Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af ole, 16/12 2010, 10:40 (4878 dage siden)

Hej

Det står mig stadig ikke helt glart hvad meningen med sporarbjdet/nyanæg ved Gb går ud på? Ny "bagdørsudkørsel" langs Centralværksted mm og bagom og ud ved Vigerslev? eller hvad?
Og hvad bruges-eller rettere bruges ikke- sporet fra Nordhavn rundt om Svanemøllen og eks Lersøen mm- i nogen grad den tidligere dan-link rute fra frihavnen. til?

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af marrix, Valby, 16/12 2010, 14:26 (4878 dage siden) @ ole

Der er ved at blive bygget et dobbeltspor fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg, så der kan sendes personfjerntog uden om Valby, direkte fra Hovedbanen til Hvidovre Fjern imod Roskilde osv. Derved får man "billigt" udvidet kapaciteten af en meget trafikeret strækning. Læs evt. mere hos Dane Danmark:
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=8764

Området ved Lersøen har i sommeren 2010 været brugt som til skærveomlastning osv. for ombygningen af banen imod Hillerød - hvad det bliver brugt til lige nu ved jeg ikke.

Mvh:
- Martin

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af ole, 17/12 2010, 07:06 (4877 dage siden) @ marrix

ok, ogm sporet fra Lersøen i buen over Svanemøllen og mod Østerport (gl. Danlink?), bruges formodentlig heller ikke til noget?

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af Svend, 17/12 2010, 07:12 (4877 dage siden) @ ole

"Heller ikke"? Sporet fra Lersøen til Østerport blev - som der også blev svaret ovenfor - anvendt til transporter af skærver osv. Om det på et tidspunkt skal fjernes, fordi det ikke længere skal anvendes, må tiden vise.

--
Svend

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af ole, 18/12 2010, 04:47 (4876 dage siden) @ Svend

det har jeg forstået, men det jeg fiskede efter var hvorvidt sporet havde været brugt som aalternativ nordlig til-frakørsel til Kh mm, ligesom den sydlige ditto rundt om Gb mm, eller ihvertfald kunne bruges i tilfælde af at den normale rute var blokeret.

"ringbane/gl.godsbane" Kbh

af ole, 18/12 2010, 04:53 (4876 dage siden) @ marrix

tak. men det har man jo vel egentlig altid kunnet via den gamle godsbane, og ydermere via den nye Luftshavnsbane?- altså den sydlige rute

Frihavnsbanen

af UTJ, 18/12 2010, 05:05 (4876 dage siden) @ ole

tak. men det har man jo vel egentlig altid kunnet via den gamle godsbane, og ydermere via den nye Luftshavnsbane?- altså den sydlige rute

Frihavnsbanen har den fordel at man kan køre fra Fjern til den nordlige S-bane via Lersøen. På Lersøen er der adgang til både Ringbanen, Farumbanen og Syd-Nord ad Klampenborgbanen og Nordbanen. Desuden er der lige plads til "at stå og vente" på plads på S-banen. Andre tilslutninger mellem nær og fjern går nermest direkte mellem trafikspor i begge systemer og dermed er der ikke rigtigt rum for manøvrer. Derfor er den også holdt i gang trods for det lidt akavede forløb med nivesukryds midt i København.

Frihavnsbanen

af okle, 18/12 2010, 07:53 (4876 dage siden) @ UTJ

ja nemlig. sådan var det jo også engang, men var lidt i tvivl om aktuelle status og fremtiden.

Tak for god info

Indsend billederDSB MZ1439

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak