Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vognkasse på Århus Rbg.

af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 05:44 (4871 dage siden)

Er der nogen der ved hvad det var for en gl. vognkasse, der tilbage i 1980'erne, stod ved bremsetårnet på År? Det ligner jo resterne af en ambulancevogn.
Den blev vist nok brugt til lager m.v. for reparation af hovedbremsen på 1. ryg.
Måske Ole M. Nielsen kan huske den.
Billedet er for i øvrigt fra 9/2 1984.

mvh Ralph

[image]

Vognkasse på Århus Rbg.

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/12 2010, 06:14 (4871 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Ralph.

Jeg kan godt huske den. Det var en tidl. ambulancevogn. På dit billede kan man faktisk se aftegningen af det røde kors i en cirkel.

Der stod også en vognkasse ude til venstre (udenfor billedet) som cykelskur. Det var vist også en ambulancevogn.

Skal prøve at se om jeg kan finde ud af hvad det egentlig var for nogle.
Synes at erindre noget om at Bergreen mente at han skulle overtage dem når de ikke skulle bruges mere ! Det blev som bekendt ikke til noget.

Avatar

Vognkasse på Århus Rbg.

af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 06:35 (4871 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Ja der var en vognkasse mere - nemlig lige foran Hammelbanedæmningen - som blev anvendt som cykelskur.
Den ses på afstand på dette, desværre lidt utydelige, billede.

Bemærk for i øvrigt det gl. rangerrygsignal foran vognkassen.
Billede fra 29/5 1982.

Mvh Ralph

[image]

Vognkasse på Århus Rbg.

af Flemming, knivkær Strand, 18/12 2010, 07:27 (4871 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej

Jeg synes det kunne ligne en af de gamle postvogne litra DM, har desværre ingen foto.

Venlig hilsen

Flemming.

Vognkasse på Århus Rbg.

af UTJ, 18/12 2010, 12:46 (4871 dage siden) @ Flemming

Hej

Jeg synes det kunne ligne en af de gamle postvogne litra DM, har desværre ingen foto.

Venlig hilsen

Flemming.

Det er det ikke, for DM-vognene (5551-5558) blev blot til vognkasser. Ambulancetogene forsvandt omkring 1951.

Vognkasse på Århus Rbg.

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/12 2010, 08:06 (4870 dage siden) @ Ralph Hørberg

Jeg tog dette billede kort før vognkassen blev ophugget.

[image]

Jeg har ikke noteret noget vogn-nummer eller lign. så der har sandsynligvis ikke været noget der kunne indikere nøjagtig hvad det var for en af vognene.

Det er dog ingen tvivl om at det er en af de "små" ambulancevogne jvf. driftsmaterielfortegnelsen fra 1938. Det er dog pudsigt at endedøren sidder i modsatte ende af vognen i forhold til hvad der er vist på tegningen. Men det er jo ikke første gang at DRM ikke passer med virkeligheden.

[image]

Avatar

Vognkasse på Århus Rbg.

af Ralph Hørberg, 19/12 2010, 10:38 (4870 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jamen der var den jo, og i fuld skala :-)
Der er helt sikkert ingen tvivl om, at det er en af de omhandlede ambulancevogne. Det er jo nok tvivlsomt at finde frem til nummeret i dag. Den har nok også stået på samme plads siden en gang i 60'erne - kun en formodning.

--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg

Vognkasse på Århus Rbg.

af Thomas Jespersen @, 20/12 2010, 07:18 (4869 dage siden) @ Ralph Hørberg

Apropos spændende vognkasser i Århus. Der stod engang en vognkasse til såvidt jeg husker en CAR, der var i brug, som klubhus for en radioklub. Står den der stadig og hvilken stand er den i?

Thomas

Avatar

Vognkasse på Århus Rbg.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/12 2010, 07:37 (4869 dage siden) @ Thomas Jespersen

Apropos spændende vognkasser i Århus. Der stod engang en vognkasse til såvidt jeg husker en CAR, der var i brug, som klubhus for en radioklub. Står den der stadig og hvilken stand er den i?

Det var DSB BRh 51 86 85-24 290-2 og den stod der i 2003.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak