Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

1101 i ordinær drift

af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 07:55 (4849 dage siden)

Nu jeg alligevel var ved at se de gamle billeder igennem, kommer her et af MY 1101 mens den var i ordinær drift.
IC 152 under udkørsel fra Aarhus, den 27. januar 1985, fremført af MY 1101 og MX 1038.

Mvh Ralph Hørberg

[image]

1101 i ordinær drift

af ljbanen, 18/12 2010, 10:20 (4849 dage siden) @ Ralph Hørberg

Det er et flot billede med MY 1101.

Avatar

1101 i ordinær drift

af MYMXnord, Frederikshavn, 18/12 2010, 16:02 (4849 dage siden) @ ljbanen

Enig rigtigt godt foto:-)

Avatar

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Ralph Hørberg, 18/12 2010, 17:12 (4849 dage siden) @ MYMXnord

Enig rigtigt godt foto:-)

takker

Her kommer så lige et billede fra Århus maskindepot 3/6 1984. På dette tidspunkt hed den MV 1101. Senere samme år fik den større motor og blev til litra MY igen.
På sporet ved siden af, holder en anden maskine der i dag også er museumsmaskine, nemlig MX 1001.

[image]

--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg

1101 i ordinær drift - nu som MV

af HenrikW, Rødovre, 19/12 2010, 13:16 (4848 dage siden) @ Ralph Hørberg

Er der ikke en venlig sjæl, der kan forklare mig hvornår og hvorfor MY blev omlitreret til MV? Gerne med et billede, hvor man kan se litreringen.

mvh Henrik W.

1101 i ordinær drift - nu som MV

af SFJ, 19/12 2010, 13:34 (4848 dage siden) @ HenrikW

Der var nogle MY'er der blev ombygget med mindre motor så de var mere velegnede til persontog. Dee aller første MY'ers motor var ikke lige så kraftig, så de blev også omlitreret til MV. Et billede kan findes i databasen under "MV".

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Filip Gram, 19/12 2010, 14:24 (4848 dage siden) @ SFJ

Der var nogle MY'er der blev ombygget med mindre motor så de var mere velegnede til persontog. Dee aller første MY'ers motor var ikke lige så kraftig, så de blev også omlitreret til MV. Et billede kan findes i databasen under "MV".

Ah, det er ikke helt sådan den hænger sammen: De første 4 blev leveret med en 567B motor på 1.500 HK, 1105 fik indbygget den reservemotor som var leveret med de 4 første, ligeledes en 567B. Fra 1106 blev de leveret med 567C motoren på 1.700 HK. Senere blev motorene byttet rundt og derfor opstod litreringen MV i 1968, for at holde styr på "de små" MY. I følge denne udemærkede side ( http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MV&typenr=2 ) er der tale om 1101, 1102, 1104, 1109, 1134 og 1144 der har båret denne betegnelse.

/Filip

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Poul Erik Bjerre, 19/12 2010, 19:48 (4848 dage siden) @ Filip Gram

Hej.

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men i hvert fald har der i tidens løb været mange meninger om, hvilken trækkraft de enkelte MY’er og MV’er havde. Utroligt, at en så banal ting kan give anledning til så mange meninger?!?!?!?
Jeg synes at kunne forstå, at konklusionen må være, at de første 5-6 maskiner havde 1700 Hk motorer, mens de resterende havde 1900 Hk motorer. Jeg har her rundet af til hele 100 hk – og har ikke taget stilling til evt. afvigelser under 100 Hk.
På grund af motorombytninger var det til slut ikke præcist de laveste 5-6 numre, der havde 1700 HK motorer. Ja, jeg har også set, at nogle har talt om, at der var 1500 Hk motorer i spil, men at dette er blevet "manet i jorden" igen.
Maskinerne med 1700 Hk var i en periode omlitreret til MV, men blev senere igen omlitreret til MY.
Er jeg helt galt på den, eller hvad?

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Avatar

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/12 2010, 05:27 (4847 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Jeg vil holde fast på, at min tekst på MY-siden er korrekt:
"1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk".

--
[image]

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Thomas Jespersen @, 20/12 2010, 07:16 (4847 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det har også noget at gøre med, hvor effekten bliver målt. Nogle nævner trækkraft ved motorens udtag (DSB) andre fra generatoren og til slut nogle, den maks afgive effekt ved hjulene (GM-EMD). Sikkert etr det ihvertfald at de blev droslet ned i forbindelse med miljørenoveringen i 1990´erne.

Thomas

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Niels Munch, 20/12 2010, 07:24 (4847 dage siden) @ Thomas Jespersen

Etablering af el-varmeaggregat medførte - så vidt jeg husker - reduceret traktionseffekt for pgl. lokomotiver uanset, at motoreffekten (ved udtag) var uændret.

Og det medførte i sig selv ingen omlitrering.

M.v.h.
Niels

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Claus Frost, 20/12 2010, 08:38 (4847 dage siden) @ Niels Munch

Mener nu at MY med el-varme havde selvstændig drivkraft til el-varmegeneratoren. Der var i hverttilfælde selvstændigt udstødsrør for samme ;-)

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Stephan Aller, 20/1 2014, 01:02 (3721 dage siden) @ Niels Munch

Etablering af el-varmeaggregat medførte - så vidt jeg husker - reduceret traktionseffekt for pgl. lokomotiver uanset, at motoreffekten (ved udtag) var uændret.

Og det medførte i sig selv ingen omlitrering.

M.v.h.
Niels


Dette var naturligvis ikke gældende på litra MY der havde hjælpediesel ligesom MZ serie 1 og 2 havde. Når vi snakker om f.eks. ME er forskellen med energiforsyningen indkoblet hhv. udkoblet ca. 600 hk mindre til traktion.

//Stephan

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Peter H, Nærum, 20/12 2010, 07:36 (4847 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Jeg vil sige at Tommy Nilsson's udmelding er den rigtige.

Hvis man ser på ydelsen for norske NSB's Di3'ere som har C-motorer, så står der 1775hk!

Og Belgiske NMBS type 202/203 og 204 (senere ændre til 52/53 og 54) som ligeledes var udstyret med C-motor,og de står til at yde 1750hk!

Oplysningerne om Di'erne har jeg engang læst i en norsk bog om NSB's trækkraft.

Oplysningerne om NMBS lokomotiver står i en bog jeg har om de belgiske lokomotivers data!

My 1101-1104 blev fra fabrikken af udstyret med B-motor som yder 1500hk max 1650hk De kendes på firkantede dæksler, hvor C og D motoren har runde.

DSB omlitrerede My'ere med B-motor fra omkring 1967 for lettere at kende dem fra maskiner med C-motor. På det tidspunkt var det ikke nødvendigvis 1101-1104 motorerne lå i, da motorerne har skiftet lokomotiv ved større eftersyn gennem tiden. Derfor har ex 1134 og 1144 kørt med litra Mv i en periode. Og ex 1103 har aldrig været litreret Mv, da den tilfældigvis havde C-motor i 1967 og beholdt denne indtil udrangeringen omkring 1987..

Men en ting jeg ikke ved er, om den originale udstødning fra 1101-1104 også er rykket rundt fra lokomotiv til lokomotiv..?

Mvh
Peter

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Stephan Aller, 20/1 2014, 01:06 (3721 dage siden) @ Peter H

Men en ting jeg ikke ved er, om den originale udstødning fra 1101-1104 også er rykket rundt fra lokomotiv til lokomotiv..?

Mvh
Peter

Udstødningerne har aldrig været byttet rundt. At man så har haft diverse forsøg med rilleudstødninger på andere end 1145-1159 er en anden sag. Bl.a. MY 1109 og 1123 m.fl. . Hvorvidt de var identiske skal jeg lade være usagt.

I øvrigt er MY 1123 (nu TÅGAB TMY 103) ombygget tilbage til rørpotteudstødning - så passer den nemlig til røgaftrækket i remisen i Kristinehamn - og deres egne TMY er jo med rørpotter ;)

//Aller

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Lennart H, 18/1 2014, 12:08 (3722 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg vil holde fast på, at min tekst på MY-siden er korrekt:
"1101-1105 blev leveret med GM´s 16-cyl. dieselmotor type 567B på 1.500 hk. Fra 1106 leveredes type 567C på 1.700 hk. Fra 1145 leveredes type 567D på 1.950 hk".

Jeg hiver lige et gammelt emne frem. Det vil altså sige at der stadig i dag findes 2 motor typer i drift i de tilbageværende MY`ere? 1700 hk og 1950 hk. MV`ere med 1500 hk er der jo ikke flere af. Er der nogen der ved hvorfor der blev byttet så meget rundt, og blev der byttet med 1145 - 1159 også? Mvh Lennart

Avatar

Effekt på MY-motorerne

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 18/1 2014, 19:35 (3722 dage siden) @ Lennart H

Der har været en del misforståelser angående GM 567-motorenes effekt. Her er oversigten fra MY-betjeningsvejledningen fra 1970:

[image]

Ovenstående tal angiver motorens fulde effekt på krumtappen.

De amerikanske hk-angivelser er lavere, da det kun er den effekt som afsættes til hoveddynamoen, der opgives. Derfor sås tal som 1500, 1750 og 3000 hk for henholdsvis MV, MY og MZ i de tidligste vejledninger, men det er altså ikke det, som siden (nu) er officielt.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Avatar

Oversigt over B-motorer i MY

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/1 2014, 20:08 (3722 dage siden) @ Lennart H

Jeg har modtaget følgende pr. mail fra Peter Øgaard:


Oversigt over B-motorer i MY ("lille MY"/MV)

Motornummer og historik

53-E-99
Leveret i MY 1101 9.2.54
Udtaget af MY 1101 18.8.64 i.f.m. hovedeftersyn ( = 2,4 millioner km)
Monteret i MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1102 i 2005

53-E-81
Leveret i MY 1102 5.5.54
Udtaget af MY 1102 27.10.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1133 10.4.65
Udtaget af MY 1133 7.11.67 på grund af rivninger
Monteret i MY 1134 7.12.67
Udtaget af MY 1134 februar 1981 efter havari (MY 1134 blev herefter igen MY)
Monteret i MY 1144 2.4.84
Ophugget i MV 1144 i 2005

53-E-98
Leveret i MY 1103 20.5.54
Udtaget af MY 1103 7.4.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1104 26.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MY 1104 8.72 efter havari (MY 1104 blev herefter igen MY)
Monteret i MV 1144 11.73
Udtaget af MV 1144 13.2.84 efter havari
Kasseret på Cvk.Ar

53-E-97
Leveret i MY 1104 28.5.54
Udtaget af MY 1104 19.5.64 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1101 24.8.64 i.f.m. hovedeftersyn
Udtaget af MV 1101 8.10.84 efter havari (sprængt kompressor, MY 1101 blev herefter igen MY)
Kasseret på Cvk.Ar

53-F-156
Leveret som reserve-DM i.f.m. leverancerne af MY 1101-1104
Da der ikke var brug for en reserve-DM på det tidspunkt, blev motoren sendt til Sverige, og efterfølgende leveret i MY 1105 19.3.56
Udtaget af MY 1105 14.10.65 i.f.m. hovedeftersyn
Monteret i MY 1109 9.12.65 i.f.m. hovedeftersyn
Ophugget i MV 1109 i 1986


Første to cifre i motornumrene angiver fabrikationsåret.
Det var helt normalt at man roterede motorerne i lokomotiverne i.f.m. hovedeftersynene, det betød at der kunne arbejdes på en motor uden at der var et lokomotiv i værkstedet, og det reducerede den tid lokomotiverne var ude af drift i.f.m. eftersynene.
Frem til ca. 1968 talte man i driften om store og små MY, mens man fra ca. 1968 omlitrerede de MY der aktuelt kørte med B-motorer til MV, og på samme tidspunkt fik de deres eget lukkede maskinløb med 4 løb.
Følgende MY har fysisk været litreret MV: 1101, 1102, 1104, 1109, 1134 og 1144.
Peter Øgaard

--
[image]

Oversigt over B-motorer i MY

af Lennart H, 19/1 2014, 18:08 (3721 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar. Det lader til at der stadig er uenighed angående HK i MV `erne.
Mvh Lennart

Oversigt over B-motorer i MY

af tbnp, 7/10 2017, 12:52 (2364 dage siden) @ Tommy Nilsson

meget interesant læsning . findes der en oversigt over de resterende motorer ? altså hvilke motorer der har sidd
et i hvilke lokomotiver og hvornår ? vh thomas

Oversigt over B-motorer i MY

af Peter Christensen, 7/10 2017, 15:13 (2364 dage siden) @ tbnp

Ja, oversigten findes i MM5 med serienummer på motorerne og måned/årstal, hvor der skete et skift.

Oversigt over B-motorer i MY

af tbnp, 7/10 2017, 20:15 (2364 dage siden) @ Peter Christensen

mm5 ? hvor findes det ? evt link ? på forhånd tak . vh thomas

Oversigt over B-motorer i MY

af Niels, Aarhus, 8/10 2017, 11:20 (2363 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej

Jeg læser Thomas' spørgsmål, om at han gerne vil se en liste over de resterende motorer, der har været anvendt i My, som at det er anvendelsen/ombytningen af motorerne af typerne 567C og 567D1 mellem de forskellige lokomotiver.
En sådan liste kan jeg ikke finde i Motor Materiel 5 (MM5), men jeg kan på side 114 i MM5 finde en liste over anvendelsen af 567B motorerne i litra My/Mv - en liste, som fuldstændig svarer til Tommys liste i dette indlæg: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76059
Så med mindre, at jeg har overset noget i MM5, og at nogen anden kan komme med en reference til et sidetal, hvor denne anden liste findes, så kan Thomas godt spare kræfterne med at fremskaffe et eksemplar af MM5 - altså med mindre han i øvrigt har lyst til at læse denne aldeles fremragende og meget interessante bog om lokomotiverne med motor fra GM :-D

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Oversigt over B-motorer i MY

af Peter Christensen, 8/10 2017, 14:10 (2363 dage siden) @ Niels

Der circulere nogle lister med alle rundbytningerne af DSBs GM- motorer. Indtil ca 1998 er mine egne nogenlunde korrekte, men der er jo sket en del de sidste 20 år, som gør de pågældne lister jævnt uaktuelle. Af samme grund bliver de ikke lagt til offentlig skue. I teorien kunne vi have taget det med i MM5, men det blev vurderet som værende for omfangsrigt og luge et nummer for nørdet; derfor blev vi ved B-motorerne.

Oversigt over B-motorer i MY

af Niels, Aarhus, 8/10 2017, 14:22 (2363 dage siden) @ Peter Christensen

I teorien kunne vi have taget det med i MM5, men det blev vurderet som værende for omfangsrigt og lige et nummer for nørdet; derfor blev vi ved B-motorerne.

Men da vi nu er medlemmer af et i forvejen noget nørdet forum (det siger mine tre døtre i hvert fald :-D ), så kunne det da være sjovt at se sådan en liste, selvom den kun er korrekt frem til 199x... ;-)

Med listelige hilsner

Niels H.

--
Niels

Oversigt over B-motorer i MY

af tbnp, 8/10 2017, 14:34 (2363 dage siden) @ Niels

købte faktisk med motor fra gm da den udkom . det er faktisk lige netop disse nørdede lister jeg med stor interesse kunne tænke mig at læse vh thomas

DSB E991
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak