Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

90'ernes "superlyntog"

af Allan Eriksen, 26/6 2012, 11:13 (4321 dage siden) @ Niekind

Der var en tidligere tråd her i jernbanen jeg vil gætte det var sidst sidste år, der så man at de stadig var i live i Iran, historien nævnte ikke det var en fiasko såvidt jeg husker, men hvis bare de stadig blev vedligeholdt, kan jeg ikke tro at det ikke er et godt tog. Det lå ihvertfald godt i sporet herhjemme.

venlig APO hilsen

Allan

90'ernes "superlyntog"

af Niekind, 26/6 2012, 13:05 (4320 dage siden) @ Allan Eriksen

DSB gik jo sådan lidt amok designmæssigt disse år med Intercity-færger, senere "Peder Paars" og "Niels Klim" og IC3-togene. Var disse lyntog også en del af dette og hvem stod bag deres design?

90'ernes "superlyntog"

af Erik Olsen, 26/6 2012, 18:29 (4320 dage siden) @ Niekind

Proto-lyntoget var et forsøg på en videreudvikling hvor man diskuterede elektrificering uden at det endnu var afklaret, og hvor man stadig havde storebæltsfærgerne at tage hensyn til. De blev derfor bygget så man valgfrit kunne anvende diesel- eller ellokomotiver. Der blev bygget to sæt a 5 vogne som blev leveret 1981.

Det var ikke ubetinget en succes. De havde en god gang i sporet, men var alt for tunge, også tungere end anført i kravspecifikationerne. Vognene vejede 54 t hvor en A-vogn vejede 40 t.

IC3 var et senere opgør med lokomotivtrukne tog; de første IC3-sæt blev leveret 1989.

90'ernes "superlyntog"

af Niekind, 27/6 2012, 14:25 (4319 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg anede faktisk ikke der skulle et lokomotiv til at trække dem... så var "ME-froten" blot en styrevogn?

90'ernes "superlyntog"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/6 2012, 14:48 (4319 dage siden) @ Niekind

Jeg anede faktisk ikke der skulle et lokomotiv til at trække dem... så var "ME-froten" blot en styrevogn?

Ja. Den var udviklet sammen med ME, EA og 3. Generations S-tog.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

90'ernes "superlyntog"

af Niekind, 27/6 2012, 14:50 (4319 dage siden) @ BlackThorneDK

Var det DSB selv der stod for designet eller havde man firmaer koblet på?

90'ernes "superlyntog"

af Steff, 27/6 2012, 22:09 (4319 dage siden) @ Niekind

Kære Niekind med flere.

Prototypelyntogets historie går tilbage til DSB ”Plan 1990”, der blev lanceret i 1975. Heri stod bl.a. en passus om udvikling af et 3. generations lyntog for senere mulig afløsning af MA lyntogene.
I 1978 blev der skrevet kontrakt med Scandia-Randers om leveringen af 2 stk. prototypelyntog. Formålet med dette nye koncept, var faktisk udelukkende at afprøve alle de ideer, man havde fået siden idriftsættelsen af 2. generations lyntogene af litra MA. Ligeledes at afprøve de nyeste tekniske landvindinger design- som teknisk.
Udviklingen og det indvendige design, vognkasser, aptering mv., var således et DSB anliggende med anvendelse af DSB designmanual som grundsten. Testmæssigt af vognkassekonstruktion mv. var det dog de engelske statsbaners forsøgs- og udviklingsafdeling, ”British Rail Engeneering Limeted” (BREL), der stod for dette. En årsag hertil var jo daværende designchefs Jens Nielsens tidligere ansættelse ved British Rail og med BREL som samarbejdspartner.
Togsættet skulle altså – foruden et nyt design – også være ”testbed” for ny teknologi, herunder bogier (Wegmann/Schindler-Schlieren), air-con, koblinger (forskellige Scharfenberg typer), bremser (enkelt klods/skivebremser) og brede korte overgange (SIG) mv.
Konstruktionsmæssigt vidste DSB, at man mange år ud i fremtiden ikke havde en bro, men skulle anvende færger mellem landsdelene, hvorfor togsættet skulle kunne overføres med en af de nye IC-færger samlet. Ligeledes var man på daværende tidspunkt så at sige i vadestedet, mellem faste togsæt (som SNCF TGV og DB ICE) eller lokomotivfremførte (som det senere EC system). Og her var DSB yderligere i det ”dilemma”, at man kunne påregne en elektrificering øst for Storebælt, mens der vest for Storebælt nok skulle anvendes dieseltraktion en rum tid frem. På positiv siden medført det, at man passagersædemæssigt kunne udnytte hele færgens længde og ikke tage hensyn til en maskinvogn (som f. eks. litra MA) og anvende vognenes arealer til publikum. Derfor byggedes togsættene med en styrevogn i hver ende, indrettet med et førerrum, som var næsten magen til de ligeledes dengang nye litra ME dieselelektriske lokomotiver. Ideen var herefter, at uanset lokomotivtype, blev togsættet afleveret på færgen, hvorefter togmaskinen blev koblet fra. Når færgen ankom til sin destination, hentede et nyt lokomotiv togstammen, trak det i land og fortsatte til togets mål.
Designmæssigt skulle det ny tog udnytte fritrumsprofilet helt ud med sit knæk i vognsiden (som litra ME), der gav bedre indvendige mål end UIC profilet. Dette gav så problemer med togets transport gennem Tyskland for kulde/varme tests i Østrig. Men toget skulle jo driftsmæssigt senere kun anvendes indenlands.
De to prototypesæt var og blev altså prøvetogsæt uden egen motor og der var IKKE planlagt flere. DSB indhentede meget store mængder af erfaringer, der blev anvendt ved IC-3 m.fl.

Håber det gav svar på nogle af de stillede spørgsmål (her på det efter min mening forkerte jernbanehistoriske sted:-| ).
[image]
ME 1505 med IC 184 i Roskilde.

Ønsker man yderligere informationer kan med fordel læse ”Fra Lyntog til Intercity” af John Poulsen, forlaget Banebøger 2010, ISBN 978-87-91 434-26-6 samt ”DSB, Det nye lyntog” Maj 1892, særtryk af DSB bladet nr. 1/1982.

--
Steffen Dresler

90'ernes "superlyntog"

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/6 2012, 00:38 (4319 dage siden) @ Steff

Kunne EA skubbe sættet helt ned på færgen, eller måtte der rangeres i Korsør, når EA kom med APO lyntoget?
Hvis EA kunne skubbe helt derned, var der så ledninger ind over broklappen?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

90'ernes "superlyntog"

af Rolf Jensen, 28/6 2012, 16:57 (4318 dage siden) @ BlackThorneDK

> Kunne EA skubbe sættet helt ned på færgen, eller måtte der rangeres i Korsør, når EA kom med APO lyntoget?
[quote]Hvis EA kunne skubbe helt derned, var der så ledninger ind over broklappen?
[/quote]

Nej, det kunne EA'eren ikke, for dengang hvor APO-toget kørte, der hang der kun ledninger til Slagelse. Faktisk var der sat master og ledning op, til der hvor banen idag kører ned mod Korsør ny station.
Det var først i starten af 90'erne, at det blev besluttet at sætte master op de 3 km ned til 2 spor ved Korsør havn.

Om EA'eren har "leget" med APO-toget, det ved jeg ikke noget om.
Idag, så kan man vel godt sammenligne APO-toget med Railjet?

90'ernes "superlyntog"

af Holger Cordtz, Kolding, 28/6 2012, 20:13 (4318 dage siden) @ Rolf Jensen


Om EA'eren har "leget" med APO-toget, det ved jeg ikke noget om.
Idag, så kan man vel godt sammenligne APO-toget med Railjet?

EA har køret prøvetur med APO-toget, i Jernbane Historisk 09 (ISBN 978-87-91434-18-1)
side 53 n. er der et foto af EA 3002 køre med toget fra Helsingør mod København
det er taget i 1986.

Mvh
Holger Cordtz

90'ernes "superlyntog"

af Niekind, 28/6 2012, 08:27 (4319 dage siden) @ Steff

Ja, du svarede på alle mine spørgsmål, så mange tak for dette. :-)

Var det iøvrigt udsigten til en fast forbindelse over Store bælt indenfor de nye færgers levetid at man konstruerede IC-færgerne "Dronning Ingrid", "Prins Joachim" og "Kronprins Frederik", således at de nemt kunne ombygges, blandt andet at kunne skyde et øvre vogndæk ind på dem som det skete med "Dronning Margrethe II" og "Prins Henrik", da de blev indsat på Østersøen.

Havde man iøvrigt tænkt på dette, da prinserne senere havnede på Gedser-Rostock??

Ja, nu kommer vi vidt omkring i denne tråd... :-) Men I ved, når man først får sig skrevet varm.

90'ernes "superlyntog"

af Allan Eriksen, 28/6 2012, 12:48 (4318 dage siden) @ Niekind

Såvidt jeg husker var storebæltsbroen ikke engang blevet besluttet at den skulle bygges.

Man havde planer om det men intet folketingsflertal for det, der var flere år før man gik igang
og samtidig var Østtyskland stadig eksisterende, så der var ingen der overhovedet regnede med at der vil være så meget trafik over den vej, Man regnede med ruten Gedser Travemünde som var et privat rederi og det var så det. Jeg tror ikke engang da storebæltsbroen var færdig som togforbindelse at man spekulerede på at sætte færgerne ind på Gedser Rostock.

Men der er nok måske meget vi ikke har fået at vide dengang.

Venlig hilsen

Allan

90'ernes "superlyntog"

af Leif Jørgensen, København Ø., 27/6 2012, 15:01 (4319 dage siden) @ Niekind

Der var faktisk styrevogn i begge ender. Praktisk fordi det så var ligegyldigt hvilken vej, der var for og bag. Men upraktisk fordi der i sagens natur ikke kunne laves overgang til andre vogne. Noget der hurtigt blev aktuelt, da de overgik til InterCity-trafikken, hvor der skulle tilkobles lokale vogne til og fra Korsør og Nyborg.

En anden årsag til at man opgav serieproduktion er nok den, at de var designet til et lyntogskoncept, der blev opgivet. I første omgang taltes om mere koncentrerede løb, så betjeningen af den vestjyske længdebane blev opgivet, mens Sønderborg-løbene ændredes til Padborg/Flensburg, hvilket selv sagt medførte lokale protester. Senere, i begyndelse af 1980'erne, taltes der så om lyntog i timedrift men kun til Esbjerg og Århus, hvilket ikke overraskende udløste en sand proteststorm i det jyske.

Og dårligt var det faldet til ro, før ideen om IC3 opstod i 1983-84 med kortere selvkørende togsæt. Resultatet kender vi.

Der er for øvrigt oprettet en artikel om prototypelyntogene på dansk Wikipedia for halvanden uge side: http://da.wikipedia.org/wiki/IC5. Der mangler dog stadig omtale af den nyere historie.

Med venlige lyntog-hilsner
Leif Jørgensen

90'ernes "superlyntog"

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 17:26 (4319 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der var lige en pudsig ting, når der kun var en apostamme i drift så kørte man naturligvis med B og A vogns materiel, men når det var tilfældet så var slut vognen i stammen en B vogn (nr 10) og så kom A vogn (nr 11) Bk (nr 13) og b (nr 14) Jeg ved det, da jeg selv har kørt til Ålborg i sådan en oprangering.

venlig superlyntog hilsen

Allan

90'ernes "superlyntog"

af thomash, 27/6 2012, 22:06 (4319 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der er for øvrigt oprettet en artikel om prototypelyntogene på dansk Wikipedia for halvanden uge side: http://da.wikipedia.org/wiki/IC5. Der mangler dog stadig omtale af den nyere historie.

Tak for linket.. Dog synes jeg det er noget volapyk som står her:

"Årsagen skal findes i at togets døre var elektriske, og at færgene ganske vist kunne levere strøm til vognene via et kabel, var udstyret med elektrisk drevne propeller til manøvrering i færgehavnene"

Hvor mon informationerne til artikel stammer fra?

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

90'ernes "superlyntog"

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/6 2012, 22:41 (4319 dage siden) @ thomash

Tak for linket.. Dog synes jeg det er noget volapyk som står her:

"Årsagen skal findes i at togets døre var elektriske, og at færgene ganske vist kunne levere strøm til vognene via et kabel, var udstyret med elektrisk drevne propeller til manøvrering i færgehavnene"

Ja, det er en slem gang volapyk.

Meningen med sætningen må være at forklare, at færgens elektrisk drevne KaMeWa Bow Thrustere og toget blev strømforsynet fra det samme elektriske system, men forbrugsprioriteringen gjorde, at færgens manøvrering blev prioriteret først - nok ganske fornuftigt - og derfor mistede toget el-forsyningen under havne manøvre.

Mener dog at problemet blev løst efterhånden.

90'ernes "superlyntog"

af Leif Jørgensen, København Ø., 27/6 2012, 22:45 (4319 dage siden) @ thomash


Tak for linket.. Dog synes jeg det er noget volapyk som står her:

"Årsagen skal findes i at togets døre var elektriske, og at færgene ganske vist kunne levere strøm til vognene via et kabel, var udstyret med elektrisk drevne propeller til manøvrering i færgehavnene"

Hvor mon informationerne til artikel stammer fra?

Ingen anelse, men nu har jeg kontaktet brugeren, der oprettede artiklen, om det. Og ja, den sætning lyder godt nok mærkelig.

Med venlige Wikipedia-hilsner
Leif Jørgensen

90'ernes "superlyntog"

af thomash, 27/6 2012, 22:51 (4319 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ingen anelse, men nu har jeg kontaktet brugeren, der oprettede artiklen, om det. Og ja, den sætning lyder godt nok mærkelig.

Måske det var en god ide at læse hele artiklen igennem. Jeg synes der er flere steder hvor formuleringerne og der der står virker lidt underligt. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

90'ernes "superlyntog"

af steenth, 27/6 2012, 23:06 (4319 dage siden) @ thomash

Ingen anelse, men nu har jeg kontaktet brugeren, der oprettede artiklen, om det. Og ja, den sætning lyder godt nok mærkelig.


Måske det var en god ide at læse hele artiklen igennem. Jeg synes der er flere steder hvor formuleringerne og der der står virker lidt underligt. :)

Du er velkommen til at hjælpe med... opret en konto og ret til..

Mvh
Steen

90'ernes "superlyntog"

af Allan Eriksen, 27/6 2012, 23:07 (4319 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg kan huske at en kammerat der arbejdede ved DSB materiel engang fortalte mig at der dengang var planer om at anskaffe jeg tror det var 6 - 8 stammer a 5 vogne, der så skulle køre til henholdsvis Århus og Esbjerg egentligt mystisk at man protesterede mod det fra Jylland, måske man kunne have haft et ekstra sæt på Århustoget, som så kørte videre til Aalborg, men nu tør jeg ikke lægge hovedet på blokken , måske var det ønsketænkning fra min kammerat.

Foriøvrigt var der vist også planer om at de skulle have haft vedligeholdelsesdepot på terrænet ved det Gule palæ ovre i det ene hjørne mod dengang træværkstedet 3 eller 4 spor.

Men desværre måske blev det aldrig til noget IC3 togene klarede jo trafikken fint i mange år.

venlig superlyntog hilsen

Allan

90'ernes "superlyntog"

af Fysikeren, 28/6 2012, 05:50 (4319 dage siden) @ Niekind

Jeg har en artikel fra DSB-bladet engang i 1980'erne. Her projekterede man, på basis af dette togsæt, et togsæt med også fem vogne, om en med alm. overgang i hver i stedet for førerrum. Derudover skulle vognene gøres lettere med riflede sider på samme måde som MR.

Skal prøve at se om jeg kan få den scannet ind.

90'ernes "superlyntog"

af Nils, 30/7 2012, 22:02 (4286 dage siden) @ Fysikeren

Jeg har en artikel fra DSB-bladet engang i 1980'erne. Her projekterede man, på basis af dette togsæt, et togsæt med også fem vogne, om en med alm. overgang i hver i stedet for førerrum. Derudover skulle vognene gøres lettere med riflede sider på samme måde som MR.

Skal prøve at se om jeg kan få den scannet ind.

Der er et skitse af disse vogne i Jernbanehistorisk årbog ´02, men ikke nogen info hvis vognerne skulle have et "knæk" i siden på samme måde som prototypelyntoget.

Det ville være meget intressant at få vide mere dette togsæt.

Har du mulighet at skanne den artikel?

Venlig hilsen fra Göteborg.

Nils

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak