeavis `Midtjysk Ugeavis`.
Med nedlagt jernbane hilsen.
Bent

Sidste tog fra Grindsted ...

af Svend Jensen, mandag 04. juni, 2012, 22:53 (2922 dage siden) @ KimC

Det værste er snart at de lokale kræfter tilsyneladende er stærkt imod den bane. Så er det så meget desto sværere at genåbne og gøre ved. Det var jo ikke mindst lokale kræfter der sørgede for at Vestbyen fik lov at køre videre. De kan nok godt li' lastbiler på den egn.

Sidste tog fra Grindsted ...

af Jan Sørensen @, søndag 08. september, 2013, 23:44 (2461 dage siden) @ Svend

Det er absolut mest logisk at banen bliver reetableret, alt andet vil være ude af trit med 2020 planen..

Sidste tog fra Grindsted ...

af ThomasTT, mandag 09. september, 2013, 00:19 (2461 dage siden) @ Jan Sørensen

Det er absolut mest logisk at banen bliver reetableret, alt andet vil være ude af trit med 2020 planen..

Hvorfor? Hvad skal banen bruges til?

Hvis der skulle komme konkrete planer om en forbindelse Aarhus-Esbjerg over Billund har jeg svært ved at tro, at den gamle bane skulle kunne bruges til meget. Mon ikke det vil være både bedre og billigere med et nyt spor grindsted-varde eller måske billund-bramming

Sidste tog fra Grindsted ...

af Allan Støvring-Nielsen, mandag 04. juni, 2012, 20:14 (2922 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

På sin vej fra Grindsted mod Bramming tænder toget, for sidste gang, overkørsel 23 nord for Agerbæk.

mvh, Allan

[image]

Sidste tog fra Grindsted ...

af Sæby Station, mandag 04. juni, 2012, 23:04 (2922 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Ja de lokale krafter lever desvære stadigvæk i 60/70´eren.
Jeg håber at nogle af de gode jernbane folk kan få dem vækket op fra deres syvsover tilstand, og se at de skal have banen forlænget til Bilund.
Ellers er jeg meget snart bange for at Vestjylland og Jylland generalt er sadt unden for alt der har med jernbanen at gøre i forhold til Øen !
Se skal have et 3 spor samt en overfødig bro til Tyskland.

Sidste tog fra Grindsted ...

af re20000 @, tirsdag 05. juni, 2012, 08:53 (2922 dage siden) @ Sæby Station

Se skal have et 3 spor samt en overfødig bro til Tyskland.

Ja men den bliver flot og dyr!.....

Nold

Sidste tog fra Grindsted ...

af Leif Jørgensen @, København Ø., tirsdag 05. juni, 2012, 15:28 (2921 dage siden) @ Sæby Station

Se skal have et 3 spor samt en overfødig bro til Tyskland.

Der er faktisk ganske god brug for den bro. Det er altså ikke småøfærger, der sejler dernede, men store færger i halvtimesdrift med god belægning det meste af døgnet. Så allerede med den nuværende trafik vil en bro give god mening. Dertil kommer at al erfaring viser, at en ny bro giver mere trafik. Bare se på successerne på Storebælt og Øresund som både bane og vej nyder godt af.

Men alt det opdager man selvfølgelig kun ved at komme syd for Limfjorden og øst for Lillebælt...

Med venlige østdanske hilsner
Leif Jørgensen
- der skam har været nordenfjords flere gange

Sidste tog fra Grindsted ...

af Allan Støvring-Nielsen, tirsdag 05. juni, 2012, 18:24 (2921 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det bliver bare ikke en flot bro, men en kedelig tunnel ;-)

Allan

Sidste tog fra Grindsted ...

af Leif Jørgensen @, København Ø., tirsdag 05. juni, 2012, 21:07 (2921 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det bliver bare ikke en flot bro, men en kedelig tunnel ;-)

Allan

Jamen så risikerer vi da heller ikke, at den bliver påsejlet ligesom en vis anden bro lidt længere nordpå... ;-)

Med venlige bro-hilsner
Leif Jørgensen

Sidste tog fra Grindsted ...

af Winther @, Karlskov, tirsdag 05. juni, 2012, 22:39 (2921 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej
Så risikerer svenskerne da heller ikke at blive solskoldet når de skal holde i kø for at komme over Fehmern på en tosporet landevej:-D :-D
Mvh
Bent

Sidste tog fra Grindsted ...

af Fysikeren, onsdag 06. juni, 2012, 02:25 (2921 dage siden) @ Sæby Station

en overfødig bro til Tyskland.

... betalt at TUNNELENS brugere ;)

Synes bare du skal foreslå brugerbetaling på samme måde på en moderniseret og forlænget Grindstedbane ;)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen